![]() 15.02.2009 12:35:20 (muokattu 15.02.2009 12:35:46) | |
---|---|
Joskus ne tabit voi olla parempia kun orkkis kuvio ja kylläpä niitä voi soveltaa oman taidon ja mieltymyksen mukaan, mutta tässä omassa kirjoituksessani viittaan lähinnä siihen että, ei kai se asianmukainen vastaus ole niin kauhean hankala asia. Meitä soittajia on niin monenlaisia ja on monenlaisia tavoitteita mutta päämäärä on sama eli halu soittaa omalla tavalla ja omaan tyyliin, toivoisinkin teidän taitureiden mielummin jeesaavan meitä heikompia soittajia eikä niin että " eks sä idiootti ymmärrä" ei mekään teidän muroihin olla kustu ! Joten toivonkin meidän kehnompien puolesta kannustusta, jostain sitä täytyy aloittaakin! HYVÄÄ KEVÄÄN ODOTUSTA KAIKILLE! Sen lisäks, että tässä mun mielestä hävitetään pointti, tää kuulostaa myös trollaukselta. Mutta mä vastaan silti. Väite, että tabit on parempia kuin orkkis on mun mielestä aika höpöhöpöjuttua. Tarkoitus kai niillä tabeillakin on opettaa soittamaan se biisi niin kuin se menee, eikä valmiiksi värkätä sinne omia parannuksia. Tottakai myöhemmin coveroidessa sinne voi ujuttaa väliin omia juttuja, jos osaa/haluaa. Soittajia on toki tasoltaan erilaisia, mutta jos ollenkaan innostaa päästä pidemmälle soittohommissa, kannattaa tuota korvakuulolta opettelua harjoittaa jo ihan alusta. Ei ne tabit ole mikään pandoran laatikko, johon ei saisi kajota, mutta hurriganesinkin biisit menevät pääosin sointujen pohjalta, eikä niiden linjojen vetely ole lainkaan vaikeaa myös ilman tabeja. Tietääkseni kukaan ei ole tässä ketjussa vastannut " eks sä idiootti ymmärrä" kellekään, joten tällaiset kärjistykset voi ihan suosiolla jättää pois. Ne ei auta asiaa suuntaan tai toiseen. Bassottelu kannattaa aloittaa hakeutumalla soitonopettajalle. Etenkin, jos ei ole aiempaa soitintaustaa. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 15.02.2009 13:01:44 (muokattu 15.02.2009 13:02:37) | |
*rant* Hakemalla tabeja tuollaiseen musiikkiin tehdään vain karhunpalvelus itselleen. Ensinnäkin, harvoin on pakko soittaa ihan samalla tavalla kun levyllä. Saattaa joskus kuulostaa paremmalta jos yksinkertaistaan vähän, ainakin jos soittotaitoa ei ole ihan riittävä soittamaan jotain vaikeampaa. Toiseksi, korva ei kehity kovin paljon kun silmät kertoo mitä tulisi soittaa eikä korva. Tabeista puuttuu myös se kaikkein olellisin kun rytmi ei ole noteerattu mitenkään. Tämä aiheuttaa usein sen, että soittaja ei huomioi rytmiä tarpeeksi ja saa ehkä sellainen harhaluulo, että nuottivalinnat ovat tärkeämmät kuin rytmi. */rant* Suosittelen, että ketjun aloittaja kirjoittaa biisien soinnut paperille, ja basisti saa sitten seurata niitä. Ei pitäisi aiheuttaa suuria tuskia kenellekään, edes aloittelijalle, kunhan vain tietää nuottien nimet kaulalla ja duuri/molllikuviot. Niitähän on hyödyllistä oppia jokatapauksessa. Tällä tavalla soittajan korva kehittyy paremmin ja on enemmän aikaa fokusoida rytmiinkin. | |
![]() 15.02.2009 13:46:18 | |
Mielenkiintoista keskustelua ja paljon hyviä vinkkejä aloittelijalle :) Tosin alkuperäiseen kysymykseen ei juurikaan vastauksia ole tullut :( ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 15.02.2009 13:47:49 | |
Mielenkiintoista keskustelua ja paljon hyviä vinkkejä aloittelijalle :) Tosin alkuperäiseen kysymykseen ei juurikaan vastauksia ole tullut :( Nii, kun niitä tabseja ei taida olla. Ja ihan syystä. Soittamisessa on paljon vaikeempiakin juttuja kuin kuulla mitä basso soittaa. Jos ei ole sen vertaa musikaalisuutta, niin kannattaa miettiä muita ajanviettotapoja. Näin rumasti sanottuna. Tyylinmukanen | |
