Aihe: otelaudan putsaamisesta ja öljyämisestä
1 2 3 4 5 6
don_D.o.e.
14.05.2010 13:48:15

okabass: Tällaisten oivaltavien kymsymysten jälkeen tulee hyvä mieli, että viitsi perusteellisesti vastata täällä palstalla.

Mitä hyötyö pers*en pyyhkimisestä olikaan? Vaikuttiko se soundiin vai mitnkä?

::DD huhhuh!!!
antaisin differentiaalioperaattorin jos osaisin ... joudut tyytymään plussaan. +

ite laitoin nauhojen poisto operaation jälkeen sitruunaöljyä. kyllähän se väri tummeni ja sillai. en tiä mitä muuta tapahtu mutta hyvä sillä on ainakin soittaa. pitää varmaan tota hammasharja/sitruunaöljy puhdistamista kokeilla noihin kauloihin. onhan niihin kertyny aika hyvät smägmät. joskus raaputtelin kynsillä sitä mustaa töhnää pois mutta toi kuulostaa kyllä järkevämmältä tavalta.

mikäs toi juttu niistä vaikutuksista siihen lakkapintaan oli? kuulisin mielelläni lisää.
JukkaPena
14.05.2010 15:58:07
Yleensä kielten vaihdon yhteydessä 1-3 kk välein tulee huollettua kaulaa ja bodya siinä samalla.

Mulla on käytössä kahta ainetta, joita molempia käytän samalla puhdistuskerralla. Dunlopin cleaner ja Dunlopin conditioner siis shampoo ja hoitoaine.
http://www.jimdunlop.com/index.php? … id=233&pmh=products/maintenance

1. Pyyhin mukisematta irti lähtevän lian kuivalla, puhtaalla puuvillakankaalla pois (esim. vanhan t-paidan pala).
2. Suihkutan cleaneria rättiin ja pyyhin otelaudan sillä. Jos on jotain näkyvää likaa niin saatan vähän hangatakin. Annan aineen haihtua kunnes otelauta näyttää kuivalta.
3. Kostutan puhtaan rätin conditionerilla ja pyyhin otelaudan siten, että pinnalle jää ohut kerros ainetta. Annan kuivua.

Aikaisemmin olen käyttänyt yhtä otelautaöljyä ja hammasharjaa. Otelautaöljyn laatua en muista, mutta ei se ainakaan sitruunaöljyä ollut. Mun mielestä sama lopputulos kuin noilla Dunlopin aineilla. Kannattaa muistaa kuitenkin, että käyttää sitten puhdasta hammasharjaa näihin hommiin. Hammastahnajämät otelaudalla voi olla vähän ikäviä.
"Se tekee siitä sen..."
rkellu
14.05.2010 18:39:49

olen itse käytellyt reippaasti vedellä ohennettua mäntysuopaa ja rättiä puhdistamiseen ja sitruunaöljyä sitten siihen pinnalle puhdistamisen jälkeen.
Seba
15.05.2010 00:01:28

jännä pikkufakta kuitenkin on että sitruunaöljy ei sisällä pätkääkään oikeasti sitruunaa.

*yleisö kohahtaa*

Dunlopin moista tulee käytettyä aina joskus, ja kyllä sillä rutikuivaksi kuivunut vaalea ruusupuu ihan komean tummaksi muuttuu.

En ole tavannut sitä muualle kuin otelautaan roiskia.
Ei tähän taida uskaltaa mitään kirjoittaa ettei kaikenmaailman feministit hurjistu.
varo
16.05.2010 11:55:28 (muokattu 16.05.2010 11:56:19)
Seba:

Dunlopin moista tulee käytettyä aina joskus, ja kyllä sillä rutikuivaksi kuivunut vaalea ruusupuu ihan komean tummaksi muuttuu.

Yleensä olen vajaan puolen vuoden välein kieltenvaihdon yhteydessä kitaran otelautaan roiskinut öljyä, mutta nyt olen melkein vuoden ollut käyttämättä sitruunaöljyä. Otelauta tosiaan kuivuu, mutta jotenkin tykkään että soundi on parantunut ja tullut vähän kirkkaammaksi. Olis varmaa pitäny ostaa vaahteraotelautanen kitara.
rintapek
19.05.2010 13:12:09

Seba: jännä pikkufakta kuitenkin on että sitruunaöljy ei sisällä pätkääkään oikeasti sitruunaa...

Sitruunaöljyä valmistetaan esmerkiksi pusertamalla sitruunankuorista.
One kind of music only - the good kind
Kämis
19.05.2010 13:36:41 (muokattu 19.05.2010 13:37:09)
rintapek: Sitruunaöljyä valmistetaan esmerkiksi pusertamalla sitruunankuorista.

mutta ei sitä mitä käytetään otelautaöljynä. Se on mineraaliöljypohjainen seos joka on saanut nimensä värinsä ja hajunsa mukaan.

