Aihe: Kysymys
1 2
Siderocks
19.06.2009 07:15:50

pekezu: Sormilla kun on ihan jees jos kieli ei velmua.

Ite taas välttelen sormisoitossa liian jämäköitä kieliä ku tykkään mätkiä niitä aika rankalla tatsilla otelautaan. Perussetti laadukkaita ja pitkään kirkkaina pysyviä .105:ia teräskieliä niin tsaijaijai vaan.
hollstro
19.06.2009 07:31:15

pekezu: Paksuin tietysti että on kova jätkä.

Kyllä sitä itekin joskus niitä paksuimpia vaijereita viriteltiin bassoon kiinni. Oli jyhkeää, oli oli. Tosin oli omat syynsä joskus siihen ihan olemassa, nimittäin kun piti oikeasti saada B-kieli soimaan.

Metalli ja punkkihommissa, tai tollasissa sahausplekutushommissa mulla itellä on normipaksuiset tai jopa ohuet kielet toimineet parhaiten. Nykyisin ei sellaista tule niin harrasteltua ja onpa nuo kielisetitkin sitä myöten vähän tukevoituneet. Sormilla kun on ihan jees jos kieli ei velmua.

Niin, tässähän kysyttiin 4-kielisen settiä, tosin vireestä ei ollut mainintaa.

Aikoinaan kokeilin paksumpaa settiä kuin normaalisti (55-110) enkä tykänny siitä. Raskas soittaa eikä sustainikaan ollut niin hyvä. Joskus kasarin alussa mulla oli hinku saada mahdollisimman ohkaset kielet (35-90) että ois helpompi släpätä, sellainen uskomus oli yleistä siihen aikaan. Se hinku meni ohi siinä minuutissa kun seti oli paikoillaan ja rupesin soittamaan muutakin kuin släppiä. Ei toiminu mulle eikä siinä bassossa (Aria Pro II SB 1000). Ohkanen saundi ja rimpula tatsi.

Kokeilemallahan nuo jutut selviää. Mulla on viimeset yli 20 vuotta olleet 45-105 tai 45-100 setit. Normivire, joskus E:n pudotan D:ksi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
19.06.2009 13:12:42 (muokattu 19.06.2009 13:16:10)
himppe: Olen soittanut DR:n kielillä (LoRidereilla, HiBeamseilla ja nykyisin Marcus Miller signature Fat Beamseilla) käytännössä koko nykyisen basson elinkaaren ajan eli 10 vuotta. Pari G-kieltä olen saanut poikki turhan innokkaan peukuttelun myötä mutta paksumpia kieliä ei kyllä saa poikki ilman silmitöntä kaltoinkohtelua.

Kannattaisi tosiaan tarkastaa ettei tallassa ole jotakin terävää reunaa joka leikkaa kielen poikki.

Mikään muun merkkinen kieli ei oo poikkinu kertaakaan. Tästä DR:n satsista kajahti myös A-kieli. Kitaristilla meni kolmet DR:n kielet kanssa reeneissä samaan aikaan. Siis kolme per reeni, kun kaveri muistaakseni oli ostanut niitä vielä ison kasan.

Pari vuotta aiemmin mulla kyllä kesti DR:n satsi tumppuuntumiseen ja vaihtoon asti. No, on se verran kalliitakin että edellinen satsi oli heräteostos.
Cornflake
19.06.2009 15:46:38
hollstro: Miksi pitää olla paksuin setti?

Ei se paksuus niin, mut ite kun enempi vetelen puolikkaan alavireessä, niin noi Skullit skulaa tähän mennessä koetuista parhaiten. Jäpäkät on löysemmälläkin vireellä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
JoNeJ
22.06.2009 16:20:28
hollstro: Miksi pitää olla paksuin setti?

Koska soittelen aika voimalla niitä kieliä ja joskus lasken virettä, jollon on kiva ettei ne mene ihan lerpuiks. Ja mun mielestä paksummissa vaan on jotenki parempi soittotatsi. Mut mielipide.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)