Aihe: fender jazz bass
1 2
Windreaper
18.08.2009 01:33:18
Täytyy kyllä kompata Jukia, olen kiilannut basson kauloja erinäisillä materiaaleilla (plekuilla, luottokortin paloilla, hiekkapaperilla, Pokemon-korteilla) enkä ole tosiaan huomannut minkäänlaista eroa saundissa saati sustainissa. Soitinrakentajien kokemukset, fysiikan lait (ja jossain määrin myös allekirjoittaneen alkeelliset aistimet) näyttävät viittaavat vahvasti siihen, että basson(kaan) kielet eivät jaksa soittaa bodya niin paljon, että sillä kontaktipinnan laajuudella olisi merkittävästi väliä (kunhan liitos on muuten mekaanisesti jämäkkä). Fenderin bassot (ja useat putiikkikopiot) tulevat tehtaalta usein hiekkapaperin pala kaulataskussa ja ihmiset tuntuvat tykkäävän.
hollstro
18.08.2009 09:44:52

Väljä kaulatasku on ongelma jos kaula pääsee liikkumaan sivusuunnassa soiton tiimellyksessä. Tästä syystä tasku kannattaa simmata sivuilta piukaksi.

Toi santapaperi tai muu paparin/muovinpala kaulan juuren alla taas on siellä siksi että se lisää kaulakulmaa, joka parantaa soitettavuutta tai ainakin helpottaa optimisäätöjen tekemisessä jos esim. tallapaloja tai mikkejä ei saa laskettua riittävän alas.

Basson resonanssi siirtyy runkoon tekokkaimmin tallan kautta ja se onkin melkoista tiedettä osoittaa missä määrin pulttikaulaisessa tuo kaulataskun tiukkuus todella vaikutta resonanssien siirtymiseen tai niiden kumoutumiseen erilaisissa tilanteissa. Empiiriset havainnot puoltavata että sointiin asialla ei ole juurikaan merkitystä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
mr.bungle
18.08.2009 11:08:26

hollstro: Basson resonanssi siirtyy runkoon tekokkaimmin tallan kautta ja se onkin melkoista tiedettä osoittaa missä määrin pulttikaulaisessa tuo kaulataskun tiukkuus todella vaikutta resonanssien siirtymiseen tai niiden kumoutumiseen erilaisissa tilanteissa. Empiiriset havainnot puoltavata että sointiin asialla ei ole juurikaan merkitystä.

Itse oon erilaisissa yhteyksissä havainnoinut myös, että resonanssin siirtymisessä pinta-alalla ei ole niinkään vaikutusta, kunhan jossain kohtaa on jämäkkä kontaktipiste. Tän voi itsekin testata painamalla basson vaikkapa puista pöytää vasten ja näpäyttämällä kieltä. Pöytä resonoi suht samalla tavalla, riippumatta kontaktipinnan koosta.
bassolla hanuriin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)