Aihe: H - E - A - D Vire
1 2
emBBo
13.07.2011 18:34:16

Juuri äsken pistin BEAD, intonaatio ja pari tallan kuusiokoloa meni uusiksi mutta kyllä on mukava soittaa D:
Windreaper
14.07.2011 04:05:51
Joku 145-105-75-55 olisi about balanssissa vähän kielityypistä ja merkistä riippuen, siitä vain irtokieliä ostamaan :).
J.Nikkanen
14.07.2011 07:57:39
Windreaper: Joku 145-105-75-55 olisi about balanssissa vähän kielityypistä ja merkistä riippuen, siitä vain irtokieliä ostamaan :).

D'addariolla menee juurikin noin, ja tommosta aion kokeilla vitosessa. G-kieleksi .040.
Ja kohta joku "pro" tulee kertomaan että asiahan ei todellakaan ole näin.
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
jhkj
14.07.2011 14:12:13
Kuten jo mainittu niin satulaa joutuu viilaamaan. Kannattaa viilailla pikkuviilalla ja välillä sovittaa kieltä siihen että on sopivan kokoinen. Liian tiukaksi ei saa jäädä muuten kieli hanittaa vastaan ja saattaa tulla vireongelmia. Omalta osaltani ainakin intonaatio ei toteutunut alimmalla kielellä koska tallan säätövara loppui kesken. Ja ei kannata iskeä sitä jytkyintä kielisettiä alapäähän itse vaihdoin hieman kevyempään ja soittotatsi parani.

Kyllähän tolla treenejä ja keikkoja vetelee mutta studioon sitten viiskielinen joka on tuohon alempaan jytkyttelyyn suunniteltukin.
kamelisko
15.07.2011 22:14:01
Itte laitoin juuri bassooni A-D-G-C -vireen. Kielet on .135 .110 .85 .65. En kuitenkaan viilaillut ollenkaan noita satulan uria. Tuntuu, että jos viilaisin alemmas, niin kielet rätisisi nauhoja vasten oikein urakalla. Annan olla nyt noin. Toistaiseksi en ole myöskään kaularautaa säätänyt. Täytyy seurailla asiaa. Intonaatio pitää vielä kyllä tsekata. Mahtaneeko ylänauhoja edes vireeseen saada... toisaalta tällä vireellä se ei ehkä ole tarkoituskaan... ;) Kielet on aika ylhäällä, mutta tatsi on ihan ok, kun kielet on noin löysät. Toi ala-a on jo lähes infraääntä! ;)
KMT
15.07.2011 22:42:23

Itse olen viilannu kuuskielisen astetta matalempaan (175-135-105-85-65-45)
dewfall
15.07.2011 23:01:07

kamelisko: En kuitenkaan viilaillut ollenkaan noita satulan uria. Tuntuu, että jos viilaisin alemmas, niin kielet rätisisi nauhoja vasten oikein urakalla.

Uria on tarkoitus leventää - ei syventää - kuten tässäkin säikeessä on kerrottu.

KMT: Itse olen viilannu kuuskielisen astetta matalempaan (175-135-105-85-65-45)

Onko sulla subbari vai millä saat fissäkieleltä mitään käyttökelpoista ilmoille? Muuta kuin kerrannaisia.
Miikss
15.07.2011 23:54:52
Vähän itsekin ihmettelen miksi porukka haluaa jotain A tai jopa F# -virityksiä. Itse tässä mietin, että pitäskö virittää oma vitonen C:hen, kun sitä alempia taajuuksia ei tarvii ikinä.
hollstro
16.07.2011 00:03:27

dewfall: Onko sulla subbari vai millä saat fissäkieleltä mitään käyttökelpoista ilmoille? Muuta kuin kerrannaisia.

F# on noin 23 Hz. Hyväkin bassokaappi vaimenee 6-10 dB jo 40 Hz taajuudella, ja n. 20 - 30 dB 23 Hz:llä. Samalla kun muistaa että saman äänenpaineen tuottamiseksi vahvistintehon tarve nelinkertaistuu kun taajuus puolittuu (muistelen, voin olla väärässä) niin käytännössä tuon 23 Hz taajuuden toistamien samalla teholla kuin normi E 100 Watilla (n. 41 Hz) saadaan tulokseksi helposti tuhansien wattien tehontarve. Joten eipä sieltä normikamoilla mitään bändin seasta kuulu.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
17.07.2011 21:24:48 (muokattu 17.07.2011 21:31:43)
Vaikka itte tykkäänkin hieman mörömmästä, niin onhan A:t ja sitä matalemmat jo melkosen hulluja vireitä. Vahvistinkalustokaan ei oikein diggaa moisista.

