Aihe: Vinkkejä ja kokemuksia sormitekniikan treenaukseen 1 2 | |
---|---|
![]() 12.11.2008 19:35:45 | |
Joo se on ihan totta, että yksi ylimääräinen sormi sähellettäväksi siinä tulee ja sen takia harkitsisin kaksi kertaa ennenkuin lähtisin kolmella sormella treenaamaan. Itse mietin myös asiaa pitkään ennen kuin aloin basson soittoa kunnolla harjoittelemaan. Päädyin soittamaan kolmella sormella 3-2-1 -järjestelmällä. Reilun vuoden treenattua aloin miettimään, että onkohan tässä nyt mitään järkeä treenailla näin, koska suurin osa huippubasisteista soittaa kuitenkin kahdella sormella pääasiassa. Päätin siis jättää nimettömän käytön pois, minkä vaikutti positiivisesti soittooni. Tarkkuus, tuntuma ja jopa nopeus paranivat hyvin nopeasti. Koska mitään älyntöntä pilitystä ei ole tarkoitus soittaa, niin totesin tuon nimettömän käyttämisen aika turhaksi. Tuo kielenvaihtohomma onkin tosiaan kinkkinen ja ei kyllä ihan luonnostaan lähtenyt vaan vaati melkoista duunariasennetta aluksi. Alaspäin tullessa soitan siis alemman kielen samalla sormella millä ylemmän ("rake") Itse taas pyrin soittamaan aina vuorotellen, myös alaspäin tultaessa. Todella moni basisti sanoo, että tuota "rakea" pitää ehdottomasti perussoitossa välttää. Mutta toisaalta joidenkin mielestä niin jopa kannattaa tehdä. Tätä voi hyvin verrata plektrasoiton alternate vs. economy. ja olen treenaillut tätä niin, että soitan vasemmalla kädellä kielet dempaten neljä nuottia per kieli kielet ensin alhaalta ylös ja samantien ylhäältä alas - näin aina eri kierroksella eri sormi joutuu suorittamaan tuon kielenvaihdon. Kielten hyppimistä ylöspäin oon treenannu niin, että soitan oktaavia kaksi nuottia per ääni esim. CC cc CC cc jne. Sitten noin muuten niin yleensä aina jos olen ottanut uusia lickejä yms haltuun niin olen pyrkinyt opettelemaan ne lähtien millä tahansa kolmesta sormesta, ettei tiukan paikan tullen tule apropoota, että millä sormella lähtee menemään. Tässä luettelit juuri syitä, minkä takia vaihdon kolmen sormen tekniikan kahteen. Kahdella sormella voit lähteä aina samalla sormella ja keskittyä musiikkiin tekniikan sijaan. Ärsyttävimmillään tuo kolme sormea on juuri tuossa, että samat jutut joutuu opettelemaan kolmella eri tavalla. Lyhyesti siis aika paljon treenaamista on joutunut ottamaan lisää tuon kolmen sormen tekniikan myötä. Mutta voisiko tämän ajan käyttää järkevämminkin? Basisti on lyömäsoitin. | |
![]() 13.11.2008 00:58:31 | |
220bpm 16-osia... Täytyy antaa respektiä. Itsellä lähtee 16-osat tollasella 120bpm kahdella sormella. Tossa saa olla tarkka tatsin kanssa, ettei kuulosta pelkältä älämölöltä. Nyt ymmärrän sun toisessa ketjussa mainitseman kompuratarpeen paremmin. Tossa tilanteessa on kyllä vähintäänkin perusteltua käyttää kolmea sormea. Kuulekos seakia jossain lavalla? Olis ilo tulla kuuntelee sun bassorolleja. :D | |
![]() 13.11.2008 01:56:35 | |
220bpm 16-osia... Täytyy antaa respektiä. Itsellä lähtee 16-osat tollasella 120bpm kahdella sormella. Tossa saa olla tarkka tatsin kanssa, ettei kuulosta pelkältä älämölöltä. Nyt ymmärrän sun toisessa ketjussa mainitseman kompuratarpeen paremmin. Tossa tilanteessa on kyllä vähintäänkin perusteltua käyttää kolmea sormea. Kuulekos seakia jossain lavalla? Olis ilo tulla kuuntelee sun bassorolleja. :D Erikhän on turahevarituurauskeikkojen kantahenkilökuntaa, ja lisäks iha kauhee plösö. No ejjo, osta Omnium Gatherumin uusin, vetelee ukko hienoja juttuja hyvällä soundilla, vaikka onkin iha kauhee plösö. Kyä siinä sai ite hinkata levyn mukana monta kertaa että sai jutut blokattua. "Musta tuntuu, että Wasaralla toi maailma pyörii nelivitosella."
