hollstro 04.08.2010 11:06:40 | |
---|
Basismi: 1x12" 150W combolla on varsin hyvin pärjäilty. Täysillähän sillä pitää mennä, eikä tila kuin tila täyty täyteläisestä soundista mutta pärjää. Toisaalta oli mulla jonkin aikaa 300W putkivahvarikin joka kyykkäsi pahasti 4x10" kaapin kanssa ja nyt on samalla kaapilla pari-kolmesataa wattia tarjoileva transistoripeli jonka kanssa ei tule tökystä puutetta. Trankkupelien kanssa jos käyttää kompressoria/säröä niin ei tuo "yksi putkiwatti vastaa kolmea trankkuwattia" varsinkaan päde. Minkä valmistajan 300W putkikone oli kyseessä? vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
J.Hollström 04.08.2010 11:08:02 | |
---|
Basismi: Toisaalta oli mulla jonkin aikaa 300W putkivahvarikin joka kyykkäsi pahasti 4x10" kaapin kanssa. Varmaan joku laadukas kiinalainen? |
balzary 04.08.2010 11:29:36 | |
---|
seak: Oliks sulla tossa joku säröpurkki mukana? Tossa ei ole säröpurkkia välissä. Tosi kovalla toi oli tuossa vaiheessa, ei voisi bändin kanssa soittaa treeniksellä tai pienemmissä keikkapaikoissa. |
Cornflake 04.08.2010 11:36:34 | |
---|
balzary: Tossa ei ole säröpurkkia välissä. Tosi kovalla toi oli tuossa vaiheessa, ei voisi bändin kanssa soittaa treeniksellä tai pienemmissä keikkapaikoissa. Oliks toi jostain nauhotussessiosta? Ei pysty kuunteleen duunissa... I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
Visakoivu 04.08.2010 12:10:29 | |
---|
hollstro: Minkä valmistajan 300W putkikone oli kyseessä? Veikkaan Famea. "Hamster on overdrive." |
okabass 04.08.2010 12:42:42 (muokattu 04.08.2010 16:52:05) | |
---|
AceOfBass: Sitä kysyisin, että mikä on mielestänne riittävä teho vahvistimelle niin kotiharjoiteluun, kuin bänditreeneihin? Vinkkejä ja omia näkemyksiä, kiitos.. Teho ei ole niitä parhaita mittareita kun puhutaan bassokoneista. Bassokitara on erittäin dynaaminen soitin, ja soittotatsilla saa helposti viisinkertaisia signaalipiikkejä ns. normaalitatsiin verrattuna. Eli jos napautat kieltä peukalolla tai lepralla reilusti, ero perussormisoittoon on helposti viisinkertainen. Tästä johtuu, että bassokoneen tärkeitä ominaisuuksia on tehon lisäksi transienttien käsittelykyky. Transistorikoneissa (siis perinteisissä sellaisissa, en puhu digihimmeleistä) tuo kyky on riippuvainen mm. suodinelkojen "koosta" (elektrolyyttikondensaattori), tanakasta muuntajasta (=kallis, painava) sekä käyttöjännitteestä (isompi parempi). Esim. mitä enemmän varauskykyä elkoissa (mitä enemmän kapasistanssia), sitä paremmin kone jaksaa puhkua transientteja. Ongelma on se, että hyvälaatuiset, isot elkot ovat kalliita. Eli pienillä elkoilla varustettu kone saattaa antaa tasaisella 1 kHz siniaallolla hyvinkin saman tehon kuin vaikka 5-6 kertaisella elkopatterilla varustettu kone. Erot tulevat ilmi juuri soittotilanteessa (transienteissa):saman tehoisista vahvistimista toinen hyytyy, ja toinen kukkuu vielä kiitettävästi. Lamppukoneet kestävät luontaisesti "korvan kannalta" paremmin transientteja tiettyyn rajaan asti. Sanotaan, että käytännössä yksi "putkiwatti" vastaa 3-5 "transistoriwattia". Mulla on riittänyt kaikkiin tilanteisiin (humpasta heviin) A) Trace Elliot AH500 (2x 250 W, 4 ohm, MOSFET-pääte). Persiissä Bassojani, Hartken 4x 10" ja/tai 15" EV TL606. B) Ja nyttemmin SVT-kooni (300 W, 4 tai 8 ohm, putkikone) Sekä 8x10" SVT-klooni tai Bassojani tai SWR Goliath I (4x 10"). Ps. Vanha Trace Elliot-manuaalin ohje: Jos tarvitset enemmän volumea (äänenpainetta), laita lisäkaappi. (If you need more volume, use more speaker cabs) In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
