Aihe: Lyhytskaalainen vai "pitkä Basso" ?
1 2
Teme007
25.01.2011 21:36:35
Omaan hanskaan sopii paremmin 32", ei kai se vielä lyhytskaalanen ole, mutta ero 34" on huomattava. Vaikka olen yli 190 cm pitkä, niin mulla on suhteessa snadit kämmenet, joten lyhyempi skaala on sinänsä toimivampi tatsiltaan. Toisaalta tunnen mua liki 2 päätä lyhkäsempiä basisteja ketkä tykkää vedellä 35" skaalalla, eli makuasioita kai nämä sitten osaksi on.
O sancta simplicitas
Doc_Louis
25.01.2011 22:59:21
Onko olemassa minkaanlaista tarjontaa lyhytskaalaisista 5-kielisistä bassoista vaahteraotelaudalla? :)
plonk
25.01.2011 23:06:09
saniee: Onks teillä jotain mielipiteitä asiaan? Mulla ainakin sotii järjen ääni ja "fiilikset" ihan kunnolla keskenään..

Valitettava tosiasia on, että edes kokenein basisti ei voi kertoa, minkälaista bassoa juuri sinun pitäisi soittaa. Ainoa tapa ottaa selvää on kokeilla eri vaihtoehtoja. Jos olisi olemassa maailman paras basso, me kaikki soittaisimme sillä. Mutta kun ei ole. Siksihän niitä bassoja pitää olla useampi kuin yksi :)
jaakonam
26.01.2011 00:16:35

Teme007: ... liki 2 päätä lyhkäsempiä basisteja ketkä tykkää vedellä 35" skaalalla, eli makuasioita kai nämä sitten osaksi on.

o/

Eli hyvin taipuu. Jos asemoi paksun nahkahihnan pituuden niin, että mela lähenee vaarallista 45 asteen kulmaa, homma helpottuu vielä entisestään.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
fox
26.01.2011 01:19:24

2541: Mm. sellaiset tosimies-äijäbasistit kuin Jack Bruce, Stanley Clarke, Rinus Gerritsen, Steve Swallow, Paul McCartney, Bill Wyman ja Felix Pappalardi ovat käyttäneet menestyksekkäästi lyhytskaalaista bassoa.

Ja toisaalta taas sellanen huikean pitkä mimmi ja toisen polven basisti kuin Suzi Quatro soitti "normiskaalasia" bassoja.. Itse olen todistanu ko. henkilön käsitelleen "ittensä mittasta" Fenkun Presaria, sekä myöhemmin B.C.Richin Bich-bassoa..
Ja onhan se Halo Friendlies-bändin basisti-neiti myös presari-mimmejä. Eikä oo koolla pilattu hänkään, erittäin kompakti.

Kysyjälle kyllä minäkin sanoisin, että kannattaa kokeilla. Tuo nimitys "tyttöbasso" nyt vaan on nimitys.. ;)
Meidän basisti käyttää sujuvasti pitkäskaalasta RD Artistia, sekä toisinaan modattua EB-3:sta, joka on juurikin tuollanen lyhytskaalanen, ei siis EB-3L -malli.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
saniee
26.01.2011 06:48:54 (muokattu 26.01.2011 06:51:03)

Kiitti vastauksista!

Eipä sitä tosiaan kukaan muu osaa mun puolesta sanoa mikä olisi paras, lähinnä tällaisessa kiinnostaa muiden makuasiat siksi kun asia on tällä hetkellä tapetilla.. Kuka tahansa voi tietty soittaa millä tahansa, mutta mua kiinnostaa enemmänkin millä TE soitatte, ja miksi olette siihen päätyneet. Tähän nyt voi varmaan vastata aika tyhjentävästi tyyliin "no koska se sopii parhaiten omaan käteen", mutta varmasti siihen on olemassa jotakin pointteja, toinen ei tykkää lyhytskaalaisen soundista esim tai rajoittaako se esim muiden kuin perusvireen käyttöä..

Noi "kompromissit" eli 32'' kuulostaa ihan mielenkiintoisilta, onko jotain tiettyjä merkkejä ja malleja joita kannattaisi lähteä metsästämään?

Kävin eilen fazermusicissa tsekkaamassa lyhyet ja vaihtoehtoja oli kaksi, Hagstromin viikinkibasso ja sitten tää.. hrr.. squieri 199e. Jos en ihan väärin muista niin DLX:n lyhytskaalainen valikoima rajoittui noihin samoihin malleihin.

Tiedättekö te muut miten noista lyhytskaalaisista on tarjontaa (uusina) pk-seudulla? Vähän vissiin heikosti tai sitten etsin vääristä paikoista. Musamaailmassa ei pistänyt silmään myöskään, soundstore on vielä ainakin ratsaamatta lyhytskaalaisten osalta.. Saa laittaa vinkkiä liikkeistä jos tiedätte missä vois onnistaa :)

edit: ja siis ei pidä ymmärtää että mulla olisi mitään käytettyjä vastaan, päinvastoin, kunhan ovat sopivan matkan päässä että pääsee testaamaan.
nro5
26.01.2011 11:46:46
2541: Mm. sellaiset tosimies-äijäbasistit kuin Jack Bruce, Stanley Clarke, Rinus Gerritsen, Steve Swallow, Paul McCartney, Bill Wyman ja Felix Pappalardi ovat käyttäneet menestyksekkäästi lyhytskaalaista bassoa.

