Aihe: Basso haussa ja muita kysymyksiä
1 2 3
Rock and roll punk hard rock
29.06.2010 21:08:33
En löytänyt parempaa aihetta, joten kysyn tässä. Voiko bassokitaraa liittää mikseriin tai kitaravahvistimeen? Olen kysynyt asiaa tutuiltani, jotka ovat musiikkimiehiä, mutta he eivät tunnu tietävän. He sanoivat vain, että yleensä basisteilla on omat vahvistimet. Kysyn tällaista, koska minulla ei juuri nyt ole varaa kunnon bassovahvistimeen. Tarvitsisin sellaisen vahvistimen, jonka teho riittäisi bändisoittoon ja sellaisiin ei ole varaa.
JussiKoo
29.06.2010 21:16:48
Mun mielestä ei ja ei.

Oletan, että kyseessä on rock-bändin treenikämppä. Siellä harvemmin on oikeata PA:ta vaan ns. laulukamat ja soittovolat ovat kohtuullisen kovat. Vastaavasti kitarakamoihin ei kannata bassoa soitella bändihommissa.

Valitan. Joudut hommaamaan oikeat bassokamat.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
29.06.2010 21:26:13
Olisi ehkä pitänyt vähän tarkentaa tuota hommaa. "Bändisoitolla" tarkoitin, että soitamme parin kaverin kanssa vain huvikseen. Ei ole siis vielä mitään treenikämpää eikä varsinaista bändiä, mutta vahvistaako tuo kitaravahvistin tai mikseri (+ kaiuttimet) tuon basson äänen. Menevätkö nuo kamat rikki, jos liittää basson noihin?
JussiKoo
29.06.2010 21:31:45
Jos mukana ei ole akustisia rumpuja ja muutenkin soitellaan ilman tulppia maltillisilla volyymeilla, niin onnistuu ihan varmasti. Ei ne kamat lähtökohtaisesti hajoa siitä, että kyseessä on basso. Kyllä sen korva kuulee, jos elementit antautuvat. Sitten vaan volaa pienemmälle.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
molder
30.06.2010 08:58:31
Rock and roll punk hard rock: Olisi ehkä pitänyt vähän tarkentaa tuota hommaa. "Bändisoitolla" tarkoitin, että soitamme parin kaverin kanssa vain huvikseen. Ei ole siis vielä mitään treenikämpää eikä varsinaista bändiä, mutta vahvistaako tuo kitaravahvistin tai mikseri (+ kaiuttimet) tuon basson äänen. Menevätkö nuo kamat rikki, jos liittää basson noihin?

Jos musatyyli on "Rock and roll punk hard rock"- ja pääsette kunnon meininkiin niin varmasti menee kamat rikki :) Riippu täysin volasta ja tatsista. Jos järkevällä volalla hiljaa pumputtelette niin ei pitäisi kyllä mennä. Equa kaivelee sitten niin että erottuu ja sijoittelee kamat järkevästi. Nykyään saa kyllä nnnnniiin halvalla tuollaiseen touhuun välttäviä bassocomboja sun muita, että...Riippuu tietysti mikä raha on iso kenellekin, mutta hyvällä säkällä voit satkulla saada toimivan?
"The SOUND of VOLUME"
n4ppul4
07.07.2010 00:01:26 (muokattu 07.07.2010 12:25:59)
hmm mulla tuli mieleen että koska kohta konfirmaatio lähestyy ja oon aina unelmoinut 5-kielisestä bassosta.. niin voisiko joku ehdottaa hyvää 5-kielistä käytettyä bassoa jonka voisi ostaa riparirahoilla tai vanhempien pienellä buustauksella eli 300-100e hintahaarukka muttaa en usko että sitä kallimpaa millään saan...

ja niin mua on kiinnostanu kaikki basson soiton tyylitt ja silleen eli yritän olla mahdollisimman monipuolinen mutta itse kuuntelen enemmän raskasta musiikkia joten en kauheasti tykkää semmmosista pirteän värisistä mutta väri ei maailmaa kaada

ja pieni juttu tähän loppuun että en ole kauhean aktiivinen täällä muusikoiden netissä joten yksityiset viestit menee paremmin perille jaa kiitos jo etukäteen kaikesta :D