Cornflake 04.08.2010 12:50:40 | |
---|
okabass: Trace Elliot AH500 (2x 250 W, 4 ohm, MOSFET-pääte). Ps. Vanha Trace Elliot-manuaalin ohje: Jos tarvitset enemmän volumea (äänenpainetta), laita lisäkaappi. (If you need more volume, use more speaker cabs) Ton kyseisen AH500:n? Eiks tossa oo 2 x 250W, eli yhdellä kaapilla saat 250W... Eli kahdella kaapilla saa 2 x 250W. Sitä vaan, et tossahan toi ero on "dramaattisempi" kuin lisäämällä kaappien määrää ihan monona x wattia tuuttaavan päätteen perään... I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
Volle 04.08.2010 12:56:56 | |
---|
Ei pelkkiä watteja kannata tuijotella. Äänekkyyden riittävyyteen vaikuttaa aika monta asiaa, joista ehkä tärkeimpänä käytettävien kaiutinten ominaisuudet, muun bändin äänekkyys ja tavoiteltava saundi. Bassovoittoinen saundi vaatii enemmän tehoa kuin yläpäävoittoinen. Meillä on reeniksellä iäkkäähkö, ruma ja painava Peavey TNT -kombo, jonka takana luvataan tehoiksi "45 watts R.M.S.". Vaatimattomasta teholukemasta huolimatta sillä pystyy varsin hyvin vetämään reenikämpällä melko äänekkäänkin bändin kanssa, jos ei haittaa, että ihan alinta botnea ei irtoa. |
okabass 04.08.2010 12:59:34 | |
---|
Cornflake: Ton kyseisen AH500:n? Eiks tossa oo 2 x 250W, eli yhdellä kaapilla saat 250W... Eli kahdella kaapilla saa 2 x 250W. Sitä vaan, et tossahan toi ero on "dramaattisempi" kuin lisäämällä kaappien määrää ihan monona x wattia tuuttaavan päätteen perään... Joo. Siis ton perään voi laittaa 4kpl 8 ohmin kaappia. Tuossakin TE:ssä muuten dynamiikka kärsi, jos vertaa yhtä 4x 10" kaappia siihen, että perässä on ko. kaappi, ja 18" subbari. Eli joko PSU:n virranantokyky alkoi hyytymään ja/tai subbari oli huono (Cervin Vega). In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
Basismi 04.08.2010 14:21:10 | |
---|
J.Hollström: Varmaan joku laadukas kiinalainen? Veikkaan Famea. Molemmat oikeassa. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
seak 04.08.2010 14:24:40 | |
---|
balzary: Tossa ei ole säröpurkkia välissä. Tosi kovalla toi oli tuossa vaiheessa, ei voisi bändin kanssa soittaa treeniksellä tai pienemmissä keikkapaikoissa. Ok - tossa kuulosti olevan jotenki erilainen särö kun muistan saaneeni sitä luukuttamalla, mutta onhan siitä jo kolme vuotta aikaa kun edes olen luukuttanu. A veteran of a thousand psychic wars. |
balzary 04.08.2010 14:30:37 | |
---|
seak: Ok - tossa kuulosti olevan jotenki erilainen särö kun muistan saaneeni sitä luukuttamalla, mutta onhan siitä jo kolme vuotta aikaa kun edes olen luukuttanu. Tossa on itse asiassa bassona sulla nykyisin oleva av-basso. Kaappina vanha 2x15. Äänitin leikkasi vähän alapäätä pois, muuten soundi on se mitä treeniksellä kuului. |
seak 04.08.2010 14:35:12 | |
---|