"Wood treatment - the traditional lemon oil used on the unsealed rosewood fingerboards of guitars and other stringed instruments is not made from lemons. It's a different product altogether, made from mineral oil and a solvent, usually naphtha, and got its name from its color and tart smell, and should not be confused with the corrosive oil of lemons"

http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon
rintapek
19.05.2010 15:16:56

Kämis: mutta ei sitä mitä käytetään otelautaöljynä. Se on mineraaliöljypohjainen seos joka on saanut nimensä värinsä ja hajunsa mukaan.

Niinpä. Eli laitetaanko otelautaan sitruunaöljyä vai mineraaliöljyä? Vai mitä siihen laitetaan?
Noit litkuja kun on tuhansia ja kauppanimet on hämääviä. TeijoK tuol sanoi, et sitruunaöljy menee lakasta läpi ja niin se varmasti meneekin, enkä ny ylipäänsä tiedä onko sitruunaöljy semmoisenaan kelvollista otelaudan öljyämiseen. Tuskin.
Pellavaöljy semmoisenaan on elintarvike. Keitettynä sitä kutsutaan nimellä vernissa, mut vernissan nimelläkin on ainakin ollu myynnissä mitä ihmeellisimpiä tuotteita, jotka ei pellavaa o nähneetkään. Vernissaa voi ohentaa tärpätillä, mut siinäkin on kaksi vaihtoehtoa, mineraalitärpätti ja pineeni-, eli puutärpätti.

Ihan vaan väärinkäsitysten välttämiseksi jos puhutaan sitruunaöljystä, mut tarkoitetaan dunloppia.
One kind of music only - the good kind
Kämis
19.05.2010 15:29:53 (muokattu 19.05.2010 15:31:31)
Otelautaöljyn kauppanimi "lemon oil" vaikkei se siis ole sitruunasta ei ole sitruunan hapantamaa.

"Dunlop Ultimate Lemon Oil"

http://www.music123.com/Dunlop-Fret … -Lemon-Oil-425264-i1134774.Music123
J.Nikkanen
19.05.2010 15:34:58
Tässähän on jo kohta klassikkoketjun ainekset kasassa...
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
hemmo
19.05.2010 16:02:34

Kostutetulla puuvillaräsyllä tahi tiskirätillä putsaan laudan. Ikinä en oo öljynny otelautoja, enkä aio.
Huippulia!
J.Hollström
19.05.2010 16:04:11
hemmo: Ikinä en oo öljynny otelautoja, enkä aio.

'omojen 'ommaa, sano.
absqua
19.05.2010 16:09:11
mä olen käyttänyt oliivioljyä (Pirkka).
Ja tämä ei ole vitsi, vaikka tämä ketju alkaakin vähitellen suistua ojaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
19.05.2010 16:55:23

absqua: mä olen käyttänyt oliivioljyä (Pirkka).
Ja tämä ei ole vitsi, vaikka tämä ketju alkaakin vähitellen suistua ojaan.

Ihan kotimainen rypsiöljy toimii myös. Tämäkään ei ole vitsi.
okabass
19.05.2010 17:12:51 (muokattu 19.05.2010 17:18:32)
Sovitaan, että ihan mikä tahansa luta toimii. Ihan miten tahansa annosteltuna.

Minä olen jahdannut rupisammakoita (Bufo bufo) suon laidasta, tyrkännyt tehosekoittimeen, antanut muhia viikon pari uuninpankolla, ja sivellyt sitten koko passon, vahvistimen, esiintymisvaatteet ja nuottitelineenkin sammakkoöljyllä. Hyvin on toiminut.
Seuraavaksi kokasen Kyrsyän hevossiittolan ylijäämäkamaa.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JussiKoo
19.05.2010 17:22:21
okabass: Sovitaan, että ihan mikä tahansa luta toimii. Ihan miten tahansa annosteltuna.

Minä olen jahdannut rupisammakoita (Bufo bufo) suon laidasta, tyrkännyt tehosekoittimeen, antanut muhia viikon pari uuninpankolla, ja sivellyt sitten koko passon, vahvistimen, esiintymisvaatteet ja nuottitelineenkin sammakkoöljyllä. Hyvin on toiminut.

okalle lussaa.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
absqua
19.05.2010 18:28:16
okabass: Sovitaan, että ihan mikä tahansa luta toimii. Ihan miten tahansa annosteltuna.

No nyt menee kyllä liioittelun puolelle.

Kuulostaa houkuttelevalta.
okabass
19.05.2010 19:01:59
absqua: No nyt menee kyllä liioittelun puolelle.

Ai nyt vasta?
absqua
19.05.2010 19:02:37
okabass: Ai nyt vasta?

Joo, tuo mursi kaiken, tuo mursi kaiken.
okabass
19.05.2010 19:14:31 (muokattu 19.05.2010 19:53:29)
absqua: Joo, tuo mursi kaiken, tuo mursi kaiken.

Maailma on kova, ja se pyörrrriiii, kuomaseni. Rupikonnaöljy rules.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)