Edit:

Ehdin jo käydä chekkailemassa toria ja löytyi parikin eri vaihtoehtoja:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=426034
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=420923
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=426449
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=432560
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=429296

mutta kun oma basso tietämys on aika huono niin haluaisiko joku auttaaa että onko näistä joku hyvä melkein kaiken laiseen musaan? ja missä olisi hinta/laatusuhde kohallaan? ja saa tietysti ehdottaa muitakin kiitos :)
absqua
13.07.2010 20:28:45
n4ppul4:

mutta kun oma basso tietämys on aika huono niin haluaisiko joku auttaaa että onko näistä joku hyvä melkein kaiken laiseen musaan? ja missä olisi hinta/laatusuhde kohallaan? ja saa tietysti ehdottaa muitakin kiitos :)

eka linkki ei auennut, mutta kaikki muut on käypäsiä pelejä ihan mihin vaan musaan. eli anna palaa vaan, hyvin menee.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Van Hannes
14.07.2010 10:47:07
Itelläni on tuommonen BTB705, valittamista ei löydy. Itse maksoin aikanaan enemmän, mutta on sitä tullu sen edestä paukuteltuakin. Tuota mallia ei valmisteta enää joten taitaa olla aika harvinaisiakin.
Soitan melodista rytmimusiikkia.
ekikoo
14.07.2010 11:13:49
Rupes kyllä tekeen mieli tuota viimeisen linkin ibaneesia, mutta se onkin näköjään myyty, siitäkin vielä erillinen ilmoitus tehty....
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
23.07.2010 19:56:36
Riittääkö Fender Rumble 100 bändisoittoon ja ehkä myöhemmin myös keikalle?
Etvi
23.07.2010 20:48:35 (muokattu 23.07.2010 20:51:01)

Rock and roll punk hard rock: Riittääkö Fender Rumble 100 bändisoittoon ja ehkä myöhemmin myös keikalle?

Riippuu niin monesta seikasta. Jos ette soita kauhean lujaa treeneissä niin riittää. Keikallakin tuolla pärjää, jos vaan PA-kamoihin tökkää kiinni tuon DI-lähdön. Eihän sillä varmasti kovinkaan hauskaa ole yrittää lujaa soittaa, mutta parempi kuin ei mitään. Suosittelisin silti jotain nuppi+4x10-yhdistelmää.

Hyviä jytinöitä tuosta ei siis saa, mutta välttävän bassovahvistimen hätätilanteeseen.
"We put the sex in dyslexia."
Osteri
24.07.2010 18:11:47
Rock and roll punk hard rock: ... että yleensä basisteilla on omat vahvistimet. Tarvitsisin sellaisen vahvistimen, jonka teho riittäisi bändisoittoon ja sellaisiin ei ole varaa.

Kyllä, basisteilla on pääsääntöisesti omat vaffarit. Uskomatonta mutta totta, Behringer Ultrabass 60 W soittaa hyvin kahden kitaran ja rumpujen lomassa. Uskomattominta tässä on se että Behringer ohittaa soundissaan ja volyymissä esim Laney RB4 josta ilmoitetaan 160W. Just olen parin viikon sisällä joutunut testaamaan. Sellaisen Behringerin saa käytettynä hintaan € 90-140, eiköhän sen verran löydy soittajankin taskusta. Nimikilpi lähtee ruuveilla irti jos sellainen häiritsee :)
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Ikosaedri
28.07.2010 02:23:30
Rock and roll punk hard rock: Riittääkö Fender Rumble 100 bändisoittoon ja ehkä myöhemmin myös keikalle?

