![]() 15.06.2010 10:11:32 (muokattu 15.06.2010 10:12:37) | |
---|---|
Eikös sovita että poppamies tekee tästä lähtien tabit aina kisan voittaneesta vedosta ;) Itse löysin nämä skabat vasta aika myöhään, mä tykkään siitä että näissä on kuitenkin jotakin samaa kuin reenijamitteluissa. Sillä erotuksella että ehkä nämä on vaikeampia kun ei ole sitä kitaristia joka huutelee sieltä sointuja. Toisaalta taas on aikaa veivata näitä rauhassa ilman että kukaan hermostuu. Ilman muuta jos joku jaksaa kisan päätteeksi laittaa soinnut jakoon niin mikäs siinä. Mulla ei ole taitoa tehdä taustoja joten kiitos vain kaikille jotka näitä kisoja pyörittää. | |
![]() 15.06.2010 10:51:56 | |
absqua: Siitä vaan soinnuttamaan jos intoa riittää! Mistäs mä tiedän meneekö ne oikein? | |
![]() 15.06.2010 10:59:22 | |
Teijo K.: Mistäs mä tiedän meneekö ne oikein? No kuka sitten tietää? En mäkään tiedä olenko mä soittanut oikeita ääniä sinne. Soitin sellaisia jotka kuulosti sopivilta mun puukorvien läpi. Heidän kannaltaan jotka noita sointuapuja kaipaavat lie ihan se ja sama onko ne soinnut plokannut joku muu kuin kunkin kisataustan luoja, kunhan jotain kättä pidempää on soitannan avuksi. Tämä siis sillä oletuksella että kisataustan luoja olisi se henkilö, jonka takana nämä ns. oikeat soinnut ovat. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 15.06.2010 11:03:45 (muokattu 15.06.2010 11:05:59) | |
absqua: No kuka sitten tietää? En mäkään tiedä olenko mä soittanut oikeita ääniä sinne. Soitin sellaisia jotka kuulosti sopivilta mun puukorvien läpi. Heidän kannaltaan jotka noita sointuapuja kaipaavat lie ihan se ja sama onko ne soinnut plokannut joku muu kuin kunkin kisataustan luoja, kunhan jotain kättä pidempää on soitannan avuksi. Tämä siis sillä oletuksella että kisataustan luoja olisi se henkilö, jonka takana nämä ns. oikeat soinnut ovat. Aika monihan noista on GP tms. alustoilla tehtyjä, ja siitähän saisi sointukartat nappia painamalla ja 100% oikein. Samoin jos on itse soittanut niin ei tarvitse plokata, vaan voi merkitä ylös ne soinnut mitä on sattunut soittamaan. Silloin ne olisi varmasti oikein. Ainakin mun sointujenplokkauskyky on senverran heikko etten lähde niillä kyvyillä sotkemaan kenenkään muun suoritusta. En mä nyt sano että tuollaisia mun mielestä pitäisi tehdä. Kunhan sanoin että olishan noista iloa jos niitä joku jaksaisi laittaa kun täällä jengi alkoi lyttäämään aloittelijan täysin järkevää ehdotusta väärin perustein. | |
![]() 15.06.2010 11:04:41 (muokattu 15.06.2010 11:05:37) | |
jaacob: Tää on hyvä threadi. Oisko mitenkään mahdollista, että joku(vaikka tekijä, ni menis ainakin oikein) laittas vaikka sävellajin tai hienointa olis,jopa soinnut, mistä kipale menee. Jos ei ite pysty kaikkea kopittamaan, ni olis jotain , mistä vois tarkistaa, meniko yritys oikein. Onko sulla joku tietty biisi joka tarvitsee jeesiä? Laita linkkiä ni voin koittaa keksiä jotku soinnut siihen. E: Tämän keskustelun aikana aika monikin ois varmaan jo ehtiny plokata paritkin soinnnut. :) "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 15.06.2010 11:38:44 | |
Oon tosi pahoillani, jos joku kokee/koki, että tässä koitetaan nakittaa tekemään jotain, mikä ei tunnu mielekkäältä tai tarpeelliselta itelle. Ei varmaan kukaan ole vailla tabeja soitetuista bassolinjoista, mutta minusta olis hauskaa, jos samaan aikaan, kun harjoittaa korvaa ja yrittää selvittää soittamalla näitä hienoja ja hyvintehtyjä pohjia, voisi opetella myös tota soinnuttamista ja sais siihenkin palautetta. Mutta ehdottomasti vanhoihin, eikä missään tapauksessa, jos tekijä tuntee, että johonkin hänen kappaleeseensa ei saa koskea, niin fine. Peace. | |
![]() 15.06.2010 11:47:25 | |