Bob Daisley soitti koko Blizzard of Ozz -levyn bassot lyhytskaalaisella Gibson EB3:lla.
Teme007
26.01.2011 13:34:30
fox: Ja toisaalta taas sellanen huikean pitkä mimmi ja toisen polven basisti kuin Suzi Quatro soitti "normiskaalasia" bassoja.. Itse olen todistanu ko. henkilön käsitelleen "ittensä mittasta" Fenkun Presaria, sekä myöhemmin B.C.Richin Bich-bassoa..
Ja onhan se Halo Friendlies-bändin basisti-neiti myös presari-mimmejä. Eikä oo koolla pilattu hänkään, erittäin kompakti.

Kysyjälle kyllä minäkin sanoisin, että kannattaa kokeilla. Tuo nimitys "tyttöbasso" nyt vaan on nimitys.. ;)
Meidän basisti käyttää sujuvasti pitkäskaalasta RD Artistia, sekä toisinaan modattua EB-3:sta, joka on juurikin tuollanen lyhytskaalanen, ei siis EB-3L -malli.

Niinpä :D

http://www.youtube.com/watch?v=Q5Mam6qsF3M
O sancta simplicitas
Kolmone
31.01.2011 10:45:00
Entäs matalammat vireet lyhytskaalaisessa? Gibson SG-basso gasottaisi hieman. Täytyisi vaan varmistua toimiiko se Eb-vireessä tai ylipäätään minkälaiset vaijerit täytyy laittaa, joilla homma skulaa?

Onko kokemuksia?
Epämääräistä matalaäänituotantoa...
Seba
31.01.2011 11:09:02

Tui nyt on niin mieto pudotus että varmasti toimii pelillä kun pelillä.
Paksummilla kielillä tietty aina paremmin.
Elixirin heavysetti on hyvä kaikkeen 4kielimenoon normi ja vähän lasketuissa vireissä munsta.
/c c:n
2541
31.01.2011 12:11:44

Kolmone: Entäs matalammat vireet lyhytskaalaisessa? Gibson SG-basso gasottaisi hieman. Täytyisi vaan varmistua toimiiko se Eb-vireessä tai ylipäätään minkälaiset vaijerit täytyy laittaa, joilla homma skulaa?

Onko kokemuksia?

Geezer Butler käytti yhdessä vaiheessa Dan Armstrongin lyhytskaalaista bassoa ja myös John Birchin lyhytskaalaisia ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin vireenä oli C#.
Heikki L.
31.01.2011 20:02:14

saniee: Tiedättekö te muut miten noista lyhytskaalaisista on tarjontaa (uusina) pk-seudulla? Vähän vissiin heikosti tai sitten etsin vääristä paikoista. Musamaailmassa ei pistänyt silmään myöskään, soundstore on vielä ainakin ratsaamatta lyhytskaalaisten osalta.. Saa laittaa vinkkiä liikkeistä jos tiedätte missä vois onnistaa :)

edit: ja siis ei pidä ymmärtää että mulla olisi mitään käytettyjä vastaan, päinvastoin, kunhan ovat sopivan matkan päässä että pääsee testaamaan.

Kitarapajalla Krunikassa on Fenderin Mustangeja uutena ja käytettynä.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
saniee
03.02.2011 21:31:07

Heikki L.: Kitarapajalla Krunikassa on Fenderin Mustangeja uutena ja käytettynä.

Kiitti vinkistä, en kyllä uskalla enää mennä katsomaan koska mun käteen löytyi jo täydellinen - se oli tuo aerodyne jazzari niinkuin epäilinkin :)

Lyhyessä skaalassa on varmasti pikkukädelle paljonkin etuja, mutta mulle ratkaisevampaa oli loppupeleissä kaulan muoto ja paksuus - nyt kun se on optimaalinen niin soittaminen sujuu paremmin kuin koskaan... Basso on ihana soitin :)

Iso kiitos kaikille vastauksista!!
sumpitan
05.02.2011 17:17:55
Mulla oli lyhyen aikaa Alembicin viisikielinen custom, jossa oli 32 tuuman mensuuri. Siitä huolimatta ja fysiikan lakeja uhmaten sen kielet oli yhtä jämäkät kuin mun 35-tuumaisessa Wolfissa, B-kieltä myöten. Ergonomialtaan toi Allu oli oikeasti surkein basso mitä olen ikinä kokeillut. Tuntui lähinnä siltä, kuin sylissä olisi valurautainen leipälauta kaulapainolla höystettynä ja kun basso oli suunniteltu päin persettä, ei lyhyestä mensuurista ollut mitään iloa. Siispä lähti myyntiin (nettosin 150 % hankintahinnasta joten ei harmita).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)