Aihe: kitarasta>basoon
1 2 3 4 5 6 7 8
kojones
25.06.2008 23:55:52
Koska bassossa on pehmeempi ääni, ei satu korviin.
tanjuli
26.06.2008 09:33:30
Uuden bändin perustajaisissa oli soitin-arpojaiset (koska bändiä perustamassa oli 6 saman soittimen soittajaa). Sain kontran, koska olin ainoa joka sai sen pysymään pystyssä samaan aikaan kun pompotti vapaita kieliä. Sit jossain vaiheessa pyydettiin johonkin rokkiviritelmiin mukaan niin oli pakko ostaa sähkövehje.

Mä diggaan bassosta kun se on niin matalaääninen. En koskaan kerennyt hankkia sähkökitaraakaan kun oottelin että löytäis käteensopivan baritonikitaran :P Ehkä se sit johtuu siitä et laulääni on niin hemmetin korkea et tykkää välillä kuunnella jotain matalampiakin taajuuksia.
[i hear voices but at least they're on tune]
jarmo vh
26.06.2008 10:55:41
Basistin maineen pilaa puheet siitä että bassonsoitto on helpompaa kuin jonkin muun instrumentin soittaminen. Niitä perusääniäkin voi soittaa vitun hyvin tai erittäin huonosti.

Juu, ihmiset eivät oikein ymmärrä, että mitä tahansa soitinta voi soittaa monella tavalla. Se on kylläkin fakta että bassonsoiton alkeet on helpompi omaksua kuin vaikkapa kitaran, musiikkia opettaneena olen nähnyt tämän varsin monta kertaa. Asia muuttuu toisenlaiseksi kun harrastus etenee ja sitten onkin aivan turhaa vertailla soittimia keskenään, jokaisessa kun on omanlaisensa vaikeudet.
"I was coming home from the work when I apparently died." -Sarcofagus
J.Hollström
26.06.2008 11:00:25
Kyllähän fakta on niin, että bassonsoitto bändissä on kitaraa "arvokkaampaa" ja haastavampaa juttua. Kaikki huomaa jos basso vetelee päin peetä, mutta kitaralla (varsinkin jos on useampi) voi vetää vähän sinnepäin ja puukorvat (eli maksava yleisö) ei huomaa välttämättä mitään.

Toki poikkeuksena nää alavirejyystäjät, joissa bassoa ei enää kitaroiden seasta edes erota, mutta kun puhutaan oikeasta musasta....
Visakoivu
26.06.2008 12:34:58
Kitaran soitto oli paska homma, sitä koskaan en oppinut. Nyt loppu on sooloilu, tilalla kompin seurailu.
70% ajasta ihminen, 30% ajasta basisti
kondensaattori
26.06.2008 12:49:33
Juu, ihmiset eivät oikein ymmärrä, että mitä tahansa soitinta voi soittaa monella tavalla. Se on kylläkin fakta että bassonsoiton alkeet on helpompi omaksua kuin vaikkapa kitaran, musiikkia opettaneena olen nähnyt tämän varsin monta kertaa. Asia muuttuu toisenlaiseksi kun harrastus etenee ja sitten onkin aivan turhaa vertailla soittimia keskenään, jokaisessa kun on omanlaisensa vaikeudet.

Mua vituttaa soittamisesta puhuminen jonakin taitona, kuten esim. voltin tekeminen. Soittaminen on parasta kun siitä ite tykkää, muut tykkää jos tykkää. Harjoittelu on feikkaamista ja muiden matkimista. Toki jos muiden matkimisesta tykkää niin sitten kannattaa harjoitella. Minusta vain on turha tehdä samaa juttua väkisin kuin on tehty aiemmin. Soittaja jok imitoi tarkasti Jakoa on yhtä paska kuin soittaja joka ei soita mitään.

Tai itseasiassa paskuudesta on tyhmää puhua, koska kyseessä ei ole taitolaji. Sanotaanko näin, että minun mielestä on turhaa tehdä jotakin samalla lailla kuin ennen. Jos ei muuhun pysty, voi jättää tekemättä. Feikkaaminen vain vituttaa minua, mutta kyseessä on minun om heikkous. Olisi se hienoa, jos mikään ei vituttaisi.
J.Hollström
26.06.2008 12:52:29
Mua vituttaa.

Joo, on huomattu.
kondensaattori
26.06.2008 12:55:46
Joo, on huomattu.

Se kuuluu ilmeisesti ihmisen elämään (ainakin minun). Onnitten jos sua ei koskaan vituta.
absqua
26.06.2008 12:56:02
mä ainakin soitan bassoa ihan tasan kuten ennenkin on soitettu, enkä varmasti ole keksinyt mitään uutta. silti kuulostan itseltäni. olisko syytä lopettaa?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Visakoivu
26.06.2008 12:57:14
Itse itseäni matkien harjoittelen itseni feikkaamista.
kondensaattori
26.06.2008 12:58:27 (muokattu 26.06.2008 12:58:41)
mä ainakin soitan bassoa ihan tasan kuten ennenkin on soitettu, enkä varmasti ole keksinyt mitään uutta. silti kuulostan itseltäni. olisko syytä lopettaa?

