Aihe: kontrabasso
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
JukkaPena
30.04.2008 19:10:18 (muokattu 30.04.2008 21:30:58)
hyvä kirjoit.olen selaillut että löytyy 3/4 ja 4/4 kokoisia kontria?,onkos näillä eroa keskenään paitsi kokoero?.

Ainakin kevyessä musiikissa normaalikokoinen soittaja käyttää 3/4 kokoista kontraa, joka vaikuttaa pätevän tietylle tasolle asti klasarimusassakin. Sit on noita 4/4 kokosia kontria, joita näkee jossai sinfoniaorkestereissa. Käsittääkseni lyhytsormiset basistit ei hirveesti noita suosi, kun mensuuri (=satuloiden väliin jäävä kielen pituus)kasvaa jo aika suureksi.

On itseänikin alkanut kiinnostamaan tämä soitin enemmän. Paljonkos nuo halvimmat ''kunnon'' kontrat kustantaa?

Riippuu ihan siitä, mitä sillä kontralla aiotaan soittaa. Jazzia mun mielestä voi vetää aika pitkälle 500-1000 euron vaneribassoilla. Yleensä sormin soitettaessa riittää piezo-mikrofoni, joka ei sitte niin hirveesti välitä sitä kopan sointia, joten sillä basson valmistusmateriaalilla ei ole niin merkitystä. Klassisessa musiikissa kiinnitetään sitte enemmän huomiota, mistä puusta se soitin on tehty. Ja käsitys "kunnon kontrasta" riippuu ihan soittajasta. Mä puhun kunnon kontrasta halvimmillaan 3000-5000 soittimesta. Näissä yleensä vähintään kansi on puuta.

EDIT:
Toi 3000-5000 euron soitin on mulle semmonen harrastelija/opiskelija-hybridibasistin soitin. Hybridibasistilla tarkotan sellasta, joka vetää sekä jazzia, että klasaria. Toki kontrabassois päästään henkilöauton hintoihin, jonkun sinfoniaorkesterin kontrabasson äänenjohtajan soitin saattaa maksaa kevyesti jonkun 20 000 euroa. Ite oon soittanu 12 000 euron kontral ja täytyy myöntää, että sillo tunsi koko kropalla sitä soittaesaan, miten se soitin soi. Siinä yks asia, mikä tulee ilmi kun aletaan laittaa soittimen hintaan lisää nollia perään.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
badcompany
02.05.2008 17:24:58
tämä näyttäisi sopivalta:).ei kovin halpa eikä kovin kalliskaan beginner äijälle

http://www.thomann.de/fi/thomann_kontrabass_11_02.htm
JukkaPena
02.05.2008 23:27:00
Jos tota miikka_the_basistin kirjoitusta on uskominen niin mun mielestä alkaa näyttää kannattavammalta ostaa jostain joku kontrabasson raato ja laitattaa se kuntoon ammattilaisella. Jos noi Thomann-vehkeet todelakin on uusia bassoja ja joutuu teetättämään remonttia niin itse mieluumin teetättäsin sen vanhaan. Varmasti saa paremmat rahat sitten myöhemmin kuin noista T-kontrista.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
Wadler
03.05.2008 01:35:25
Tekisi mieli kokeilla soittaa kontrabassoa.
Jotenkin siinäkin on ihan oma tekniikkansa ja tutustua siihen,
mutta kun se vain maksaa rahaa.
Shuffle and Boogie
04.05.2008 10:04:24
Mitäköhän mikkejä suosittelette kontraa.....
Too Much Monkey Business
Teijo K.
04.05.2008 10:08:11

Jos tota miikka_the_basistin kirjoitusta on uskominen niin mun mielestä alkaa näyttää kannattavammalta ostaa jostain joku kontrabasson raato ja laitattaa se kuntoon ammattilaisella. Jos noi Thomann-vehkeet todelakin on uusia bassoja ja joutuu teetättämään remonttia niin itse mieluumin teetättäsin sen vanhaan. Varmasti saa paremmat rahat sitten myöhemmin kuin noista T-kontrista.

