poppamies 11.03.2010 20:39:50 | |
---|
Mulla on yhdessä omatekemä, toisessa Grass Rootsin ja kolmennessa aito kiinalainen. Kaikki kolme on pysyneet täysin siinä mihin on säädetty. Ehkä ne Fenderin kaulat sitten vain on paskoja? Lord Of The Strings |
J.Hollström 11.03.2010 20:49:03 | |
---|
poppamies: Ehkä ne Fenderin kaulat sitten vain on paskoja? Pakko olla näin. |
hollstro 12.03.2010 00:00:04 | |
---|
poppamies: Mulla on yhdessä omatekemä, toisessa Grass Rootsin ja kolmennessa aito kiinalainen. Kaikki kolme on pysyneet täysin siinä mihin on säädetty. Ehkä ne Fenderin kaulat sitten vain on paskoja? Kyllähän ne kaikki kestää siinä mihin on säädetty kun ilmankosteus pysyy suht koht samana. Mutta jos kosteus vaihtuu paljon niin puu elää aina. Se on omasta mieltymyksestä kiinni minkälainen eläminen on merkittävää ja mikä ei. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
pekezu 12.03.2010 02:41:09 | |
---|
hollstro: Kyllähän ne kaikki kestää siinä mihin on säädetty kun ilmankosteus pysyy suht koht samana. Mutta jos kosteus vaihtuu paljon niin puu elää aina. Se on omasta mieltymyksestä kiinni minkälainen eläminen on merkittävää ja mikä ei. Tässä voidaan tulla taas siihen, että jos soittaa ns. isolla reliefillä (15. ja 1. nauhalta painetun kielen ja 8. nauhan välissä ~1mm huom. siis mun mielestä), toi eläminen ei ehkä olis haitannut mitään. Mulla oli liian vähän relieffiä ja oli osapuilleen alta 0,5mm tuo väli. Säädin siten, että nyt kestää vähän eloakin ehkä paremmin. Oon mä niihinkin soittajiin törmännyt, jotka ovat olleet, notta "Hyvä basso, ei oo tarvinnu koskee kaularaudan säätöihinkään" ja sitten onkin sellaiset asetukset, että heikompaa hirvittää. Kaularautaa pelätään mun mielestä edelleen liikaa. Se on sellanen pyhä lehmä, että heti jos siihen pitää koskea, on tassut katossa ja "antaa jonkun osaavan tehdä". Itse olen säätänyt kaularaudat jokaisesta bassosta itse, siitä asti, kun ensimmäisen oman basson sain. Oppitunneista paras oli se, että paskoilla avaimilla ei kande, muuten aina jos on tarvis. Se on mun mielestä helpompaa kuin esim. kielien korkeuksien säätö. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia." |
Vallu-Veke 14.03.2010 10:40:52 | |
---|
Teijo K.: Tää talvi on ollut kyllä vaikea soittimille. Mulla halkesi kontrakin taas ekaa kertaa viiteen vuoteen. Kosteus on todella alhainen ollut. Taloa on lämmitetty takalla ja sauna on joka päivä ollut päällä. Danon kaula on aika paljon vääntynyt. Pakko säädellä silloin tällöin. Pyykkien kuivausta sisällä suosittelen, niin se tasoittaa kosteutta. Kitara on ollut sähkölämmitteisessä varastossa koko talven, samoin rummut. Kosteus pyörinyt 40% hujakoilla. Kitaran kaula on hieman vääntynyt. Palautuu varmaan kesäksi. Siihen en koske, ettei mene pilalle. Takka ja saunan puukiuas kuivattaa ilmaa aika rankasti ja pakkasellahan on muutenkin kuivaa. Nyt taitaa olla erikoiskuiva talvi. Räntäsateita ei ole ollut ollenkaan täällä päin koko talvena. Se on aika erikoista. Näkyy kosteusmittarissa. Varasto on ollut 10v. valmiina. Tänä talvena tuli lattiaan ensimmäiset raot puulattiaan. Lattia tehtiin erityisen kuivista laudoista, mutta nyt ne on kuivuneet senkin yli. |
Puomi 16.03.2010 14:08:56 | |
---|
Vähentävätkö joidenkin bassojen kaulosita löytyvät grafiittivahvistukset kosteudesta johtuvaa elämistä (tai poistavatko sen kokonaan)? |
J.Nikkanen 16.03.2010 14:18:50 | |
---|
Eräänä yönä bassoni kaula alkoi elämään. Kyllä pelotti. Hartke HA2500 bassonuppi kaupan, 225¤, osta poies! |
Johannes_t 16.03.2010 14:41:11 | |
---|
Puomi: Vähentävätkö joidenkin bassojen kaulosita löytyvät grafiittivahvistukset kosteudesta johtuvaa elämistä (tai poistavatko sen kokonaan)? Ainakaan Laklandieni kauloja ei ole tarvinnut säätää. |
PasiB 16.03.2010 14:52:05 (muokattu 16.03.2010 14:55:44) | |
---|
Puomi: Vähentävätkö joidenkin bassojen kaulosita löytyvät grafiittivahvistukset kosteudesta johtuvaa elämistä (tai poistavatko sen kokonaan)? 60th Anniversary Presarin kaulasa on vahvikkeet ja aika hyvin on kaula pysynyt kuosissa. Ehkä jonkin verran elämistä on ollut, mutta ei niin paljon, että olisi tarvinnut kaularautaa säätää. Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä. |
jvakeva 16.03.2010 15:27:16 | |
---|
pahaeno: Eräänä yönä bassoni kaula alkoi elämään. Kyllä pelotti. mun basson kaula käypi välillä juomassa kaljat jääkaapista. Bassoneuvos |
JussiKoo 16.03.2010 16:23:46 | |
---|
jvakeva: mun basson kaula käypi välillä juomassa kaljat jääkaapista. Perhana. Se on käynyt täälläkin. "Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010) |