![]() 15.02.2009 13:55:07 | |
Nii, kun niitä tabseja ei taida olla. Ja ihan syystä. Soittamisessa on paljon vaikeempiakin juttuja kuin kuulla mitä basso soittaa. Jos ei ole sen vertaa musikaalisuutta, niin kannattaa miettiä muita ajanviettotapoja. Näin rumasti sanottuna. Ok! Uskotaan että niitä ei ole. Älä kuitenkaan Juki heti masenna aloittelevaa soittajaa. Kyllä me aiomme vielä jatkaa, vaikka sitten ilman tabeja. Kivaa on ollu :) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 15.02.2009 13:59:51 | |
Miksi näitä tabeja yleensä tehdään ollenkaan jos ne kerran on kelvottomia mihinkään käyttötarkoitukseen ja tällaisella "työpaikka" bändillä tuskin on kauheen kauskantoisia tavoitteita, eikä tabien käyttö sitä tarkoita että ne olisivat ainoa tapa opetella soittamaan ja mitä siihen tulee " eks sä idiootti tajua" niin jos ei näillä sanoilla niin pitkälti samaa tarkoittavia vastauksia on välillä putkatanut milloin missäkin yhteydessä, mielestäni ei ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä vastauksia eikä tarkoitukseni ole suinkaan riitaa haastaa vaan toivoisin asiaa selventäviä peruteluja yksinkertaisillekin kysymyksille koska eihän näitä kyseltäis jos ne kaikille olis selviä asioita. | |
![]() 15.02.2009 14:29:26 (muokattu 15.02.2009 14:31:08) | |
Nii, kun niitä tabseja ei taida olla. Ja ihan syystä. Soittamisessa on paljon vaikeempiakin juttuja kuin kuulla mitä basso soittaa. Jos ei ole sen vertaa musikaalisuutta, niin kannattaa miettiä muita ajanviettotapoja. Näin rumasti sanottuna. Kyllä oli vähän rumasti sanottu enkä allekirjoita sitä, ainakaan tuota keskimmäistä lausetta. Useimmiten aloittelijahan ei vielä ole oppinut kuuntelemaan musiikkia analyytisesti että tietäisi mitä soitetaan, eikä tunne tavallisimmat kadenssit tai musiikkiteoriaa. Minulla on viime syksystä lähtien seitsemän kitaranoppilasta, kaikki enemmän tai vähemmän aloittelijoita, eikä kukaan heistä osaa soittaa "korvalla" vielä. Muutamissa on kuitenkin potentiaalia tulla ihan hyviä soittajia kun vain saa lisää kokemusta ja tietoa. Sen voin jo vaistoa vaikkei ne kovin paljon osaa vielä... | |
![]() 15.02.2009 14:49:45 | |
Kyllä oli vähän rumasti sanottu enkä allekirjoita sitä, ainakaan tuota keskimmäistä lausetta. Useimmiten aloittelijahan ei vielä ole oppinut kuuntelemaan musiikkia analyytisesti että tietäisi mitä soitetaan, eikä tunne tavallisimmat kadenssit tai musiikkiteoriaa. Minulla on viime syksystä lähtien seitsemän kitaranoppilasta, kaikki enemmän tai vähemmän aloittelijoita, eikä kukaan heistä osaa soittaa "korvalla" vielä. Muutamissa on kuitenkin potentiaalia tulla ihan hyviä soittajia kun vain saa lisää kokemusta ja tietoa. Sen voin jo vaistoa vaikkei ne kovin paljon osaa vielä... Juki ehkä vähän kärjistäen haki sitä, että kuitenkin homma lähtee korvista. Mulle ainakin musaopiston pääsykokeissa joskus snadina pimputettiin pianosta ääniä ja piti laulaa ne perässä. Periaatteessahan tämä toimii bassoblokkailussa aivan samoin, paitsi että äänet täytyy poimia suuremmasta massasta ja siirtää otelaudalle. Sen lisäksi piti rytmejä taputella jne. Enkä mä sitä ennen paljoa ollut mitään soittanut, musiikkileikkikoulussa kannelta, mutta silloin ei korvakuulolta