absqua 18.07.2010 15:51:03 | |
---|
Isotalo: Miten joku saakin idean siirtää DI-boksin sinne? Ei ihan tajuu nyt. Monissa bokseissa on jyrkkä padi just tota varten, esim countryman 85. Hyvä soundi, mukavasti tuuheampi kuin ennen nuppia. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Isotalo 18.07.2010 16:00:30 | |
---|
absqua: Monissa bokseissa on jyrkkä padi just tota varten, esim countryman 85. Hyvä soundi, mukavasti tuuheampi kuin ennen nuppia. Okei, tää on mulle täysin uus juttu. Mä oon kuvitellu että sen pitää olla joku kaiutinsimulaatio että voi laittaa nupista seuraavaksi. Putkinuppi kun saattaa kärähtää jos ei oo kaapin kuormaa. Mutta tuleeko tässä siis se kuorma edelleen kaapista vai toimiiko di ikäänkuin keinokuormana? |
absqua 18.07.2010 16:07:23 | |
---|
Isotalo: Okei, tää on mulle täysin uus juttu. Mä oon kuvitellu että sen pitää olla joku kaiutinsimulaatio että voi laittaa nupista seuraavaksi. Putkinuppi kun saattaa kärähtää jos ei oo kaapin kuormaa. Mutta tuleeko tässä siis se kuorma edelleen kaapista vai toimiiko di ikäänkuin keinokuormana? Kuorma on kaapin kuorma, di vaan "kuuntelee" supatusta siinä välissä. Ihan samalla tavalla kuin nupin eteenkin kytkettynä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 18.07.2010 16:11:29 | |
---|
absqua: Monissa bokseissa on jyrkkä padi just tota varten, esim countryman 85. Hyvä soundi, mukavasti tuuheampi kuin ennen nuppia. Juurikin putkinupin kanssa kyllä mainio feature. Mutta tosiaan kaikista tuota ei löydy. Kannattaa olla tarkkana etenkin keikalla vieraiden boksien kanssa. |
absqua 18.07.2010 17:00:44 | |
---|
Teijo K.: Juurikin putkinupin kanssa kyllä mainio feature. Mutta tosiaan kaikista tuota ei löydy. Kannattaa olla tarkkana etenkin keikalla vieraiden boksien kanssa. Joo niinpä. Kyllä niissä aina lukee ihan selkeästi onko moinen feature edustettuna. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 18.07.2010 21:03:49 | |
---|
trih: Täs on just se että sitä botnea ei tarvi ku sitä on puurossa jo liikaa. Tarvitaan soundia, dolbyä. Normi miksaaja ei osaa laittaa sitä soundia niistä uusista torvista pihalle vaan helvetisti alapäätä subbareista. Heh, näemmä tätä samaa keskustelua käydään nyt sitten kahdella palstalla, ja kolmessa ketjussa yhtäaikaa. :) Mutta joo, tästäkin tuli mieleen esimerkki. Kerran kun olin miksailemassa muutaman hevimpiä rokkiloita soittavan bändin iltaa, niin basisti tuli varsin krapulaisena sanomaan, että hän kun ei normaalistikaan osaa soittaa kauhean hyvin ja nyt on kauhea krapula niin voisinko pistää basson tosi pienelle. Ehdotin et miksataan oikein muhjuinen soundi niin saa soittaa mitä ääniä vaan, ei oikein erotu muuta kun että jytisee. Silleen tehtiin ja bändi oli tosi tyytyväinen, etenkin basisti. Eli aina ei ole miksaajan valinta tuokaan. |
Antti K. 18.07.2010 21:33:06 (muokattu 18.07.2010 21:33:54) | |
---|
Teijo K.: Heh, näemmä tätä samaa keskustelua käydään nyt sitten kahdella palstalla, ja kolmessa ketjussa yhtäaikaa. :) Mutta joo, tästäkin tuli mieleen esimerkki. Kerran kun olin miksailemassa muutaman hevimpiä rokkiloita soittavan bändin iltaa, niin basisti tuli varsin krapulaisena sanomaan, että hän kun ei normaalistikaan osaa soittaa kauhean hyvin ja nyt on kauhea krapula niin voisinko pistää basson tosi pienelle. Ehdotin et miksataan oikein muhjuinen soundi niin saa soittaa mitä ääniä vaan, ei oikein erotu muuta kun että jytisee. Silleen tehtiin ja bändi oli tosi tyytyväinen, etenkin basisti. Eli aina ei ole miksaajan valinta tuokaan. Kävin torstai-iltana Lauri Tähkää kuuntelemassa Kiuruvedellä ja täytyy sanoa, että muhjua oli. Sanoista ei saanut mitään selvää, kitara ei kuulunut yhtään. Viulu kuului jotenkin ja presari myös. Jytinätä kyllä olj liikookin! Ja eilen illalla oltiin reetun bändin kanssa yhdellä tanssipaikalla vetämässä, kummallakin omat pa:t, kummasti sovittiin siihen lavalle. Tyttörumpali kyllä soitti meidän rummuilla, vaihtoi pellit vaan. Kovalla soittivat hekin, mutta ei ollut muhjua ei. Paitsi syntikalla soitettu basso oli minun makuun vähän liikaa pinnassa. Ammattimaisesti kyllä soittivat ja tyttö lauloikin mainiosti. E: Tämähän olis pitännä heittää tuonne toiseen ketjuun, mutta antakee armoa! |
