Aihe: Rumpukone
1 2
Johannes_t
05.07.2011 12:37:29 (muokattu 05.07.2011 12:41:42)

hollstro: Toi metronomin / klikin ylistys on outo ilmiö. Metronomi on ollut apuna perusharjoiteluun ja siitä on saanut vinkkiä millä temmolla säveltäjä on ajatellut että kappale esitetään. Missään musiikissa, ehkä lukuunottamatta marssimusiikkia ei ole orjallinen taimin pitäminen ollut ennen asian ytimessä, eikä sen pitäisi nytkään olla. Klikki tuli kun koneet (protoolsit, sekvensserit ja rumpukoneet) tuotiin äänitämiseen ja taustanauhat live-esiintymisiin. Mun mielestä musan laatu ei siitä ole parantunut. Autotunet, klikit ja vastaavat ovat edesauttanet tumpeloiden ja puukorvien työntymistä musiikin eturintamaan kunnon osaamisen ja käsityötaidon kustanuksella.

Kärjistän hieman, mutta noinhan se pointti tulee esiin.

Kasibiittiä klikkiin tälle!

Kyllä se groove, ainakin sellainen mistä kaikki meikän suosikkimusa on tehty, syntyy soittamalla. Koneiden apinointi on ihan viime vuosien ilmiö. Että pitäisi soittaa niin hemmetin tasaista pulssia. Eikä siinä, kyllähän osaavat muusikot on aina soittaneet hyvällä taimilla, mutta nykyään se hyväkin veto korjataan, niin että se myös näyttää hyvältä monitorilla. Ja sitten livenä soitetaan perässä.

Mutta eihän tämä silti sitä tarkoita, etteikö metronomi olisi hyvä apuväline harjoittelussa. Mikä ei silti tarkoita sitä, etteikö rumpukone voisi olla myös sitä.

Jankkaanko mä nyt liikaa samaa? Sit ku kulkee hyvin, vois vetää saman pari bpm:ää nopeemmin :D

E: Niin, semmonen tuli vielä mieleen, että ainakin noissa jutuissa missä oon ollut mukana, klikkiin on soitettu vain ja ainoastaan siksi, että päällekkäisäänitykset olis helpompia.
Kefiiri
05.07.2011 12:54:43
Johannes_t: Mutta eihän tämä silti sitä tarkoita, etteikö metronomi olisi hyvä apuväline harjoittelussa. Mikä ei silti tarkoita sitä, etteikö rumpukone voisi olla myös sitä.

Näinhän se varmaan on. Aloitusviestissä mainittu Ed Friedlandin suositus rumpukoneen käytöstä on varmasti asiaa, eivätkä ainakaan kaltaiseni peräkylän pastoriukset pysty sitä kumoamaan :D
Esa H
05.07.2011 17:03:06
Kefiiri: Näinhän se varmaan on. Aloitusviestissä mainittu Ed Friedlandin suositus rumpukoneen käytöstä on varmasti asiaa, eivätkä ainakaan kaltaiseni peräkylän pastoriukset pysty sitä kumoamaan :D

Ymmärsin tämän rumpukonesuosituksen niin, että rumpukoneen ohjelmonti olisi erityisen hyödyllistä. Ehkä siinä tarkoitetaan sitä, että samalla tulisi perehdyttyä rumpukomppeihin ja siihen miten basso suhtautuu näihin.

Toisessa kirjassa Friedland maihitsee, että treenatessa mitä tahansa kannattaisi käyttää metronomia. Itsellä on metronomista on ollut hyötyä, koska rytmin seuraaminen myös rummuista on helpompaa. Silloin voi soittaa rennommin. Synkoopit ja etu- tai takakenossa soittaminen onnistuu helpommin.
Isotalo
05.07.2011 17:44:32
Johannes_t: Mitäs jos vaan soittais tarpeeks semmosia biisejä, missä komppi kääntyy ja vääntyy?

Taidan vaikuttaa vastarannan kiiskiltä, ei ole tarkoitus. Yritän vain tuoda toistakin näkökulmaa asiaan, itse kun en basson kanssa ole metronomia käyttänyt kuin muutaman satunnaisen kerran ja ihan ookoosti on hommat kuitenkin luistanut. Että tuota, voi se oma ajan taju kehittyä vaikka sen rumpukoneen kanssa. Mikä vain mukavalta tuntuu ja pitää motivaation yllä.