-Sam Other | |
![]() 13.11.2008 07:55:44 | |
Tällaisella lähiöläisjärjellä ajatellen tuollainen 1-2-3-2-1-2-jne. järjestys ei kyllä ole ainakaan yhtään nopeampi, kuin 1-2-1-2-1-2, keskisormihan soittaa joka tapauksessa joka toisen äänen. Eri asia sitten, onko sillä mitään väliä, toimiiko järkeily tällaisissa jutuissa, ketä ylipäätään kiinnostaa, jne. Kukin toki soittaa, niinkuin parhaalta tuntuu. | |
![]() 13.11.2008 10:01:58 | |
Älkää nyt naurako mutta basson soittotekniikka muistuttaa paljon klassisen kitaran tekniikkaa. Eli samat tekniikat toimivat sekä bassolla että nylonkielisellä kitaralla soitettaessa. Sormijärjestystä on käsitelty kiitettävästi aiemmissa viesteissä joten en puutu siihen. Näillä tekniikoilla on hienot nimetkin mutta en nyt muista mikä oli mikäkin ja kirjootan suomeksi. Näppäilytekniikka. Näppäävä sormi joko hipaisee kieltä ja pysähtyy ilmaan tai pysähtyy nojaamaan seuraavalle kielelle. Soundillisesti ero on siinä että hipaisulla saa aikaan pehmeän, ei niin erottelevan äänen ja pysäyttämällä seuraavalle kielelle saa aikaan enemmän dynamiikkaa ja keskialuevoittoisen soundin. Kynsien merkitys on minulle iso. En osaa soittaa ollenkaan jos kynnet on pureskeltu koska soundi ja tarkkuus ovat kadoksissa pelkästään nahkalla soitettaessa. Tekniikka kaulalta ja tallalta soitettaessa. Tallan lähellä käytän napakkaa kielelle pysähtyvää näppäilyä ja kaulalla taas ilmaan. Napakka keskialuevoittoinen ääni syntyy parhaiten tallan läheltä ja voimalla näppäämällä ja pysäyttämällä sormi seuraavalle kielelle. Kontramaisen soundin saa aikaan koluuttamalla kielia kaulalta niin että kielet osuvat soidessaan otelautaan. Diskanttia pitää silloin vähentää ja mikkien balanssi säätää sopivaksi ettei soundi muutu narskeeksi. Ja tältä väliltä löytyy sitten miljoona eri vaihtoehtoa. Peukalo kielellä, tuella vai ilmassa. No tämä on jo makuasia. Paitsi että peukalolla voi soittaa myös arpegion alinta ääntä. Yleensä peukalon tukeminen jonnekin parantaa osumatarkkuutta. Näppäilykäden kämmenellä demppaus. Näin saa aikaan 50-luvun dempatun tumppusoundin modernillakin bassolla ja uusilla kielillä Kämmensyrjä nojaa tallaan niin että kielet dempaantuvat osittain ja näppäily tapahtuu plektratyyliin. Tässäkään tekniikassa ei tarvita plektraa jos on kynnet. Ismo | |
![]() 13.11.2008 12:19:02 | |
Itse mietin myös asiaa pitkään ennen kuin aloin basson soittoa kunnolla harjoittelemaan. Päädyin soittamaan kolmella sormella 3-2-1 -järjestelmällä. Reilun vuoden treenattua aloin miettimään, että onkohan tässä nyt mitään järkeä treenailla näin, koska suurin osa huippubasisteista soittaa kuitenkin kahdella sormella pääasiassa. Päätin siis jättää nimettömän käytön pois, minkä vaikutti positiivisesti soittooni. Tarkkuus, tuntuma ja jopa nopeus paranivat hyvin nopeasti. Koska mitään älyntöntä pilitystä ei ole tarkoitus soittaa, niin totesin tuon nimettömän käyttämisen aika turhaksi. Mä taas treenasin ensin kahden sormen tekniikan kondikseen ja soitin pelkästään sillä vuosia, sitten otin kolmen sormen tekniikan haltuun nopeita juttuja varten ja nyt noin viimeisen vuoden sisällä olen siirtynyt pelkästään tohon kolmeen ja en ole huomannut, että mun soiton tarkkuus, tuntuma tai nopeus olisivat kärsineet siitä. Todennäkösesti vaan parantuneet kaikki, koska nyt mulla ei tule mitään sellaisia "välitempoja" missä en tiedä, että vedänkö kahdella vai kolmella. Itse taas pyrin soittamaan aina vuorotellen, myös