soiteltu, vaan hoettiin "mustikka, mansikka, sitruuna". Jos ihan ummikko on bassohommissa, kannattaa kysyä vaikka jos joku musiikkia harrastava tuttava voisi pikaisesti neuvoa basistille mistä vedellään. Toinen vaihtoehto on ostaa Hal Leonardin Bass Method Complete edition. Siinä lähdetään niin perusjutuista, että ei pitäisi liian metsään mennä. Opettaja on toki aina parempi, mutta jos ei niin tosissaan lähde hommaa tekemään, tuolla kirjalla pääsee edes johonkin. Ainakin kolmisoinnut, pentatoniset ja asteikot tuolta löytää. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 15.02.2009 15:08:34 | |
Offtopikkia lisää: Kannattaisi korvahommia messutessaan tosiaan muistaa, että monelle basson soittelukin on ihan harmiton harrastus, jossa ei ole tarkoituskaan kehittyä ammattilaiseksi, ei edes puoli sellaiseksi. (Ellei sitten myöhemmin satu nälkä kasvamaan, jolloin kieltämättä voi olla hankalaa jos on kovin tabu- tai nuottiriippuvainen.) Itelle ainakin olisi ollut liian paha rasti treenata pari vuotta olematonta nuottikorvaani ennen kuin pääsin ekan biisin soittamaan "oikein". Vaikka tabeista apinoidut kuviot eivät varmasti aina oikein olleet, kyllä fiilis niiden mukaan soitellessa on hieman eri luokkaa kuin pelkkää kuuntelemalla keksittyä väärän soinnun pohjasäveltä pompotellessa. Toki jos on lahjoja/aikaa/kärsivällisyyttä niin oikein opeteltuna pääsee epäilemättä parempaan lopputulokseen nopeammin. Väärin sammutettu! | |
![]() 15.02.2009 15:37:15 | |
Offtopikkia lisää: Kannattaisi korvahommia messutessaan tosiaan muistaa, että monelle basson soittelukin on ihan harmiton harrastus, jossa ei ole tarkoituskaan kehittyä ammattilaiseksi, ei edes puoli sellaiseksi. (Ammun nyt tahallani vähän kovemmilla, mutta ihan tarkoituksella. Joten ei tartte kenekään ottaa tästä itteensä.) Tässä on just se pointti, että musasta on valjastettu kaikkien yhteinen ja kiva harrastus jonka takia on pitänyt alkaa kehittelemään kaikenlaisia apukeinoja ja korjausohjelmia, että puukorvaisimmatkin ripuliranteet pääsee toteuttamaan itseään, kun lapussa näytetään mistä kohtaa pitää painaa että ääni on se mitä pitäisi tuottaa ja tietokoneella korjataan loput epämusikaalisuudet pois. Toki se on kiva, että on harrastuksia, mutta se ei välttämättä tuota itse harrastajalleen ja vielä vähemmän kuuntelijalle elämyksiä kun kaikki epämusiikaalisemmatkin päästää ääntä maailmaan. Mikään ei näet ole rasittavampaa kuin olla läsnä jossain missä vedellään musiikia päin helvettiä, oli esittäjillään sitten kuinka hauskaa tahansa. Tabulatuurit on juurikin edesauttamassa tälläisten mölyntuottajien esillepääsyä. Tyylinmukanen | |
![]() 15.02.2009 15:57:44 | |
(Ammun nyt tahallani vähän kovemmilla, mutta ihan tarkoituksella. Joten ei tartte kenekään ottaa tästä itteensä.) ... Mikään ei näet ole rasittavampaa kuin olla läsnä jossain missä vedellään musiikia päin helvettiä, oli esittäjillään sitten kuinka hauskaa tahansa. Tabulatuurit on juurikin edesauttamassa tälläisten mölyntuottajien esillepääsyä. Harvoin on joutunut ääneen nauramaan tämän palstan juttuja lukiessani :D Ei kai se nuotti tai tabu mitenkään esillepääsyä helpota? Eikä mitenkään pakota sinua menemään sinne missä sitä mölyä joutuu kuuntelemaan? Tietenkin joidenkin harkitsemattomien tapauksten kohdalla naapuruston kannalta se kyllä voi tapahtua. Mutta häiriötä voi tulla kessun poltosta, auton / mopon / talon korjauksesta, tietyöstä tai vaikka mistä, ja vielä helpommin jos niistä tahtoo häiriintyä. Melkein harmittaa hieman, kun on tottunut lukemaan lainatulta nimimerkiltä lähinnä asiallisia viestejä ja hyviä neuvoja, mutta nyt tulee tämmöstä tuubaa :) Tai ehkä olette oikeassa, ja pitäisi varmaan olla bassoille ostolupa konservatorion nuottikorvakurssilta ajokortin tai aseenkantoluvan tapaan. Kutenkin, niin kauan kuin näin ei ole, aion jatkaa mölyn tuottamista omalta osaltani :) | |
