Aihe: Flätit lankun läpi ja höpinää lyhytskaalaisesta 1 2 | |
---|---|
![]() 14.03.2008 22:27:46 | |
Mustanki oli alunperin ajateltu aloitteleville ja bassonsoittoa opiskeleville nuorille lyhyen skaalansa ja pienemmän kokonsa puolesta. Samoin se oli Fenderin halvin basso Hieman myöhemmin tuli vielä halvempi, eli Musicmaster. Vähän niinku Mustangin riisuttu malli. Katalogissa nimi oli "Fender Competition Mustang Bass". Eiks toi "Competition" tullut niistä "vauhtiraidoista", mitkä oli joissain malleissa? | |
![]() 15.03.2008 07:51:28 | |
Eiks toi "Competition" tullut niistä "vauhtiraidoista", mitkä oli joissain malleissa? Varmaankin näin. Point-to-point ripuliranne | |
![]() 18.03.2008 03:26:34 | |
Eiks toi "Competition" tullut niistä "vauhtiraidoista", mitkä oli joissain malleissa? Komppia tälle. Se kitara-Mustang oli myös "Competition". Hmmh, kyllä lyhköskaalanen basso ainakin mun korvaan on vuosikaudet kuulostanu "ihan bassolta", meidän basistilla tuo Giban EB-3, ja ei siinä kyllä kovin suunnattomia soundieroja ole, kun joskus ollu myös treeniksellä samaan aikaan se pitkäskaalanen EB-3L, ja tehty "vertailevia tutkimuksia".. Tuo lyhköskaalanen, ns. "tyttöbasso", on kyllä kiva soittaa, vallankin tällaselle rumpali-henkilölle... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 18.03.2008 08:16:03 | |
Eikä lyhytskaalaisessa välttämättä ole kielet löysällä. Voi laittaa paksummat. Taannoin räpläsin Squierin Bronco -bassoa jossa vissiin oli tehdaskielet vielä paikallaan. Jestas että oli napakka tatsi kielten suhteen. Kaula oli kitaramaisen kapea, mutta minkäänlaista epämääräisyyttä ei soittotuntumassa ollut. | |
![]() 18.03.2008 13:41:32 | |
Joo, ei lyhytskaalainen yhtään vähempää kuulosta bassolta kuin "normaalikaan". Oma ensibassoni (kuva myös tossa mun avatarina) on jostain 70- 80-Luvun Japaniasta ja lyhytskaalaisena se oli 12 vuotiaalle basistin alulle oikein mukava peli. Parin vuoden perästä ostin sitten Squjun presarin ja tuo jäi johonkin komeron perälle ja oli välillä jo osinakin... Pari vuotta sitten koin ahaa-elämyksen, että täähän on oikeestaan aika hyvä peli ja soundaa ihmeen hyvälle (varsinkin kun miettii että faija maksoi siitä aikoinaan joskus 80- ja 90-luvun vaihteessa 50 markkaa paikallisessa osto-myynti-liikkeessä)... Jollekin kitaristille tuollainen lyhytskaalainen lienee oikein hyvä peli jos tarvii kotistudioon jotain millä bompsuttelee bassoraitoja, "oikealle" basistille (= pitempään skaalaan tottuneelle) tuo tuntuu kyllä vähän kääpiömallilta. Tietysti jotain superhypernopeita lickkejä tolla on helppo ja vaivaton soittaa kun on ensin treenannut ne pidemmällä skaalalla. Basisti Jumalan armosta | |
![]() 18.03.2008 16:25:18 | |
Tuossa virallista tietoa että flätit ei sovi string thru asennukseen. Syy lienee se mitä Absqua mainitsi... Siis pyöreä punos taipuu nätimmin kuin flätin neliskulmainen. http://www.juststrings.com/lab-0760m.html Epäilen ettei punos ole noissa kielissä tarpeeksi pitkä ylettyäkseen rungon läpi ja satulan yli. Eli urbaanilegendaa flättien sopimattomuus. On muuten aika miehiset paksuudet noissa "Jamerson-kielissä". Flätit sinällään sopii tallaan kuin tallaan. Omistamassani Fenderin Jenkki Presarissa oli läpi-rungon-talla ja Ernie Ballin perus-Flätit. 30" Stagg-Jazzossa on päältä-lastattava-talla ja Fenderin 34" skaalalle tehdyt flätit. Ilman ongelmia molemmat kielisetit asentuivat. | |
![]() 18.03.2008 20:45:21 | |
Ainoa vika mikä tuosta bassosta löytyy on se, että peukaloa ei saa oikeen tuettua mihinkään. On mikkikin sen verran pienikokoinen, että sen päälle on paha tukea. Vois melkein asennella sellaisen vanhanajan peukalotuen tuohon... -It's always better to be out of tune than out of feeling- | |
![]() 19.03.2008 16:04:50 | |
Miten flätit vaikuttaa saundiin? | |
![]() 19.03.2008 19:43:43 | |
Miten flätit vaikuttaa saundiin? Ne saundiltaan tummemmat. Kuuntele esim. Motown-biisejä. Niissä on malliesimerkki flättisaundeista. Samoin kaikki 60-luvun listahittikama. Biitlesin tuotanto miltei jos ei kokonaan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 19.03.2008 20:25:53 | |
Miten flätit vaikuttaa saundiin? Sustain lyhenee myös. Monet pitää sitä huonona juttuna, kun taas itse tykkään. Kyllä fläteillä saa sitten kolisevampaakin meininkiä aikaan. Steve Harris muistaakseni vetää fläteillä. -It's always better to be out of tune than out of feeling- | |