alaspäin tultaessa. Todella moni basisti sanoo, että tuota "rakea" pitää ehdottomasti perussoitossa välttää. Mutta toisaalta joidenkin mielestä niin jopa kannattaa tehdä. Tätä voi hyvin verrata plektrasoiton alternate vs. economy. Joo siis tuon raken puolesta olen kuullut sekä vakuuttavia perusteluja, että vakuuttavia vasta-argumentteja. Loppupeleissä en tiedä onko sillä niin suurta väliä, että kumpaa käyttää. kunhan valitsee jomman kumman selkeästi, ettei jää kahden tekniikan väliin jumiin. Tässä luettelit juuri syitä, minkä takia vaihdon kolmen sormen tekniikan kahteen. Kahdella sormella voit lähteä aina samalla sormella ja keskittyä musiikkiin tekniikan sijaan. Ärsyttävimmillään tuo kolme sormea on juuri tuossa, että samat jutut joutuu opettelemaan kolmella eri tavalla. En ole vielä kolmen sormen kanssa kertaakaan joutunut uhraamaan musiikkia tekniikan sijaan. Ja toisaalta loppupeleissä kun tuon kolmen sormen soiton ottaa kunnolla haltuun niin aika näppärästi lähtevät lickit kyllä millä tahansa sormella ilman että niitä jokaisen kanssa vauhkoaa läpi jos ei puhuta jostain järjettömän erikoisista sormituksista. Mutta voisiko tämän ajan käyttää järkevämminkin? Varmasti esim. käymällä töissä tai lukemalla korkeakirjallisutta, mutta jos puhutaan bassonsoiton kategoriaan sijoitetusta ajasta niin olen kokenut tämän mielekkääksi. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 13.11.2008 12:28:48 | |
220bpm 16-osia... Täytyy antaa respektiä. Itsellä lähtee 16-osat tollasella 120bpm kahdella sormella. Tossa saa olla tarkka tatsin kanssa, ettei kuulosta pelkältä älämölöltä. Nyt ymmärrän sun toisessa ketjussa mainitseman kompuratarpeen paremmin. Tossa tilanteessa on kyllä vähintäänkin perusteltua käyttää kolmea sormea. No joo, en tiedä onko se sen enempää rispektin paikka, aika monen mielestä varmaan täysin turhaa edes yrittää soittaa noita bassolla - toki tasaisista 120bpm 16-osista on aina enemmän hyötyä kuin hutiloiduista 220bpm 16-osista. Niinkun sanoin niin mä olen itse lähtenyt siitä, että myös järjettömimmissä tuplabasaripoljennoissa pyrin soittamaan samaa kuin basarit. Soundinikin on sellaista kilkutusta ja honotusta, että siinä on jotain järkeä - voisin kuvitella, että bassovoittoisemmalla soundilla menisi homma täysin tukkoon. Niinkun sanoinkin ylempänä niin mun tekniikka ja soittotyyli on tosi spesifioitunutta "extremebassottelua" ja hirveän monista sellaisista jutuista mitä mä aktiivisesti käytän - kuten esim. kompurasta ja kolmen sormen tekniikasta - ei taatusti suurimmalle osalle ole mitään hyötyä jollei ole jopa suoranaista haittaa, mutta ne auttaa mua oleellisesti siinä jutussa jota itse teen. Kuulekos seakia jossain lavalla? Olis ilo tulla kuuntelee sun bassorolleja. :D Valitettavasti nyt lähiaikoina ei oikeastaan taida olla mitään keikkoja tiedossa, mutta toivotaan että bänditoiminnassa olis jotain aktivoitumista tossa keväämmällä. Ja en ole itse ollenkaan niin varma, onko niissä meikän hutiloinneissa mitään kuulemista :D A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 13.11.2008 12:33:07 | |
