Aihe: Suljetut kaapit putkivahvistinkäytössä
1 2
okabass
01.07.2010 15:49:14
absqua: Pieni sivupolku asiaan: oletko duunannut DI-boksinkin itse? Se ei kaiketi tuollaisen SVT:n jälkeen ole homma eikä mikään.

Kyllä. Se on sellaiseen "pienen efektikoteloon" väsätty Lundahlin muuntajalla ja vaimennuspadillä varustettu passiivi DI. Toimii kuin se legendaarinen junan vessa.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
absqua
01.07.2010 15:50:30
okabass: Kyllä. Se on sellaiseen "pienen efektikoteloon" väsätty Lundahlin muuntajalla ja vaimennuspadillä varustettu passiivi DI. Toimii kuin se legendaarinen junan vessa.

epäilemättä
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
02.07.2010 07:39:46

JartZA: ...Barefaced-kaappien kehittäjä ja esi-isä Alex Claber ilmaisi tälläistä basschat.co.uk:ssa puhuessaan Super Twelve-kaappinsa (http://barefacedbass.com/index.php?page=super-twelve ) toimivuudesta putkivahvistimien kanssa:
"It's the transformer coupled output stage that's really the issue to be honest, not the valves"

Päätemuuntajalla sinänsä on tietenkin suuri merkitys soundin kannalta mutta sitä se päätemuuntaja tuskin voi tietää onko sen perässä suljettu vaiko reflksikaappi.
Yleensäkään asia ei ole niin yksinkertainen kuin se onko refleksi vai suljettu. Hiwatin kanssa ei toiminut tuo Ampegin refleksikaappi 410HLF ollenkaan. Mut ei se kyllä toiminut minkään muunkaan nupin kanssa kunnolla. Nyt mulla on käytössä Marsun 4x10". Tämäkin on refleksikaappi mutta toimii hienosti. Todennäköisesti toimii hienosti minkä tahansa nupin kanssa.
Lord Of The Strings
hollstro
02.07.2010 08:10:37

poppamies: Päätemuuntajalla sinänsä on tietenkin suuri merkitys soundin kannalta mutta sitä se päätemuuntaja tuskin voi tietää onko sen perässä suljettu vaiko reflksikaappi.
Yleensäkään asia ei ole niin yksinkertainen kuin se onko refleksi vai suljettu. Hiwatin kanssa ei toiminut tuo Ampegin refleksikaappi 410HLF ollenkaan. Mut ei se kyllä toiminut minkään muunkaan nupin kanssa kunnolla. Nyt mulla on käytössä Marsun 4x10". Tämäkin on refleksikaappi mutta toimii hienosti. Todennäköisesti toimii hienosti minkä tahansa nupin kanssa.

Päätemuuntaja on osa sitä piiriä johon kaiutin kykeytyy, ja niinkuin aiemmin on kirjoitettu, kaikki vaikuttaa kaikkeen.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
chief
02.07.2010 13:13:34 (muokattu 02.07.2010 13:14:15)
okabass:Yleensäkin tämä hifi-puolelta lainattu taajuusvaste-taistelu on instrumenttikaapeissa aika merkityksetön. Jos soundaa hyvältä, niin kaappi on hyvä. Olisi mukava esimerkiksi katsoa kuinka hirvittävän "huono" taajuusvaste on vaikkapa 7ender Twinissä. Siitä saisi täysin väärän kuvan ko. kombosta. Lisäksi ne kaiuttinten käppyrät on meikattu näyttämään mahdollisimman hyviltä.

En nyt sanoisi että se on ihan merkityksetöntä. Lähinnä se merkitys on mulle siinä että tietää mitä noi bassovermeet tekee akustiikan ja fysiikan kannalta ja osaa suhteuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin.

Mun mielestä noi kitaravahvistimet on sinänsä vähän eri juttu et ne on tavallaan aika iso osa sitä kitaristin soundia ja ne mikitetään keikalla aina, verrattuna bassoon joka yleensä otetaan DI:llä. Toki poikkeuksia on ja jos haetaan vähän erikoisempaa bassosoundia niin toki kaikki vaikuttaa. Mutta noin yleensä hyvästä bassosta tulee kelpo signaalia ilman värittäviä vahvistimia/kaiuttimia. Loppu onkin sitten makuasia haluaako sen äänen toistaa sellaisenaan vai muokata efekteillä, vahvistimilla tai kaiuttimilla.

Isommissa ympyröissä on sit lisäksi joku äänipaavo joka koittaa pitää paletin kasassa. Monesti se olen minä itse, joten bassokamatkin pitää ajatella osana äänentoistoa ja miettiä se kokonaisuus myös yleisön kannalta, ei vain niin että itselle kuulostaa hyvältä.
"It's the ear, not the gear. "
okabass
02.07.2010 14:48:20
chief: En nyt sanoisi että se on ihan merkityksetöntä.

En minäkään. Sanoin: "hifi-puolelta lainattu taajuusvaste-taistelu on instrumenttikaapeissa AIKA merkityksetön."
chief
02.07.2010 15:03:11
okabass: En minäkään. Sanoin: "hifi-puolelta lainattu taajuusvaste-taistelu on instrumenttikaapeissa AIKA merkityksetön."

