absqua 24.11.2009 16:02:43 | |
---|
jazbaz: Ja kuten niin monesti aiemminkin on todettu, ei saundi ole kiinni pelkästään laitteista, vaan tatsista ja tekniikastakin vähäsen. Ja Fleamaisen soundin kyseessä ollen ei niin vähäsenkään. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
aho 25.11.2009 09:51:39 | |
---|
absqua: Ja Fleamaisen soundin kyseessä ollen ei niin vähäsenkään. Onhan herralla kuitenkin pyörähtänyt monenlaisia ritsoja kautta aikain, kuten: MusicMan Stingray, Modulus, Fender Jazz Bass, Wal, Alembic, Spector... muutamia mainitakseni ja aina on kuitenkin kuulostanut itseltään. Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! AHJO |
absqua 25.11.2009 09:54:29 | |
---|
aho: Onhan herralla kuitenkin pyörähtänyt monenlaisia ritsoja kautta aikain, kuten: MusicMan Stingray, Modulus, Fender Jazz Bass, Wal, Alembic, Spector... muutamia mainitakseni ja aina on kuitenkin kuulostanut itseltään. Niinpä. Mun nähdäkseni fleamainen soundi on tavallaan kuitenkin aika helppo saada imitoitua melkein bassolla kuin bassolla, koska ne ominaispiirteet on aika selkeät. Eli näppäillään tallamikin päältä (mikäli sellainen on) ja tatsi on tanakka, eli kieliä nyhdetään lujaa. Kielet saavat olla suht.koht matalalla, nauharätinät ja särinät kuuluvat mukaan. Siinä se pähkinänkuoressa mun mukaani. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
aho 25.11.2009 10:04:14 | |
---|
absqua: Niinpä. Mun nähdäkseni fleamainen soundi on tavallaan kuitenkin aika helppo saada imitoitua melkein bassolla kuin bassolla, koska ne ominaispiirteet on aika selkeät. Eli näppäillään tallamikin päältä (mikäli sellainen on) ja tatsi on tanakka, eli kieliä nyhdetään lujaa. Kielet saavat olla suht.koht matalalla, nauharätinät ja särinät kuuluvat mukaan. Siinä se pähkinänkuoressa mun mukaani. Tuohon vielä päälle Hollsto:n mainitsema tehokas mylly ja kaiutinpinta-alaa ja sitten vaan treenaamaan................ Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! AHJO |
absqua 25.11.2009 10:07:10 | |
---|
aho: Tuohon vielä päälle Hollsto:n mainitsema tehokas mylly ja kaiutinpinta-alaa ja sitten vaan treenaamaan................ Mun mielestä vahvistimen osuus on täysin toisarvoinen tässä asiassa. Toi soundin ns. fleamaisuus tulee kunnolla tehtynä ilmi ihan ilman sähköjäkin soittaessa, ja se toistuu kyllä vähän kuppaisemmankin vahvistimen kautta. Ihan turha kenekään luulla että pitäis pistää vitusti massia kiinni johonkin isoon vahvistimeen saadakseen tuonsuuntaisen soundin ilmoille. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
aho 25.11.2009 10:09:41 | |
---|
absqua: Mun mielestä vahvistimen osuus on täysin toisarvoinen tässä asiassa. Toi soundin ns. fleamaisuus tulee kunnolla tehtynä ilmi ihan ilman sähköjäkin soittaessa, ja se toistuu kyllä vähän kuppaisemmankin vahvistimen kautta. Ihan turha kenekään luulla että pitäis pistää vitusti massia kiinni johonkin isoon vahvistimeen saadakseen tuonsuuntaisen soundin ilmoille. Ihan oikeassa olet, menin vähän asioiden edelle ja mietin pändikontekstia. Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! AHJO |
hollstro 25.11.2009 13:19:38 | |
---|
aho: Ihan oikeassa olet, menin vähän asioiden edelle ja mietin pändikontekstia. No mitä hittoa sillä Flean saundilla telee jos se ei kuulu mihinkään. Ehdottomasti pitää olla hyvä styrkkari ja skobe. Jos ne saa halvalla niin siit vaan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Doc_Louis 25.11.2009 13:25:08 | |
---|
Toi flea soundi ainakin kannattaa treenata ilman vahvaria, niin kuin moni muukin juttu. |
Tana 25.11.2009 14:39:58 | |
---|
Doc_Louis: Toi flea soundi ainakin kannattaa treenata ilman vahvaria, niin kuin moni muukin juttu. Haluatko perustella, että miksi? |
viltsu-79 26.11.2009 00:02:58 | |
---|
Oliskohan just sen tatsin takia... Sitä saa, mitä tilaa... |
JussiKoo 26.11.2009 00:46:09 (muokattu 26.11.2009 00:49:59) | |
---|
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead." |
absqua 26.11.2009 00:55:29 | |
---|