absqua: No kuka sitten tietää? En mäkään tiedä olenko mä soittanut oikeita ääniä sinne. Soitin sellaisia jotka kuulosti sopivilta mun puukorvien läpi. Mä taisin lopulta tajuta tuon pointin... tarkoitat siis että sen perusteella mitä sointuja pohjassa on käytetty, ei voi päätellä toimiiko jokin bassokuvio pohjan kanssa vai ei? Tottahan se. Mutta toisaalta, kun luulee kuulleensa pohjassa D-molliseiskan, niin olisihan se kiintoisaa tietää kuuliko oikein. Tätä Teijo K ymmärtääkseni ajaa takaa. | |
![]() 15.06.2010 12:43:30 (muokattu 15.06.2010 12:44:15) | |
Olisiko ideata linkittää tänne taustojen sijaan bassolinjaskaba -ketjut, josta saisi pohjan lisäksi myös esimerkkivetoja korvakuulon tueksi? Varmasti täältä löytyy apuja blokkailemaan sointuja tarpeen mukaan, eli komppailen Chiefiä. munstalainen | |
![]() 15.06.2010 13:20:55 (muokattu 15.06.2010 13:22:13) | |
mtnen: Itse löysin nämä skabat vasta aika myöhään, mä tykkään siitä että näissä on kuitenkin jotakin samaa kuin reenijamitteluissa. Tätä asiaa minä juurikin meinasin. Improvisaatio -reenijamittelut ovat ehkä parasta treeniä mitä on, ilman mitään valmiita klappuja sun muita härpäkkeitä. Pääsee kokemaan sen onnistumisen riemun, kun on löytänyt sen siistin kuvion joka sopii taustaan. Itsekkin olen melko puukorva korvakuulolta soittelemaan, mutta kyllä sen kuulee mikä sopii ja mikä ei sovi. Sitten kun alkaa jalka lyömään tahtia ja peppu heilumaan, niin ollaan oikealla suunnalla hyvin pitkälti. Ennen minäkin käytin vallan GP:tä, jos jotakin biisiä harjoittelin. Se ei kehittänyt yhtään mitään, lähinnä v*tutti, että "ompas helppoa." Nykyään bändin treeneissä aluksi vain jammaillaan improvisaatiolla, joskus siitä ei tule yhtään mitään, mutta silloin kun se onnistuu, niin sitä tekisi mieli jatkaa vaikka loppupäivän. Bändin biiseihinkin tulee välillä tuolla tavalla riffittelyjä ihan "vahingossa" sen suurempaa miettimistä mistä äänestä biisi lähtee. Treeniä se vaatii paljon, mutta kyllä se sitten palkitseekin. Ja kiitoksia noista laitetuista taustoista, niillä pääsee jo pitkälle. -A "Kun bassonkieliin ilmestyy verta, niin tatsi on oikea!" | |
![]() 15.06.2010 15:48:09 | |
jaacob: Oon tosi pahoillani, jos joku kokee/koki, että tässä koitetaan nakittaa tekemään jotain, mikä ei tunnu mielekkäältä tai tarpeelliselta itelle. Ei varmaan kukaan ole vailla tabeja soitetuista bassolinjoista, mutta minusta olis hauskaa, jos samaan aikaan, kun harjoittaa korvaa ja yrittää selvittää soittamalla näitä hienoja ja hyvintehtyjä pohjia, voisi opetella myös tota soinnuttamista ja sais siihenkin palautetta. Mutta ehdottomasti vanhoihin, eikä missään tapauksessa, jos tekijä tuntee, että johonkin hänen kappaleeseensa ei saa koskea, niin fine. Peace. Linkitä joku tietty biisi ni katotaan! "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 15.06.2010 16:18:12 | |
Thanks Chief, esimerkiks tämä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=2123 Ja oon oikesti yrittänyt, mä sain ite tämmösen hajatelman siitä: a-osa: eka rivi Dm Dm F Dm ja toka Dm Dm F Am ja väliosa on näin: E7 E7 Gm Am, sama kaks kertaa ja sitten a-osan kertaus | |
![]() 15.06.2010 17:59:58 | |
Teijo K.: Aika monihan noista on GP tms. alustoilla tehtyjä, ja siitähän saisi sointukartat nappia painamalla ja 100% oikein. Ei saa, jos kyseessä on äänitetyistä loopeista kasattu tausta. | |
![]() 15.06.2010 19:09:11 | |
Kefiiri: Mä taisin lopulta tajuta tuon pointin... tarkoitat siis että sen perusteella mitä sointuja pohjassa on käytetty, ei voi päätellä toimiiko jokin bassokuvio pohjan kanssa vai ei? Tottahan se. Mutta toisaalta, kun luulee kuulleensa pohjassa D-molliseiskan, niin olisihan se kiintoisaa tietää kuuliko oikein. Tätä Teijo K ymmärtääkseni ajaa takaa. Joku sentään tajusi. Se jos niistä taustoista mistä nuo sointuhommat on helppo laittaa saisi _ jälkeenpäin _ siis sen _jälkeen_ kun on jo soittanut ja korvakuulolta plokkaillut nuo sointukartat, niin voisi _jälkeenpäin_ tarkistaa miten hyvin sillä kertaa itseltä nuo sointujen plokkailut onnistuivat ja voisi oikeasti kehittää sitä korvaa sitten ilman riskiä että jää jotain kämmejä mitä ei vaan tajunnut. Se itse soittaminenhan ei tuosta muuttuisi ollenkaan. Tulisi vain sellainen kokeentarkistus siihen lisäksi. | |