Vielä fiksumpaa on osta käytettynä halvalla kelpo kontrabasso ja laitattaa se pikuhiljaa vielä parempaan kuntoon.
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
abertone
04.05.2008 16:15:55

tämä näyttäisi sopivalta:).ei kovin halpa eikä kovin kalliskaan beginner äijälle

http://www.thomann.de/fi/thomann_kontrabass_11_02.htm

no kyllä Suomessa löytyy vastaava kontrabasso halvempi ! www.abertone.com
Shuffle and Boogie
05.05.2008 11:17:24
no kyllä Suomessa löytyy vastaava kontrabasso halvempi ! www.abertone.com

no mutta tässä on ihan siitin näköisiä/hienoja eikä maksa hirveesti

http://www.huttulacustoms.fi/basses.php
Too Much Monkey Business
jones88
08.05.2008 22:17:54
no mutta tässä on ihan siitin näköisiä/hienoja eikä maksa hirveesti

http://www.huttulacustoms.fi/basses.php

Onko kellään kokemusta näistä Huttulan bassoista? On alkanu kiinnostamaan...
JukkaPena
08.05.2008 23:04:53

Yks perusratkasu mikrofoniks on Fishman BP-100. Se on piezo-tyyppinen mikrofoni, joka tulee kiinni tallaan hyvin lähelle kieliä. Se on helppo asentaa ja irrottaa ja soundiinsa nähden se on edullinen. Itse maksoin omasta BP-100:sestani 180 eur. Jotkut tahot väittää et tota pitäs käyttää etuasteen kans. Itselläni ei etuastetta ole, mutta oon soittanu big band-keikan tollasella ja soundia on kehuttu.

Kontran mikkejä valmistetaan myös Suomessa. Yks firma on B-Band, josta mulla ei oo kokemusta, mutta kannattaa varmasti tutustua, jos on mahdollisuus.

//N'Ola
mr.bungle
09.05.2008 10:16:46 (muokattu 09.05.2008 10:29:34)

Vastikään saamassani Eminencessä on David Cagen Realist -pietso tallassa ja ällistyin sen hyvää saundia. Minkäänlaisia sävynsäätöjä ei tarvita luonnollisen äänen saamiseksi sekä studiossa, että livenä. Soundi miellytti niin spektriltään, kuin dynamiikaltaan. Kontra-asioissa olen tosin noviisi, mutta uskallan silti suositella sitä.

Edit: ettei mene uusiohankinnan hehkuttamiseksi niin sanotaanko vaikka että on se ruma basso, ja pinnan viimeistelystä puuttuu laatu ja mojo.
bassolla hanuriin
ewq
17.05.2008 16:00:02
Vastikään saamassani Eminencessä on David Cagen Realist -pietso tallassa ja ällistyin sen hyvää saundia. Minkäänlaisia sävynsäätöjä ei tarvita luonnollisen äänen saamiseksi sekä studiossa, että livenä. Soundi miellytti niin spektriltään, kuin dynamiikaltaan. Kontra-asioissa olen tosin noviisi, mutta uskallan silti suositella sitä.

Edit: ettei mene uusiohankinnan hehkuttamiseksi niin sanotaanko vaikka että on se ruma basso, ja pinnan viimeistelystä puuttuu laatu ja mojo.

Olen kuullu kanssa tuosta Realistista kehuja. Itelläni kontrassa (3/4 ja kokopuinen, valmistettu Tshekkoslovakiassa) on Shadowin SH 950 ja siihen olen ollut ihan tyytyväinen. Helppo asentaa, ainakaan tuohon tallaan ei tarvinnut mitään virityksiä tehdä, onneksi. Ja soundikin kelpaa itselleni, etuasteen kanssa varmasti saisi parempaa jälkeä.

Sitten vaihdossa oma kysymys:
Uudet kielet pitäisi tuohon hankkia, koska nykyisissä ei sustainia ole juuri nimeksikään ja toisaalta jousen kanssa soundi on ohut ja äänet eivät syty kunnolla enää.
Eniten tulee soitettua pizzicatoa (jazz, kamu, "olavivirta") ja tarvetta olis myös jouselle orkesterissa. Tykkään melko jämäkästä, mutta kirkkaasta soundista ja olisi myös hienoa jos huiluäänet soisivat "kivasti".
Joten mikähän mahtais olla vaativiin tarpeisiin hyvä kielisatsi? D'Addarion Helicore Hybridit kenties? Ja en ole aivan perillä, että mitä eroa on light, medium ja heavy tensioneilla, noin niinkuin käytännössä ja soundin kannalta.?