juici 20.07.2010 23:50:36 | |
---|
2541: Kerran yks äänimies oli vetänyt suoran linjan Hiwattin kaiutinlähdöstä. "Eiks tässä ookkaan direct outia?" Plussa piti tästä tiedonjaosta rojauttaa. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
Tympee Huttunen 20.07.2010 23:59:50 | |
---|
Oma veikkaukseni on, että syy siihen matalaan bassomölinään (nykymetallimusiikissa) on kitaroissa, joiden taajuudet menevät niin paljon basson tontille, että bassolla ei ole tilaa muualla kuin siellä todella matalassa päässä. Sen takia kokonaissoundi ruuvataan niin, että yleissoundi on mahdollisimman selkeä. Valitettavasti tuo tapahtuu bassosoundin kustannuksella. Tuokin on silti järkevämpi veto kuin se, että säilytetään bassosoundi hyvänä ja lätkäistään siihen päälle ne alavirekitarat. Itse olen kyllä kuullut hyviä bassosoundeja niin pikkuklubeilla kuin isoilla festareillakin. Esimerkiksi edelliskesän Faith No Moren Ruisrock-keikalla oli todella hyvät bassosoundit. |
trih 22.07.2010 00:09:12 | |
---|
Mäkrö: Oma veikkaukseni on, että syy siihen matalaan bassomölinään (nykymetallimusiikissa) on kitaroissa, joiden taajuudet menevät niin paljon basson tontille, että bassolla ei ole tilaa muualla kuin siellä todella matalassa päässä. Sen takia kokonaissoundi ruuvataan niin, että yleissoundi on mahdollisimman selkeä. Valitettavasti tuo tapahtuu bassosoundin kustannuksella. Tuokin on silti järkevämpi veto kuin se, että säilytetään bassosoundi hyvänä ja lätkäistään siihen päälle ne alavirekitarat. Itse olen kyllä kuullut hyviä bassosoundeja niin pikkuklubeilla kuin isoilla festareillakin. Esimerkiksi edelliskesän Faith No Moren Ruisrock-keikalla oli todella hyvät bassosoundit. Tää oli jo tiedossa mutta omien testien perusteella se alavireinen kitara ei tuota alapäähän bassoa vaan muhjua joka yleensä soundcheckeistä päätellen leikataan pois ja korostetaan korviakirskuttavalla ylämiddlellä. Siihen sitten tuplabasari ja mummummmumummu-basso. Mulla on yhdessä alavirekitarassa 105 basson e-kieli ja muutama alavireinen kitarankieli niin voin sanoa että se bassosoundi lähtee kielen paksuudesta eikä alavireestä. No, tällaista tällä kertaa tähän topikkiin :) Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
Maisteri 22.07.2010 01:22:18 | |
---|
Esimerkiksi edelliskesän Faith No Moren Ruisrock-keikalla oli todella hyvät bassosoundit. Sen kummempia en nyt jaksa tähän aiheeseen filosofoida, mutta tämän väittämän kyllä allekirjoitan myös paikalla olleena täysin. Gouldin Billyllä oli todella muikea, mehukas, munakas ja erotteleva saundi. Ja myös miksauspaletti kokonaisuutena oli ihan loistavasti kohdillaan. http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse
http://www.thegeorgedoubleuse.com |
Sir Härö 25.07.2010 04:04:19 | |
---|
trih: Tuo aiempi livesoundiongelmaketju laittoi miettimään. Eikä beissin voisi vaan mikittää kuten kitara ja laulu ja jättää di:t pois ja kokonaissoundi ei kärsisi? Itse tulen enempi metallisesta maailmasta ja kuten olen jo livesoundifoorumille aiemmin kirjoittanut niin joku mättää. Tämän vuoden tuskassa oli ainakin yksi bändi jonka soundit oli kohdillaan mutta heidän äänimies onkin äänimies. Ei tarvinnu bassobuustia jota yleensä viljellään vaan kerrankin kitarat soundas niissä torvissa hyviltä. Miksi ikinä vetää bassoa di:nä jos se sotkee kakun? Itse metallimiehenä olen tykästynyt seuraavaan livesetuppiin: Basso - piuha - säröpurkista moporotkoon-asetus - piuha - DI Eli jättää sen penistä pidentävän rantasaunan sinne reenikselle pois jaloista, mitään sillä ei kuitenkaan livenä tee. Ellei kyseessä ole joku pieni baarikeikka. Saundia on tultu monta kertaa kehumaan, eikä se kyllä ketään ole kylmäksi jättänyt, vaikkei lavalla bassostäkkiä näy. Ei se hukkumalla kuole joka on hirtettäväksi syntynyt |
