![]() 16.12.2009 20:30:38 (muokattu 17.12.2009 11:52:39) | |
---|---|
mr.bungle: Ton ajatuksen mukaanhan ei olis sit mitään väliä mikä mikki kitarassa/bassossa on kii. Kunhan joku sähkömagneettinen vempura siinä poimii signaalin. Eipä olekkaan,joku pedali on kuitenkin muokkaamassa basson mikkisingnaalia. | |
![]() 16.12.2009 20:44:17 | |
vesa2: Eipä olekkaan,joku pedali on kuitenkin muokkaamassa mikkisingnaalia.Saanko kannattajia ajatukselleni? Luultavasti et. | |
![]() 16.12.2009 22:31:35 | |
mr.bungle: Ton ajatuksen mukaanhan ei olis sit mitään väliä mikä mikki kitarassa/bassossa on kii. Kunhan joku sähkömagneettinen vempura siinä poimii signaalin. Alkuperäinen ajatus oli mikkien sarjaankytkentä,miksi? Itse pidän kytkentää yhtä merkityksettömänä kuin kaiuttimien kytkentää sarjaan tai rinnan saundin kannalta ajateltuna. | |
![]() 16.12.2009 22:59:18 | |
vesa2: Alkuperäinen ajatus oli mikkien sarjaankytkentä,miksi? Itse pidän kytkentää yhtä merkityksettömänä kuin kaiuttimien kytkentää sarjaan tai rinnan saundin kannalta ajateltuna. No miksi esim. kitaran humbuckereissa voi olla kolmiasentoinen valitsin sarjan/rinnan/yksikelainen? Saundin takia. | |
![]() 17.12.2009 09:43:22 | |
vesa2: Alkuperäinen ajatus oli mikkien sarjaankytkentä,miksi? Itse pidän kytkentää yhtä merkityksettömänä kuin kaiuttimien kytkentää sarjaan tai rinnan saundin kannalta ajateltuna. Lisäys ed. Bassokitara on nyt keskustelun kohde ja sen mikit. | |
![]() 17.12.2009 10:09:20 | |
vesa2: Lisäys ed. Bassokitara on nyt keskustelun kohde ja sen mikit. No samalla tavalla mikit toimivat, oli kitara tai basso. | |
![]() 17.12.2009 10:41:24 | |
vesa2: Miksi käyttää sarjakytkentää jos yläpää vaimenee.Voihan yläpäätä vaimentaa tone-potikalla. Ei se sarjakytkentä pelkästään vaimenna yläpäätä. Suurin vaikutus Jatsissa on että kun mikit pannaan sarjaan soundista tulee presarimainen. Tämä on sen rinnan/sarjaankytkennän juju Jatsissa. Presarissa ei ole mitään järkevää syytä laimentaa soundia kytkemällä mikinpuoliskat rinnan. G strings are for strippers! | |
![]() 17.12.2009 11:11:03 (muokattu 17.12.2009 11:11:43) | |
No presarimikkihän on periaatteessa kahteen palaan katkaistu jatsimikki, joten jatsimikki on jo itsessään sarjaan kytketty presarimikki. Varsinkin jos on split-coil tyylinen ratkaisu. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 17.12.2009 11:22:58 | |
vesa2: Ihmettelen mikit sarjassa-ajattelua. Käsittääkseni bassokitaran saundi ei riipu siitä ovatko mikit sarjassa tai rinnan. Volymi tietysti nousee sarjakytkennässä.Ehkä jotkut kuulevat volymin muutoksen sävyn muutoksena.Mielipiteitä? Itselläni on 2007 Jazz Bass S1:llä, tulee käytettyä aika paljon eli on ainakin mulle hyödyllinen. S1 pohjassa volyymi kasvaa ja taajuusvaste muuttuu (suurempi bottne, yläpää painottuu vähemmän), tuo ainakin itselleni mieleen entisen ibanezini soapbar-humbuckerien fiiliksen. Ei ole todellakaan sama asia kuin vain tone-potikan ruuvaaminen. Kannattaa käydä jossain kokeilemassa, vaikutus on ihan selvä kun sen itse kuulee. Itselläni