Jos ite tykkäät, ei ole mitään syytä lopettaa. Oletan ettet kuitenkaan kulli pystyssä yritä doublethumbata yhtä nopeasti kuin Wooten.

Jos se sulta itseltä kuullostaa, niin silloinhan kyseessä on nimenomaan aitoa touhua, joka on ainakin jossain määrin uutta, koska ihmiset ovat erilaisia.

En mäkään väkisin yritä tauluja maalata, koska multa ei yksinkertaisesti tule mitään. Sen sijaan soitan bassoa, koska sitä tulee.
kondensaattori
26.06.2008 12:58:58
Itse itseäni matkien harjoittelen itseni feikkaamista.

Jakautunut persoona
Visakoivu
26.06.2008 13:00:57
Jakautunut persoona

Ei olla...
absqua
26.06.2008 13:01:58
Harjoittelu on feikkaamista ja muiden matkimista.

Perustelepa tuota vähän paremmin, kiitos.

Sä varmaan opit muksuna kävelemäänkin laakista, et kaatuillut, etkä varmana katsonut faijalta mallia.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
26.06.2008 13:04:15
Oletan ettet kuitenkaan kulli pystyssä yritä doublethumbata yhtä nopeasti kuin Wooten.

Toi homma kuuluu siihen ikään kun kulli vielä seisoo 247.
kondensaattori
26.06.2008 13:05:39
Perustelepa tuota vähän paremmin, kiitos.

Sä varmaan opit muksuna kävelemäänkin laakista, et kaatuillut, etkä varmana katsonut faijalta mallia.

Harjottelu tarkoittaa oppimista jonka eteen tehdään työtä. Työ taas on aina vittumaista itsensä vastaan taistelemista.

Näin minä ainakin olen asian käsittänyt.

Sitä paitsi ei kävely mitään luovaa hommaa ole. Se on vain väline jolla päästään paikasta toiseen.

Ei oppiminen ole huonoa, mutta harjoittelu/opettelu/opiskelu on.
Tana
26.06.2008 13:06:07

Toi homma kuuluu siihen ikään kun kulli vielä seisoo 247.

Koska tää loppuu!? En kestä!
kondensaattori
26.06.2008 13:08:07
Muutenkin nykyään tunnutaan arvostavan eniten feikkaamista ja itsensä piilottelua ja itseä ei missään nimessä (yhteiskunnan mukaan) hyväksyä sellaisena kuin on. Ehdottomasti tulee yrittää muuttua, vaikka se on mahdotonta.
Tana
26.06.2008 13:20:45 (muokattu 26.06.2008 13:24:55)

Muutenkin nykyään tunnutaan arvostavan eniten feikkaamista ja itsensä piilottelua ja itseä ei missään nimessä (yhteiskunnan mukaan) hyväksyä sellaisena kuin on. Ehdottomasti tulee yrittää muuttua, vaikka se on mahdotonta.

Mmh, koko alkuvuoden sosiologiaa pääsykokeisiin lukeneena voisin olla hieman eri mieltä. Moderni yhteiskuntahan on paljon yksilöpainotteisempi, kuin esimerkiksi 50-luvulla.

Toki näitä "Ole kaunis! Voi hyvin!" - juttuja tungetaan joka tuutista, mutta ainakin omassa ystäväpiirissäni niille osataan antaa sopivasti palttua. Ei kannata tuntea suurta maailmantuskaa moisesta, eh.

Ja nyssitte turha vääntö ja viisastelu pois, ja takas on-topicciin. :)
kondensaattori
26.06.2008 13:25:57
Mmh, koko alkuvuoden sosiologiaa pääsykokeisiin lukeneena voisin olla hieman eri mieltä. Moderni yhteiskuntahan on paljon yksilöpainotteisempi, kuin esimerkiksi 50-luvulla.

Joo, mutta tulevaisuudessa asia voi olla paremmin.

Toki näitä "Ole kaunis! Voi hyvin!" - juttuja tungetaan joka tuutista, mutta ainakin omassa ystäväpiirissäni niille osataan antaa sopivasti palttua. Ei kannata tuntea suurta maailmantuskaa moisesta, eh.

Minusta kyllä esim. opiskelussa (joka tällä hetkellä koskettaa minua) on selkeästi semmonen kirjoittamaton "sääntö", että mitä enemmän opiskelet, sitä parempi olet. Työttömät on paskoja, uraputket parasta. Eihän tota kukaan myönnä jos kysytään, mutta silti media, koulutussysteemi yms. välittää tommosta kuvaa.

Itekin vasta viime aikoina tajunnu, että en ole paska, vaikka yhteiskunta minut paskaksi määrittelisi.

samoin esim. musiikkipiirit määrittelee, että jos et reenaa, olet paska. Jos et kopioi muita, olet paska. Ei tämmösta tarvi uskoa. Paskaa ihmistä ei ole, vaikka semmosta jokainen aina joskus väittää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)