TommiW. 06.11.2008 07:14:21 | |
---|
Ei ole kokemusta kompuroista, kun ei ole tarvinnut, mutta eikö kompura ole efekti? Eikö efektin ole tarkoitus muuttaa saundia? Miksi hankkia efekti, jos ei ole tarkotus muuttaa saundia? Tsekkaa basson asetukset. Nosta tai laske mikkejä. Kyllä hyvä soitin voittaa efektit. Kompura tasoittaa signaalia ja estää ikävät piikit ynnä muut dynamiikassa. Sama se, minkälainen soitin, mutta tarvittaessa sillä kompressorilla saa tasoitettua sen hyvänkin soittimen saundin vielä paremmaksi. "I suppose people like to call me gay because I am effeminate and they are, in fact, gay and want to have sex with me." - Trevor Dunn |
pekezu 06.11.2008 08:44:13 | |
---|
Ei ole kokemusta kompuroista, kun ei ole tarvinnut, mutta eikö kompura ole efekti? Eikö efektin ole tarkoitus muuttaa saundia? Miksi hankkia efekti, jos ei ole tarkotus muuttaa saundia? Tsekkaa basson asetukset. Nosta tai laske mikkejä. Kyllä hyvä soitin voittaa efektit. Tommi sanoikin, notta kompuralla on vain tarkoitus hiukan lytätä saundia ja tehdä siitä timmimpi. Basson asetukset ei siihen vaikuta. Kompuralla saa lisäksi monista vahvareista enemmän ääntä irti kun piikit tasoittuu. Itselläni ei ole kompuraa, mutta EBSin MultiDriven asetukset ovat niin miedot, ettei kunnon säröstä voi puhua. Se kuitenkin lyttää signaalia sen verran mieluisasti, että päällä pidän kokoajan. Saundi on tuuheampi, basso soi pidempään voimakkaasti ja lahkeet lepattaa. Ilman sitä saa ruuvata vahvistimesta volyymiä hitosti lisää.
Kompura tasoittaa signaalia ja estää ikävät piikit ynnä muut dynamiikassa. Sama se, minkälainen soitin, mutta tarvittaessa sillä kompressorilla saa tasoitettua sen hyvänkin soittimen saundin vielä paremmaksi. Itse seurailin vierestä mein lukion järkkäämällä musiikkiteknologian tunnilla, kun paikallinen miksaaja/äänittäjä/rumpali miksasi näytteeksi biisiä. Samalla hän kompressoi raitoja. Väittäisin, että bassosaundi olisi ollut kovin mitäänsanomaton ja hiljainen hönkinä ilman kompressointia. Ja ei se saundi tosiaan mihkään värittynyt, parani vain soinnilliselta osa-alueelta. Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
seak 06.11.2008 10:27:39 | |
---|
Tsekkaa basson asetukset. Nosta tai laske mikkejä. Kyllä hyvä soitin voittaa efektit. Eipä ole tullut vielä bassoa vastaan jota säätämällä saisin saman efektin aikaan soundiini kuin kompuralla. Ehkä en vaan osaa tai sitten mulla on vaan ritsakamaa? A veteran of a thousand psychic wars. |
pekezu 06.11.2008 21:36:02 | |
---|
Eipä ole tullut vielä bassoa vastaan jota säätämällä saisin saman efektin aikaan soundiini kuin kompuralla. Ehkä en vaan osaa tai sitten mulla on vaan ritsakamaa? Yks vaihtoehto on laittaa mikit mahd. lähelle kieliä ja soittaa niin hipeltämällä ja tasaisesti kuin mahdollista. Tosin tämähän ei ole sama efekti mutta samankaltainen meibi. Kompurahan toimii vaikka röytäisit millä voimalla, ja siinä se hienous mun mielestä onkin, että saat kovan tatsin soundin mutta se ei kuulosta paukkeelta piikkien takia. Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
seak 07.11.2008 02:00:19 | |
---|
Yks vaihtoehto on laittaa mikit mahd. lähelle kieliä ja soittaa niin hipeltämällä ja tasaisesti kuin mahdollista. Tosin tämähän ei ole sama efekti mutta samankaltainen meibi. Kompurahan toimii vaikka röytäisit millä voimalla, ja siinä se hienous mun mielestä onkin, että saat kovan tatsin soundin mutta se ei kuulosta paukkeelta piikkien takia. Joo olen kyllä tietoinen näistä jutuista, lähinnä vähän leukailin tuossa ylempänä aikaisemmalle kirjoittajalle liittyen siihen, että kompura on kompura ja basson säädöt ovat basson säädöt, että ei kummallakaan toisia korvata. Toki se, että tarviiko edes koko kompuraa liittyy myös tatsiin ja siihen, että miten basso on säädetty, mutta kuten jossain aikaisemmassa ketjussa olen selitellyt niin mulle kompuran hyöty on nimenomaan siinä, että saan itseni selkeästi kuulumaan bändin läpi jyräämättä muita alleni ja tätä en pysty kompensoimaan säädöillä tai soittotatsilla karsimatta juuri tuota "kovan tatsin soundia" joka on suuri osa mun "juttua" siinä soitossa. A veteran of a thousand psychic wars. |
