J.Hollström 19.09.2007 21:19:44 | |
---|
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
Aladoobi 19.09.2007 21:57:39 (muokattu 21.09.2007 11:53:28) | |
---|
Mitenkä tuo Bassomatti, sehän on torvikaappi? Mitenkä torvirakenne toimii/käyttäytyy/saundaa? En löydä piirustusta, mutta tässä pitäisi olla kuva Bassomatista: http://img146.imageshack.us/img146/9342/bassomattiin4.gif Keskiosassa oli tietääkseni 15" Altec, takaperin asennettuna. En tiedä mitä läppiä siellä sisässä vielä on saattanut olla. Ääntä sitten karkaa ylhäältä ja alhaalta. Ja kuten sanoin aikaisemmin, ei syty kuin vasta metrien päässä. Torvikaappien yleisestä teoriasta löytyy varmaan tietäjiä täältä... ? |
tauranen 19.09.2007 22:18:36 | |
---|
Mulla on Carlsbron TC100 nuppi vuodelta 1975 ja 1x18 Carsbron kaappi Celestionin elementillä jostain 70-luvun alusta. Kaapin olen omistanut jo yli 20 vuotta (isun peruja). Nuppi on kyllä pönäkkä peli, mutta toi kaappi ei toimi omassa soitossa oikein hyvin. Kyllä siitä ääntä lähtee, mutta plektralla soittaessa ei oikein 18" pysy mukana. Paitsi jos vääntää vähän enemmän hanaa niin semmoinen cream prööt soundin sieltä saa ulos. Olen päässyt jo paperille asti suunnittelemaan kolme eri kaappi yhdistelmää. 4x12 eminence delta 12 elementeillä(mallia Hiwatt) ja 2x10 tai 4x10 eminencen legend BP102 elementeillä. kaikki suljettuina kaappeina ja noi kympit olisi tarkoitus rakentaa joko 4 x (2x10) tai 2 x (4x10) erillisinä yhdistelminä. Koko ja paino ei ole este. |
Illu 19.09.2007 22:22:59 | |
---|
En löydä piirustusta, mutta tässä pitäisi olla kuva Bassomatista: http://img146.imageshack.us/img146/9342/bassomattiin4.gif Keskiosassa on muistaakseni 15" Altec takaperin asennettuna. En tiedä mitä läppiä siellä sisässä vielä on saattanut olla. Ääntä sitten karkaa ylhäältä ja alhaalta. Ja kuten sanoin aikaisemmin, ei syty kuin vasta metrien päässä. Torvikaappien yleisestä teoriasta löytyy varmaan tietäjiä täältä... ? Mulla on sellainen muistikuva, että tossa meidän silloisen bändin basistin Bassomatissa olisi ollut 18" elementti, vaikka 15" kai se yleensä on. En nyt ihan varma ole, mutta oiskohan ollut Maijas Paavon vanha kaappi. Virhe! Tyhjänpäiväinen tai liian lyhyt kirjoitus! |
Antti Takalo 19.09.2007 22:29:13 | |
---|
Tämä ketju muuten on todella pahasta noin GAS:iä ajatellen. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
2541 19.09.2007 22:45:31 | |
---|
Hassu sattuma, mulla on todellakin aivan sama setti. Kyllähän se toimii, jäsen Hollstro hoitikin jo kehut puolestani. Mulla oli hetken aikaa myös Carlsbro TC100, joka vaikutti myös varsin vakuuttavalta laitteelta soundinsa puolesta. Sisällä oli osa elektroniikasta piirilevyllä, toisin kuin Hiwattissa. Hiwatt DR103 vm-78 on ollut mulla nyt puolitoista vuotta, olen soittanut sillä n. 70 keikkaa ilman mitään ongelmia. Sisällä on 80-luvulla laitetut Siemensin ja Philipsin putket. Ennen oli putketkin rautaa... Se verran pitää täsmentää, että kaappi ei ole oma. Mutta vastaavan voisin hommata, jos vastaan tulee. Min DR103 on -77, vaikka myytiinkin aikoinaan seiskakolmosena...Eipä haittaa, vastaava on kuitenkin rakenteltaan ja hyvin on kestänyt kymmenen vuotta, ainoastaan standby -kytkin piti vaihtaa (ja putkia muutaman kerran). Vanhat Sunn -trankkunupit kuten Coliseum Bass -sarja ovat myös aina kiinnostaneet, mutta alkaa mennä aiheen sivuun, jenkkipelejä nääs. Ja harvinaisia Suomessa. |
hollstro 20.09.2007 00:17:32 | |
---|
Tämä ketju muuten on todella pahasta noin GAS:iä ajatellen. Niinpä: jos jollakin ois tollanen 100 W 70-luvun Hiwatti myydä niin ottakaahan yhteyttä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
MPU 20.09.2007 08:00:23 | |
---|
En löydä piirustusta, mutta tässä pitäisi olla kuva Bassomatista: http://img146.imageshack.us/img146/9342/bassomattiin4.gif Keskiosassa oli tietääkseni 15" Altec, takaperin asennettuna. En tiedä mitä läppiä siellä sisässä vielä on saattanut olla. Ääntä sitten karkaa ylhäältä ja alhaalta. Ja kuten sanoin aikaisemmin, ei syty kuin vasta metrien päässä. Torvikaappien yleisestä teoriasta löytyy varmaan tietäjiä täältä... ? Ei ole mitään muita läppiä kuin keskellä sellainen kiilapala ja takakulmissa kulmat viistottu. Mulla pitäisi olla jossain kuva mitoilla tuosta kaapista. Etsin josko löytäisin. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Penasol 20.09.2007 09:09:58 | |
---|
Sisällä on 80-luvulla laitetut Siemensin ja Philipsin putket. Ennen oli putketkin rautaa...