Rock-Ola: Tuossa Fleaa ilman stygeä http://www.youtube.com/watch?v=jDlILvy33C8 -e- Tuosta katsoin itse Hump de Bumpin kuviot ;) Synkka on vaan viturallaan jo tuossa kohtaa. toi on hyvä video tähän ketjuun. hyvin tulee ilmi mistä se flean(kin) soundi lähtee. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Tana 26.11.2009 09:29:01 | |
---|
viltsu-79: Oliskohan just sen tatsin takia... Ei vaan aukene, että miten se vahvari tatsia syö. Tietty hirveä gain ja kompressointi tekee epätasaisuutta tekniikkaan, mutta niitä voi olla tunkematta mukaan jos haluaa kehittyä. Muuten en kokisi vahvaria haitaksi. |
absqua 26.11.2009 09:50:59 | |
---|
Tana: Ei vaan aukene, että miten se vahvari tatsia syö. Tietty hirveä gain ja kompressointi tekee epätasaisuutta tekniikkaan, mutta niitä voi olla tunkematta mukaan jos haluaa kehittyä. Muuten en kokisi vahvaria haitaksi. mun mielestäni vahvistimella treenatessa voi huomaamattaan kompensoida soittotatsin heikkouksia vahvistimen säädöillä. mun pointtini: jos saa akustisesti bassosta nyhdettyä ulos selkeän ja kuuluvan äänen, niin silloin soundi on hyvä myös vahvistimen läpi. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 26.11.2009 13:35:43 | |
---|
Thominisk: Nyt 10 vuotta myöhemmin on kierretty täysi ympyrä sikäli, että on välillä aikamoinen rasite, kun kuulostaa ajoittain varsin paljon joltain huonolta Flea-pastissilta, vaikka ei edes yritä. Eli varo säkin mitä toivot. :) No joo. Mutta suurin osa meistä ollaan kuitenkin niin peruslahjattomia että vaikka kuinka yrittäisi kuulostaa esikuvaltaan, niin päätyy kuulostamaan itseltään. ;) |
Visakoivu 26.11.2009 14:05:15 | |
---|
Teijo K.: No joo. Mutta suurin osa meistä ollaan kuitenkin niin peruslahjattomia että vaikka kuinka yrittäisi kuulostaa esikuvaltaan, niin päätyy kuulostamaan itseltään. ;) Mikä on mun mielestä juurikin hyvä juttu. Jos kaikki olisi aina matkineet vain esikuviaan yks yhteen niin ei olisi maailmassa niin paljon hyvää bassottelua. -"Mikäs mies te oikein olette?"
-"Setämies." |
Tana 26.11.2009 14:28:38 (muokattu 26.11.2009 14:29:36) | |
---|
absqua: mun mielestäni vahvistimella treenatessa voi huomaamattaan kompensoida soittotatsin heikkouksia vahvistimen säädöillä. mun pointtini: jos saa akustisesti bassosta nyhdettyä ulos selkeän ja kuuluvan äänen, niin silloin soundi on hyvä myös vahvistimen läpi. Jees, tietty noinkin. Itsellä vaan oli ajatus, että jos saa hyvän soundin vahvarin läpi, se riittää hyvin sähköbassolla. Mielessä välkkyy kuva basistista, joka aavistuksen kompuroivasta tatsistaan ja soitostaan huolimatta osaa säätää omalle soitolleen täydellisen soundin vahvaristaan, kuulostaen täten hunajalle. Onko se sitten huonompi kuin hyvän tekniikan omaava kaveri, joka vetää hyvällä tatsilla ilman vahvaria, jota ei osaa ruuvailla laisin? Aika korostettuja ääriesimerkkejä, mutta nehän on vaan keskustelun apuvälineitä. Oma pointtini yrittää olla, että mielestäni vahvarin, pedaalien yms. säätämisen taito on myös varsin oleellinen osa kokonaispakettia. Aina ei vaan toimi "potikat klo 12 ja pelkkä piuha" - tyyli. Tosin, tämä nyt karkasi Fleasta ihan sivupolulle. |
absqua 26.11.2009 14:46:22 (muokattu 26.11.2009 14:48:05) | |
---|
Tana: Jees, tietty noinkin. Itsellä vaan oli ajatus, että jos saa hyvän soundin vahvarin läpi, se riittää hyvin sähköbassolla. Mielessä välkkyy kuva basistista, joka aavistuksen kompuroivasta tatsistaan ja soitostaan huolimatta osaa säätää omalle soitolleen täydellisen soundin vahvaristaan, kuulostaen täten hunajalle. Onko se sitten huonompi kuin hyvän tekniikan omaava kaveri, joka vetää hyvällä tatsilla ilman vahvaria, jota ei osaa ruuvailla laisin? On huonompi. Noi on molemmat tärkeitä asioita, mutta mun mielestäni silti tärkeydeltään aivan eri tasoiset. Hyvän soundin pohjana on aina se, että basso saadaan soimaan hyvin. Siinä ei hunajaiset vahvistimet auta mitään jos piuhaa pitkin tulee jotain hataraa paskaa. Tottakai voi aina keksiä vastaesimerkiksi jonkun hahmon jonka ilmaisun