karkea fiilispohjainen erottelu kahden moodin välillä menis näin: S1 pohjassa (mikit sarjassa): -Bändisoitto kahden särökitaran ja vauhdikkaan rumpalin kanssa, basso erottuu paremmin omalla tontillaan (alhaalla). Kitaristit tykkää kanssa. -kun haluaa botnekasta groovea -kun haluaa olla Äijä (Barry White -tyyliin) -kun haluaa leikkiä volapotikalla (niitä on käytössä vain yksi tässä moodissa) S1 ylhäällä (mikit perinteisessä jazz-bass konfiguraatiossa eli rinnan): -yksinsoitossa enemmän sävyjä -kun haluaa säästää paukkuja (eli käyttää S1:tä boostina) -kun hakee herkkää "ohutta" tunnelmaa slowariin tai poppiin -kun haluaa runsaasti trebleä käyttöön -kun haluaa olla solistinen jazz-kuningas (mulla ei taidot riitä) Kertokaa muutkin tavoistanne / kokemuksistanne Sitä saa mitä tulee | |
![]() 17.12.2009 11:31:21 (muokattu 17.12.2009 18:23:57) | |
poppamies: Ei se sarjakytkentä pelkästään vaimenna yläpäätä. Suurin vaikutus Jatsissa on että kun mikit pannaan sarjaan soundista tulee presarimainen. Tämä on sen rinnan/sarjaankytkennän juju Jatsissa. Presarissa ei ole mitään järkevää syytä laimentaa soundia kytkemällä mikinpuoliskat rinnan. Ai sun mielestä rinnankytkentä vaimentaa jotain,toisaalla todetaan että sarjakytkentä vaimentaa.???Ymmärrän laimentaa sanan niin että jotain otetaan pois.(vaimennetaan) | |
![]() 17.12.2009 11:40:05 | |
ku_osais: Kertokaa muutkin tavoistanne / kokemuksistanne Noinhan se menee, hyvä kirjoitus. | |
![]() 17.12.2009 13:07:58 | |
ku_osais: Itselläni on 2007 Jazz Bass S1:llä, tulee käytettyä aika paljon eli on ainakin mulle hyödyllinen. S1 pohjassa volyymi kasvaa ja taajuusvaste muuttuu (suurempi bottne, yläpää painottuu vähemmän), tuo ainakin itselleni mieleen entisen ibanezini soapbar-humbuckerien fiiliksen. Ei ole todellakaan sama asia kuin vain tone-potikan ruuvaaminen. Kannattaa käydä jossain kokeilemassa, vaikutus on ihan selvä kun sen itse kuulee. Itselläni karkea fiilispohjainen erottelu kahden moodin välillä menis näin: S1 pohjassa (mikit sarjassa): -Bändisoitto kahden särökitaran ja vauhdikkaan rumpalin kanssa, basso erottuu paremmin omalla tontillaan (alhaalla). Kitaristit tykkää kanssa. -kun haluaa botnekasta groovea -kun haluaa olla Äijä (Barry White -tyyliin) -kun haluaa leikkiä volapotikalla (niitä on käytössä vain yksi tässä moodissa) S1 ylhäällä (mikit perinteisessä jazz-bass konfiguraatiossa eli rinnan): -yksinsoitossa enemmän sävyjä -kun haluaa säästää paukkuja (eli käyttää S1:tä boostina) -kun hakee herkkää "ohutta" tunnelmaa slowariin tai poppiin -kun haluaa runsaasti trebleä käyttöön -kun haluaa olla solistinen jazz-kuningas (mulla ei taidot riitä) Kertokaa muutkin tavoistanne / kokemuksistanne No perkule. Nyt mun pitää ostaa jatsi ja ruuvata presarista tuo S1-kytkentä siihen. | |
![]() 17.12.2009 14:03:17 | |
vesa2: Ai sun mielestä rinnankytkentä vaimentaa jotain,toisaalla todetaan että sarjakytkentä vaimentaa.??? Jos luit tarkkaan, niin Poppamiehen käyttämä sana oli "laimentaa" ja minusta se on aika osuvasti sanottu kun tietää mitä vaikutusta kytkennällä on. Presarin soundi tosiaankin laimenee, volume vähenee ja botne häipyy. Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä. | |
