Aihe: Oikean käden tekniikka
1 2
Mysteria
16.10.2012 23:11:23

Itse käytän tuollaista tekniikkaa vain kun haluan näppäillä bassoa kuin kitaraa. Muuten soitan ihan "normaalisti" eli kahdella tai kolmella (etusormi, keskisormi, nimetön) sormella nopeudesta riippuen. Tuon videosi perusteella en näe tuossa tekniikassa periaatteessa mitään erikoista. Vain sen että se ei sovellu kunnolla basson soittoon. Riippuen toki siitä mitä hakee basson soitolla.
http://maihinnousu.net/a/2585
Sir Henry
16.10.2012 23:36:58
Miikss: Jaa en kyllä käsitä miten kukaan onnistuu bassonkieliä katkomaan vaikka soittas kahen millin plektralla. Kyllä itse aikanaan aktiivisesti soittelin semmosella reilun millin paksuisella ja kertaakaan en ole bassosta onnistunut kieliä katkomaan. Melko sahaamista pitää kyllä olla, että semmosen vaijerin saa poikki, vaikka oliskin ihan ylimpiä kieliä.

Olet oikeassa tavallaan, ja sitä itsekkään en käsitä, mutta siis taas palataakseni kusenpoltaamaan välillä hyvinkin karuun akaan mr kellariin; 90-luvulla näin valehtelematta 5-10 kertaa äänitystilanteessa, kun nuori punk/metalli/speedmetallia hemmo veti basson kielen fiiliksessä pokki, ja pääsääntöisesti se ohuin.

Kitaran kieliä olen nähnyt katkeavan soittokavereilta ja siellä äänitystilanteissa niin paljon, että en edes arvio, mitä nopeampaa, sitä useimmin.

Epäilemättä sulla on ollut tohon plektraan oikea tatsi, eli jos pitää, ymmärtääkseni, sitä paksuakin kädessä vähän erillailla kuin vasaraa, niin kyllä ne kielet kestää isältä pojalle. Toi mandoliiniplekun käyttö oli tarkoitettu vinkiksi, eli toisille se saattaapi sopia. Aikoinaan itse tykästyin siksi, että m.plekulla sai soitettua nopeita juttuja vaikka nuoruuden inolla joskus veti vähän turhankin tanakasti.

Makuasioita, mutta älkää uskoko vanhojen höpinöitä ilman kritiikkiä.
Sir Henry
16.10.2012 23:45:12
Mysteria: Itse käytän tuollaista tekniikkaa vain kun haluan näppäillä bassoa kuin kitaraa. Muuten soitan ihan "normaalisti" eli kahdella tai kolmella (etusormi, keskisormi, nimetön) sormella nopeudesta riippuen. Tuon videosi perusteella en näe tuossa tekniikassa periaatteessa mitään erikoista. Vain sen että se ei sovellu kunnolla basson soittoon. Riippuen toki siitä mitä hakee basson soitolla.

Joo, ole mielestäni täysin oikeassa, jos siis tarkoitit tuota laittamaani 60-luvun linkkiä. Tarkoitin juuri sitä, että kyseessä oli oman aikansa hieno poplaulubändi, jossa basisti siis oli laulusolisti, ja ymmärtääkseni tolla peukalolla otti noita 1/4 perusääniä; en nyt missä nimessä tarkoittanut tota ottaa matkittavaksi, mutta tuota stemmaosastoa ei kuule ennekuin aluevesirajojen ulkopuolelta, harmi.
nisumaka
17.10.2012 10:21:58 (muokattu 17.10.2012 10:25:17)
On sen verta mielenkiintoinen keskustelu, että täytyypi itsekin paljastaa omat taikatemput. Olen huomannut nämä hyviksi, ja itse käytän usein.

Plektralla on hyvä soittaa, jos pitää soittaa esimerkiksi hyvin tasaista 1/8 jakoa pitkään. Etu-keskisormitekniikalla tuppaa menee helposti swingiksi daa-ba daa-ba daa-ba daa-ba kun pitäisi saada menemään ta-ta ta-ta ta-ta ta-ta.

