Aihe: Asteikot bassolla
1 2
Teijo K.
07.02.2009 16:35:45

Miten släppäätte asteikkoja?

Ihan samalla tavalla kun mitä tahansa muutakin.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
JaS
07.02.2009 17:21:49
Pakko kysyä muutama kysymys.

Soitatko itse musiikkia? Kauanko olet soittanut musiikkia? Soitatko bassoa? Kauanko olet soittanut bassoa? Oletko tosissasi näiden kysymysten kanssa?

Jos olet aloittelija, voi olla oikeasti ihan kehittävää tekniikan ja sävelkorvan kannalta opetella asteikoita. Ei niitä kannata sen enempää miettiä. Hyöty rupee näkymään vasta pidemmän ajan päästä, kun ymmärrys kasvaa ja sävelkorva paranee.

Jos olet soittanut pidempään ja pärjäät hyvin ilman mekaanista asteikoiden opettelua. Hyvä, jatka samaa rataa. Turha sitä on päätä vaivata asteikoilla tai millon niitä käytetään. Hyvä korva on huomattavasti tärkeämpää, kun mitkään mekaanisesti opetellut jutut. Kysymyksistäsi paistaa myös läpi epäilys siitä, että asteikoiden opettelu olisi turhaa. Ei kannata tehdä sellasia asioita, joita ei halua. Se on tyhmää. Menee turhaan aikaa tästä lyhyestä elämästä.

Släppi on soittotekniikka, jossa on kyse tietynlaisen saundin tuottamisesta, ei sävelvalinnoista. Asteikossa on taas kyse sävelvalinnoista, ei saundin tuottamisesta. Näitä kahta voi yhdistellä ihan oman mielen mukaan. Ei ole olemassa rajoituksia, joiden mukaan släpätessä ei saisi jotain tiettyä asteikkoa soittaa. Asteikkovalinnat tulevat musiikin harmoniamaailmasta. Saundi ja harmonia ovat eri asioita.

Kysymyksistäsi tulee väkisinkin mieleen, että et ole juurikaan perehtynyt musiikin teoriaan, mutta silti sinulla on yllättävän hyviä päätelmiä. Eikös duuriasteikko ole aina duuriasteikko. Jos sinua ihan vilpittömästi kiinnostaa tämän tyyppiset asiat, suosittelen tutustumaan moniin jo kirjoitettuihin artikkeleihin m.netissä. Kun niissä tulee jotain vastaan, jota et ihan ymmärrä, on mitä mukavinta auttaa jotakuta eteenpäin harrastuksessaan.

Kuitenkin tämä keskustelu tuntuu minusta oudolta. Joten, jos tämä on vaan jotain basisteille vittuilua tyyliin Tarvitaanko niitä asteikoita oikeasti bassonsoitossa? heh heh, niin voit mennä mun puolesta jonnekin muualle kertomaan basistivitsejäsi. Pyydän anteeksi, jos olen väärässä.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Johannes_t
07.02.2009 17:42:55

Mulle tulee huomenna tunnille eräs varsin aloitteleva oppilas. Käymme läpi duuriasteikkoa, tervetuloa mukaan kuuntelemaan!
eerosep
07.02.2009 19:46:44
soitan itse bassoa sekä musiikkia.

En yritä ketään ärsyttää. Lähinnä halusin vain kuulla mielipiteitä .

Kiitos vastauksistanne.
oo... Chimpanzee that
JaS
07.02.2009 19:49:02
soitan itse bassoa sekä musiikkia.

En yritä ketään ärsyttää. Lähinnä halusin vain kuulla mielipiteitä .

Kiitos vastauksistanne.

Pyydän anteeksi.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
eerosep
07.02.2009 20:06:54
no hard feelings
oo... Chimpanzee that
JukkaPena
08.02.2009 23:14:44
Esimerkki 2

Opettelin jossain vaiheessa solfaamalla, eli laulamalla kaikki mahdolliset 16-osa rytmikuviot joita tahdin sisällä voi olla. Tämä johti siihen, että timeni parani huomattavasti ja minun oli huomattavasti helpompi soittaa erilaisia rytmikuvioita bassolla.

Jos sulla on 4/4 tahdissa jokaisen kuudentoista 16-osan aikana vaihtoehtona joko soittaa se, olla soittamatta tai soittaa se siten, että se soi kaarella niin sulla on käsittääkseni 3^16 eli 43046721 eri mahdollisuutta tai jos lasketaan pelkästään tauoilla ja iskuilla niin 2^16 eli 65536.