![]() 18.12.2009 00:30:12 | |
vesa2: Ai sun mielestä rinnankytkentä vaimentaa jotain,toisaalla todetaan että sarjakytkentä vaimentaa.???Ymmärrän laimentaa sanan niin että jotain otetaan pois.(vaimennetaan) Miks sun pitää vääntää? Ei kukaan ole väittämässä, ettei saisi vetää miten tahansa mikit onkaan kytketty. Oli s1:stä tai ei. Mutta se saundiero on olemassa. Tai sit se on volaero, eniveis mun mielestä kovempi mikkisignaali vahvistimeen myös soundaa erilaiselta. Useimmiten, ei aina. Eli vaikka kompensoisi etuasteen volyymillä vahvistimesta, se on silti erilainen se saundi. Mistäkö mä tämän tiedän? Mun presarissa on sarjaan/rinnan- kytkin. Jos mä heitän mikit rinnan ja nostan etuasteen volsaa, on saundi aivan erilainen kuin kytkemällä mikit sarjaan ja tasaamalla volyymin. Sarjassa enempi bottnea ja vähemmän yläpäätä, rinnan taas toisinpäin. Sitä mä en ala analysoimaan, tekeekö sarjaan/rinnan- kytkeminen autuaaksi, paremmaksi muusikoksi, kovemmaksi jätkäksi tai venyttääkö se vehkeitä yleisön silmissä. Mutta erilaiselta se saundaa. Ja joku tykkää, toiset ei. En usko että s1 tekee jatsarista presaria, mutta saundiin se aivan varmasti vaikuttaa. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia." | |
![]() 18.12.2009 00:48:17 | |
pekezu: Miks sun pitää vääntää? Ei kukaan ole väittämässä, ettei saisi vetää miten tahansa mikit onkaan kytketty. Oli s1:stä tai ei. Mutta se saundiero on olemassa. Tai sit se on volaero, eniveis mun mielestä kovempi mikkisignaali vahvistimeen myös soundaa erilaiselta. Useimmiten, ei aina. Eli vaikka kompensoisi etuasteen volyymillä vahvistimesta, se on silti erilainen se saundi. Mistäkö mä tämän tiedän? Mun presarissa on sarjaan/rinnan- kytkin. Jos mä heitän mikit rinnan ja nostan etuasteen volsaa, on saundi aivan erilainen kuin kytkemällä mikit sarjaan ja tasaamalla volyymin. Sarjassa enempi bottnea ja vähemmän yläpäätä, rinnan taas toisinpäin. Sitä mä en ala analysoimaan, tekeekö sarjaan/rinnan- kytkeminen autuaaksi, paremmaksi muusikoksi, kovemmaksi jätkäksi tai venyttääkö se vehkeitä yleisön silmissä. Mutta erilaiselta se saundaa. Ja joku tykkää, toiset ei. En usko että s1 tekee jatsarista presaria, mutta saundiin se aivan varmasti vaikuttaa. Tästä pläjähti plussa. Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä. | |
![]() 18.12.2009 09:09:41 | |
Sarjakytkennässä impedanssi (Z)nelinkertaistuu verrattuna rinnankytkentään ja tästä seuraa erilainen sovitus kitaran ja vahvarin/pedalin välille.Tämä muuttaa taajuusvastetta.(ei aina,riippuu vahvistimesta/pedalista)Sama muutos voidaan toteuttaa muutoinkin,mikkejä ei tarvitse kytkeä erilailla.Sävynsäätimiä on vahvarissa,pedaaleissa ja bassossa.Olen samaa mieltä siitä että mikit voi jokainen basisti kytkeä haluamallaan tavalla,itse en aio tehdä muutoksia soittimeeni.Siinä kohtaa sarjakytkentäajattelussa on menty metsään jos luullaan että ko kytkentä on ainoa mahdollisuus jollekin äänensävylle. | |