Kiitoksia etukäteen!
pulla
Pirkka
17.05.2008 17:00:24
Sitten vaihdossa oma kysymys:
Uudet kielet pitäisi tuohon hankkia, koska nykyisissä ei sustainia ole juuri nimeksikään ja toisaalta jousen kanssa soundi on ohut ja äänet eivät syty kunnolla enää.
Eniten tulee soitettua pizzicatoa (jazz, kamu, "olavivirta") ja tarvetta olis myös jouselle orkesterissa. Tykkään melko jämäkästä, mutta kirkkaasta soundista ja olisi myös hienoa jos huiluäänet soisivat "kivasti".
Joten mikähän mahtais olla vaativiin tarpeisiin hyvä kielisatsi? D'Addarion Helicore Hybridit kenties? Ja en ole aivan perillä, että mitä eroa on light, medium ja heavy tensioneilla, noin niinkuin käytännössä ja soundin kannalta.?

Kiitoksia etukäteen!

Mä en osaa sanoa mutta tuolta vois löyty jotain vinkkiä:

http://www.talkbass.com/forum/forumdisplay.php?f=17
Jorbagha
17.05.2008 17:33:41 (muokattu 17.05.2008 17:43:27)
Realist on ihan ok mikki, joskus. Yleinen ongelma tuon kyseisen mikin kanssa on sitten kierto ja humina joka yllättää kovemmalla vahvistinvolalla soitettaessa. Realistin käyttöikä ei myöskään ole maailman pisin, sillä tallan jalan alla oleva elementti "väsähtää" aikojen saatossa, joka taas kuuluu huminan lisääntymisenä.
Soundinsa puolesta Realist on parhaimmillaan oikein hyvä. Se onkin erittäin suuressa suosiossa basistien keskuudessa jotka soittavat hiljaisempia keikkoja pienehköissä paikoissa. Suuren maailman staroissakin taitaa olla tyyppejä jotka käyttävät Realistia aina kun mahdollista, mutta pitävät bassossaan myös kovemmille volumeille paremmin soveltuvaa ratkaisua.

Joku taisikin jo aiemmin tästä mainita, mutta itse suosittelen kotimaista B-Bandia (www.b-band.com) niille joilla budjetti sallii hieman kalliimpaan, ns. hifimikkiin sijoittamisen. Nettisivujen ei kannata antaa hämätä, firma on siis tosiaankin supisuomalainen ja sen konttori tehtaineen sijaitsee Vaajakoskella, Jyväskylän Maalaiskunnassa :-) Markkinat kyseisellä yhtiöllä taitavat olla enimmäkseen kylläkin merten takana.

Omassa bassossani on tuo B-Bandin "Statement" -systeemi josta specsejä kyllä löytynee firman kotisivuilta. Olen ollut jo vuosia erittäin tyytyväinen käyttäjä. Säätömahdollisuuksia on jo pelkässä etuasteessa yhtä paljon kuin keksivertocombossa, mutta perusasetuksilla on selvitty keikasta kuin keikasta tähän asti. Huonoja puolia ei ole muita kuin hinta, mutta sekin kirpaisi vain kerran ja on maksanut itsensä takaisin lukemattomia kertoja. B-Bandilla on myös uudehko riisutumpi bassomikkimalli, joka on luonnollisesti hieman edukkaampi. Itselläni ei ole siitä käyttäjäkokemuksia, mutta tuskin se ihan paska on, firman tason tietäen.

Kielistä:
Käytin vuosia noita D'Addarion Helicoren hybridikieliä, kunnes vaihdoin basistien keskuutessa ehkäpä kaikista suosituimpaan teräskielisarjaan, eli Thomastikin Spirocoreen. Helicoret ovat ihan ok kieliä, mutta itseni vaihtamaan ajoi vaihtelunhalu ja Helicorejen valitettava laadun putoaminen. D'Addariolta alkoi jossain vaiheessa tulla enemmän ja enemmän ns. susia kieliä, jotka jo suoraan paketista otettaessa olivat soundiltaan täysin kuolleita. Syynä oli ilmeisesti tekninen vika tuotantolinjalla, joka on sittemmin paikannettu ja kai hoidettukin. Valitettavaa, mutta ymmärrettävää.
Silti heikentynyt luottamus ajoi vaihtamaan merkkiä ja olenkin ollut erittäin tyytyväinen Spirocoreihin. Jotkut sanovat että nämä kielet ovat soitettavuudeltaan vaativia, mutta itse en ole huomannut mitään suuria vaikeuksia.
Spirocore onkin kontrankielistä se yleisin ja suosituin, joten suosittelen tutustumaan niihin. Ne toimivat nimittäin erittäin hyvin verrokkikielinä, joista voi lähteä eri suuntaan hakemaan erilaista tatsia tai soundia.