Hirsimäki 07.11.2008 15:34:29 | |
---|
Kiitos kommenteista. Pyrin jossain vaiheessa päästä testailemaan, mutta onko kukaan kokeillut mitään räkkimallisia kompuroita esim. Alesis 3630 tai jotain muuta vastaavaa? |
molder 07.11.2008 16:20:32 (muokattu 07.11.2008 16:23:28) | |
---|
Mulla on esim. BOSS RCL-10 Compressor Limiter. Se on pikemminkin tarkoitettu jälkeenpäin mixaamiseen tai livemixaamiseen mixauspöydän insertteihin tai groupeihin master-limittereikst tai compuroiks, ja efektilenkkiin pöydänkautta. En laittaisi suoraan bassoa yleis-kompura-räkkimalliin kiinni. Voihan sitä tietysti aina kokeilla. Mulla ei saundia ainakaan parentanut. Ne on aika "mietoja" ja pyöreän smootheja useat, mutta hyviä tietenkin lauluihin ja tuommoisiin ja studiotyöskentelyyn ja , Niissä on Gatet useissa jotka parempia lauluille ja rummuille esim ym. Noi bassoille tarkoitetut pedaalit menee ketjussa paremmin ennen vahvistinta. Kokeile silti esin. Efekti-looppiin jos vahvarissa on. Kyllä ne hima äänittelyssä menee varmasti ja soittokämpällä äänitellessä.
Kiitos kommenteista. Pyrin jossain vaiheessa päästä testailemaan, mutta onko kukaan kokeillut mitään räkkimallisia kompuroita esim. Alesis 3630 tai jotain muuta vastaavaa? "The SOUND of VOLUME" |
seak 07.11.2008 17:26:54 | |
---|
Kiitos kommenteista. Pyrin jossain vaiheessa päästä testailemaan, mutta onko kukaan kokeillut mitään räkkimallisia kompuroita esim. Alesis 3630 tai jotain muuta vastaavaa? Tuo Alesis sotkee alapäätä tosi pahasti, en suosittelisi sitä. Testailin aika monia räkkikompuroita tuossa aikaisemmin syksyllä ja tulin siihen tulokseen, että hintaluokastani (alle 300€) parhaiten basson kanssa tuntuivat toimivan dbx:n 166XL ja Behringerin MDX1600 AUTOCOM PRO-XL, joka on vielä jopa todella edullinen (Thomannilla 77€). A veteran of a thousand psychic wars. |
Hirsimäki 07.11.2008 17:54:12 (muokattu 07.11.2008 17:57:58) | |
---|
Tuo Alesis sotkee alapäätä tosi pahasti, en suosittelisi sitä. Testailin aika monia räkkikompuroita tuossa aikaisemmin syksyllä ja tulin siihen tulokseen, että hintaluokastani (alle 300€) parhaiten basson kanssa tuntuivat toimivan dbx:n 166XL ja Behringerin MDX1600 AUTOCOM PRO-XL, joka on vielä jopa todella edullinen (Thomannilla 77€). Behringeristä olen kuullut, että hyvin epäluotettavia, mutta eipähän ainakaan omassa kombossa ole mitään moittimista. Kokemuksia DBX 266XL:stä? |
seak 07.11.2008 17:58:32 | |
---|
Behringeristä olen kuullut, että hyvin epäluotettavia, mutta eipähän ainakaan omassa kombossa ole mitään moittimista. Joo no oikeastaan juuri tuosta syystä mä päädyin lopulta tohon dbx:ään, kun vähän pohdiskelin, että miten Behku mahtaa kovaa keikkakäyttöä kestää, mutta toisaalta taas eiköhän se räkissä olisi kohtuullisen turvassa ollut. A veteran of a thousand psychic wars. |
Johannes_t 07.11.2008 18:00:16 (muokattu 07.11.2008 18:00:51) | |
---|
Behringeristä olen kuullut, että hyvin epäluotettavia, mutta eipähän ainakaan omassa kombossa ole mitään moittimista. DI-boxeja lukuunottamatta aika harva Behringerin tuote on ammattikäytössä. Mutta toisaalta, aika harva noilla oikeasti töitä tekee... Eli perus koti/treeniskäytössä ja harvakseltaan keikkailua kestänee siinä missä mikä vaan. |
seak 07.11.2008 18:02:05 (muokattu 07.11.2008 18:02:36) | |
---|