Oli toi mun laskeminen oikein tai ei niin toi menetelmä kuulostaa oikeesti niin mielenkiintoselta, että haluun tietää mistä on kyse :)
"Se tekee siitä sen..."
JaS
09.02.2009 00:12:15 (muokattu 09.02.2009 00:16:28)
Jos sulla on 4/4 tahdissa jokaisen kuudentoista 16-osan aikana vaihtoehtona joko soittaa se, olla soittamatta tai soittaa se siten, että se soi kaarella niin sulla on käsittääkseni 3^16 eli 43046721 eri mahdollisuutta tai jos lasketaan pelkästään tauoilla ja iskuilla niin 2^16 eli 65536.

Oli toi mun laskeminen oikein tai ei niin toi menetelmä kuulostaa oikeesti niin mielenkiintoselta, että haluun tietää mistä on kyse :)

Meni näköjään saivarteluks. Ja Ainoastaan toi 2^16 on olennaista. ;)

Eli pointti on vaan laulaa ne perus 16-osa jaot neljäsosan sisällä ja sitte olennaiset 16-osa kaaret. Yhden neljäsosan vai jakaa 2^4=16 erilaiseen rytmikuvioon. Tauot ei ole tässä olennaista, koska ne on sitten fiiliksen mukaan soitettavia staccatojuttuja. Aluks treenataan noi perusjaot. Sitte ruvetaan kaarettaa noita neljäsosan mittasia 16-osarykelmiä. Ei ole tarkoituksenmuaksta treenata esim. Kahta sidottua neljäsosaa, koska ne on vaan puolnuotti yhdessä. Mutta karkeesti voi laskea, et on 16x16 eri tapaa yhdistää kaks tollasta neljäsosaa. 256 erilaista sidottua rytmiä ei olekaan yllättäen niin paljon.

No nyt päästään pihviin. Eli nyt sulla on palaset kasassa, joilla sä voit soittaa kaikki noi itseasiassa 2^16 rytmiä. Nyt ollaan toisin sanoen treenattu noi kaikki, vaikka niit ei olis laulanu tai soittanu kaikkia missään vaiheessa. :)

Tulikohan se nyt jotenkin (epä)selvemmin selitettyä...

Rupesin vaa miettii, et sitä ois varmaan ihan uskomaton taimi, ku treenais kaikki noi 3^16 rytmikuvioo... Siin vaa ptiäis treenaa 100 000 kuvioo päivässä, et sais jossain 1,5 vuodessa käytyy ne läpi.
Seba
09.02.2009 00:58:10

Hmm. Pitäisiköhän mun pikkuhiljaa alkaa tutustumaan eri asteikkoihin sun muihin hienoilla nimillä kutsuttaviin juttuihin että tajuaisin näistä keskusteluista jotain :)

Korvalla olen tähän asti pärjännyt, 6 vuotias tyttäreni ymmärtää nuotteja paremmin kuin minä.
En ole katsonut koskaan tarpeelliseksi moisia treenata, mitä nyt perusäänten nimet on väkisin tarttunut kun kitarnistit aina huutaa mistä lähtee :)

Osaan varmaan ison osan skaaloista, en vaan tiedä miksi niitä kutsutaan, ja itseasiassa nyt näin vanhemmiten on tullut hinku päästä vähän muutenkin ammattilaisen oppiin hetkeksi jos vaikka vähän teoriaa oppisi kun sekin on alkanut kiinnostaa.

Ei kai koskaan ole liian vanha lähteä opetukseen?
pekezu
09.02.2009 11:35:17

Mulle tulee huomenna tunnille eräs varsin aloitteleva oppilas. Käymme läpi duuriasteikkoa, tervetuloa mukaan kuuntelemaan!

Meikä on kahlannu niitä tuosta Hal Leonardin kirjasesta. On se jännää hommaa. Vielä kun walkkink beisit oppisi.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
JukkaPena
09.02.2009 23:29:40
Hyvin selvitetty JaS, plussaa ehdottomasti.
"Se tekee siitä sen..."
pekezu
09.02.2009 23:41:24

Hmm. Pitäisiköhän mun pikkuhiljaa alkaa tutustumaan eri asteikkoihin sun muihin hienoilla nimillä kutsuttaviin juttuihin että tajuaisin näistä keskusteluista jotain :)

Korvalla olen tähän asti pärjännyt, 6 vuotias tyttäreni ymmärtää nuotteja paremmin kuin minä.
En ole katsonut koskaan tarpeelliseksi moisia treenata, mitä nyt perusäänten nimet on väkisin tarttunut kun kitarnistit aina huutaa mistä lähtee :)

Osaan varmaan ison osan skaaloista, en vaan tiedä miksi niitä kutsutaan, ja itseasiassa nyt näin vanhemmiten on tullut hinku päästä vähän muutenkin ammattilaisen oppiin hetkeksi jos vaikka vähän teoriaa oppisi kun sekin on alkanut kiinnostaa.

