Aihe: kielten hankkiminen 1 2 | |
---|---|
![]() 15.07.2008 20:43:21 (muokattu 15.07.2008 20:45:30) | |
Siis mikä niistä? Musamaailma, Soundata, DLX, Bändikeskus vaiko peräti Aron musiikki? Se mikä on lähinnä Kampin metroasemaa en muista nimeä.. | |
![]() 16.07.2008 08:49:15 | |
Se mikä on lähinnä Kampin metroasemaa en muista nimeä.. Eiköhän se sitten ollut tuo Musamaailma. | |
![]() 16.07.2008 14:13:56 | |
Ehkä myyjä luuli, että asiakas kyseli juurikin Bentonin kieliä. Ei se välttämättä ollut mitään kettuilua, vaan puhdas erhe. Ehkä, ehkä ei, mutta mahdollisuus on aina olemassa ja ikävä alkaa dissailemaan ja boikotoimaan sen takia. Minäkin käyn tuossa lähikaupassa kysymässä EBS:sän päristintä ja ne antaa eioota ja alan valittamaan, että olisihan siellä ollut ibanezin vastaava purnukka. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. | |
![]() 16.07.2008 14:31:37 | |
Ehkä myyjä luuli, että asiakas kyseli juurikin Bentonin kieliä. Ei se välttämättä ollut mitään kettuilua, vaan pahemman luokan tyhmyys. | |
![]() 16.07.2008 14:52:04 | |
Ehkä myyjä luuli, että asiakas kyseli juurikin Bentonin kieliä. Ei se välttämättä ollut mitään kettuilua, vaan puhdas erhe. Ehkä, ehkä ei, mutta mahdollisuus on aina olemassa ja ikävä alkaa dissailemaan ja boikotoimaan sen takia. Minäkin käyn tuossa lähikaupassa kysymässä EBS:sän päristintä ja ne antaa eioota ja alan valittamaan, että olisihan siellä ollut ibanezin vastaava purnukka. Viitaten tähän iikkeen esittämään lupaukseen: AMMATTITAITO >> LAATU >> PALVELU >> HYVÄ MEINIKI! Jos myyjä ei osaa erottaa aloittelevaa basistia, joka vielä raahaa soittimen mukanaan kieliostokisile, luullen, että tämä haluaa Benton bassoon nimenomaan Bentonin kielet, niin on se mielestäni rahtusen kaukana ammattitaidosta. Ja myyntitaidosta Ja ennen kaikkea hyvästä meiningistä Mielestäni tässä tapauksessa myyjän olisi pitänyt opastaa asiakasta kielten hankinnassa ja kertoa, millaisia kielityyppejä ko. bassossa voi käyttää ja mitä eroja niissä on: paksuudet, materiaalit, long / short scale, jne. Olen myös sitä mieltä, että täysin eri asia mennä ostamaa jotain tiettyä tuotetta (kuten EBS-päristintä, mikä sitten lieneekin) kuin hakea kuluvia osia soittimeen tai mihin tahansa vekottimeen, vaikka autoon renkaita. "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen | |
![]() 16.07.2008 19:12:11 | |
Jos myyjä ei osaa erottaa aloittelevaa basistia, joka vielä raahaa soittimen mukanaan kieliostokisile, luullen, että tämä haluaa Benton bassoon nimenomaan Bentonin kielet, niin on se mielestäni rahtusen kaukana ammattitaidosta. Ottiko ketjun aloittaja bassonsa mukaan kauppaan? Tilanne on voinut mennä nopeasti ohi, eikä siinä välttämättä oikein kukaan pääse perille, että mitä tapahtui. Ainakin itse aloittelijana hämilläni ostoksille marsiessani en välttämättä tajunnut kysyä oikein mitään tai kyseenalaistaa asioita, mitä se myyjä tiskin takana minulle syöttää. Paha näistä on tietää, kun ei ole ollut paikalla. Voi olla, että asiakas on kysynyt jotain, myyjä on ymmärtänyt vähän väärin ja asiakas on poistunut paikalta. En tietenkään dissaa ketjun aloittajaa (enkä myyjääkää), mutta tämä kommentti viittaisi vähän hakemaani suuntaan: Oisinhan tietty voinu itekki kysyä sitä että käykö siihen mitkään muut mutta ei järki aina juokse tositilanteissa niin nopeesti.. Toinen mahdollisuus on, että aloittaja on vain niin itsevarman oloinen, että myyjä oikeasti luuli asiakkaan olevan ns. vanha tekijä, eikä lähde selittelemään perusasioita. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. | |
![]() 16.07.2008 19:44:56 | |
Toinen mahdollisuus on, että aloittaja on vain niin itsevarman oloinen, että myyjä oikeasti luuli asiakkaan olevan ns. vanha tekijä, eikä lähde selittelemään perusasioita. Aina voi tarjota toista korvaavaa tuotetta vaikka asiakas ei juuri sitä tullut hakemaan. Oli kyseessä sitten nuori kloppi tai vanhempi herrasmies. 70% ajasta ihminen, 30% ajasta basisti | |
![]() 17.07.2008 00:07:30 | |
Ottiko ketjun aloittaja bassonsa mukaan kauppaan? Tällaisen käsityksen sain aiemmista kommenteista. Tosin tällä asialle ei nyt juurikaan ole merkitystä asian ytimen osalta. Oisinhan tietty voinu itekki kysyä sitä että käykö siihen mitkään muut mutta ei järki aina juokse tositilanteissa niin nopeesti.. Tästä kommentista käy taas ilmi se, että myyjä on vakuuttavasti sanonut miten asia on, eikä asiakas ole siinä tilanteessa asiaa sen kummemmin kyseenalaistanut. Ihan vain vertailu vuoksi tosielämän esimerkki ammattitaitoisesta sekä laadukkaasta palvelusta ja hyvästä meiningistä: Vuonna 1993 kun menin ostamaan ensimmäiset uudet kielet Rickenbacker 4003:seeni, myyjä kertoi heti kättelyssä, että Rikussa on epästandardit kielipaksuudet tehtaalta tullesssan ja että ainoastaan Rickenbackerin kieliseteistä löytyy suoraan sopivat.(Tää setti on suunnilleen 45-55-75-95, tai sinne päin). Sen sijaan, että myyjä olisi sanonut, että tilaa Ameriikasta ja näkemiin, myyjä kertoi, että voi käyttää myös normisettiä, mutta silloin tatsi muuttuu erilaiseksi. Sanoin haluavani pitää saman tatsin kuin tehdassettien kanssa, joten tämä ystävällinen henkilö kokosi eri kielisettipaketeista sopivat kielet bassooni. Ja hinta oli normi-kielisetin hinta. Tähän suuntaan homman olisi pitänyt ketjun aloittajan tapauksessa toimia. Jos olisin kyseisen Kampissa sijaitsevan yrityksen omistaja ja tällainen tapaus kävisi ilmi, pohtisin seuraavaa: 1. Onko myyjäni niin surkea, ettei osaa ehdottaa bassoon sopivaa kielisettiä, ts. ei osaa myydä 2. Onko myyjälläni liiketoimintaani haittaava huumorintaju, ts. ei myy, vaan tekee hassun hauskoja käytännön piloja asiakkailleni 3. Onko myyjäni v-mäinen k-pää, joka ei myy tuotteitani, vaan saa nautintoa asiakkaille kejuilusta Mikä tahansa kolmesta edellisestä vaihtoehdosta olisi totuus, seuraamus olisi kengän jälki ahteriin ko. "myyjälle" ilman selittelyjä. "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen | |
![]() 17.07.2008 07:55:26 | |
Lisään tähän vielä mielipiteitäni oikeasta myyntityöstä ja asiakaspalvelusta: - Myyjän on tunnistettava asiakkaan tarpeet. Tämä tapahtuu esittämällä kysymyksiä asiakkaalle. Tällöin selviää usein myös asiakkaan asiantuntevuus - Myyjän on pyrittävä löytämään asiakkaalle sopivat tuote, joka parhaiten vastaa asiakkaan tarpeita - Myyjän on kerrottava eri vaihtoehtojen erot ja ominaisuudet - Mikäli asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita ei löydy, hyvä myyjä ehdottaa asiakkaalle ratkaisua: Esim. tuotteen tilaaminen myyjän liikkeeseen tai jos myyjä tietää tuotetta olevan jossain toisessa liikkeessä, opastus sinne. Valitettavan usein törmaa - en nyt siis puhu vain musiikkiliikkeistä - lyhytnäköiseen myyntityöhön, jossa ei huomioida asiakkaan tarpeita. Asiakaspalveluhenkinen myyjä pyrkii aina löytämään ratkaisun asiakkaan tarpeisiin, jotta asiakas lähtee liikkeestä tyytyväisenä ja hyvillä mielin. Tällainen asiakaspalvelu ja myynityö usein takaa sen, että asiakas tulee hyvillä mielin uudelleen samaan liikkeeseen. Menestyminen ei perustu siihen, että asiakkaita käy paljon, vaan siihen, että asiakkaat käyvät usein. Lisäksi myyjän pitäisi saada iloa ja tyydytystä siitä, että pystyy tuottamaan asiakkaalle ratkaisun ja hyvän mielen. Harmittavaa on, että usein tyydytys myyjälle tuntuu tulevan siitä, että saa pönöttää ja v..tuilla asiakkaille. Toisinaan, huonoa tai epämiellyttävää palvelua saaneena, katson toimitusjohtajan tai omistajan yhteystiedot netistä ja laitan palautetta. Palaute on ainaoa keino, millä palvelua voi parantaa. Suosittelen ketjun aloittajallekin palautteen kirjoittamista ko. liikkeseen. "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen | |
![]() 17.07.2008 09:39:04 | |
Tracksonille komppausta! Paitsi kohtaan "kenkää selittelemättä", ainakin ensimmäisestä virheestä pitää vielä antaa mahdollisuus parantaa tapoja. | |
![]() 17.07.2008 10:53:38 | |
Myyntityön peruskurssi: ole aidosti ja ystävällisesti kiinostunut asiakkaasta ja kuuntele häntä. Mun mielestä noi juutuubin ämpyilijä-sketsit on hemmetin hyvää opetusmatriaalia siitä miten ei pidä myydä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 17.07.2008 23:22:12 | |
Myyntityön peruskurssi: ole aidosti ja ystävällisesti kiinostunut asiakkaasta ja kuuntele häntä. Mun mielestä noi juutuubin ämpyilijä-sketsit on hemmetin hyvää opetusmatriaalia siitä miten ei pidä myydä. Parhaita ovat juurikin liikkeiden kaikestakaikentietävät- myyjät. Paikallisessa ruuvi & mutteri- kaupassa myyjä, joka luultavasti myös omistaa lafkan, on todellinen kusipää. Jos satut erehdyksissä kysymään jotain mitä ei hyllyssä ole, on kommentti jotain vittuilun ja typeryyden rajamailta. Tulee sellainen fiilis, että olen tyhmä kun ylipäänsä tarvitsen jotain mitä täältä ei saa. Musakaupoissa on yleisesti ollut mun kokemuksien mukaan hyvä palvelu. Tosin tänään en kullaksella aivan tajunnut, mitä myyjä tarkoitti kun heitti mulle jonkun kysymyksen. Tosin mä oon savosta ja kyseinen heppu ilmeisesti Uleåborgin kasvatti. Eli maakuntien välinen kulttuurirako, ehkäpä. Eniveis, yleisesti "rasittavimmat" myyjien käytökset on yleensä olleet ne jatkuvat kertomukset siitä miten joku mun kokeilema soitin on todella jees. Ei sillä, tämähän on periaatteessa heille vaan yritystä myydä eteenpäin tuotteita, ja siksi toiseksi se ei ole edes kovin rasittavaa. Lähinnä on kyse mun pakonomaisesta piirteestä saada rauhassa räplätä soittimia ja toisekseen tuntemattomille puhumisen aiheuttamasta jäykkäsanaisuudesta. Yleisesti siis palvelu musaliikkeissä on ollut mun mielestä laadukasta. Sitten saavutaan tähän toiseen lahkoon. Olen törmännyt (tosin harvoin, kerran tai kaksi) myös niihin myyjiin, jotka eivät ymmärrä, kuinka asiakasta palvellaan. Kaikki eivät toki ole yhtä kaikkitietäviä kuin he, mutta silloin pitäisi ennemmin auttaa kuin kettustella. Valitettavasti tämä tuntuu olevan nuorten myyjien ongelma, ennemmin kuin pidempään alalla toimineiden. Toisaalta olen myös törmännyt useisiin nuoriinkin myyjiin, jotka ovat olleet asiallisia ja auttaneet. Kuitenkin omien kokemusten mukaan jako on mennyt niin, että nuoremmilta on tullut tylympää kohtelua. Nyt kun vauhtiin päästiin niin en malta olla huomauttamatta myöskään asiakkaan hyvästä käytöksestä. En väitä, etteikö joku osaisi käyttäytyä, mutta noin yleisesti. Musaliikkeissä kannattaa puhua asiallisesti, myyjät tosin saattavat olla rentojakin, mutta varovainen lähestyminen (ainakin aluksi) kannattaa. Jos ei myöskään ymmärrä jotain mitä myyjä sanoo tai musaharrastus on sen verran alkutaipaleella, ettei ole sanat ja termit ihan handussa, kannattaa ennemmin osoittaa tietämättömyytensä kuin esittää tietävänsä. Musakauppojen hinnoissa on usein aikalailla ilmaa. Mutta tinkimisessäkin kannattaa olla varovainen. Tokaisu "Tää maksaa liikaa" ei ehkä ole niin hyvä kuin "Oliskohan tätä hintaa mahdollisesti varaa hieman pudottaa" tms.. Soitinten testaamiseen kannattaa kysyä lupa, vaikka jotkut eivät näin tekisikään. Itse ainakin myyjänä arvostaisin, että asiakas viitsisi edes sen verran nähdä vaivaa. Hohhoh, tulipahan puhuttua vähän asian vierestä, toivottavasti edes jotain saitte irti. America - Home of the free? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)