Erikhän on turahevarituurauskeikkojen kantahenkilökuntaa, ja lisäks iha kauhee plösö. No ejjo, osta Omnium Gatherumin uusin, vetelee ukko hienoja juttuja hyvällä soundilla, vaikka onkin iha kauhee plösö. Kyä siinä sai ite hinkata levyn mukana monta kertaa että sai jutut blokattua. Nyt oot kuule ite plösö! Sitä paitsi meikähän on nykyään laiha kun mikä hei, 24kg lähteny viimesestä hevikeikasta! No vitsi, nythän olen ihan nolostunut moisista kehuista täällä. Mut joo, noi OG:n levyn soitot nyt on sinällään vähän kiltimpää kamaa meikän osalta, että ei sieltä noita huipputempoja ja tilujuttuja oikein löydy - ja ehkä sen takia siinä onkin bassot kerrankin aika kohdallaan :D A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 14.11.2008 00:32:19 | |
Aloita keskisormella kuten minä... ja odota...... kunnes joku lähipiiristä tulee vittuilemaan..... että hei ei muuten mee noin.. Soita etusormella. Vaihda sitten etusormeen ja vuorottele jo oppimaasi keskisormea ja etusta. Sitten kun menet kihloihin (1-9) kertaa, kunnes tajuat luovuttaa ja nakata sormustimen nurkaan, niin otat nimettömän mukaan.. Siis oikean käden nimettömän TOIM HUOM!, missä kihlasormuksesi keikkailevana muusikkona yleensä on. Opit sitten vähitellen repimään trioleita. Älä veliseni koskaan hämääny, pidä roti päällä. Täällä m-netissä moni väittää vetävänsä käteen ku käteen ja pakkasessa ku pakkasessa. Behind the smile, theres danger and a promise to be told. You never knew. | |
![]() 26.11.2008 00:45:14 (muokattu 02.12.2008 00:13:33) | |
Kuten Boxeri, myös minä olen huomannut että täällä on ollut kovin asiallisia vastauksia, keskusteluja ja/tai väittelyjä. Olen Boxerin kanssa myös samaa mieltä siitä että nyt se on loputtava. Itse soitan 6 sormella, koska totesin kaikkien luettujen vastauksien jälkeen että 3 sormella soitettaessa on esimerkiksi skaalojen soitto hyvin vaikeaa. ( Ehehe) Ja sitten taas hetkeksi itseasiaan eli todellakin se että siellä basson alapäässä (mikkien ja tallan luona) 2 sormea niitä kieliä nyplää on melko foolproof- tekniikka. Sillä on hyvä alottaa ja jos tuntuu ettei 2 sormella saa itseään tarpeeksi ilmaistua (ei saa tarpeeksi niitä arvokkaita nuotteja yhteen sekunttiin) niin siitä vaan sitten sitä kolmattakin nakkia sinne soppaan vaan. Itse uskon sanontaan: "Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa" , joten käytän vaan kahta kolmen sijasta. Kolmen käyttö vaatisi lisää (ainakin aluksi) pirusti treeniä ja ihminen on tunnetusti laiska. Kiva yleistys. Sitten mitä tulee siihen soundiin niin sormilla mahtavinta on sen melko helppo muunneltavuus. Vähän rajumpi/hellempi tatsi ja ero on huikea. Kannattaa kokeilla millasella soittotyylillä tulee millainen ääni ja sit alkaa etsimään sitä omaa tyyliään. Sormien huono puoli on siinä että nahat lähtee irti ja pientä kipuakin joskus aiheuttaa. Lisäksi myös että kestävyyttä vaatii ainakin minulla enemmän. Sormet toisaalta taas ovat "ilmaisia", kun taas niiden muovinpalasten vuoksi joutuu muutamasta kolikosta luopumaan. Niitä tosin voi sitten mahdollisille faneille heitellä. Ja kyllä plekullakin melko siedettäviä ääniä saa aikaan. Asiaan --> Ei! Eli siis älä usko mun sanaa, vaan kokeile itse. Jos susta tuntuu samalta kuin minusta, niin onneksi olkoon! Taasen jos tykkäät 4 sormesta ja se kuulostaa mielestäsi hyvältä, niin onneksi olkoon! Olet löytänyt sen sinun jutun. Ja se tuntuu hyvältä, eikös vain, veli basistein. Pidätän oikeuden äidinkieliopillisiin virheisiin. Tekstiä saa lainata virkistystarkoituksiin. Minun todellakin täytyy nyt mennä nukkumaan, aivot ovat yhtä perunasosetta. Nälkäkin taitaa olla, sen verran ruokavertauksia eksyi soppaan. E: Ja tietenkin nyt olen jo aloittanut kolmella sormella soiton harjoittelun. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)