Kielten eri jännitykset ainakin pizzicatosoitossa vaikuttavat siis soitettavuuteen ja soundiin. Light-kielet ovat kevyemmät soittaa mutta niiden soundi on hivenen ohuempi. Vastaavasti heavyistä saa muhkean soundin mutta ne voivat olla melko raskaat kätösille.
Ensimmäisiksi kieliksi suosittelisin mahdollisimman keskivertoja kieliä, eli hybridejä medium-jännityksellä. Siitä sitten voi llikehtiä taas eri suuntiin kun omat mieltymykset alkavat selkiämään.

Tulipas pitkä teksti. Eihän tätä jaksa itsekään lukea, huoh...
Oonpa aika körny.
ewq
17.05.2008 18:49:30
Kielistä:
Käytin vuosia noita D'Addarion Helicoren hybridikieliä, kunnes vaihdoin basistien keskuutessa ehkäpä kaikista suosituimpaan teräskielisarjaan, eli Thomastikin Spirocoreen.

Eikös Pedersenkin käyttänyt juuri noita Spirocoreja elämänsä loppuun asti?
Varmaan tulee nuo Helicoret hankittua. Itse olen huomannut pitäväni siitä tunteesta, että "on kielet sormien alla", eli heavyista olen tykännyt enemmän. Toki raskaat soittaa, mutta treenillähän sekin onglema poistuu. Pitää nyt vielä mietiskellä.

Kiitoksia Jorbagha ja Pirkka!
pulla
Teijo K.
17.05.2008 19:04:35

Noihin kielten paksuuksiin ja miltä ne tuntuu käsissä vaikutta toki myös skaalan pituus, mikä nyt on useimmille aika perusjuttu tietty. Näissä kontrissa kun ei ole ollut juuri mitään standardeja niin varsinkin vanhemmat tuppaa olemaan millä sattuu kielen pituudella. Mulla on esimerkiksi 111 cm. Daddarion lightsit tuntuu ihan tarpeeksi raskailta soittaa siinä.
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
JukkaPena
17.05.2008 21:00:30

Pirastro Obligato vaikuttas tosi pätevältä hybridikieleltä. Jousi puree ja toimii ja pizzicatosoundi on hyvä. Kannattaa kokeilla.
ewq
19.05.2008 13:14:38 (muokattu 19.05.2008 13:15:53)
Pitääpä pistää mietintään vielä nuo.
Mites noihin Spirocoreihin jousi puree?
Niin ja mistäs noita kannattaisi sitten lähteä hankkimaan, Thomann näissäkin halvin paikka?
pulla
Herde
21.05.2008 14:46:52 (muokattu 21.05.2008 14:49:15)
Oman kokemuksen mukaan jousi puree oikein hyvin weicheihin.. ..hin.. ja soundista saa oikein kelvollisen. Mitteleiden kanssa on vaikeempaa, ääni ei syty helposti ja jousikäden täytyy kompensoida kielten jäykkyyttä. Täytyy varoa varsinkin ranskalaisen jousen kanssa ettei ala puristamaan liikaa.. Hintaesimerkki: Thomannilla weich-setti 129e, Soitin-Laineella 130e. Jenkeistä luottokortilla tilaamalla saa varmaan vielä halvemmalla, mulle on tuttuja liikkeitä www.quinnviolins.com ja www.lemur-music.com. Onnea kieltenmezästykseen!
miikka_the_basist
22.05.2008 00:19:35

Kyllä tuo tarinani on valitettavasti totta ja pääomaa tuo vehje on niellyt lähes ostohintansa edestä... halpa ja hyvähän eivät käsi kädessä kulje niin kuin sanotaan. Olen soittanut sellaista 80 000 silloisen markan arvoista kontraa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Mitä enemmän soittimeen sijoittaa pääomaa niin kyllä sille sijoitetulle omaisuudelle saa vastinetta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)