![]() 18.12.2009 10:12:55 | |
vesa2: Sarjakytkennässä impedanssi (Z)nelinkertaistuu verrattuna rinnankytkentään ja tästä seuraa erilainen sovitus kitaran ja vahvarin/pedalin välille.Tämä muuttaa taajuusvastetta.(ei aina,riippuu vahvistimesta/pedalista)Sama muutos voidaan toteuttaa muutoinkin,mikkejä ei tarvitse kytkeä erilailla.Sävynsäätimiä on vahvarissa,pedaaleissa ja bassossa.Olen samaa mieltä siitä että mikit voi jokainen basisti kytkeä haluamallaan tavalla,itse en aio tehdä muutoksia soittimeeni.Siinä kohtaa sarjakytkentäajattelussa on menty metsään jos luullaan että ko kytkentä on ainoa mahdollisuus jollekin äänensävylle. Mun käsittääkseni kukaan ei ole väittänyt, että sarjaanktykentä OLISI ainoa mahdollisuus jollekin soundille. Mutta pointti oli se, että se muuttaa soundia. Se on vaan monesti iisimpää napauttaa ne mikit sarjaan, jos saundi kerran miellyttää ja suuria muutoksia ei tarvitse vahvistimen päästä tehdä. Toisaalta se myös edesauttaa sitä, että löytää muistakin kuin omasta vahvistimesta sen "oman" soundinsa, jos siitä selviää ilman hillittömiä muutoksia muiden vahvareiden equissa. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia." | |
![]() 18.12.2009 11:45:54 | |
pekezu: Mun käsittääkseni kukaan ei ole väittänyt, että sarjaanktykentä OLISI ainoa mahdollisuus jollekin soundille. Mutta pointti oli se, että se muuttaa soundia. Se on vaan monesti iisimpää napauttaa ne mikit sarjaan, jos saundi kerran miellyttää ja suuria muutoksia ei tarvitse vahvistimen päästä tehdä. Toisaalta se myös edesauttaa sitä, että löytää muistakin kuin omasta vahvistimesta sen "oman" soundinsa, jos siitä selviää ilman hillittömiä muutoksia muiden vahvareiden equissa. Juuri näin, hyvin kirjoitettu. Tuolla aikaisemmin väitettiin että "mikit sarjaan / rinnan ei mitään eroa" ja että "ihan sama asia saundin kannalta kuin kaiuttimien sarjaan / rinnan kytkentä". Ne vähän särähti. Jos haluaa kappaleen aikana tai kappaleiden välillä muuttaa saundia niin S1 tarjoaa siihen yhden kätevän mahdollisuuden muiden mahdollisuuksien lisäksi, ei sen enempää eikä vähempää. Alkaa vissiin olla aihe aika loppuun kaluttu ja moneen kertaan toistettu. Sitä saa mitä tulee | |
![]() 18.12.2009 12:47:41 | |
Aloitin tämän keskusteluaiheen syyskuussa 2009, hienoa, että on tullut näin paljon kirjoituksia aiheesta ja melkein varmaan aihe kaluttu nyt loppuun kuten joku totesikin . Siis itselläni on tuon basson kanssa vahvistimena EBS Gormet350 ja ehdottomasti paras saundi tulee tuon s1 kytkimen kanssa, vahvistimen säädöt melkein nollissa vähän treble lisättynä. Varmaan riippuu paljon basso/vahvistin yhdistelmästä, milloin tuo s1 kytkin toimii hyvin. Nythän sitä ei enää ole fenderin bassoissa, en tiedä syytä siihen... | |
![]() 18.12.2009 16:12:18 | |
Sen verran vielä hämmennän tätä aihetta, että laitoin pienen näytteen siitä, mitä S1 kytkin tekee presarissa: http://maihinnousu.net/s/?song_id=6354 Ensin ilman ja sitten S1 päällä. Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)