![]() 15.02.2009 16:20:57 | |
Puukorvaisimmatkin ripuliranteet... Toi on kyl jo nerokas. Pakko kyllä todeta, et eiköhän meistä jokainen oo ollu puukorvaisin ripuliranne jossain vaiheessa. Sitä vaan oppii reilussa 20 vuodessa kusettaa niin, et se vaikuttaa joltain taialta. Hauskinta siin on tietenki se, et itse voi pitää sit sitä omaa tasoo "normaalitasona". Mun käsitys musiikillisesta lahjakkuudesta: On niin tyhmä, että ei tajuu olevansa soittotaidoton, ja nostaa sen instrumentin käteen niin monta kertaa, et jossain vaiheessa osaa soittaa. Mä luulen, et todellinen syy miks kukaan ei halua kyseisistä biiseistä tehdä tabeja, on se tosiasia, et se olis liian vaivalloista, otttaen huomioon, et biisit on niin yksinkertaisii. Itse biiseistä veikkaisin, että basisti soittaa suoria kaseja, lippukomppii tai boogieta. Jos se teidän basisti selvittäis itselleen, että mitä nää kolme on, niin se vois jo korvakuulolta soittaa kaikki hurriganesit ja kaupan päälle vielä noin puolet kaikesta pop/rock/blues -musasta. Ei oo niin tarkkaa, et soittaako jokasen fillin samalla tavalla ku orkkis. Tärkeempää on, et biisin fiilis on sama. Ja vielä soinnuista bassolla: Basisti soittaa sointuja yleensä lähinnä arpeggioina. Boogie on hyvä esimerkki eräänlaisesta sointuarpeggiosta. Taidanpa kattoo, jos löytäisin noi biisit jostain. :) Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko | |
![]() 15.02.2009 16:44:25 | |
(Ammun nyt tahallani vähän kovemmilla, mutta ihan tarkoituksella. Joten ei tartte kenekään ottaa tästä itteensä.) Tässä on just se pointti, että musasta on valjastettu kaikkien yhteinen ja kiva harrastus jonka takia on pitänyt alkaa kehittelemään kaikenlaisia apukeinoja ja korjausohjelmia, että puukorvaisimmatkin ripuliranteet pääsee toteuttamaan itseään, kun lapussa näytetään mistä kohtaa pitää painaa että ääni on se mitä pitäisi tuottaa ja tietokoneella korjataan loput epämusikaalisuudet pois. Toki se on kiva, että on harrastuksia, mutta se ei välttämättä tuota itse harrastajalleen ja vielä vähemmän kuuntelijalle elämyksiä kun kaikki epämusiikaalisemmatkin päästää ääntä maailmaan. Mikään ei näet ole rasittavampaa kuin olla läsnä jossain missä vedellään musiikia päin helvettiä, oli esittäjillään sitten kuinka hauskaa tahansa. Tabulatuurit on juurikin edesauttamassa tälläisten mölyntuottajien esillepääsyä. Tää on vähän samaa kamaa sen suhteen, kannattaako ruveta autonasentajaksi. Mulla ei ole paskankaan hajua mistään kardaaniakselin diipadaapoista tai kannentiivisteen vaatimasta voitelukonsentraatiosta. Mä voisin toki mennä osaavaan opetukseen, jossa muutaman vuoden päästä oltaisiin siinä pisteessä, että mä osaan huoltaa oman ja kaverin tojotat. Jos mä kysyn netissä, miten kannentiiviste vaihdetaan, mä luultavasti saan siihen ohjeet, vaikka ihan kuvallisetkin. Mutta mä en sen enempää: a) osaa sitä tehdä b) osaa bongata niitä pieniä ja isoja ongelmia, joita asennuksessa tulee. Mä en myöskään rupea