![]() 19.05.2012 15:13:23 | |
---|---|
Mysteria: Ymmärrän, että tämä on vitsi, mutta en itse näille levytyksille monestikaan arvostusta itsekään anna... Mutta on hienoa, että aihe on saanut keskustelua aikaan! Yleistystä tai ei, mutta onko sitten niin, että pääinstrumenttinaan kitaraa soittavat tyypit ovat tulleet pilaamaan basistien maineen ikään kuin soluttautumalla basistien joukkoon? Tämä oli vitsi, mutta ihan vakavasti, kuinka moni kitaristi on myös hyvä basisti? Jotenkin tämmöinen käsitys on pesiytynyt musiikkipiireihin, että kitaristi osaa automaattisesti myös bassoa... täytyy todeta että moinen (harha)käsitys ei todellakaan ole vallalla ainakaan niissä musiikkipiireissä joissa omien duunien puolesta tulee pyörittyä. jokainen vakavasti musan ja soittamisen parissa touhuava tajuaa ennenpitkää, että jokaisen instrumentin hallintaan liittyy suuria haasteita. Ja tämä ei ole vitsi. EDIT: Vielä sen verran, että minkä tahansa instrumentin hallitsemisessa melkein puolet tulee muualta kuin tekniikasta. Totta turiset. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 19.05.2012 16:19:22 | |
absqua: täytyy todeta että moinen (harha)käsitys ei todellakaan ole vallalla ainakaan niissä musiikkipiireissä joissa omien duunien puolesta tulee pyörittyä. jokainen vakavasti musan ja soittamisen parissa touhuava tajuaa ennenpitkää, että jokaisen instrumentin hallintaan liittyy suuria haasteita. Ja tämä ei ole vitsi. No joo, tajusin itsekin, että juuri noin se ei ole. Vaan tuo käsitys koskee nimenomaan ei-musiikkipiirejä :D Tai ehkä jossain aloittelijoiden joukossa voi olla vielä tuollaista. http://maihinnousu.net/a/2585 | |
![]() 19.05.2012 16:46:26 | |
Mysteria: No joo, tajusin itsekin, että juuri noin se ei ole. Vaan tuo käsitys koskee nimenomaan ei-musiikkipiirejä :D Tai ehkä jossain aloittelijoiden joukossa voi olla vielä tuollaista. "Kyllä mä osaan bassoa soittaa, soitanhan mä kitaraakin." Usein kuultu lause kitaristien suusta. Harvassapa on muusikot, jotka OIKEASTI osaavat soittaa bassoa SEKÄ kitaraa. Prince ja Paul McCartney tulee lähinnä mieleen. Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä | |
![]() 19.05.2012 17:32:08 | |
Funkonaut: "Kyllä mä osaan bassoa soittaa, soitanhan mä kitaraakin." Usein kuultu lause kitaristien suusta. Harvassapa on muusikot, jotka OIKEASTI osaavat soittaa bassoa SEKÄ kitaraa. Prince ja Paul McCartney tulee lähinnä mieleen. Mike Rutherford, T-Bone Wolk, G.E.. Smith, Jason Falkner, Carol Kaye, Kevin Gilbert, Rene Reinikainen... Kyllä niitä on kuitenkin löytyy. | |
![]() 19.05.2012 18:55:11 | |
Mysteria: No joo, tajusin itsekin, että juuri noin se ei ole. Vaan tuo käsitys koskee nimenomaan ei-musiikkipiirejä :D Tai ehkä jossain aloittelijoiden joukossa voi olla vielä tuollaista. Teinit tuntuvat ajattelevan aika usein noin. Lienee jollain tapaa kiinni siis ikäryhmästä? Synkeetä paskaa. | |
![]() 19.05.2012 19:40:32 | |
pahaeno: Teinit tuntuvat ajattelevan aika usein noin. Lienee jollain tapaa kiinni siis ikäryhmästä? Kyllä mitä muistelee omista teinivuosien soittelusta niin eihän se kovin kummoista ollut. Pitää vaan malttaa opetella ja kokeilla rajojaan ja laajentaa perspektiiviään niin johan alkaa soittaminen saamaan monimuotoisia vivahteita perus juurisointu kuvioiden tilalle. Varmaan se malttamattomuus ja omien taitojen yliarvionti myös kitaristien sun muiden puolelta saa basistinkin näyttämään huonolta? www.myspace.com/otherhoodgroup | |
![]() 19.05.2012 19:43:20 | |
2541: Mike Rutherford, T-Bone Wolk, G.E.. Smith, Jason Falkner, Carol Kaye, Kevin Gilbert, Rene Reinikainen... Kyllä niitä on kuitenkin löytyy. Stu Hamm, Billy Sheehan, Jonh Entwistle, Victor Wooten jne. www.myspace.com/otherhoodgroup | |