Dropped C 25.07.2010 07:39:21 (muokattu 25.07.2010 07:46:29) | |
---|
Tarkotuksellahan noissa metallihässäköissähän juurikin jätetään se basso pois ja sitten jää se raskauskin myös pois samalla. Ihme juttu. Ei se kitaran kumina ja humina korvaa sitä. Ei ole Metallica tai Slayer hirveän raskasta musiikkia, vaikka ihan hyvää onkin paikoitellen! (Mikkihiirimeininkiä lähinnä raskauden saralla). Ja pätee myös livehommiin. Saati sitten nämä Killswitch Engaget sun muut nykymeininkit. |
pekezu 25.07.2010 14:56:04 | |
---|
Aihetta sivuten, tossa paikallisessa Sampea ja Samppaniyaa tapahtumassa pekuna esiintyneen Veeti Kallion basistin kaappi oli mikitetty Shuren viiskasilla, ei di-signaalia tai mitään mukaan. Hyvin se tuli silläkin, ihme kyllä. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun." |
absqua 25.07.2010 15:14:29 | |
---|
pekezu: Aihetta sivuten, tossa paikallisessa Sampea ja Samppaniyaa tapahtumassa pekuna esiintyneen Veeti Kallion basistin kaappi oli mikitetty Shuren viiskasilla, ei di-signaalia tai mitään mukaan. Hyvin se tuli silläkin, ihme kyllä. Mistä tiedät varmaksi ettei di:tä ollut? Kysyitkö miksaajalta tai basistilta itseltään? Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Cornflake 25.07.2010 17:30:12 | |
---|
pekezu: Aihetta sivuten, tossa paikallisessa Sampea ja Samppaniyaa tapahtumassa pekuna esiintyneen Veeti Kallion basistin kaappi oli mikitetty Shuren viiskasilla, ei di-signaalia tai mitään mukaan. Hyvin se tuli silläkin, ihme kyllä. absqua tossa kysyikin jo muakin askarruttaneen asian. Mut itse lykkään melkein aina 57:n kaapin eteen. DI-soundin kera siis. Hyvin pelittää. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
pekezu 25.07.2010 18:59:02 (muokattu 25.07.2010 19:00:09) | |
---|
absqua: Mistä tiedät varmaksi ettei di:tä ollut? Kysyitkö miksaajalta tai basistilta itseltään? Siitä, että ihmeteltiin miksaajan ja monitorimiksaajan kanssa asiaa ja taisin vielä olla lavalla kytkemässä muita mikkejä, kun toinen roudari kytki tuon shuren bassostyrkkarin eteen. Kovasti tuo ihmetytti, kun raiderissakin luki, että bassolle tulee ainoastaan mikkisignaali ja toiveena oli viiskasi. Olis meillä viisseiskojakin ollut laittaa. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun." |
absqua 25.07.2010 21:24:08 | |
---|
pekezu: Siitä, että ihmeteltiin miksaajan ja monitorimiksaajan kanssa asiaa ja taisin vielä olla lavalla kytkemässä muita mikkejä, kun toinen roudari kytki tuon shuren bassostyrkkarin eteen. Kovasti tuo ihmetytti, kun raiderissakin luki, että bassolle tulee ainoastaan mikkisignaali ja toiveena oli viiskasi. Olis meillä viisseiskojakin ollut laittaa. Aivan. No mut hittoiks siinä jos kerran toimii hyvin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
JaS 27.07.2010 00:17:47 | |
---|
Ite sain äänitettyä hyvän bassosaundin 57 suunnattuna suoraan Hartken VX410:n diskanttipilliin. Tämä siis toimi kliinin saundin kanssa. En kyl tiedä, että toimiiko tää livenä, mutta ois hauska joskus kokeilla. Oon usein miettiny sitä, että monella basistilla on saundi ruuvattu valmiiks niin tunkkaseks, et sitä ei ykskään äänimies pelasta. Ite oon lähteny omaa saundii rakentaa sillä idealla, et yläkerta on saundin kannalta tärkeempää. Bassoahan bassossa yleensä on ihan riittämiin, ellei vehkeissä oo jotain vikaa. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |