Aihe: Basson tuunaus
1 2
Seba
10.10.2008 08:59:05

Itse entisenä jenkkiautomiehenä :)

Nyt ei enää perse kestä leikkiä niin pitää vaan soittimia laittaa..
mr.bungle
10.10.2008 21:28:47

Noniin. Vuorasin sähköonkalot alumiiniteipillä. Aluksi tein teippipinnoista siistejä ja sileitä, mutta kun promillet nousi ja kärsivällisyys laski niin runttasin teippiä puolihuolimattomasti. Hyvältä kuitenkin vaikuttaa käytännöllisesti katsoen, mutta huomenna voi silti kaduttaa että eikö jotain vois joskus tehdä kunnolla...

Huomenna olis edessä P-mikin kolvailu DPDT-kytkimeen, mahdollistaen sarjan-rinnan kytkennät push-pull-potikasta. Ja sit joskus Bad Monkeyn sisukset bassoon kii :).

http://www.rinki.net/pekka/shielding.jpg
bassolla hanuriin
J.Hollström
10.10.2008 21:35:24
Musta hyvä basso on semmonen mitä ei tartte tuunailla. Ennemmin pistän kiertoon kun alan sitä folioilla koristelemaan ;o).
mr.bungle
10.10.2008 22:16:22 (muokattu 10.10.2008 22:16:47)

Musta hyvä basso on semmonen mitä ei tartte tuunailla. Ennemmin pistän kiertoon kun alan sitä folioilla koristelemaan ;o).

Joo, oot kyl siinä mielessä oikeessa et noi mun sarjaan-rinnan vipstaakkelit on ihan turhia, mut toi foliointi on oikeeskikin vaan plussaa. Basso muuttuu vaan paremmaks kun on vähemmän häiriöitä. Fenkut ei oo valmiiks folioituja. Mun paremmat Warwickit oli, ja ne oli kyllä täysin hurinattomia.
bassolla hanuriin
J.Hollström
10.10.2008 22:29:44
Basso muuttuu vaan paremmaks kun on vähemmän häiriöitä. Fenkut ei oo valmiiks folioituja. Mun paremmat Warwickit oli, ja ne oli kyllä täysin hurinattomia.

Eipä se hirveesti lohduta jos basso tai kitara ei hurise, jos se itse soitettu ääni ei miellytä. Soiton läpi hurinat ei enää erotu.
mr.bungle
10.10.2008 23:37:03

Eipä se hirveesti lohduta jos basso tai kitara ei hurise, jos se itse soitettu ääni ei miellytä. Soiton läpi hurinat ei enää erotu.

Mut jos perussaundi ja kaikki muukin on kohdillaan, niin sit tämmöset pikkuväsäilyt on vaan boonusta. Kunhan pitää homman sillä tavoin järjissään että se perussaundi myös pysyy saatavilla.
bassolla hanuriin
J.Hollström
10.10.2008 23:45:20
Mut jos perussaundi ja kaikki muukin on kohdillaan, niin sit tämmöset pikkuväsäilyt on vaan boonusta. Kunhan pitää homman sillä tavoin järjissään että se perussaundi myös pysyy saatavilla.

Niin, ei kai se väärin oo. Itteeni ei ole hurinat vielä päässeet häiriköimään, siksi tässä ääneen pohdiskelen. Monihan noita folioita asentelee, varsinkin kitarapuolella. Efektejä käyttäessä häiriöt senkun lisääntyy, joten kyllä tolle joku ihan järkevä peruste on. Eli ei muuta kuin vuorailemaan vaan.
Seba
11.10.2008 08:12:50

Joo no eipä itseänikään juuri pienet hurinat ym haittaa.
Silti näen järkeä siinä että vähän modifioi laitteita. Kalliita soittimia en lähtisi raiskaamaan, mutta kyllä tuollaisia halpoja joita on tullut yli 10 vuotta katsottua samannäköisenä joka ei alunperinkään ole silmää miellyttänyt, raskii pistää uuteen uskoon.

Ei kai siinä sen kummempaa ole kuin että se on ihan hauskaa hommaa. Mitä sitten jos se ei ole rahallisesti kannattavaa?
Aika harva asia muutenkaan nykyään on.

Ei noista ritsoista raaski luopua muutenkaan, niin kai se on sama jos ne roikkuu seinällä sitten sen näköisinä että itse tykkää?
Ei sen luulisi keltään olevan pois.

Kaikki ei laita heti kiertoon soittimia mihin alkaa tympääntymään..
Tosin jukin soittimissa on sen verran rahaa kiinni että ymmärrän senkin että laitetaan kierton, kun sillä rahalla saa aina ostettua seuraavan.
Lahtiska
11.10.2008 11:41:37
Vaihdoin juuri ESP LTD F104 bassooni uuden paksumman kielisetin 050-070-090-110.
Kun aloin soittaa kielet rämisivät oudon "teräksisesti". Tämä ei ollu tavallisen kuuloista räminää mitä on ollu matalista vireistä soitettaessa kun kielet ovat löysällä.
Missä vika? Vai johtuuko se vain uusista kielistä ja loppuuko rätinä ajan myötä?
pekezu
11.10.2008 13:11:24

Vaihdoin juuri ESP LTD F104 bassooni uuden paksumman kielisetin 050-070-090-110.
Kun aloin soittaa kielet rämisivät oudon "teräksisesti". Tämä ei ollu tavallisen kuuloista räminää mitä on ollu matalista vireistä soitettaessa kun kielet ovat löysällä.
Missä vika? Vai johtuuko se vain uusista kielistä ja loppuuko rätinä ajan myötä?

Uudet kielet ovat vielä "kirkkaat" ja rämisevät siksi. Riippuen soittotatsista ja soittamisen määrästä ne menettävät kyllä sen ylimääräisen kirkkautensa 1vko-1kk välillä. Viimeistään.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
Lahtiska
11.10.2008 13:42:00
Kiitos. Näin arvelinkin.
mr.bungle
13.10.2008 20:03:47 (muokattu 13.10.2008 20:04:49)

No nyt on sarjaan/rinnan kytkentä PJ-basson molemmissa mikeissä, eli erilaisia kytkentäkombinaatioita on neljä + balanssit eri asennoille. Pistän myöhemmin ääninäytteitä.

Edit: niin, ja negatiivinen puoli on se että en luota basson juotoksiin nyt läheskään niin paljon. Toivottavasti mitään ei irtoa liitoksistaan.
bassolla hanuriin
Joonas
15.10.2008 11:02:37
Mun Aria Pro II ottaa häiriötä paidan staattisesta sähköstä. Oisko tää foliolla vuoraaminen (ja jonkin metallipäällysteen laittaminen tohon takapleksiin) vastaus ongelmaani??

Joonas.

PS. Pieni mehustelun paikka: eilen tuli kotiin aito amerikan poju, Fender American Deluxe Ash Jazz Bass, Tobacco sunburst. Että voi basso olla nätti ja hyvä käteen. Maksoin liikaa, joo tiedetään, mut iha sama ku rahaa on ;) (alotin ekaa kertaa oikeat kk-palkkaset työt...). Soundi on testattu toistaseksi vaan tietokoneen läpi, joten enpä siitä osaa bassokamojen/PA:n läpi soitettuna mitään sanoa vielä ihmeempiä, kun että se passiiviversiokin soundas kivalta...

PPS. Toi mun steinberger-kopio Aria Pro II tulee kyllä seuraamaan mukana myös, koska se on myös pirun hyvä basso (800mk...)
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Zuba
15.10.2008 11:10:02
Omaan MTD:hen teetin uuden pleksin metallilevystä. Leikkaukset tehtiin jollain laservekottimella vai millä lie ja sain sitten aikaiseksi jopa kromauttaa sen.
Kuvia löytyis koneelta, nakkaan profiiliin mikäli muistan.
Plop!
Zuba
15.10.2008 22:19:22
Nakkasin profiiliin pari kuvaa pleksimodista. Olihan nämä joskus aikaisemmin täällä, mutta kerran vielä pojat.

http://muusikoiden.net/dyn/users/48518.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/48519.jpg
Plop!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)