![]() 26.06.2012 16:35:08 | |
---|---|
yussipee:Mistäs puulajista tulisi muuten parasta tuhkaa, jonka päällesirotteluominaisuudet olisivat parhaat? Ja tähän hymiö. Lehtipuut tuhkautuu parhaiten. Suosittelen lepää, siinä on hyvä savun tuoksu. Tervaleppä on arvokkaampi vaihtoehto. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 26.06.2012 17:14:42 (muokattu 26.06.2012 17:41:15) | |
Ihan hyvä idea, toivottavasti ottaa tuulta alleen ja homma toteutuu. Ite jos olisin bassomiehiä niin melkeinpä tulisin messiin mutta kun en ole niin jääpi väliin. | |
![]() 26.06.2012 17:18:16 | |
Ukkovaari: Ite jos olisin basomiehiä niin melkeinpä tulisin messiin mutta kun en ole niin jääpi väliin. Läheltä piti tilanne. | |
![]() 26.06.2012 17:38:52 | |
yussipee: Nimim. Kaiken pahan aloittaja koettaa selventää asioita. Ensimmäinen motiivi oli luonnollisesti saada huonosta ideasta paskaa niskaansa. Se onnistui mainiosti. Kiitän. Toiseksi pohdin, josko kimpassa tilaamalla voisi saada himoitsemansa mallisen kotimaisen käsintehdyn soittimen edullisemmin. Huono idea. Kolmanneksi ajattelin, että olisi tyylikästä työllistää juuri Ikaalisista valmistunut soitinrakentaja, joka oli nimenomaan tehnyt lopputyökseen Riku-mallisen basson ja oletettavasti perehtynyt asiaan. Oma lehmä oli ojassa siinä, että uraansa aloitteleva rakentaja ei välttämättä laskuttaisi ihan yhtä paljon kuin nimeä tehnyt työn jäljen ollessa silti laadukasta. Idioottimaista. Neljänneksi ajattelin säästää rahaa, eli viiden kimppa oli tavoitteena, jolloin basson hinta olisi n. 1200. Typerää saituutta. Mistäs puulajista tulisi muuten parasta tuhkaa, jonka päällesirotteluominaisuudet olisivat parhaat? Ja tähän hymiö. Multa löytyy kotimaisen rakentajan rikukopio jonka hankin kun ei ole varaa aitoon. Tosin eipä ole sen jälkeen käynyt mielessäkään hommata aitoa kun tuolla on soitellut. Käytettynä kun hankin niin jälleenmyyntiarvo sama kun hankittaessa. Tämä Riku-asia herättää joissain kuumia tunteita, jos olisit presarikopioita teettämässä niin ei tällaista vastarintaa tulis ollenkaan :) www.facebook.com/thesuperbullets | |
![]() 26.06.2012 17:43:27 | |
UncleFester: Tämä Riku-asia herättää joissain kuumia tunteita, jos olisit presarikopioita teettämässä niin ei tällaista vastarintaa tulis ollenkaan :) Näinhän se tuppaa olemaan. Rickenbacker nauttii palstalaisten kunnioitusta ihan syystä. Malttavat tehdä pelkkää a-luokan tavaraa lähtemättä helpon rahan perässä halpishommiin. | |
![]() 26.06.2012 17:51:21 | |
Ymmärrän kyllä täysin Rickenbackerin tahtotilan suojata designiaan. Suurinosa jengistähän kuolaa sen ulkonäön perään, ei niinkään soitettavuuden tai muun aspektin. Jonkun toisen hengentuotteen kopiointiahan on syvyyksistä, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Muotoilu on yks vaikeimmista asioista tehdä hyvin koska se vaatii luovuutta ja älyä. Se että kopsaa toisen tekeleen ei vaadi muuta kuin taidon jäljentää. | |
![]() 26.06.2012 18:44:53 (muokattu 26.06.2012 19:52:17) | |
editoitu asiallisemmaksi. kyllähän noita soitinrakentajien kopioita moni muukin "hölmö" ostaa. nevalaisen bassoja tai vaikka jakkeja. kopioitahan nekin on tunnetuista tuotteista ja maksanee saman verran kuin esikuvansa, jos siis tekijä on asiansa osaava suomalainen soitinrakentaja niin mikä hänen työllistämisessään on niin väärin, ainakaan näinä aikoina, että tätä ideaa pitää viesti tolkulla soimata. kyllähän moni hyvä soitinrakentaja olisi jättänyt hienot soittimensa tekemäti jos niitä kukaan ei ostaisi. plus ei kai sitä pitopeliä ostaessa sitä jälleenmyyntiarvoa kannata liikaa ajatella. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. | |