Eli edelliseen viitaten, swingiä on esimerkiksi hyvä soittaa etu-keskisormella. Tosin itse käytän sormia tosi paljon esim plektraan verratttuna, joten jos tempo ei ole kovin nopea ja noita 1/8 jakoja esiintyy vaan silloin tällöin, niin silloin soitan ne yhdellä sormella ;-)

Peukaloa käytän usein, kun vedän yksinkertaista bassonlinjaa taakse ja laulan. Usein, jos bassokulku on kovin monimutkainen, en laula ;-). Ei oo monimutkaista. Eli bändissä vähän valkataan, kuka mitäkin tekee, ja jos basso on biisissä tosi tärkeä ja monimutkainen, sitten mä keskityn soittamiseen.

Släppää en, koska säälin arvokkaita soittimiani. Pakko varmaan aloittaa, tosta puhutaan niin paljon.

Jos on esim big-band kyseessä, ja mulla on bassosoolo, usein soitan sormilla muutoin, mutta soolon plektralla. Tässä on myös vähän soundikysymys. Plekulla soitettuna samoilla säädöillä yksinkertaisesti soolo kuuluu paremmin ;-)

Demppaan oikealla kädellä tai ainakin aina tuen demppausta oikealla kädellä. Käytän toki tähän myös vasuria.

Jos on kyseessä pitkä keikka tai harjoitukset, niin säästän oikean käden sormiani ja saatan soittaa plektralla, vaikka muutoin soittaisin sormin.

Oktaaveissa (esim G-g saman aikaisesti) soitan niitä sekä plektralla, plektralla ja keskisormella, peukalolla ja etusormella, riippuen vähän tilanteesta.

Tossa kait noi keskeisimmät. Kommentoikaapa, kiitos. Soitan vain sähköbassoa, en soita enää nykyisin nauhatonta tai kontraa.
Santukka
17.10.2012 11:32:50 (muokattu 17.10.2012 11:37:41)
nisumaka:
Plektralla on hyvä soittaa, jos pitää soittaa esimerkiksi hyvin tasaista 1/8 jakoa pitkään. Etu-keskisormitekniikalla tuppaa menee helposti swingiksi daa-ba daa-ba daa-ba daa-ba kun pitäisi saada menemään ta-ta ta-ta ta-ta ta-ta.

Niinhän se tuppaa meneen "swingiksi", mutta sen voi reenata tasaiseksi. Plekulla soitettaessa saundi taas muuttuu. Se on vähä mitä hakee/mikä mihinki sopii.

Eli edelliseen viitaten, swingiä on esimerkiksi hyvä soittaa etu-keskisormella. Tosin itse käytän sormia tosi paljon esim plektraan verratttuna, joten jos tempo ei ole kovin nopea ja noita 1/8 jakoja esiintyy vaan silloin tällöin, niin silloin soitan ne yhdellä sormella ;-)

Korostaisin ite sitä, että sormensa on hyvä hallita. Soittaa sitte swingiä vaikka neljällä sormella. Ei tyytyä pelkkiin "luontaisuuksiin" =)

Peukaloa käytän usein, kun vedän yksinkertaista bassonlinjaa taakse ja laulan. Usein, jos bassokulku on kovin monimutkainen, en laula ;-). Ei oo monimutkaista. Eli bändissä vähän valkataan, kuka mitäkin tekee, ja jos basso on biisissä tosi tärkeä ja monimutkainen, sitten mä keskityn soittamiseen.

Soittamiseen laulun lomassa en ota kantaa, kun en laula. Mutta peukalolla soittelu muuten kyllä on hyvä tapa saada erilaista saundia/dynamiikan vaihtelua biisin eri kohtiin/eri biiseihin.

Släppää en, koska säälin arvokkaita soittimiani. Pakko varmaan aloittaa, tosta puhutaan niin paljon.

Ei ne soittimet siitä hajoa.

Jos on esim big-band kyseessä, ja mulla on bassosoolo, usein soitan sormilla muutoin, mutta soolon plektralla. Tässä on myös vähän soundikysymys. Plekulla soitettuna samoilla säädöillä yksinkertaisesti soolo kuuluu paremmin ;-)

Mää en osais kuvitellakkaan vetäväni jotain, tässä oletuksena, jatsisooloa plekulla. En vaan saa sillä oikeen kunnolla mitään dynamiikkaa aikaan saati sitten hyvää artikulointia/omaan korvaan hyvää saundia. Luultavasti en vaan osaa.