Behringeristä olen kuullut, että hyvin epäluotettavia, mutta eipähän ainakaan omassa kombossa ole mitään moittimista. Kokemuksia DBX 266XL:stä? Tuo 166XL painii ihan eri sarjassa, en suosittelisi tuota 266:tta ollenkaan - musta hyvin samantyylinen suttuinen soundi kuin Alesiksella. Mielummin ottaisin sen Behkun kuin tuon. Edit: Tossa vielä Talkbassista samanhenkisiä kokemuksia: http://www.talkbass.com/forum/archive/index.php/t-308564.html A veteran of a thousand psychic wars. |
pekezu 08.11.2008 12:21:14 | |
---|
DI-boxeja lukuunottamatta aika harva Behringerin tuote on ammattikäytössä. Mutta toisaalta, aika harva noilla oikeasti töitä tekee... Eli perus koti/treeniskäytössä ja harvakseltaan keikkailua kestänee siinä missä mikä vaan. Behkut on omien kokemusten ja parin ammatikseen bassoa soittelevan jannun kokemusten perusteella parempia vehkeitä kun mitä annetaan olettaa. Esim. vaffareissa Ultrabass 1200 oli varsin toimiva laitos, vaikka usein soimattu skeidaksi. Toki nämä ovat mielipidekysymyksiä, mutta ei kannata välttämättä niin pahasti vierastaa niitä behringerejä, ne ovat varmasti yllättävänkin riittäviä harrastelijakäyttöön ja kotisoitteluun. Siirryttäessä vähän parempiin vehkeisiin voi sitten ne behrut tyrkätä kaappiin :) Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
okabass 08.11.2008 18:08:33 | |
---|
BBE Opto Stomp tai EBS multicomp ovat minusta hyviä. Kannattaa katsella eBaystä. |
Hirsimäki 09.11.2008 12:55:21 | |
---|
|
Cornflake 09.11.2008 13:57:47 | |
---|
I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
molder 10.11.2008 17:57:35 | |
---|
Behkun räkkimallin kompurat-limitterit, Equt, kuulokevahvarit ( mistä omia kokemuksia ) ja muut vastaavat menee aivan hyvin soittokämpillä treenikäytössä tai pienemmillä keikoilla tai äänitellessä yms. Turhaan niitä haukutaan. Ajaa asiansa hintatasoonsa nähden aivanhyvin. Ne plastiset Kitara- ja bassopedaalit sen sijaan on aika saippuakoteloita ja menee kerta polkasulla pskaks ;-) Niitä en voi suositella. Behkut on omien kokemusten ja parin ammatikseen bassoa soittelevan jannun kokemusten perusteella parempia vehkeitä kun mitä annetaan olettaa. Esim. vaffareissa Ultrabass 1200 oli varsin toimiva laitos, vaikka usein soimattu skeidaksi. Toki nämä ovat mielipidekysymyksiä, mutta ei kannata välttämättä niin pahasti vierastaa niitä behringerejä, ne ovat varmasti yllättävänkin riittäviä harrastelijakäyttöön ja kotisoitteluun. Siirryttäessä vähän parempiin vehkeisiin voi sitten ne behrut tyrkätä kaappiin :) "The SOUND of VOLUME" |
Hirsimäki 10.11.2008 18:35:23 | |
---|
Onko kukaan testannut Behringerin MDX2600? Ainakin Harmony-Centralissa kehuttiin, mutta mitäs itse tykkäätte. |
seak 10.11.2008 18:59:07 | |
---|
Onko kukaan testannut Behringerin MDX2600? Ainakin Harmony-Centralissa kehuttiin, mutta mitäs itse tykkäätte. Harmony Central on siitä harhaanjohtava mesta, että on vaikea löytää mitään mitä siellä ei kehuttaisi. Mä testasin tota kanssa omassa testirumbassani ja ottaisin ennemmin sen MDX1600:n bassokäyttöön kun en suuria eroja noiden välillä huomannut, lähinnä se että tuossa MDX2600:ssa on häiritsemässä jotain juttuja joita basson kanssa ei edes tarvitse. A veteran of a thousand psychic wars. |
Hirsimäki 10.11.2008 21:18:36 | |
---|
Harmony Central on siitä harhaanjohtava mesta, että on vaikea löytää mitään mitä siellä ei kehuttaisi. Mä testasin tota kanssa omassa testirumbassani ja ottaisin ennemmin sen MDX1600:n bassokäyttöön kun en suuria eroja noiden välillä huomannut, lähinnä se että tuossa MDX2600:ssa on häiritsemässä jotain juttuja joita basson kanssa ei edes tarvitse. Mutta jos ostaisin tuollaisen räkkimallisen kaksikanavaisen systeemin niin sitähän voisi käyttää samanaikaisesti myös kitaran tai laulun kanssa, eikö? |