Itselläni ei riittänyt, aina piti täysillä soittaa jo reeniksellä. Tehottomimmat 100 wattia ikinä, joten riippuu rumpalista eniten.
S3k7u
05.08.2010 15:55:02

Tähän aiheeseen voi varmaankin postata "basso haussa" tyylisiä kysymyksiä?
Itse olisin etsimässä 400-500e hintaista bassoa. Ongelmana on vaan se, että vaadin soittimelta laadukasta ääntä, yksinkertaista ulkonäköä ja mahdollisimmaan kevyttä pöristelijää. Testailin Warwick Corvettea ja se sopi kaikinpuolin minulle, paitsi itse hinta. Testasin samalla myös Rockbassia, mutta kielet särisivät ja soundi oli aika hirveätä. Soittelu ulottuisi jazzin, rockin ja progressiivisen musiikin ihmeellisiin maihin.
Eli oletteko te basistit testailleet jotaikin 400-500e bassoja joista nuo vaatimukset täyttyvät? Tosin käytetytkin kävisivät. Yamahalle ja Esp-ltd:lle ei kiitokset.
balzary
05.08.2010 15:57:27

Surunlyöjä777: Tähän aiheeseen voi varmaankin postata "basso haussa" tyylisiä kysymyksiä?
Itse olisin etsimässä 400-500e hintaista bassoa. Ongelmana on vaan se, että vaadin soittimelta laadukasta ääntä, yksinkertaista ulkonäköä ja mahdollisimmaan kevyttä pöristelijää. Testailin Warwick Corvettea ja se sopi kaikinpuolin minulle, paitsi itse hinta.

Koitappa torilta löytää ostoilmoituksella käytetty Corvette. Vanhemmatkin yksilöt sijoittuvat yleensä tuohon 400-500 euron välille.

Varoitus: Todennäköisesti saat sitten ostotarjouksen myös Eetu Pakkanen nimiseltä huijarilta, joka pyytää osaa hinnasta (vaikka ihan paria kymppiä) tilille etukäteen :P
molder
05.08.2010 18:46:04 (muokattu 05.08.2010 18:49:24)
Surunlyöjä777: Tähän aiheeseen voi varmaankin postata "basso haussa" tyylisiä kysymyksiä?
Itse olisin etsimässä 400-500e hintaista bassoa. Ongelmana on vaan se, että vaadin soittimelta laadukasta ääntä, yksinkertaista ulkonäköä ja mahdollisimmaan kevyttä pöristelijää. Testailin Warwick Corvettea ja se sopi kaikinpuolin minulle, paitsi itse hinta.
Eli oletteko te basistit testailleet jotaikin 400-500e bassoja joista nuo vaatimukset täyttyvät? Tosin käytetytkin kävisivät. Yamahalle ja Esp-ltd:lle ei kiitokset.

Aitoja Warreja ( ei Rockbass) pitäis saada tasan 500€ käytettynä torilta. Ei varmaankaan juuri halvemmalla. Pistä hakuun ja OSTETAAN jne.Ihan perus passiivi Corvette tai Streamer tms. siis.
Spectoria kannattaa kokeilla kans.
"The SOUND of VOLUME"
S3k7u
05.08.2010 20:12:11

Okei kiitti tsekkaan ton torin. Spectorin bassoja mietinki, että niistä vois katella myös.
Funkånaut
05.08.2010 22:09:23

Surunlyöjä777: Okei kiitti tsekkaan ton torin. Spectorin bassoja mietinki, että niistä vois katella myös.

Mites Ibanezit kiinnostaisi? SR 500:sesta isompiin numeroihin alkas olemaan budjettiin sopivia melkosen mageita pelejä.
I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered. - George Best
S3k7u
15.08.2010 20:22:28

Funkonaut: Mites Ibanezit kiinnostaisi? SR 500:sesta isompiin numeroihin alkas olemaan budjettiin sopivia melkosen mageita pelejä.

Joo itseasiassa oon kans noita SR sarjan bassoja katellu numeroista 500 ylöspäin, hienon näkösiä ne on! Nummelasta näyttäisi saavan. Pitääpäs harkita http://www.jknummela.fi/bassot.asp
Ihminen?
15.08.2010 23:25:40 (muokattu 15.08.2010 23:25:58)
Joku tuolla tais aiemmin puhua basson kiinnittämisestä kitaravahvistimeen? Sanoisin että ei tuu hyvää jälkeä. Kitaravahvistin ei välttämättä kestä sitä säröä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)