![]() 19.05.2012 21:29:20 | |
Funkonaut: "Kyllä mä osaan bassoa soittaa, soitanhan mä kitaraakin." Usein kuultu lause kitaristien suusta. Harvassapa on muusikot, jotka OIKEASTI osaavat soittaa bassoa SEKÄ kitaraa. Prince ja Paul McCartney tulee lähinnä mieleen. Mä koen osaavani soittaa molempia :) Mä en toisaalta ole muusikko, koska teen keikkoja varsinaisen päätyön ohella. | |
![]() 20.05.2012 00:59:23 | |
en ole tossun alla. soitan just niinkun itseäni huvittaa, sano äijät mitä tahansa. saatana, hankin just chosrus-spedunki, vaikka pojat sitä niin kovin vastusti. tjoo, meillä on yks kitaristi pändissä ja koko tarkotuskin on, että basso erottuu sieltä. Läppärin kajareista tuskin kuuluu, mut se on kuuntelijan oma vika. Eikä ne läppiksen kajarit jätä pelkkää bassoa pois, kyllä se menee ihan vituiks muutenki. Tässä just kaverin läppiksellä tullu Devin Townsendia kuunneltua ja eihän siitä liikoja selvää saa. So I can sleep sleep sleep or maybe I'll just sit in the car | |
![]() 20.05.2012 01:38:33 | |
Latteeta on musiikki, jos basso(äänet) pois(taa), milloin se on tarkoitettu olevan. Varmaan silti voi rakentaa kappaleen ilman. Kuuntelin korvat ja silmät pyöreenä, kun (kontra)basisti ja rumpali soitti upeasti yhteen. Muutama bassosoolokin tuli. Mulle kelpaa. Kitaraa ei ollut mukana ollenkaan. Älkää missään tapauksessa jättäkö laivaa :) | |
![]() 20.05.2012 07:53:06 | |
spade: nuoriso tuntuu nykyisin kännyköillä luukuttavan esim. busseissa jotain listapaskaa mikä on vähintäänkin ärsyttävää. Apiksen basisti on kyllä oikeassa siinä, että nykyään nuoriso kuuntelee musaa karseilla soundeilla. Parempi ehkä riipivällä äänenlaadulla kuin ei ollenkaan, mutta ei siinä basso tosiaan kuulu. Pahoittaahan siinä mielensä basistien puolesta =( | |
![]() 20.05.2012 10:38:12 | |
pehko: en ole tossun alla. soitan just niinkun itseäni huvittaa, sano äijät mitä tahansa. saatana, hankin just chosrus-spedunki, vaikka pojat sitä niin kovin vastusti. tjoo, meillä on yks kitaristi pändissä ja koko tarkotuskin on, että basso erottuu sieltä. Meilläki bändissä yks kitaristi ja sekös basistia miellyttää. Luulen, että jos toinen kitaristi olisi, päästäisi siinä itsensä liian helpolla kun kaks kitaraa louhii. Nyt homma pysyy mielekkäänä ja haastavanakin kun pitää se äänikuva saada täydemmäksi. http://maihinnousu.net/a/2585 | |
![]() 20.05.2012 11:19:11 | |
Kefiiri: Apiksen basisti on kyllä oikeassa siinä, että nykyään nuoriso kuuntelee musaa karseilla soundeilla. Parempi ehkä riipivällä äänenlaadulla kuin ei ollenkaan, mutta ei siinä basso tosiaan kuulu. Pahoittaahan siinä mielensä basistien puolesta =( Mun havaintojen mukan nuoriso on koko ajan nappikulokkeet korvilla. Kyllä niillä basso erottuu. Apulanta sinällään on livenä sellaista epävireen juhlaa kaikilla osastoilla että olisi parempi että mikkän ei erottuisi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 20.05.2012 11:34:03 (muokattu 20.05.2012 11:34:41) | |
hollstro: Mun havaintojen mukan nuoriso on koko ajan nappikulokkeet korvilla. Kyllä niillä basso erottuu. Apulanta sinällään on livenä sellaista epävireen juhlaa kaikilla osastoilla että olisi parempi että mikkän ei erottuisi. Juu, kuulokkeilla sentään erottuu. Se musan huudattaminen kännykän kaiuttimesta on kammottavaa. Ei ehkä niin yleistä että basistien kannattaisi vielä masentua, mutta tämmöinen herkempi ihminen saa siitä traumoja oitis =I | |
![]() 20.05.2012 11:37:16 | |