Mun pointti oli se, että jonkun tietyn kaiuttimen taajuusvaste on erittäin suuri tekijä siinä, miltä se kaiutin kuulostaa. Sanoit itsekin että "Jos soundaa hyvältä, niin kaappi on hyvä." Taajuusvaste tekee sitä soundia todella paljon joten mun mielestä se ei ole ollenkaan merkityksetöntä.

Vai tarkoititko tolla "taajuusvaste-taistelulla" jotain muuta?
okabass
02.07.2010 15:49:25 (muokattu 02.07.2010 16:18:22)
chief: Mun pointti oli se, että jonkun tietyn kaiuttimen taajuusvaste on erittäin suuri tekijä siinä, miltä se kaiutin kuulostaa. Sanoit itsekin että "Jos soundaa hyvältä, niin kaappi on hyvä." Taajuusvaste tekee sitä soundia todella paljon joten mun mielestä se ei ole ollenkaan merkityksetöntä.

Vai tarkoititko tolla "taajuusvaste-taistelulla" jotain muuta?

No joo. Ehkä ääniesan kannalta on tärkeämpi kuin soittajan kannalta. Siis todellinen taajuusvaste. Usein instrumenttikaapeissa ne ilmoitetut arvot ovat epäselviä tai jopa vääriä.

Ajattelisin asian "eripäin". On hyvältä kuulostava kaappi ja mitattuna sen taajuusvasteestakin voi uumoillla -jopa päätellä- että näin on. Se mikä taajuusvasteen kuopppa tai korostus tekee hyvän soundin, on sitten instrumenttikohtainen juttu. Esim. joissain kitara-Celestioneissa on 4 kHz kohdalla korostuma, joka kuulemma tekee sellaista selkeyttä, kirkkautta (crispness). Tai toisaalta, jos subbariksi ilmoitetun kaapin bassovaste laskee jyrkästi 250 Hz:stä lähtien alaspäin mentäessä, voitaneen ihan päätellä sen olevan heikko subbari.

Taajuusvaste-taistelulla tarkoitan mm. sitä, että ihmiset kuvittelevat, että kaiuttimen toiston on oltava viivasuora, jotta se olisi hyvä. Sellaista perinteistä kaiutinta ei liene edes koemielessä tehty, pystytä tekemään. Ja valmistajat tekevät käppyröille mitä kuluttajat haluavatkin: julkaisevat suorempia käppyröitä.

Eli todellinen kaiuttimen taajuusvastekäppyrä näyttää usein Himalajan vuoriston poikkileikkaukselta, ja se taas näyttää monista huonolta. Eli valmistaja meikkaa käyrää "paremman näköiseksi". Esimerkiksi laittamalla asteikon tarkkuuden (vai mikä se on) 1 dB sijasta vaikka 5 dB. Tällöin vastekäppyrä näyttää paljon paremmalta -suoremmalta- kuin konsanaan onkaan. Eli kun kun ihminen näkee meikatun, suorahkon käppyrän, hän uskoo helpommin, että tämän on kuulostettava hyvältä. tjsp.
poppamies
02.07.2010 17:06:51

okabass: No joo. Ehkä ääniesan kannalta on tärkeämpi kuin soittajan kannalta. Siis todellinen taajuusvaste. Usein instrumenttikaapeissa ne ilmoitetut arvot ovat epäselviä tai jopa vääriä.

Ajattelisin asian "eripäin". On hyvältä kuulostava kaappi ja mitattuna sen taajuusvasteestakin voi uumoillla -jopa päätellä- että näin on. Se mikä taajuusvasteen kuopppa tai korostus tekee hyvän soundin, on sitten instrumenttikohtainen juttu. Esim. joissain kitara-Celestioneissa on 4 kHz kohdalla korostuma, joka kuulemma tekee sellaista selkeyttä, kirkkautta (crispness). Tai toisaalta, jos subbariksi ilmoitetun kaapin bassovaste laskee jyrkästi 250 Hz:stä lähtien alaspäin mentäessä, voitaneen ihan päätellä sen olevan heikko subbari.

Taajuusvaste-taistelulla tarkoitan mm. sitä, että ihmiset kuvittelevat, että kaiuttimen toiston on oltava viivasuora, jotta se olisi hyvä. Sellaista perinteistä kaiutinta ei liene edes koemielessä tehty, pystytä tekemään. Ja valmistajat tekevät käppyröille mitä kuluttajat haluavatkin: julkaisevat suorempia käppyröitä.

Eli todellinen kaiuttimen taajuusvastekäppyrä näyttää usein Himalajan vuoriston poikkileikkaukselta, ja se taas näyttää monista huonolta. Eli valmistaja meikkaa käyrää "paremman näköiseksi". Esimerkiksi laittamalla asteikon tarkkuuden (vai mikä se on) 1 dB sijasta vaikka 5 dB. Tällöin vastekäppyrä näyttää paljon paremmalta -suoremmalta- kuin konsanaan onkaan. Eli kun kun ihminen näkee meikatun, suorahkon käppyrän, hän uskoo helpommin, että tämän on kuulostettava hyvältä. tjsp.

