![]() 22.08.2007 10:47:04 (muokattu 22.08.2007 10:47:51) | |
---|---|
kaikkia on kokeiltu vuosien varrella, mutta suurimman vaikutuksen ovat tehneet DR Low Riderit (soundi ja tuntuma) sekä DAddario XL-sarja (hinta/hupi-suhde). Suurimmiksi pettymyksiksi, johtuen lähinnä mieltymyksestäni kirkkaaseen soundiin, ovat nousseet Elixirit (se pinnoite estää yläpäätä, ainakin siinä vanhemmassa sarjassa...) ja GHS Boomersit (4 ostetusta setistä kaikissa 2-3 kuollutta kieltä, joita ei vaihdeta takuuseen...) Laklandissa kiinni DR Long Necksit, ja Yammussa Addarion XL nikkelit... | |
![]() 22.08.2007 10:49:37 | |
kaikkia on kokeiltu vuosien varrella, mutta suurimman vaikutuksen ovat tehneet DR Low Riderit (soundi ja tuntuma) sekä DAddario XL-sarja (hinta/hupi-suhde). Suurimmiksi pettymyksiksi, johtuen lähinnä mieltymyksestäni kirkkaaseen soundiin, ovat nousseet Elixirit (se pinnoite estää yläpäätä, ainakin siinä vanhemmassa sarjassa...) ja GHS Boomersit (4 ostetusta setistä kaikissa 2-3 kuollutta kieltä, joita ei vaihdeta takuuseen...) Laklandissa kiinni DR Long Necksit, ja Yammussa Addarion XL nikkelit... Tsekkaa ihmeessä nykyiset Elixirit. Mulla ei vanhemmista ole kokemuksia sillä olen käyttänyt Elixirin kieliä reilun vuoden. Omalta osaltani ainakin kirkkaus on säilynyt pitkään ja yläpäätä on runsaasti peukkuhommiin yms. Suosittelen lämpimästi. | |
![]() 22.08.2007 11:44:43 | |
Pitkään käyttelin pelkästään DR:n high beamssejä. Viime aikoina olen ostellut mm. D'Addariota ja Boomerseja. Ei niissä nyt mainittavia eroja ole, seuraavaksi ostan halvimmat mitä hyllystä löytyy. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 22.08.2007 11:49:28 | |
nikkelisiä D'Addarioita oon nyt käyttäny fenkuissa jotta saa vähän "lämpimämmän" saundin kuin teräskielillä... Starfiressä on GHS:n flatwoundit ja nauhattomassa käpissä EBS:n northern lights kielet jotka on aika sisäänajetut. Mulla ainakin on bassokohtaista noi kielet et mitä laitan mihinkin riippuen saundista mitä haen :) | |
![]() 22.08.2007 12:06:29 (muokattu 22.08.2007 12:15:16) | |
Kieliä on tullut 80-luvun alusta lähtien kokeiltua ja käytettyä vaikka minkälaisia, tässä vaikutelmia muutamista: Rotosound Swing Bass: näitä käytin lähes 10 vuotta, tykkäsin erityisesti karheasta tuntumasta ja räyhäkkäästä soundista, erityisesti tuoreina. Kuluttivat kyllä nauhoja aika tavalla. Vaihdoin merkkiä kun alkoi olla liikaa laadussa vaihtelua, erityisesti E-kieli hyytyi paljon muita aikaisemmin. Lisäksi aivan kuin tehdas olisi jossain vaiheessa tehnyt muutoksia joko materiaaleihin ja/tai valmistusmenetelmään, kun muistikuvan mukaan ne olisivat aikanaan olleet hieman karheamman tuntuisia ja metallisempia soundiltaan. Superwound 606: eli Rotosoundin tehtaan pianonkieli-tyyppinen design joissa vain kielen ydinlanka menee tallan yli. Kai näitä nykyäänkin tehdään, mutten ole varma onko samalla nimellä. Erittäin kitaramainen soundi, paljon sustainia. Soittotuntuman karheus samaa luokkaa kuin Swing Bass-seteissä. D'Addario XL Reds: näitä ei kai ole tehty enää vuosikymmeniin mutta silloin joskus tuli testattua. Kuparipinnotteiset hiomattomat, soundissa uutena sellainen jännä helinä kuin teräskielisessä akustisessa skitassa. Soundi kyllä hiipui nopsaan, kupari hapettui nopeasti. GHS Boomers: näitä tuli pari settiä kokeiltua, soundi oli ihan ok, muttei mitään erityisiä viboja herättänyt. Oli liian jäykkä soittotuntuma minun makuuni. DR Hi-Beams: mukavan joustava tatsi, mutta soundi ei oikein iskenyt, ihan kuin kielissä olisi ollut keskitaajuuksien leikkaus sisäänrakennettuna. D'Addario Chromes: pitihän sitä flättejäkin edes kerran kokeilla: aivan liian jäykät ja uutena soundissa liikaa kolinaa ja kilinää. Tavallaan tykkään todella paljon sellaisesta 60/70-lukujen vanhan liiton bassosoundista joka aikanaan