balzary: Tossa on itse asiassa bassona sulla nykyisin oleva av-basso. Kaappina vanha 2x15. Äänitin leikkasi vähän alapäätä pois, muuten soundi on se mitä treeniksellä kuului. Joo basson mä tunnistin soundista :) A veteran of a thousand psychic wars. |
Ihminen? 04.08.2010 15:13:44 | |
---|
Onkohan taas ihan oikee aihe... Noh, kysyn kuitenki. Eli mulla on kotona vahvarina (sain basson mukana kaupan päälle kun edellinen omistaja myi viimesen bassonsa mulle) tämmönen Harley Benton missä lukis ilmeisesti mallina HB-20B. Riittääkö tää jos vedetään ulkoilmakeikkaa vai pitääkö hankkia jotain isompaa ja vahvempaa? |
Heikki L. 04.08.2010 15:15:57 | |
---|
Ihminen?: Onkohan taas ihan oikee aihe... Noh, kysyn kuitenki. Eli mulla on kotona vahvarina (sain basson mukana kaupan päälle kun edellinen omistaja myi viimesen bassonsa mulle) tämmönen Harley Benton missä lukis ilmeisesti mallina HB-20B. Riittääkö tää jos vedetään ulkoilmakeikkaa vai pitääkö hankkia jotain isompaa ja vahvempaa? Hyvin todennäköisesti tuo ei riitä bändisoittoon rumpalin kanssa. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
okabass 04.08.2010 15:21:37 (muokattu 04.08.2010 15:22:37) | |
---|
Ihminen?: Onkohan taas ihan oikee aihe... Noh, kysyn kuitenki. Eli mulla on kotona vahvarina (sain basson mukana kaupan päälle kun edellinen omistaja myi viimesen bassonsa mulle) tämmönen Harley Benton missä lukis ilmeisesti mallina HB-20B. Riittääkö tää jos vedetään ulkoilmakeikkaa vai pitääkö hankkia jotain isompaa ja vahvempaa? http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hb20b_bass_combo.htm Se on 20 wattinen halpiscombo (68 € !). Riittää minusta korkeintaan kotisoitteluun. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
Dropped C 04.08.2010 15:27:02 | |
---|
Justice For All... kovereihin riittää. Muuhun ei sitten riitäkkään. Heh. |
J.Nikkanen 04.08.2010 15:39:11 | |
---|
Dropped C: Justice For All... kovereihin riittää. Muuhun ei sitten riitäkkään. Heh. Tää on niin wanha.... Misä täällä on miinuspainike. Nauratti silti tuo, taas. |
mikkomfg 04.08.2010 20:29:38 (muokattu 04.08.2010 20:31:58) | |
---|
Ei sitä tehoa aina tarvi niin hirveesti, kattokaa vaikka tästä: http://www.youtube.com/watch?v=bPCCMmV21RM Meikäläinen siis vetelee siis rekan alle jääneen basson varressa (siitäkin on jossain täällä ketju) 15 wattisella Hartkella. Kuka voi muka väittää ettei basso kuulu? Itse musiikkiin ei kannata kiinnittää niin paljona huomiota, enempi huumoriarvoa tossa vedossa. |
JukkaPena 04.08.2010 22:48:48 | |
---|
Omistin 150w Warwickin Sweet 15 ja 150w SWR Workingman's 12. Niillä pärjäs kyllä, mutta välillä niitä piti käyttää täysillä ja soundi ei ollu enää hyvä. Hommasin 300w @ 8 ohm 500w @ 4 ohm ulos antavan transistorinupin. Soundi on ollu mun mieleen kaikissa äänenvoimakkuuksissa ja sitä ei tarvi pitää täysillä. Mitä oon asiasta lukenu (Rufus Reid: The Evolving Bassist) niin tehokas nuppi toistaa tasasemmin/paremmin koko soittimen taajuusalueen. Kotona treenaamiseen en osaa sanoa kun en tuota siihen käytä, koska asun kerrostalossa, mutta luulis onnistuvan. Arkisena esimerkkinä vois sanoo, että se normaali työ/kauppa/koulumatka taittuu helpommin jos on siinä kunnossa, että potkua riittää juosta marathon. Vähä sama pätee noihin vahvistimiin; hyvä olla "reserviä". "Se tekee siitä sen..." |