![]() 15.06.2010 19:23:49 | |
Rock-Ola: Veljeyttä pitää vaalia. Ja sisaruutta. | |
![]() 15.06.2010 21:36:51 (muokattu 15.06.2010 21:40:42) | |
jaacob: Thanks Chief, esimerkiks tämä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=2123 Ja oon oikesti yrittänyt, mä sain ite tämmösen hajatelman siitä: a-osa: eka rivi Dm Dm F Dm ja toka Dm Dm F Am ja väliosa on näin: E7 E7 Gm Am, sama kaks kertaa ja sitten a-osan kertaus Mä sanoisin et D D F D ja toka D D F A ja väliosa on näin: Em7 E G A, sit 2x A-osa Eli mollit on oikeasti duureja (a-osan melodiassa pieni seiska eli "miksolyydinen moodi") E: Pikasesti basson kanssa tsekkasin lähinnä, kitara ja urut soittaa myös lisäsäveliä mut peruskarakteerit ois noi. "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 16.06.2010 00:16:50 | |
Nonni, just näin, mut olin saanu sentään sävelet suurinpiirtein oikein (babysteps, yes) Kiitos Chief. Mitenköhän mä olinkin noin mollifiiliksissä, noh, sitä sattuu, usein. | |
![]() 16.06.2010 01:47:59 (muokattu 16.06.2010 01:50:32) | |
Minulla on tallessa linjaskabojen 1-12, 14-16, 19, 21, 22, 26, 28, 30 ja 33-47 taustat. Asiaa ei varmaan ole puitu sen kummemmin, mutta mitä ilmeisimmin ainakin maihinnoususta jo poistettujen taustojen jakaminen eteenpäin ilman tekijän lupaa ei olisi sallittua. En nyt ole satavarma siitä, miten käytäntö meni muun muassa näiden valmiista sampleista koottujen taustojen kohdalla, kun esim. Garagebandin loopit lienevät PD-tavaraa (ja hassun hauskasti ajoittain myös esim. tv- ja radiomainoksissakin käytettyjä). Eli ylittyykö teoskynnys, kun valmiista tekijänoikeusvapaasta äänikirjastosta kokoaa leikkaa-liimaa-menetelmällä kokonaan uuden kappaleen? Jos itse soittaa vielä jonkin instrumentin sinne sekaan, luulisin teoskynnyksen ainakin silloin ylittyvän. "Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti." | |
![]() 16.06.2010 10:59:26 | |
jaakonam: Minulla on tallessa linjaskabojen 1-12, 14-16, 19, 21, 22, 26, 28, 30 ja 33-47 taustat. Asiaa ei varmaan ole puitu sen kummemmin, mutta mitä ilmeisimmin ainakin maihinnoususta jo poistettujen taustojen jakaminen eteenpäin ilman tekijän lupaa ei olisi sallittua. En nyt ole satavarma siitä, miten käytäntö meni muun muassa näiden valmiista sampleista koottujen taustojen kohdalla, kun esim. Garagebandin loopit lienevät PD-tavaraa (ja hassun hauskasti ajoittain myös esim. tv- ja radiomainoksissakin käytettyjä). Eli ylittyykö teoskynnys, kun valmiista tekijänoikeusvapaasta äänikirjastosta kokoaa leikkaa-liimaa-menetelmällä kokonaan uuden kappaleen? Jos itse soittaa vielä jonkin instrumentin sinne sekaan, luulisin teoskynnyksen ainakin silloin ylittyvän. Mun tekemät taustat sisältää aina myös jotain mun itse soittamaa kamaa, joten niissä tekijänoikeus lienee mulla (?) Kuitenkin olen laittanut ne vapaaseen jakoon ja ne saa mun luvalla jakaa eteenpäin. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 16.06.2010 13:26:28 | |
Mitä jos olis vaan silleen, että aloitusviestissä sanottaisiin tähän tyyliin: "Hyvää iltaa basistiveljet. Tässä Bassolinjaskaba 666:n tausta, ja A-mollista lähdetään." Tuo auttaisi mua ainakin ratkaisevasti ja laskisi turhautumiskynnystä. Haen takkini. Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin- | |
![]() 16.06.2010 14:22:32 | |
Kieppi: Mitä jos olis vaan silleen, että aloitusviestissä sanottaisiin tähän tyyliin: "Hyvää iltaa basistiveljet. Tässä Bassolinjaskaba 666:n tausta, ja A-mollista lähdetään." Tuo auttaisi mua ainakin ratkaisevasti ja laskisi turhautumiskynnystä. Haen takkini. Niin tai jos sen jälkeen kun voittaja on julistettu kerottaisiin että lähti muuten Am:stä tämä veto. Tuo tieto auttaisi jo monia. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)