tehtiin fläteillä, mutta ne eivät vaan sovi mun soittotatsille, tai ainakaan nämä eivät sopineet. Elixir Nanoweb: näitä kokeilin kun sain ilmaiseksi setin, Soundin sivuilla oli jokunen vuosi sitten ilmoitus josta kupongin postittamalla sai yhden setin kieliä. Eipä tullut pinnoitettujen kielten pidempää käyttöikää käytännössä testattua kun soundi ja soittotuntuma eivät miellyttäneet ollenkaan, vajaan kahden viikon jälkeen vaihdoin nämä pois. Thomastik Jazz Rounds: näitä parempia ei ole tullut vastaan, soittotuntuma oli juuri sopivan joustava ja hyvin sisäänajettuna niissä oli just se vanhan liiton soundi. Nämä muuten kestivät pidempään kuin mitkään muut kokeilemani, kaksi ja puoli vuotta ja soundi oli parhaimmillaan siinä 6kk - 24kk käytön välillä. Harmi vain että näiden saatavuus on surkea, ei löydy niin mistään päin Suomea. Jos joku tietää mistä näitä saa niin antakaa vinkki. Nettikaupat eivät käy kun ei ole luottokorttia millä tilata. D'Addario XL: suunnitelma B kun edellä mainittuja ei löydy, näitä olen käyttänyt nyt muutaman vuoden ajan. Nikkelipinnoitetut. Aika hyvä tasapainoinen soittotuntuma ja suoraan pakasta otettunakin lämmin soundi jossa mukavasti botnea ja alempaa keskialuetta mukana. Kestävyys ei ole ihan samaa luokkaa kuin Thomastikeissa, kaksi kertaa vuodessa vaihdan setin sitten kun alkaa intonaatio ja vireen pitävyys kärsimään. Lisäksi kokeiltu on ainakin nämä, mutta ei ole jäänyt erityisiä muistikuvia mieleen: Dean Markley Blue Steel, Ernie Ball Super Slinky, Rotosound Solo Bass. EDIT: typot korjattu "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 | |
![]() 22.08.2007 15:21:32 | |
Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista... vähemmän on vähemmän | |
![]() 22.08.2007 15:33:21 | |
Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista... Thomastikit on tatsiltaan löysemmät, hyvä soundi. Näillä olen soitellut useamman vuoden. Fenderit, Labellat ja Pyramidit on sitten jäykemmät. GHS on näiden välimaastossa pikaisen testin perusteella. Näitä kiinnostaisi testata seuraavaksi. Kaikkien soundi on toiminut hyvin, mulle se on enemmän ollut tatsikysymys millä soitetaan. Paksukaulaiseen bassoon lötköt kielet ja ohutkaulaiseen bassoon jäykemmät. | |
![]() 22.08.2007 16:29:10 | |
Kielistä kun puhutaan niin sopiinee tässä ketjussa kysyä myös: Miltä valmistajilta saa sopivia kielisettejä 35-tuuman mensuurilla oleviin bassoihin? Itse käytän nykyisellää Rotosoundin 665LDN 45-130 satsia, kun tykkään nikkelikielien soundista verrattuna rostereihin. Näidenkin kanssa saa kuitenkin hieman purkaa sinistä silkkipunosta pois lavan päästä, ettei sitä jää otelaudan puolelle. Nauhattomassa toimii GHS Boomersit hyvin. | |
![]() 22.08.2007 16:33:25 | |
Miltä valmistajilta saa sopivia kielisettejä 35-tuuman mensuurilla oleviin bassoihin? Monella valmistajalla on erikseen "extra long scale"-settejä, mutta 35 mielestäni toimii vielä tavallisellakin setillä. Varmasti löytyy tietysti marginaalinen ryhmä bassoja, joissa tuo ei riitä, jonkin designhelmen vuoksi. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin | |
![]() 22.08.2007 17:17:17 | |
GHS Boomersien kanssa ei ole ollut ongelmia. Elixirit on turhan liukkaat tuoreina. Seuraavaksi ois D'Addariot vuorossa. | |
![]() 22.08.2007 17:22:37 | |
Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista... Täältä löytyy yksi. Peaveyssa ollut kiinni Fenderin flatwound 055-105 setti jo yli vuoden. Olen ko. kielistä pitänyt alusta asti, saati nyt kun ne ovat jo hyvin marinoituneet, aijaj. "Syksy taas ku bassosoolo, ties et oli tulossa eikä asialle voinut tehdä mitään." - Pelle miljoona, Pyhiinvaeltajat. | |
![]() 22.08.2007 17:36:13 | |
Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista... GHS:n brite flatsit on jääneet pysyvästi presariin. Pari kertaa olen siinä kokeillut hiomattomia mutta vaihtanut saman tien takaisin. Jotenkin tuntuu sopivan siihen bassoon. | |