Jos on kyseessä pitkä keikka tai harjoitukset, niin säästän oikean käden sormiani ja saatan soittaa plektralla, vaikka muutoin soittaisin sormin.

Vedän viis settiä sormilla normaalilla keikalla eikä tunnu missään. Millä tavalla haluat säästää sormias? Kovettumiselta/kipeytymiseltä?

Tossa kait noi keskeisimmät. Kommentoikaapa, kiitos. Soitan vain sähköbassoa, en soita enää nykyisin nauhatonta tai kontraa.

Tämmösiä pikaisia huomioita. Lisää kommentteja vaan, kun kerranki on järkevä aihe.
Miikss
17.10.2012 20:15:10 (muokattu 17.10.2012 20:18:39)
Sir Henry: Epäilemättä sulla on ollut tohon plektraan oikea tatsi, eli jos pitää, ymmärtääkseni, sitä paksuakin kädessä vähän erillailla kuin vasaraa, niin kyllä ne kielet kestää isältä pojalle. Toi mandoliiniplekun käyttö oli tarkoitettu vinkiksi, eli toisille se saattaapi sopia. Aikoinaan itse tykästyin siksi, että m.plekulla sai soitettua nopeita juttuja vaikka nuoruuden inolla joskus veti vähän turhankin tanakasti.

Makuasioita, mutta älkää uskoko vanhojen höpinöitä ilman kritiikkiä.

Jep tokihan se tietyille soittotyyleille käy, itse olen tottunut pitämään semmosen kevyen otteen plektrasta. Käsi ja sormet väsyy jos pitää puristaa kovasti. Samaten ihan ohuen ohuet plektrat väsyttää käden helposti jostain syystä. Nykyään tosin harvakseltaan plektraa käytänkään.

Tuohon 1/8 "swingiin" kommentoin kanssa sen verran, että aika helppo se kahden tai jopa kolmen sormen tekniikka on opetella soittamaan myös tasaisesti. Itsellä se menee aikalailla randomisti sen mukaan miten sormet jaksaa. Saatan eka soittaa vaikka neljä sointua peräkkäin etusormella pelkästään, sitten nimettömällä yhden tai kaksi, jonka jälkeen keskisormella muutaman ym. Nopeissa kohdissa sitten järjestelmällinen 3-2-1 -tekniikka käyttöön. Usein käytän myös 3-1 -tekniikkaa, eli pelkästään nimetön ja etusormi mukana.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
sepisti
17.10.2012 22:58:36
nisumaka: On sen verta mielenkiintoinen keskustelu, että täytyypi itsekin paljastaa omat taikatemput. Olen huomannut nämä hyviksi, ja itse käytän usein.

Minusta tuntuu, että sun kannattaisi treenata. On nimittäin aika iso ongelma, jos et saa kasiosia menemään tasaisesti ilman plekua

Yritätkö silloin soittaa kasiosia ja ne kääntyy vahingossa kolmimuunteisiksi :)

Noin kannattaakin toimia. Mikäli kuitenkin on pakko soittaa ja laulaa samaan aikaan, kannattaa miettiä ne vaikeat kohdat niin, että purkaa sanat tavuiksi ja miettii, että mikä isku tulee kunkin tavun kohdalle. Tämä on jeesannut ainakin mua

Perusteletko hieman, että miten släppääminen särkee soittimen?

Hupinsa kullakin.

Demppaan oikealla kädellä tai ainakin aina tuen demppausta oikealla kädellä. Käytän toki tähän myös vasuria.

Mikäli tarkoitat kielien sammuttamista oikean käden sormilla, niin itse toimin samoin

Jos sulla on joku fyysinen vamma tms. niin toi on ihan ymmärrettävää. Mikäli ei, niin jälleen harjoituksen puutetta. Kuten itsekin aiemmin totesit, soundit on ihan erilaiset plekulla soitettaessa. Itse käytän plekua vain silloin, jos soitetava biisi sitä vaatii.

Toki jokainen soittaa omista lähtökohdistaan. Pääasia, että harrastaessa on mukavaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)