C-vire piisaa mulle, matalempaa en kaipaisikaan. Sitäpaitti perinneduumia ei parane soitella viisikielisen toosilla, on "faux-pas"...

Toki onhan näitä tullu ittekin kokeiltua ja tietynlainen musiikki nyt toki vaatii älyttömät mörkövireet. Ite ei vaan diggaa siitä säädöstä, minkä tälläset viritelmät aiheuttaa.
KMT
18.07.2011 00:16:29

Miikss: Vähän itsekin ihmettelen miksi porukka haluaa jotain A tai jopa F# -virityksiä. Itse tässä mietin, että pitäskö virittää oma vitonen C:hen, kun sitä alempia taajuuksia ei tarvii ikinä.

Onko sulla subbari vai millä saat fissäkieleltä mitään käyttökelpoista ilmoille? Muuta kuin kerrannaisia.

Oma tapaus on lähinnä vaan kokeilu kun kerran eteen sattui halpa basso ja musakaupassa sopivasti dark lord -setti kieliä. Toki eihän se kovin hyvin kuulu omilla vermeillä. Ja toisekseen että saahan sillä kielellä soitettua muutakin kuin sitä F# murinaa, matalimmat B-Eb sävelet saa soitettua muualtakin kuin B:ltä. Ja että itse ei ole tottunut dropped-vireisiin.

Normaalisti keikoilla kyllä kädessä on normi BEADG vireinen basso tuon sijaan.
kamelisko
27.07.2011 10:15:32
dewfall: Uria on tarkoitus leventää - ei syventää - kuten tässäkin säikeessä on kerrottu.

En sitä tarkoittanutkaan. Nyt alin kieli ei ole ollenkaan siellä vanhan uran pohjassa vaan ottaa reunoihin kiinni.

Semmoinen omituinen ilmiö tuossa tuli vastaan, kun säätelin intonaatiota. Kaula pitää nyt hyvin paikkaansa, mutta matalimmassa kielessä (.135) on jokin omituinen sisäinen resonanssiääni, joka hieman pilaa sointia. Kieli siis on vireessä ja soi oikein kun näppää varovasti sormen päällä. Sen sijaan tämä kielen metallinen "klangiääni" ei ole missään vireessä.
Jamzku
27.07.2011 11:33:17
kamelisko:
Semmoinen omituinen ilmiö tuossa tuli vastaan, kun säätelin intonaatiota. Kaula pitää nyt hyvin paikkaansa, mutta matalimmassa kielessä (.135) on jokin omituinen sisäinen resonanssiääni, joka hieman pilaa sointia. Kieli siis on vireessä ja soi oikein kun näppää varovasti sormen päällä. Sen sijaan tämä kielen metallinen "klangiääni" ei ole missään vireessä.

Itse törmäsin vastaavaan ilmiöön omassa bassossa tässä taannoin. Syynä oli kielen liian jyrkkä kulma tallapäässä, sillä asia korjaantui siirtämällä tallapalaa poispäin tallasta. Valitettavasti tämä tarkoitti myös sitä, että piti valita intonaation ja häiriöttömän soundin välillä. Tästä tosin selvisi vaihtamalla kielen pykälää ohuempaan.

En ole varma onko tilanteessasi kyse samasta ongelmasta, mutta ainakin voit kokeilla.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Bassholic
03.08.2011 07:45:06
kamelisko: En sitä tarkoittanutkaan. Nyt alin kieli ei ole ollenkaan siellä vanhan uran pohjassa vaan ottaa reunoihin kiinni.

Itsellä oli joskus vastaavanlainen ongelma E-kielen kanssa. Olin ottanut kielet pois basson säätämisen ja puhdistamisen ajaksi, ja takaisin laitettuani muut kielet soivat normaalisti paitsi tämä E. Sen sointi oli hyvinkin metallinen ja kirkas. (Tykkäsin kovasti itse soundista, mutta en siitä, että muut kielet eivät olleet saman sointisia.)
Otin E-kielen uudelleen irti ja aloin tutkimaan sitä. Huomasin, että se oli jostain käsittämättömästä syystä joutunut kierteelle pitkittäisuunnassaan ja kielen toiseen päähän oli tullut ns. taitos. Bassossa kiinni ollessaan jännittyneenä sitä ei huomannut. Noh, uudet kielet vain tilalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)