peruskivenä on vaikkapa efektilaitteiden käyttö ja niiden suomat mahdollisuudet, eikä niinkään basson soitto. Ei se väärin ole. Aika korostettuja ääriesimerkkejä, mutta nehän on vaan keskustelun apuvälineitä. Juuri näin. Oma pointtini yrittää olla, että mielestäni vahvarin, pedaalien yms. säätämisen taito on myös varsin oleellinen osa kokonaispakettia. Aina ei vaan toimi "potikat klo 12 ja pelkkä piuha" - tyyli. Tosin, tämä nyt karkasi Fleasta ihan sivupolulle. Tottakai on tärkeää, mutta ei mun mielestä lähellekään niin tärkeää kuin soittotatsi ja hyvä tekniikka an sich. Mutta: ei tässäkään asiassa ole yhtä totuutta. Joku voi saada ilmoille hienoa bassottelua vaikka kuinka paskalla tatsilla jos vaan näkemystä on. Sitä mahdollisuutta ei pidä ikinä sulkea pois. Tässä threadissa kysyttiin mahd halpaa tapaa saada flean soundia ja mun mielestäni oikea vastaus siihen kysymykseen on opetella soittamaan mahd samalla tavalla ja samankaltaisella tatsilla. Ei maksa mittää ja lopputulos on parempi kuin vaihtoehto b:ssä, eli johonkin tietynlaisiin vehkeisiin satsaamisessa. Oikaiskaa jos olen ihan hakoteillä mielestänne. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Tana 26.11.2009 17:31:22 (muokattu 26.11.2009 17:31:46) | |
---|
absqua: On huonompi. Noi on molemmat tärkeitä asioita, mutta mun mielestäni silti tärkeydeltään aivan eri tasoiset. Hyvän soundin pohjana on aina se, että basso saadaan soimaan hyvin. Siinä ei hunajaiset vahvistimet auta mitään jos piuhaa pitkin tulee jotain hataraa paskaa. Tottakai voi aina keksiä vastaesimerkiksi jonkun hahmon jonka ilmaisun peruskivenä on vaikkapa efektilaitteiden käyttö ja niiden suomat mahdollisuudet, eikä niinkään basson soitto. Ei se väärin ole. Noh, myönnettäköön että on huojentavampaa hoksata esim. keikalla paskan soundin lähteeksi huonosti säädetty vahvari kuin "apuri-tatsi", jota lienee hiukka hankala lähteä enää pikaisesti korjaamaan. Tottakai on tärkeää, mutta ei mun mielestä lähellekään niin tärkeää kuin soittotatsi ja hyvä tekniikka an sich. Mutta: ei tässäkään asiassa ole yhtä totuutta. Joku voi saada ilmoille hienoa bassottelua vaikka kuinka paskalla tatsilla jos vaan näkemystä on. Sitä mahdollisuutta ei pidä ikinä sulkea pois. Tässä threadissa kysyttiin mahd halpaa tapaa saada flean soundia ja mun mielestäni oikea vastaus siihen kysymykseen on opetella soittamaan mahd samalla tavalla ja samankaltaisella tatsilla. Ei maksa mittää ja lopputulos on parempi kuin vaihtoehto b:ssä, eli johonkin tietynlaisiin vehkeisiin satsaamisessa. Oikaiskaa jos olen ihan hakoteillä mielestänne. Tässä Flea-tatsiasiassa olet oikeassa. Ja itseasiassa tuossa kaikenkattavassa toteamuksessa myös. Yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta tohon hyvän soundin kysymykseen ei ole. Kaikeksi onneksi! |
Maisteri 26.11.2009 23:11:13 | |
---|
absqua: mun mielestäni vahvistimella treenatessa voi huomaamattaan kompensoida soittotatsin heikkouksia vahvistimen säädöillä. mun pointtini: jos saa akustisesti bassosta nyhdettyä ulos selkeän ja kuuluvan äänen, niin silloin soundi on hyvä myös vahvistimen läpi. Juuri näin. Kyllä se hyvän saundin tärkein tekijä on siinä ketjun ihan alussa, tatsissa. Kyllä se hyvätatsinen soittaja saa oikeastaan millä tahansa kamoilla soittonsa kuulostamaan hyvältä ja aika lailla omalta. Ja ehdottomasti on helpompi rakentaa hyvää saundillista lopputulosta esim. live- tai stuodiopalettiin toimivaksi yhdistlemästä "hyvätatsinen soittaja + keskinkertaiset kamat" kuin "heikompitatsinen pelimanni + huippukamat" -paketista. Itekin tulee myös tämän takia kotisoittelot vedettyä lähes aina ihan akustisesti, jotta se tatsi kehittyisi mahdollisimman tarkaksi ja nyansseja sisältäväksi. Treeniksellä saa sitten toteuttaa itseä vahvistimen kera aika lailla tarpeeksi. Toki joskus (suht harvoin) on kiva kotonakin leikkiä särölle ajetulla mainiolla putkiradiopörinäsaundilla. http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse
http://www.thegeorgedoubleuse.com |