Plussan arvoinen kirjelmä! Taajuusvasteella ei ole paljoakaan merkitystä kitaransoitossa. Paljon suurempi merkitys on elementin ominaissoundilla ja korostetuilla taajuuksilla. Itse en ainakaan haluaisi suoraviivaista kaappia. Joku Ampegin rantis ei todellakaan ole taajuusvasteeltaan suora, jumalan kiitos. Juuri se tekeekin siitä ainutlaatuisen.
Lord Of The Strings
chief
02.07.2010 17:55:35
poppamies:Taajuusvasteella ei ole paljoakaan merkitystä kitaransoitossa. Paljon suurempi merkitys on elementin ominaissoundilla ja korostetuilla taajuuksilla.

Elementin ominaissoundi ja korostetut taajuudet johtuvat suurelta osin taajuusvasteesta!! Miten sillä ei voi olla merkitystä?
okabass
02.07.2010 19:02:16 (muokattu 02.07.2010 19:47:24)
chief: Elementin ominaissoundi ja korostetut taajuudet johtuvat suurelta osin taajuusvasteesta!! Miten sillä ei voi olla merkitystä?

"It's the ear, not the gear. " sano entinen saksalainen.

"Mun pointti oli se, että jonkun tietyn kaiuttimen taajuusvaste on erittäin suuri tekijä siinä, miltä se kaiutin kuulostaa."

Siis: Kaiuttimen "kuulostaminen" on jossain määrin pääteltävissä taajuusvasteesta.

Se vaste on graafinen esitys kaiuttimen taajuusominaisuuksista. Se on vain apuväline. Aivan kuin on aitalankku, ja mittanauha kertoo sen olevan metrin mittainen. Ei sitä mittaustulosta (1m) -tai mittaa- voi käyttää aidassa. Mittaus kertoo vain sen, että se voisi sopia aitaan, joka on metrin korkuinen. Mutta esim. väriä, materiaalia, leveyttä ja paksuutta se ei ilmoita. :)
chief
02.07.2010 19:29:10
okabass: "It's the ear, not the gear. " sano entinen saksalainen.

Miten toi nyt tähän liittyy? Tää oli ihan asiallista vielä äsken...
hollstro
02.07.2010 19:33:54

chief: Miten toi nyt tähän liittyy? Tää oli ihan asiallista vielä äsken...

Niin, siis tasaisen taajuusvasteen ihanne ei ole se mitä bändikamoissa haetaan. Itseasiassa päinvastoin. Parhaat saundit tulevat juurikin niistä taajusvastevirheistä joita noissa nimivehkeissä on.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
02.07.2010 19:38:16 (muokattu 02.07.2010 19:38:38)
chief: Tää oli ihan asiallista vielä äsken...
Minulla näkyy olevan sellainen erikoisosaaminen hallussa, että kun kirjoitan, niin aina joku vetää herneen klyyvariin.
chief
02.07.2010 19:44:12
hollstro: Niin, siis tasaisen taajuusvasteen ihanne ei ole se mitä bändikamoissa haetaan. Itseasiassa päinvastoin. Parhaat saundit tulevat juurikin niistä taajusvastevirheistä joita noissa nimivehkeissä on.

Kuka tässä on tasaisesta puhunut? Taajusvaste se on nimeltään vaikkei tasainen olisikaan.
chief
02.07.2010 19:48:05
okabass: Minulla näkyy olevan sellainen erikoisosaaminen hallussa, että kun kirjoitan, niin aina joku vetää herneen klyyvariin.

Ei tässä herneitä vedelty ja onneksi selvensitkin mitä hait takaa. Minusta on vaan mukavampaa puhua asiasta eikä vittuilla henkilökohtaisuuksilla.
okabass
02.07.2010 19:54:28
chief: Ei tässä herneitä vedelty ja onneksi selvensitkin mitä hait takaa. Minusta on vaan mukavampaa puhua asiasta eikä vittuilla henkilökohtaisuuksilla.

Jaa. Minusta taas päinvatsoin. Mutta kyllä asiastakin voi jutella. (HUOM! vitsin tynkä, vitsin tynkä)
poppamies
03.07.2010 09:52:46

chief: Elementin ominaissoundi ja korostetut taajuudet johtuvat suurelta osin taajuusvasteesta!! Miten sillä ei voi olla merkitystä?

Puhuin tietenkin kaapin taajuusvasteesta. Siis koko rakennelman lopullisesta taajuusvasteesta. Siinä ei kannata pyrkiä mihinkään suoraviivaiseen toistoon 20 Hz - 20.000 Hz. Sellaisella hi-fikaapilla ei kannata toistaa muuta kuin valmiiksi väritettyä ääntä kuten esim. vinyyliä.
Ihan sama kitaramikkien suhteen. Niissäkin pitää olla oma ominaissoundinsa. Ei niistä enää purkeilla värittämällä saa mitään aitoa.
Lord Of The Strings
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)