No hemmetin hienoo että hommat luistaa.
Johannes_t
05.07.2011 17:57:21

Isotalo: No hemmetin hienoo että hommat luistaa.

Älä o tommone.
Fortune
05.07.2011 18:27:09 (muokattu 05.07.2011 18:29:43)
Johannes_t:

E: Niin, semmonen tuli vielä mieleen, että ainakin noissa jutuissa missä oon ollut mukana, klikkiin on soitettu vain ja ainoastaan siksi, että päällekkäisäänitykset olis helpompia.

Tämähän se olennaisin juttu onkin, toinen sitten mahdolliset nauhalta tulevat jutut livenä (joita nyt vain käytetään joissakin musiikinlajeissa eikä se tee niistä groove-musaa huonompia, onpahan vain erilaiset lähtökohdat).

Jos soittohommaa meinaa tehdä monipuolisesti ja jopa työkseen, niin minusta pitää olla valmis työskentelemään erilaisilla metodeilla kunkin projektin/biisin/musiikinlajin mukaisesti, ei siinä voi motown-grooveen vedota jos pitäisi saada narulle jotain ultratarkkaa ja teknistä tilutusta (sillekin on sijansa maailmassa ja sitä on ollut jo paljon ennen tietokoneiden aikaa).

Hyvä soittaja soittaa elävästi myös silloin kun pitää soittaa klikkiin, mutta sekin taito on opeteltava kyllä treenaamalla.

Itse olen ajatellut metronomiharjoittelun apuvälineeksi, jolla saa pidettyä itsensä kartalla siitä miten oma taimi toimii - ilman referenssiä yksin treenatessa tuppaa antamaan itselleen aika paljon anteeksi, metronomin kanssa huomaa raadollisen nopsaan mihin päin komppi meinaa kiilata tai laahata.

Nettiväittely on toki ihanaa, mutta minusta metronomi/klikki on apuväline, jota käytetään silloin kun se helpottaa lopputulokseen pääsemistä, ei sen kummempaa.
"Look behind you, a three-string bass!"
Johannes_t
05.07.2011 18:30:24

Fortune: Tämähän se olennaisin juttu onkin, toinen sitten mahdolliset nauhalta tulevat jutut livenä

Tämä pääsi jopa unohtumaan, on sen verran perus nykyään. Kahdella omaa tuotantoa veivaavalla bändillä ja yhdellä coverpumpulla tulee soitettua nauhojen kanssa melkein kaikki biisit.

Rumpalista riippuu ja roikkuu hitosti toimiiko vai ei.
Isotalo
05.07.2011 19:48:01
Johannes_t: Älä o tommone.

oo tämmönen, jäi hymiö perästä.
Jesus Muerte
06.07.2011 01:09:53
Fortune:Itse olen ajatellut metronomiharjoittelun apuvälineeksi, jolla saa pidettyä itsensä kartalla siitä miten oma taimi toimii - ilman referenssiä yksin treenatessa tuppaa antamaan itselleen aika paljon anteeksi, metronomin kanssa huomaa raadollisen nopsaan mihin päin komppi meinaa kiilata tai laahata.

Tää on mun mielestä ja mulle se metronomitreenin kova ydin. Yksin jos soittelee ilman temporeferenssiä, varsinkin jotain haastavampaa "musta tulee uusi Billy Sheehan"-juttua, tulee välillä ikään kuin huijattua timen kanssa. Sitten kun on muka itsekseen sitä juttua kelannut kuntoon ja päättääkin pistää jutun narulle/soittaa tarkan rumpalin kanssa, huomaa, että eipä menekään ihan kuin Strömsössä. Kummasti ne ensin mahdottomiltakin tuntuneet jutut on kuitenkin alkaneet menemään, kun ensin klikin kanssa hinkkaa homman kuntoon.

Bändisoiton groove onkin sitten asia erikseen, sitä ei mun kokemuksen mukaan opi muuten kuin bändin kanssa soittamalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)