Meikällä on Voimaradiossa vm. 63 Siemensit... Joku tuossa mainitsi tämän ketjun vaikutuksesta Gasiin. Tosipuhetta... Itse olen aika hyvin saanut yleensäkin kaasun alistettua järjen alaiseksi, mutta nämä vanhat brittivahvarit... Toivottavasti voitan Valittujen Palojen arpajaisista 150 000. Jympsis jömpsis, passova soitan |
J.Hollström 20.09.2007 09:45:09 | |
---|
Dadailijat ihmettelee point-to-pointin etuja. Mielummin kirjailen tänne kuin tonne bittiavaruuteen. En ole asiantuntija, mutta olen lukenut, että p2p tekniikka on kestävämpi (käytännössä rikkoontumattomia) ja laitteet on helpompia huoltaa / modata. Ko. tekniikkaa käyttävät valmistajat joutuvat satsaamaan myös laitteita kasaavaan työväkeen koska niiden tekeminen on käytännössä käsityötä. Piirilevyjä louskuttaa koneet eikä napin painajalla tartte olla sen suurempaa tuntemusta itse tehtävästä laitteesta, eli voidaan käyttää halvempaa työvoimaa. Samoin piirilevytekniikan suosijat saattavat karsia kustannuksia myös itse piirilevyissä, ja suosivat 1-puoleisia levyjä. Konstruktiosta tulee vähemmän kestävä ja alttiimpi kylmäjuotoksille. Joka tapauksessa hyvän laitteen voi kasta monella tapaa, silloin kun halutaan tehdä kunnon laite. Hyvin suunniteltu ja kasattu piirilevykone voi olla ihan yhtä hyvä kuin p2p:kin. Itse asiassa Hiwattitkaan ei ole p2p, vaan turret boardille kasattuja, joka on huomattavasti siistimpi kuin sekaisesti vedelty p2p. http://www.aikenamps.com/DR504.gif"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
absqua 20.09.2007 09:57:07 (muokattu 20.09.2007 09:59:04) | |
---|
Dadailijat ihmettelee point-to-pointin etuja. Mielummin kirjailen tänne kuin tonne bittiavaruuteen. En ole asiantuntija, mutta olen lukenut, että p2p tekniikka on kestävämpi (käytännössä rikkoontumattomia) ja laitteet on helpompia huoltaa / modata. Ko. tekniikkaa käyttävät valmistajat joutuvat satsaamaan myös laitteita kasaavaan työväkeen koska niiden tekeminen on käytännössä käsityötä. Piirilevyjä louskuttaa koneet eikä napin painajalla tartte olla sen suurempaa tuntemusta itse tehtävästä laitteesta, eli voidaan käyttää halvempaa työvoimaa. Samoin piirilevytekniikan suosijat saattavat karsia kustannuksia myös itse piirilevyissä, ja suosivat 1-puoleisia levyjä. Konstruktiosta tulee vähemmän kestävä ja alttiimpi kylmäjuotoksille. Joka tapauksessa hyvän laitteen voi kasta monella tapaa, silloin kun halutaan tehdä kunnon laite. Hyvin suunniteltu ja kasattu piirilevykone voi olla ihan yhtä hyvä kuin p2p:kin. Itse asiassa Hiwattitkaan ei ole p2p, vaan turret boardille kasattuja, joka on huomattavasti siistimpi kuin sekaisesti vedelty p2p. http://www.aikenamps.com/DR504.gif Näin on. Mä muuten postasin melkein saman kuvan omaan profiiliini just äsken. :-) E: Yhden epäonnisen kitaristikollegani Bassman 50 on ollut tulipalossa ja parissa kolarissa ja siis käytännössä lähes palasina, mutta point-to-point-tekniikkaa kun on, niin aina se on saatu järkevällä panostuksella korjattua takaisin pelikuntoon. Kotelo tosin on pitänyt rakentaa uudelleen. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
aho 20.09.2007 10:13:40 | |
---|
Olen päässyt jo paperille asti suunnittelemaan kolme eri kaappi yhdistelmää. 4x12 eminence delta 12 elementeillä(mallia Hiwatt) ja 2x10 tai 4x10 eminencen legend BP102 elementeillä. kaikki suljettuina kaappeina ja noi kympit olisi tarkoitus rakentaa joko 4 x (2x10) tai 2 x (4x10) erillisinä yhdistelminä. Koko ja paino ei ole este. Itse väsäsin tuossa aiemmin 4x10 kaapin noilla eminencen legend bp102-elementeillä. Kuva profiilissa ja on ikäänkuin ampeg-klooni. vähemmän on vähemmän |