hiihtäjäksi, koska mun vartalo on malliltaan jo vakkarina niin pygmi, että ilmanvastuskin tulisi eteen. Tähän voisi toki liikunnalla etc. vaikuttaa, mutta taas menis sata vuotta, että saisin mitään aikaiseksi. Musaa saa ja pitääkin harrastaa, mutta jotta siitä saa jotain irti, pitää olla aikaa kehittää itseään edes hieman. Tabit ei kehitä, sen huomasin itsekin ensimmäisen vuoden pelkistä tabeista soiteltuani. Ei sillä, niitä tulee katseltua nykyäänkin, mutta huomattavasti suuremman tyydytyksen saa kun opettelee korvakuulolta. Jos on puukorva, kannattaa kehittää sitä sävelkorvaa. Toisilla on hyvä sävelkorva luonnostaan, mutta tosiasiassa on hyvin vähän ihmisiä, jotka eivät voisi koskaan kehittää sävelkorvaansa. Länsimainen musa on vielä loppupeleissä todella yksinkertaista korvakuulolta soitettavaksi ja opeteltavaksi. Tarkoitus ei ole kieltää tabien käyttöä, dissata aloittelijoita tai pelotella. Tyhjästä nyhjääminen vaan on todella, todella vaikeaa noin äkkiseltään, eikä oma musaharrastus varmaan ikinä olisi muuttunut näin kivaksi, jos en olisi ensin istunut kymmentä vuotta opiskellen klassista musiikkia ja sen jälkeen siirtynyt bassoon, jota on tullut soitettua itsekseen kolmisen vuotta. Jos haluaa vaan pompsutella bassoa omaksi ilokseen, on sekin okei. Jos kehittyä haluaa, kannattaa hankkia opettaja tai vaikka tuo jo aiemmin mainitsemani kirjanen. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 15.02.2009 16:48:32 | |
Oletteko kuullut muutes paikasta: http://www.911tabs.com/ ? Siellä on paljon tabuja. Laitatte vaan hakusanaksi vaikka (esim.) Metallica, niin eiköhän ala tulla. En nyt lukenut koko ketjua läpi...Toivottavasti ei olla vielä tuosta mainittu. Basso on hottis!
Basso on mun mies!! | |
![]() 15.02.2009 16:58:43 | |
Joo-o . . . kannustavaa kritiikkiä ja hyviä käytännön vinkkejä meille puukorvaisille ripuliranteille niin ehkä mekin päästään joskus oikean soittamisen makuun : ) | |
![]() 15.02.2009 17:07:30 | |
Onneksi meidän "työpaikan bändissä" ei ole ripulikorvaisi / lahjattomia soittajia. :) Satuinpahan vain kysymään tabeista. Sain vastaukseksi "Ei saa soittaa jos ei ole Pro tasoa". :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 15.02.2009 17:14:18 | |
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 15.02.2009 17:17:09 | |
Onneksi meidän "työpaikan bändissä" ei ole ripulikorvaisi / lahjattomia soittajia. :) Satuinpahan vain kysymään tabeista. Sain vastaukseksi "Ei saa soittaa jos ei ole Pro tasoa". :D Yritin netsiä etstä tabseja noihin, mutta ei niitä tunnu löytyvän. Kaiken maailman Guitar Pro-saitteja ja mainosta tunkee, muttei vanhoja kunon tabeja. Paras vinkki on että kitarsiti näyttää miten sointukulku menee tai jopa kirjottaa sen paperille. Kyl se siitä sit jo lähtee. Homman idea ja haaste ei ole niinkään mistä se menee, on niin tajuttaman helppoja biisejä. Se että lyö ne sävelet oikeaan kohtaan ei olekaan enää ihan triviaali juttu ja siihen kannattaa kiinnittää oikeestaan se koko huomio. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 15.02.2009 17:18:03 | |
http://www.911tabs.com/tabs/h/hurriganes/ Sieltä vetelemään. Saitko oikeesti jotkut tabit tuolta noihin biiseihin. Minä en. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 15.02.2009 17:23:13 | |
No eipä siellä ollutkaan kun kitaroita ja rumpuja. Shit. No mun keinot loppui tähän. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)