Aihe: Livesoundi
1 2
JoKo
25.09.2009 09:27:48
Olisi mielenkiintoinen kuulla miten erioten efektejä käyttävät basistit toteuttavat äänen ulostamisen keikalla ja ennen kaikkea olisi mielenkiintoista kuulla miksaajien näkemyksiä aiheesta. Ultimaalisen hienoa olisi kuulla miksaaja-basistien mietintöjä.

Tässä on yhden miksaaja-basistin mietteitä... Tää linja/mikki asia riippuu basson roolista bändissä ja kokoonpanosta sekä lavan koosta. Jossain triossa basso on hyvä mikittää, mutta 10 henkisessä orkesterissa ei niinkään, varsinkaan jos lava on pieni ja soittajat lähellä toisiaan. Särö yms efektit kyllä kannattaa ottaa kaapista ja laittaa se mahdollinen di-boksi ennen säröä niin että sieltä tulee puhdasta. Toisaalta se linjan sirinäsärö voi olla myöskin ihan hauska soundi, jos sopii meininkeihin.

Silloin kun itse olen soittamassa niin annan miksaajan päättää onko mikittäminen tarpeellista, ei siinä viitti alkaa muiden hommia sekoittamaan. Pidän kyllä Akg:n d12 mikkä aina keikoilla mukana koska yllättävän harvassa keikkapaikassa on hyviä bassokaapin mikitykseen sopivia mikkejä joista tulisi vähän sitä botneakin.
absqua
25.09.2009 10:39:01
mun yhdessä orkesterissa tavataan toimia niin että oktaaverin jälkeen signaali splitataan kahteen kanavaan joista toinen lähtee suoraan DI:n kautta etupäähän ja toinen jää särötettäväksi / muuten pahoinpideltäväksi ja siitä sitten kaappiin, josta mikillä FOH:iin. mustana hevosena tossa setupissa on pelkästään omaan kuunteluun tarkoitettu kolmas linja, joka käy säröjen jälkeen jossain markan speakersimulatorissa ja jota mä keikan aikana säätelen miten halua. tämä kolmas linja on ruvennut yhtäkkiä kelpaamaan miksaajallekin, vaikka se ei ollut tarkoitus.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Windreaper
25.09.2009 23:54:00
Allekirjoittaneen näkemys - musalajina raskas rock ja mestoina pienet klubit: mikki eteen jos basistilla on Ampeg-läjä tms, muuten kyllä pärjää DI-saundilla. Jos käytössä on säröjä, niin mielestäni kannattaa melkeinpä olla SansAmp tai muu mallintava DI (tai EQ-pedaali) ketjun viimeisenä saundia tasoittamassa (särösaundi linjaan voi tosiaan olla aika riipivä kokemus). Heitän itse yleensä miksaajalle "valmiin" saundin SansAmpin DI-lähdöstä ja se tuntuu toimivan parhaiten varsinkin säröjen kanssa.
UncleZ
08.10.2009 09:41:07

Mun tämän päivän setup on Zoom B9.1ut pedaali, linjaulostulot suoraan PA:han stereona (muutamissa biiseissä vähän erikoisemmat delayt ja luupperi) ja Etymotic monitorinapit korvissa (3-in-1 bassopiuha). Tuo siksi et huomasimme puoli vuotta sitten, että jos meikä kuuli lavalla itsensä, niin muut ei sitten muuta kuulleetkaan, festari PA:n kans kun on paha kilpailla.

Testasin luupperilla jazz klubi keikalla miten 3 erilaista paikalle raahaamani bassoa kuulostivat. MarkBass 4x10 jonkun nimettömän 15" kajarilootan päällä, Zoomin basso nuppi/kaappi mallinnukset ohitettuna. Luulin että kunnon jats tyyliin bassoa ei tarvii laittaa pieneen Nexo PA:n mutta toisin kävi. Kaapin etupuolella oleva flyygeli onnistui nappaamaan saundista kaikki korkeat äänet niin, että 1/4 salia kuuli vain tumputusta, eli ei muuta kuin mikki kaapin eteen.

Muutenkin huomasin että miltä basso kuulostaa lavalla ei ole välttämättä mitä yleisö kuulee ja vain kuulemalla/säätämällä saundinsa itse voi olla varma lopputuloksesta. Miksaajan huoleksi jää sit sovittaa basson saundi yleiseen bändi saundiin. Tuolla keikalla oli mukana 5 string, fretless ja akustinen, biisit sen mukaisia.

DI on hyvä siinä et sillä saa tanakan "on your face" saundin PA:sta. Kävelin kerran festareilla FOH mikserin ääreen ja tökkäsin bassoni suoraan pöytään ja olihan kerrassa hieno saundi. Seuraavaksi oli vuorossa Zoom (Bassman + 4x12, kompura, putkisäröä ja vähän oktivideria) ja kas, siinä oli just se saundi mitä tarvittiin. On aika yllättävää kuinka vähän varsinaista low endiä tarvitaan, tuloksena ei ole muuta kuin mutaa, vain muutamissa biiseissä on paikkoja jossa tantereen pitää täristä niin kuin urkujen jalkiota polkis.

Tuosta voi siis todeta kaiken riippuvan siittä mikä rooli bassolla on, onko se soolo instrumentti vai antaako se vain bassorummulle nuotin. Onko paikka pieni kuppila vai iso festari. Itse olen kyllä tullut siihen tulokseen, että paras mikittää se bassokaappi varsinkin, jos on löytänyt saundinsa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)