Ei kai koskaan ole liian vanha lähteä opetukseen?

En usko, että koskaan on liian myöhäistä.

Itse pitäisi ehkä myös ottaa soittotunteja asian osaavalta opettajalta. Omaa soittelua on kohta takana kuitenkin jo 3v. ja silti maistuisi ihan ammattilaisen neuvot. Ei mulla ton tekniikan kanssa niin, mutta siis lähinnä noita skaaloja yms.. Toki tekniikkaneuvot on myös oleellisia ja hyödyllisiä.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
Pirkka
10.02.2009 08:35:48
Jos asteikot kiinnostaa ja sitä kautta muukin musiikin teoriaan liittyvä, niin kannattaa hankkia kirja nimeltään Tohtori Toonika. Mä opettelin joskus itsekseni teoriaa vanhemmasta kirjasta nimeltään Musiikin Teorian Kuntokoulu. Sekin oli ihan hyvä ja ymmärrettävä. Ei asteikot muutu bassolla sen kummemmiksi, samat ne on vaikka harpulla, pasuunalla ja bassolla.
Jorbagha
10.02.2009 10:50:49
Asteikkojen soittaminen on ihan hyvä tapa treenata tekniikkaa ja intonaatiota, varsinkin kontralla ja nauhattomalla. Tavallisella nauhallisella sähköbassolla asteikkojen soittaminen kehittää otelaudan tuntemusta jos asteikkoja soittaa vähintään kahden oktaavin alalta.

Sittenhän asteikkoja voi soittaa "murrettuna" eli eri intervalleissa, tersseissä, kvarteissa jne.

Ja tästä onkin jo melko lyhyt matka ihan oikeaan musiikkiin, eli kun asteikot ovat näpeissä niin niiden pohjalta improvisoiminen ja säveltäminen alkaa tapahtua melkein itsestään.

Mutta joo, tästähän ei ole tietenkään yhtään mitään hyötyä jos haluaa skulata AC/DC:tä ja pokailla mimmejä lavalta - missä ei ole mielestäni mitään vikaa. Mutta asteikot ovat ihan hyvä työkalu niille jotka haluavat ymmärtää musiikin eri ilmiöitä oman soittimensa kautta, oltiinpa sitten basisteja tai hanuristeja.
Oonpa aika körny.
Seba
10.02.2009 22:45:18

En usko, että koskaan on liian myöhäistä.

Itse pitäisi ehkä myös ottaa soittotunteja asian osaavalta opettajalta. Omaa soittelua on kohta takana kuitenkin jo 3v. ja silti maistuisi ihan ammattilaisen neuvot. Ei mulla ton tekniikan kanssa niin, mutta siis lähinnä noita skaaloja yms.. Toki tekniikkaneuvot on myös oleellisia ja hyödyllisiä.

Mulla on periaatteessa 18 vuotta :)

Toki hyvin hiljaista oli vuosia ja vuosia välissä, ja nyt sellaiset 2,5 vuotta tullut aika aktiivisesti taas soiteltua.
Mysli
11.02.2009 00:43:57
Meikä osaaki kaikki maailman asteikot takaperi =))) Etuperi en ain tiä mihi painas ja sit menee sormi suuhu mut jea keep on rockin =)))
Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else.
Edzge
11.02.2009 10:12:56
Ite olen vasta puolitoistavuotta soittaneena aika noviisi, mutta nyt kun olen tämän syksyn tunneilla käynyt kreikkalaisen ammattimiehen opissa on teoriaa karttunut mukavasti. Kyllä niistä asteikoista on hyötyä, jos et pelkkää pohjanuottia halua veivata ja haluat päästä oktaavia ja kvinttiä pidemmälle. Toisaalta kaikki tämäkin onnistuu ilman teoriaa, mutta minulle ainakin on tuonut rutkasti varmuutta kun tietää mikä mihinkin sopii. Jazzia ainakin on helpompi veivata =)
- "Hei, tuohan kuulosti hyvältä!" - "Niin minäki!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)