Aihe: otelautakäden työskentelystä
1 2
J.Hollström
11.09.2010 17:55:33
Antti1: Mä oon kyllä sitä mieltä, että pelkkä akustisesti treenaaminen ei riitä, ei ollenkaan. Bassolla se koko signaaliketju vaikuttaa niin rajusti instrumentin dynamiikkaan, että olisi syytä opetella soittamaan juuri sillä omalla romuläjällään niin usein ja paljon, kuin mahdollista.

Juu ja joo. Uraansa aloittelevan basistin on ehkä syytä tsekkailla ulosantiaan myös vahvarin läpi, mutta sanoisimpa niin, että kun homma on jo pidemmällä, niin vahvarin kanssa ei tarvii enää koluta harjoitusmielessä. Nykyään on paljon helpompiakin signaalinvahvistajia joita voi käytää kappaleiden harjoittelemisessa.
varo
12.09.2010 22:04:03
Oukei, oon nyt parina päivänä reenannut tollaset 45 min kumpaisenakin päivänä 1234-reeniä, eli ollaan alkuun päästy. Selväähän on, että ei toi vielä mihkään riitä mutta alulle kumminkin.

Jonkin verran on edistystä tapahtunut, mutta otelautakäden pitäminen oikeassa asennossa(ei vinossa otelautaan nähden) aiheuttaa mulle puutumista ranteeseen ja sormet ovat vähän jäykemmät, kun koittaa kontrolloida etäisyyttä kieliin. Tämä pätee siis muuhunkin soittoon, eli jos tätä menoa jatketaan niin jonkin ajan päästä on mehevä jännetuppitulehdus käynnissä.

Miten siis saavuttaa rentous otelautakäteen ja samalla kontrolloida sormien ja käden asentoa sekä sijaintia soittaessa? Anyone?
anna plussa homo
Heikki L.
12.09.2010 22:12:36

varo: Miten siis saavuttaa rentous otelautakäteen ja samalla kontrolloida sormien ja käden asentoa sekä sijaintia soittaessa? Anyone?

Harjoittelet hitaasti, rennosti ja hötkyilemättä. Jos rupeaa kolottamaan, niin pidä taukoa. Muista hengittää :)
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
varo
13.09.2010 21:16:08
Heikki L.: Harjoittelet hitaasti, rennosti ja hötkyilemättä. Jos rupeaa kolottamaan, niin pidä taukoa. Muista hengittää :)

Hengitän kyllä, pidän taukoja, mutta silti. Tänää huomasin orkesterireeneissä, että ihan tollasta pentatonista kuviota vetäessä 5 ja 7 nauhoilla käsi kramppas eli ainakaan toistaseksi 1234-reeni on aiheuttanut lähinnä lisää ongelmia. Kaisse tästä sitten vielä lähtee..
anna plussa homo
Heikki L.
13.09.2010 21:40:08

varo: Hengitän kyllä, pidän taukoja, mutta silti. Tänää huomasin orkesterireeneissä, että ihan tollasta pentatonista kuviota vetäessä 5 ja 7 nauhoilla käsi kramppas eli ainakaan toistaseksi 1234-reeni on aiheuttanut lähinnä lisää ongelmia. Kaisse tästä sitten vielä lähtee..

Kandee miettiä tota treeniä osittain "kuntoiluna". Treenin jälkeen tarvitaan lepoa ja aikaa, jotta lihas kehittyisi. Liian vähän lepoa --> soittaminen takeltelee.
Heikki L.
13.09.2010 21:45:52

Hapoille meneminen on ihan ok, ihan niinkuin urheilusuorituksessa. Jos kipu on muunlaista, se on todennäköisesti merkki ongelmista.
BassoSisko
13.09.2010 22:18:30
Kannattaa muistaa myös venytellä. Käsivarsia ja sormia, pyörittele myös ranteita ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan. Mulla on olemassa hyvät käsivenytysohjeet, mutta ne taitaa sijaita vain mun päässäni ja ne on vaikea pukea sanoiksi niin ettet tekisi sitä väärin. Harmi kyllä.

Keskity oikeasti siihen ettet paina liian voimakkaasti sormillas niitä kieliä, jos painat sen nauhan päältä, niin kosketus voi olla huomattavasti kevyempi kuin nauhojen välistä. Testaa vaikka, niin kevyellä otteella kuin mahdollista.

Toivottavasti en nyt toista jo annettuja ohjeita. Mulle nuo listaamani neuvot on olleet hyödyksi, ja ovat edelleen.
JaS
14.09.2010 00:45:38
Ite oon huomannu, että jos opettelee jotain uutta tekniikkaa tai asentoa tai vaikka uutta soitinta, niin sitä saattaa helposti kompensoida motoriikan puuttumista voimalla. Eli treenaat vaan ja muistat pitää riittävästi riittävän pitkiä taukoja, ettei tuu ongelmia. Jossain vaiheessa, kun motoriikka rupee toimimaan, niin homma muuttuu helpommaks.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
andyskye
14.09.2010 14:54:11
BassoSisko: Kannattaa muistaa myös venytellä. Käsivarsia ja sormia, pyörittele myös ranteita ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan. Mulla on olemassa hyvät käsivenytysohjeet, mutta ne taitaa sijaita vain mun päässäni ja ne on vaikea pukea sanoiksi niin ettet tekisi sitä väärin. Harmi kyllä.

Tähän on pakko lisätä tämä linkki: http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html

Erinomaiset ohjeet. Itselläni ainakin parani touchi noiden venytysohjeiden kanssa merkittävästi.
BassoSisko
14.09.2010 15:28:15
andyskye: Tähän on pakko lisätä tämä linkki: http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html

Erinomaiset ohjeet. Itselläni ainakin parani touchi noiden venytysohjeiden kanssa merkittävästi.

Totta, tuossa on hyvät ja selkeät kuvat miten se pitää tehdä.
J.Nikkanen
14.09.2010 17:20:46
Nestetasapaino kondikseen ja magnesiumia!!! Ei kramppaile turhaan. Ja alkulämmittelyt ja loppuvenyttelyt toki.
varo
14.09.2010 20:43:57
pahaeno: Nestetasapaino kondikseen ja magnesiumia!!! Ei kramppaile turhaan. Ja alkulämmittelyt ja loppuvenyttelyt toki.

Juu. Roope Latvala joskus kertoi haastattelussa että pystyy "sahaamaan" keikat nopealla tempolla ilman vaivoja juomalla hillittömät määrät vettä. Dave Mustaine taas heitti läpällä syövänsä hainrustotabletteja, jotta pysyy soittokunnossa :D

Noissa venytyksissä ei ollu paljon uutta, aina silloin tällöin tulee tehtyä. Itse asiassa olen tainut aikaisemmin käydä tolla sivulla.
anna plussa homo
pekezu
14.09.2010 23:50:12

pahaeno: Nestetasapaino kondikseen ja magnesiumia!!! Ei kramppaile turhaan. Ja alkulämmittelyt ja loppuvenyttelyt toki.

Magnesium oikeesti jeesaa. Mulla oli joskus probleemia, että tiukkojen harjoituspäivien jälkeen öisin käsi kramppaili. Magnesiumia ennen nukkumaanmenoa ja ei ollut krampeista ongelmaa. Eikä muutenkaan ole ainakaan haitaksi, sydänkin diggaa.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)