aho 20.09.2007 10:21:15 | |
---|
Hienoa että aihe herättää keskustelua! Ootte puhuneet paljon 70-luvun Hiwatteista, eli osaisko kukaan kuvailla eroja aiempiin Sound Cityihin? Mulla on b100 mk3 (vm. 68-69) ja ilmeisesti tekniikaltaan varsin samankaltainen Hiwattiin verrattuna, mutta entäs soundipuoli? Hatunnosto Dave Reevesille. vähemmän on vähemmän |
vjvesa 20.09.2007 21:59:01 | |
---|
Missä hinnoissa käytetyt DR-103 nupit pyörii? Drink or Die |
J.Hollström 20.09.2007 22:18:39 | |
---|
Missä hinnoissa käytetyt DR-103 nupit pyörii? Ei taida pyöriä missään hinnoissa kun ei oo paljoo myynnissä näkyny. Jenkkiläisen katalogin hintasuositushaarukka on $1500...$2200. "I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
absqua 20.09.2007 22:19:58 | |
---|
Ei taida pyöriä missään hinnoissa kun ei oo paljoo myynnissä näkyny. Jenkkiläisen katalogin hintasuositushaarukka on $1500...$2200. Saksan ebayssa on parhaillaan yksi. About tonnilla niitä on siellä mennyt. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
J.Hollström 20.09.2007 22:21:24 | |
---|
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
2541 20.09.2007 22:41:58 | |
---|
Missä hinnoissa käytetyt DR-103 nupit pyörii? Noin vuosi sitten kaveri ilmoitti Lahdessa olleen yhden myynnissä, hintaa oli muistaakseni reilu tonni. Kymmenen vuotta asiat oli vielä toisin, 2700 mk pulitin. DR201 eli 200W olisi kiva testata. Joidenkin lähteiden mukaan satakolmosessa olis parempi soundi, mutta ovatkohan sitten vaan tarkoittaneet kitarakäytössä? Kaveri testasi kerran kitaralla; hyvä Malcom Young/Pete Townshend -soundi kun laittoi melkein täysille, mutta taju ja kuulo meinas lähteä.:) |
J.Hollström 20.09.2007 22:48:03 | |
---|
Kymmenen vuotta asiat oli vielä toisin, 2700 mk pulitin. Tää on varmaan turhaa, mutta yhdellä kotipaikkakunnan basistilla on tommosia kaks. Maksoi niistä 200 mk/kpl. Kaveri testasi kerran kitaralla; hyvä Malcom Young/Pete Townshend -soundi kun laittoi melkein täysille, mutta taju ja kuulo meinas lähteä.:) No älä. Townshendhän taisi olla ensimmäisiä staroja kun alkoi käyttämään Hiwatteja, vai oliko jopa hänelle niitä suunniteltu. Live At Leedsillä ekan kerran vissiin levyllä asti kun on lava täynnä Hiwatteja. "I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
2541 20.09.2007 23:00:19 | |
---|
Tää on varmaan turhaa, mutta yhdellä kotipaikkakunnan basistilla on tommosia kaks. Maksoi niistä 200 mk/kpl. Voitit.:) Noitahan kuitenkin Suomessa käytettiin 70-luvulla melko paljon ja sitten kun tämä pahamaineinen "päivitys" (putkinupit Peavey- ja viimeistään Hartke -trankkuihin, Mini-Moogit DX7:kaan jne.) alkoi 80-luvulla, niin luultavasti Hiivatteja sai pilkkahintaan Townshendhän taisi olla ensimmäisiä staroja kun alkoi käyttämään Hiwatteja, vai oliko jopa hänelle niitä suunniteltu. Live At Leedsillä ekan kerran vissiin levyllä asti kun on lava täynnä Hiwatteja. Saatat olla oikeassa. Entwistellä oli sekä 4x12" ja 4x15" kaappeja. Treble- ja bassopuoli tietty erikseen, jo tuolloin. http://www.thewho.net/whotabs/images/bass/jae-70-iowrig.jpg Townshendin ja Entwistlen ekat Hiwattit olivat Sound City L100 -mallista customoituja. http://www.thewho.net/whotabs/soundcity-hiwatt.htm |