![]() 26.06.2012 19:52:56 | |
J.Hollström: Ymmärrän kyllä täysin Rickenbackerin tahtotilan suojata designiaan. Suurinosa jengistähän kuolaa sen ulkonäön perään, ei niinkään soitettavuuden tai muun aspektin. Jonkun toisen hengentuotteen kopiointiahan on syvyyksistä, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Muotoilu on yks vaikeimmista asioista tehdä hyvin koska se vaatii luovuutta ja älyä. Se että kopsaa toisen tekeleen ei vaadi muuta kuin taidon jäljentää. Elä Juki viiti. Ittelläs on toisen tekeleen kopsu just ja just jäljennöstaitoisen tekemänä:) Syvyyksistä siis sekin. Mun mielestä Riku ei ole sen kummempi kuin Jasso, Passo tai Strato tahi Lespakaan. Firma vaan on ahkerampi kyttäämään kaupallisia kopsuja. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 26.06.2012 20:16:40 | |
MPU: Elä Juki viiti. Ittelläs on toisen tekeleen kopsu just ja just jäljennöstaitoisen tekemänä:) Syvyyksistä siis sekin. Mun mielestä Riku ei ole sen kummempi kuin Jasso, Passo tai Strato tahi Lespakaan. Firma vaan on ahkerampi kyttäämään kaupallisia kopsuja. Marko Marko, miten monta soitinta pitää rakentaa että alkaa tulemaan hyvää. Tämä on ihan ilman sarvia ja hampaita. Mulla on tuttu kaveri (käsityön opettaja) joka teki kymmenkunta kitaraa vakavissaan ja ne alkupään tuotokset meni kaikki jonkun verran pieleen, eikä se viimeinenkään mikään Versouli ollut. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 26.06.2012 21:01:00 | |
hollstro: Marko, miten monta soitinta pitää rakentaa että alkaa tulemaan hyvää. Tämä on ihan ilman sarvia ja hampaita. Mulla on tuttu kaveri (käsityön opettaja) joka teki kymmenkunta kitaraa vakavissaan ja ne alkupään tuotokset meni kaikki jonkun verran pieleen, eikä se viimeinenkään mikään Versouli ollut. Mitähän tuohon sanoisi... Mulla on joku 25-30 soitinta tehtynä ja viimeiset kymmenkunta on ollu lopputulokseltaan ennustetun mukaisia eli sellaisia kun on ollut tarkoituskin tehdä. Silloin kun homma on siinä kuosissa että yllättäviä virheitä ei tule tai ne osaa häivyttää alkaa mun mielestä olemaan aika hyvä. Toki niitä kalliita takkapuita on meilläkin poltettu. Nyttemmin on tuo mikinkäämintä ollu itse puutyön rinnalla enemmän työn alla. Siinä ennustettavuus on vielä kaukana vaikka jopa oikein hyvänkuuloisia mikkejäkin on syntynyt. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 26.06.2012 21:12:25 | |
J.Hollström: Ymmärrän kyllä täysin Rickenbackerin tahtotilan suojata designiaan. Suurinosa jengistähän kuolaa sen ulkonäön perään, ei niinkään soitettavuuden tai muun aspektin. Jonkun toisen hengentuotteen kopiointiahan on syvyyksistä, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Muotoilu on yks vaikeimmista asioista tehdä hyvin koska se vaatii luovuutta ja älyä. Se että kopsaa toisen tekeleen ei vaadi muuta kuin taidon jäljentää. Nuo design-asiat on tärkeitä ja minusta hyvä että niitä kyttää. Kyllä mulla ottais vähän päähän jos keksisin hyvän tuotteen joka olisi hyvin muotoiltu ja vähän ajan päästä joku on sitä kopioimassa ja myymässä omanaan. Silloin vain täytyy se oma design ja tuote pitää niistä vahvasti erillään muulla lisäarvolla ja siinä minusta Rickenbacker on aika onnistunut. Tässä vain on se ero että myönnetään että kyseessä on kopio, joten ei ole ajatuskaan tehdä 1:1 mallia Rickenbacker-logolla. Silloin se tietty lisäarvo häviää, mutta jos se on ok ja sen hyväksyy niin sitten voi pätkytellä hyvillä mielin eteenpäin :) www.facebook.com/thesuperbullets | |