![]() 23.08.2007 15:31:14 | |
050 - 115 GHS Boomersit on toiminut J-basson kanssa parhaiten niistä, mitä oon testaillut. Uutena tietty aika hifit, mutta jonkin ajan päästä ovat parhaimmillaan. Tasalaatuista tavaraa on ollut tähän asti myös ja hintakin ihan siedettävä. | |
![]() 23.08.2007 17:12:17 | |
Tsekkaa ihmeessä nykyiset Elixirit. Mulla ei vanhemmista ole kokemuksia sillä olen käyttänyt Elixirin kieliä reilun vuoden. Omalta osaltani ainakin kirkkaus on säilynyt pitkään ja yläpäätä on runsaasti peukkuhommiin yms. Suosittelen lämpimästi. oiskohan tuo pinnoite yhtään hellempi nauhattoman otelaudalle...? pitää koklaa... | |
![]() 23.08.2007 23:34:17 | |
Kielistä kun puhutaan niin sopiinee tässä ketjussa kysyä myös: Miltä valmistajilta saa sopivia kielisettejä 35-tuuman mensuurilla oleviin bassoihin? Mulla on Laklandissa ollut EBS Northern lightseja ja nyt on kiinni Ernie Ball Hybrid Slinkyt, ei mitään hätää. Paitsi jos haluaa kielet kiskasta rungon läpi, niin silloin joutuu kielen punoksia vähän purkamaan. Slinkyissä tätä "ongelmaa" luonnollisesti ei esiinny. | |
![]() 24.08.2007 10:46:48 | |
Bassona mulla on ESP Jasso, jossa olen käytellyt muutamia eri kieliä 15 vuoden suhteen aikana. Setti on vahvuutta 45-105 tai 45-100. DR:n kieliä (muistaakseni Hi Beam) käyttelin aikanaan paljon, niissä oli uutena hyvä soundi, tumppuuntu vaan aika äkkiä. Miinuksia lyhyen käyttöiän lisäksi hinta ja sitten kestävyys. Soolontapaisten aikana venytettäessä on useampi kieli mennyt poikki. EBS:n joku setti kävi 10 vuotta sitten kiinni, soundi oli loistava, mutta en saanut paikallisesta enempää kuin yhden setin, niin jäi ainoastaan tästä syystä kokeiluksi. D'Addarion perussettejä (EXL165 ja 170) käytin todella pitkään. Tasalaatuisia, kohtuuhintaisia, mutta ei herätä suuria tunteita. Soundi pysyy aika pitkään hyvänä, mutta ei uutenakaan saa tajuntaa laajenemaan. Perushyvä ja -varma mulle. Pari vuotta olen nyt käyttänyt D'Addarion ProSteels-sarjalaisia (EPS165 ja 170), soundi uutena "pianomaisen" rapea ja kestää pitkään hyvänä. Soundi vähän kuin DR:ssä mutta parempi mulle. Hinta on vain pari euroa korkeampi kuin perus-D'Addarioissa, tämä on toistaiseksi mun kieli. Niin no, no niin | |
![]() 24.08.2007 11:01:09 | |
Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista... Juuri vaihdoin uudet Rotosoundin Trubassit, näillä lähtee sellainen matala jytinä ja humina eikä sitten muuta. Kontrabasson imitointi onnistuu myös hyvänä päivänä. Kielissä on musta nylonpäällyste, sisältä kai ihan tavalliset flätit. Näissäkin saattaa olla jotain laadunvaihtelua nykyään, koska muistikuva soundista oli hieman erilainen. Toivottavasti kyse on vain sisäänsoiton puutteesta, mutta ensituntuma uusilla kielillä oli vähän omituinen. Edellisistä Däddäriön Chromeseista jäi valmistajalle tyypillinen mielikuva, ok peruskielet mutta ei sen kummempaa. Bassona siis nauhaton Ibanez Musician. V. If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England.
-Ian Marson- | |
![]() 24.08.2007 11:48:53 | |
GHS Boomersseja on tullut käytettyä aikalailla viimeaikoina. | |
![]() 24.08.2007 12:08:15 | |
Kaikenlaisia kieliä on tullut kahlattua läpi. DR:t ja EBS:t ovat olleet erityisesti mieleen. Kokeilkaapa piruuttaan joskus näitä Yamahan kieliä. Itse tilasin kerran yhden setin Thomanilta kun oli muutakin tilausta sieltä ja oli muuten ainakin mun mielestä yllättävän hyvät ja halvat. http://www.thomann.de/fi/yamaha_h4030.htm Kyl tää on hieno laji. Rock Rock | |
![]() 24.08.2007 22:52:31 (muokattu 24.08.2007 22:52:42) | |
Mulla on Laklandissa ollut DR:n Long Necksit, siis jos haluaa kielet kiskasta rungon läpi | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)