hollstro: Apulanta sinällään on livenä sellaista epävireen juhlaa kaikilla osastoilla että olisi parempi että mikkän ei erottuisi. Joo, tämä on minusta ihan käsittämätöntä. Bändi soittanut kuitenkin monta vuotta ja keikkaa takana ihan pirusti. Mikä ihme tässä oikein mättää? Tarttuvia ja hyviäkin ralleja toki tehnyt ja nostan hattua siitä. Synkeetä paskaa. | |
![]() 20.05.2012 12:33:12 (muokattu 20.05.2012 13:23:55) | |
Mysteria: Meilläki bändissä yks kitaristi ja sekös basistia miellyttää. Luulen, että jos toinen kitaristi olisi, päästäisi siinä itsensä liian helpolla kun kaks kitaraa louhii. Nyt homma pysyy mielekkäänä ja haastavanakin kun pitää se äänikuva saada täydemmäksi. Meikäkin tottunut soittelemaan pääasiallisesti yhden kitaristin kanssa mikä on huomattavasti mukavempaa kuin kahden kitaran kanssa soittaminen. Kahden kitaristin kanssa tuli soiteltua power metallia mikä noin yhtälönä oli erinomaisen tylsää vaikka keikoilla pysty sen ansiosta heilumaan aika tavalla mut pitkässä juoksussa sitä vaan ahdistuu soittajana kun taantuu vaan sinne juurisointu osastolle tukemaan koko kappaletta eikä saa ilmaa lisättyä. Paljon mukavampi soitella yhden kitaristin kanssa kun pääsee kokeilemaan rajojaankin muunkin kuin hermojen kautta. Mut alkuperäiseen kysymykseen kanssa vastatakseni niin eihän sen basson asema musiikissa mihinkään ole muuttunut vaan päinvastoin jopa lisääntynyt eri musiikin tyylien lisääntyessä. Rooleja on vaan niin pirusti et kaikkea mahd. ei yksinkertaisesti voi yhdessä bändissä välttämättä tehdä ellei sit soita jotain avaruus-fuusio-progea jota ei ymmärrä muut kuin kyseistä musiikkia soittavat n. 40 ihmistä. Hyvä basisti tietää roolinsa bändissä ja onnistuu parhaimmillaan liimaamaan muuten yksinkertaisen kitarakuvion rumpuihin biisissä kuin biisissä. Oli sit tarkoitus soittaa kolmisointu rockia tai fuusiojazzia niin basistin täytyy ainakin musta olla hereillä ja soittaa sopivaa kuviota. www.myspace.com/otherhoodgroup | |
![]() 20.05.2012 12:49:31 | |
Ehkä se kitaran hegemonia näkyy siinä, että bändeihin on pakko tunkea kaks kitaristia, vaikkei aina ole molemmille tarvetta. Mun mielestä rocktrio on yks hienoimmista bändimalleista: kolme muusikkoa, jotka omaperäisesti hoitavat oman tonttinsa. Ei niin, että bändissä on kolme kitaristia, joista paskin laitetaan basson varteen. Pitää vielä todeta, että kyllä joihinkin bändeihin useampi kitara sopii. Tais olla Circlen keikalla kolme kitaristia ja koskettimet lavalla ja silti basso kuului ja sai tilaa. Tavallinen tallukka kuuntelee ehkä pop-kappaleessa lähinnä laulua tai kitaraa mutta oma häpeänsä. Muusikoiden ja musiikkia enemmän kuuntelevien keskuudessä arvostuksen puutteeseen ei yleensä törmää. | |
![]() 20.05.2012 12:52:50 | |
Ja myös mitään musiikista ymmärtämätön usein äityy tanssimaan hyvän bassoriffin tahtiin. Matalissa taajuuksissa on salaista voimaa :) | |
![]() 20.05.2012 14:24:58 (muokattu 20.05.2012 14:25:10) | |
Basson paikka on siellä, mihin basisti sen määrittää. Jos soitto- ja riffienkirjoitustaito on heikolla tolalla, on basson roolikin siellä. Joissain tapauksissa myös basistin taisteluvalmiudet ja lihasvoima saattavat määrittää basson roolia. Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. | |
![]() 20.05.2012 17:55:18 | |
Mörköheviporukat liikkeellä? Bändissä saa olla vaikka viisi kitaraa, niin bassot erottuu. Mikäli kitarat pysyvät omilla taajuuksillansa, ei ongelmia tule, paitsi kitaristit saattaa tapella keskenään. Mulle basso on ensisijaisesti rytmisoitin. Mä pyrin löytämään rumpalin kanssa hyvin rullaavan jutun, jonka kanssa muiden soittajien ja laulajien on helppo toimia. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)