![]() 26.06.2012 21:14:37 | |
MPU: Mitähän tuohon sanoisi... Mulla on joku 25-30 soitinta tehtynä ja viimeiset kymmenkunta on ollu lopputulokseltaan ennustetun mukaisia eli sellaisia kun on ollut tarkoituskin tehdä. Silloin kun homma on siinä kuosissa että yllättäviä virheitä ei tule tai ne osaa häivyttää alkaa mun mielestä olemaan aika hyvä. Toki niitä kalliita takkapuita on meilläkin poltettu. Nyttemmin on tuo mikinkäämintä ollu itse puutyön rinnalla enemmän työn alla. Siinä ennustettavuus on vielä kaukana vaikka jopa oikein hyvänkuuloisia mikkejäkin on syntynyt. Marko En tiiä onko oma MPUbacker alkupään tuotantoa sinun osalta mutta työn jälki on hyvää - varmasti monet jotain nalkuttamista löytää aitoon verrattuna mutta en ole aitoa hankkinutkaan vaan käsintehdyn kopion :) www.facebook.com/thesuperbullets | |
![]() 26.06.2012 22:29:14 | |
UncleFester: En tiiä onko oma MPUbacker alkupään tuotantoa sinun osalta mutta työn jälki on hyvää - varmasti monet jotain nalkuttamista löytää aitoon verrattuna mutta en ole aitoa hankkinutkaan vaan käsintehdyn kopion :) Se on niitä ekoja minkä toiselle kehtasi myydä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 26.06.2012 22:41:07 | |
MPU: Se on niitä ekoja minkä toiselle kehtasi myydä. Marko Eikä takka enää lämmennyt, ei! Kieltämättä jotkut tekee mitä osaa, Marko tekee mitä haluaa! -end of off topic - Joo, mulle kaveri tarjosi aitoa 4001:tä ostettavaksi jokunen vuosi sitten. Se oli ehkä vuodelta 1980 tai 1981. Ei mulle ressukalle natsannut yhtään. Soittoergonomia oli outo, kaula paksu mutta kapea ja soundeja en löytänyt. F-maailma (ei välttämättä Fazer) on mulle se juttu. Eli ei ole edes läheltä piti minun kohdallani tämä tilanne. Mutta lykkyä tykö vaan. Sinänsä minulla ei ole kopioita vastaan mitään, tärkeintähän on soittajan ja soittimen välinen "yhteys". Eli basistien kyseessä ollen "Neljännenkielen-" tai jopa "Viidennenkielenyhteys". No höh! | |
![]() 26.06.2012 22:47:02 (muokattu 26.06.2012 22:47:22) | |
MPU: Toki niitä kalliita takkapuita on meilläkin poltettu. Nyttemmin on tuo mikinkäämintä ollu itse puutyön rinnalla enemmän työn alla. Siinä ennustettavuus on vielä kaukana vaikka jopa oikein hyvänkuuloisia mikkejäkin on syntynyt. Marko Mulla on joku sun rakentama lavaton hiilikuitumorjes käsittääkseni myös sun käärimillä mikeillä, ja toimii ku mikäkin. Mainio peli, eikä paina mitää. E: Etenki, ku laittaa efektit päälle, ni tuntee ittensä kahen markan Bootsyksi. :) miehet on pilluhaukkoja ja tissikotkia, naiset on peppusääksiä ja kikkelipöllöjä - hemmo Kuuntelen tälläistä | |
![]() 26.06.2012 23:13:23 (muokattu 26.06.2012 23:14:33) | |
MPU: Mitähän tuohon sanoisi... Mulla on joku 25-30 soitinta tehtynä ja viimeiset kymmenkunta on ollu lopputulokseltaan ennustetun mukaisia eli sellaisia kun on ollut tarkoituskin tehdä. Silloin kun homma on siinä kuosissa että yllättäviä virheitä ei tule tai ne osaa häivyttää alkaa mun mielestä olemaan aika hyvä. Toki niitä kalliita takkapuita on meilläkin poltettu. Nyttemmin on tuo mikinkäämintä ollu itse puutyön rinnalla enemmän työn alla. Siinä ennustettavuus on vielä kaukana vaikka jopa oikein hyvänkuuloisia mikkejäkin on syntynyt. Marko tässähän tuli alan asiantuntijan lausunto ja voihan se olla, että tämä kyseinen soitinrakentajakin on tehnyt elämänsä aikana ties kuinka monta bassoa ja muuta nikkarointia ja voi olla ties kuinka lahjakas soitinrakentaja. harva täällä on kuitenkaan bassoa nähnyt tai sillä soittanut. itse olen kerran päässyt erään ikaalisissa opiskelevan soittimia koittelemaan ja aivan helvetin hyviä pelejä oli . sinne linjalle on niin vaikea jo päästääkin, että kyllä sieltä valmistuneilla on tietoa ja kädentaitoa melko suurella todennöisyydellä. ei se riku kuitenkaan kaverin ensimmäinen tekele ole ja tuskin toinenkaan. näin. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. | |