![]() 19.03.2008 20:28:25 | |
Sustain lyhenee myös. Täytyypä kokeilla tuota EB-3:sta sitten "oikeillakin" kielillä. | |
![]() 20.03.2008 01:53:44 | |
Kyllä se sustainin lyheneminen on ainoa miinus jonka olen flättien kanssa havainnut, eikä sekään kovin vakavaa ole. Harvoin sitä tarttee pitään antaa soidakkaan.. Kaikkiin muihin kieliin verrattuna vihdoinkin soundi ja tuntuma miellyttää omaa korvaa, sekä häiritsevä ylikorostunut e-kieli on tasaantunut volumeltaan samalle tasolle muiden kielien kanssa. Näin siis tomastikeilla. | |
![]() 08.09.2012 17:50:03 | |
Päivitetääs vähän tätäkin ketjua. Joo mulla on tollanen 1997 Squier Musicmaster Vista series lyhytskaalainen johon asetutin Thomastikin Shortscale Flatwound setin (.043 - .106) Kielethän tossa mallissa menee läpi bodyn ja mulla ei ollut mitään ogelmia kielten asentamisessa. Tallan ja kielen välinen kulma ei ole niin paha että siitä voisi kieli napsahtaa poikki. Bassosta sen verran että, basso on ollut minulla siitä asti kun olen aloittanut basson soiton (oisko 2003) ja nyt vasta tajunnut että tossahan kannattaa fälttisetti olla, koska omasta mielestä tuon soittimen soundi tulee vasta nyt esille. Mikkihän on tossa alkuperäinen singlecoil (sting-basso) tapainen ja sehä ei ole mikään laadukaskaan, kun ajattellee basson valmistus maata Taiwania. HEVOS 400T
Ampeg SVT Classic 1x15"
Boerjes Groover 4 | |
![]() 21.01.2013 21:18:47 | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 135 päivää vanhaan aiheeseen! Mahtavaa! Vintage on parasta. Kävi sellainen työtapaturma, että hankin melkein itseni ikäisen, mutta paremmin säilyneen ja paremman kuuloisen Mustang-basson. Ja onhan se aika päheä. Nyt olisi kiva kuulla vinkkejä hyvistä kielistä tuolle. Tuo "balanced tension set" tuntuisi ideana ihan hyvältä, eli kiva olisi, että E olisi aika jämäkkä, kun plektralla räpeltää. ZOG-seteissähän tuota ideaa on käytetty ja muiltakin valmistajilta kai samantyypisiä settejä löytyy. Ilolla otetaan ihan kielten paksuusvinkkejäkin vastaan, tyyliin 40-60-99-270. Ja millaisia paksuuksia Mustangin kaula yleensä ottaen kestää. Voiko sen väärällä kielivalinnalla pilata? En nyt muutenkaan ihan tuota 270-paksuutta E:lle kuitenkaan ajatellut... Ja vissiin medium scale -kielet on läpirungon Mustangille jees pituus? Talvenjatkoja kullekin! | |
![]() 22.01.2013 16:51:59 | |
Juuri medium skaalan eli 32" kannattaa ottaa. Meinasitko siis flätit vai roundit laittaa? Joka tapauksessa kaula ei mene miksikään, laitat sitten minkä paksuiset kielet tahansa. Kokeilemaan joutuu kuitenkin. | |
![]() 22.01.2013 20:37:08 | |
Tavallaan flätit kiinnostaisivat jo niiden suuremman jäykkyydenkin(?) vuoksi, mutta niistä ei ole mitään kokemusta. Ja bändin musa on rokkia ja plekulla soittelen, joten en tiedä, irtoaisiko toivottu soundi fläteillä, varsinkin jos Mustangin soundi itsessäänkin on jo hieman tummemmanpuoleinen. Mutta hyväksi havaituista kieliseteistä/-merkeistä saa vinkata, niin fläteistä kuin roundeistakin. | |
![]() 24.01.2013 10:58:44 (muokattu 24.01.2013 11:03:47) | |
Flätit sopii mainiosti rokkibassotteluun plekulla tai ilman. Se soundin tummuus ei oo ihan yksioikoinen asia. Nimittäin fläteillä irtoaa perkussiivisempi atakki kuin roundwoundeilla. Se napsu on itse asiassa hyvinkin napakan ja raikkaan kuuloinen. Sanoisin, että fläteillä saa hyvinkin erottelevan, mutta samalla jykevän ja lämpimän soundin jossa on kirkkauttakin. Tietenkin jos haluaa metallista kilkettä ja kalsketta, niin silloin flätit ei ole oikea valinta. Suosittelen rohkeasti kokeilemaan. Pläteissä on sekin hyvä puoli, että ne kestävät hyväsoundisina huomattavasti pitempään kuin roundit. Itse vetelen sampoilla fläteilla kevyesti pari vuotta, jotkut ammattilaiset ei vaihda flättejään vuosikymmeneen ;-) Mulla on RotoSound Jazz Bass 77 setti, niitä ainakin voin suositella. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 24.01.2013 20:20:36 | |
Rämppy: Mulla on RotoSound Jazz Bass 77 setti, niitä ainakin voin suositella. Perustelut vaikuttavat oikein hyviltä. Haluaisin E-kielelle jämäkkyyttä, joten sen 105-paksuus kuulostaisi sinänsä hyvältä paksuudelta, mutta olin ymmärtävinäni, että tuota paksuutta on vain normaaliskaalaisten seteissä. Mediumflätit näyttäisivät olevan 40-90, mikä kuulostaa pikkuisen ohkaiselta ja löysältä, jos huono soittaja rähmii plekulla niitä. Dilemmaa pukkaa... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)