![]() 27.06.2012 00:20:41 | |
MPU: Elä Juki viiti. Ittelläs on toisen tekeleen kopsu just ja just jäljennöstaitoisen tekemänä:) Syvyyksistä siis sekin. Mun mielestä Riku ei ole sen kummempi kuin Jasso, Passo tai Strato tahi Lespakaan. Firma vaan on ahkerampi kyttäämään kaupallisia kopsuja. Marko Ei oo syvyyksistä, kun ite semmosen sulta tilasin, ja hyvä tuli. Uusia vastaavia ei ollut saatavilla ja vintakeihin ei ollut mahdollisuutta ja saatavuuskin on huono. Vastaavat sarjatuotantokopiot ei tulleet mieleenikään vaikka design olisi ollut about sama. Rikujahan saa edelleen kaupasta, uusia ja vanhoja ihan tolkun hintaan. Ja toi sun homma ei oo mitään sarjatuontoa kuitenkaan. Itse hyväksyn yksittäiskappalein tehdyt perinnehenkiset kopiot suoraan tekijältä soittajalle. Tässä topicin tapauksessa etsitään jo useampaa tilaajaa samalle mallille, joka alkaa olla jo hyvän maun rajoilla. | |
![]() 27.06.2012 01:29:59 | |
Voitaisiinko tässä yksi moraalinen dilemma ratkaista sillä, että J. Hollström myisi minulle tuon yksittäiskappaleena tehdyn perinnehenkisen soittimen? Kunhan tietysti hinta olisi selvästi edullisempi kuin uutena, sillä nuo kopiot eivät säilytä arvoaan samalla tavalla kuin alkuperäiset. Uskoisin pitäväni soittimesta, sen verran hyvää olen MPU:n työstä kuullut. Tässä olisi sekin hyvä puoli, että vastavalmistunutta soitinrakentajaa ei tarvitsisi työllistää niin kovasti Otan mieluusti tarjousta vastaan esim. pikaviestillä. MPUbackeria kuolaten ja hyvää yötä toivotellen... | |
![]() 27.06.2012 07:05:21 | |
J.Hollström: Ei oo syvyyksistä, kun ite semmosen sulta tilasin, ja hyvä tuli. Uusia vastaavia ei ollut saatavilla ja vintakeihin ei ollut mahdollisuutta ja saatavuuskin on huono. Vastaavat sarjatuotantokopiot ei tulleet mieleenikään vaikka design olisi ollut about sama. Rikujahan saa edelleen kaupasta, uusia ja vanhoja ihan tolkun hintaan. Ja toi sun homma ei oo mitään sarjatuontoa kuitenkaan. Itse hyväksyn yksittäiskappalein tehdyt perinnehenkiset kopiot suoraan tekijältä soittajalle. Tässä topicin tapauksessa etsitään jo useampaa tilaajaa samalle mallille, joka alkaa olla jo hyvän maun rajoilla. eikös tämä rupea olemaan jo aika hiusten halkomista, millä koitetaan oikeuttaa omaa tekoaan joka on periaatteiltaan ihan sama kuin alkuperäinen aihe. aiemmin kuitenkin mielestäsi kopiointi oli syvyyksistä, mutta itsellesi oikeuden moisten ostoon suot, kunhan muut ei sitä tee. mitenkäs sitten esimerkiksi tällaiset putiikki kopiot kuin vaikka sadowsky, mike lull jne. kyllähän niitäkin aika "sarjatuotantona" pusketaan ja selviä kopioita ovat. laatu on varmasti taattu, mutta se nyt ei kovin relevanttia ole juuri tässä keskustelussa. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. | |
![]() 27.06.2012 07:12:17 | |
Minua ei häiritse yhtään jos soitinrakentaja rakentaa Rikun mittatilaustyönä. Enemmin ihmettelen homman taloudellista järkevyyttä osto- ja myyntitapahtumaa silmälläpitäen tässä nimenomaisessa tapauksessa. Minä voisin ihan hyvin teettää esim. Fenderin Lotto-Telecaster Basson kun niitä ei mistään saa, eikä Fenderin maahantuoja Ruotsissa ole vieläkään osannut hintaa kertoa CS:n vastaavalle. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)