Aihe: Botnea D- ja G-kielille?
1 2
Karlsson
04.05.2007 13:32:07
Keikalla mulla on ainakin käynyt niin, että d-g-kieliltä soittaessa on tuntunut, että basso lakkasi soittamasta. Soundi on siis ollut todella alapäävoittoinen.

Joskus on tullut vastaan semmoista, että basson alimmista äänistä tulee bassoa niin, että tulee huono olo, mutta sanotaan että siinä A-kielen C:n paikkeilla kuuluukin vaan pelkkää pihinää. Ei siinä muuta, mutta lopputulos kuulostaa, siltä kuin basso olis vain satunnaisesti päällä.

No, toisaalta peukkusoundi oli melkoisen kohdallaan kyllä...
Lisää hifimpää!
Rantsula
04.05.2007 22:10:56 (muokattu 04.05.2007 22:34:08)
Voihan sitä kaiutinkaapin paikkaa siirrellä myös ja kokeilla josko siirtely auttaisi. Varsinki lähellä seinää oleva kaappi boostaa niitä alimpia bassoja ja peittoilmiö jyrää sitten ylempää aluetta kuulumattomiin.
Bassomaanikko
Royal Banzai
04.05.2007 22:43:44
Tämän ongelmanhan on esim. super-old-school-bassoherra Leland Sklar ratkaissut vaihtamalla presarinsa mikinpuolikkaiden paikat keskenään. Muuallakin olen tähän kikkaan törmännyt. Itsellänikin tuo on tehtävälistalla, kunhan jaksaisi... Toisaalta sitten Gibson EB-0:ssani tuollaista ongelmaa ei ole, päinvastoin. G ja D jytäjää alapäätä ku mummo puuroa, mutta ala-E jää usein aika ponnettomaksi. Tämä johtunee kuitenkin ko. basson lyhyestä skaalasta. Tämä tästä.
Karlsson
04.05.2007 22:44:40
Tämän ongelmanhan on esim. super-old-school-bassoherra Leland Sklar ratkaissut vaihtamalla presarinsa mikinpuolikkaiden paikat keskenään. Muuallakin olen tähän kikkaan törmännyt. Itsellänikin tuo on tehtävälistalla, kunhan jaksaisi... Toisaalta sitten Gibson EB-0:ssani tuollaista ongelmaa ei ole, päinvastoin. G ja D jytäjää alapäätä ku mummo puuroa, mutta ala-E jää usein aika ponnettomaksi. Tämä johtunee kuitenkin ko. basson lyhyestä skaalasta. Tämä tästä.

Onks noilla P-mikin puolikkailla tosiaan eroa?

Joku insinööri selittämään, dänx!
Lisää hifimpää!
Royal Banzai
04.05.2007 23:20:51

Joku insinööri selittämään, dänx!

Emmie tiijä, mut Leland Sklar on iso poika ja mie uskon niitä.
Basismi
05.05.2007 11:06:56
Keikalla mulla on ainakin käynyt niin, että d-g-kieliltä soittaessa on tuntunut, että basso lakkasi soittamasta. Soundi on siis ollut todella alapäävoittoinen.

Jos tuo on tilanne, niin eipä juuri auta kuin opetella soittamaan soundilla jossa on keskialuettakin mukana.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
rattledad
05.05.2007 12:15:24

Varmaan tarkoitti noin:
http://www.unlimimusic.com/unlimited/bass/yamaha/bb/1.jpg
Tatuo
05.05.2007 12:39:21
mulla ainaki korjaantu toi ongelma ku ruuvasin alataajuuksien korostusta vähän reilummin ja korkeita kans reilummin ja sit väliinjäävät mid alueet jää pienelle

käytössä hartken combo ja P-J mikitys
www.yad.fi | et sillee
piivei
05.05.2007 15:58:37
Mä en juuri fenderissä oo tuohon ongelmaan törmänny mutta lähtisin kallistamaan niitä mikkejä lähemmäs niitä ohuita kieliä koska ainakin periaatteessa kaikki mikit toimii niin että mitä lähemmäks ne tuodaan äänilähdettä niin sen enemmän matalat äänet korostuu, samoin kuin esim. laulumikissä.

Musarissa mulla oli hiukan tuota ongelmaa ja vika ainakin siinä korjaantui sitä mikkiä kallistamalla mutta jos kääntää siitä bassosta alakertaa liikaa niin taas alkaa E ja A kieli jyräämään liikaa eli aika flättinä on vedettävä että säilyttää hyvän kielibalanssin.
Karlsson
05.05.2007 17:09:11
Varmaan tarkoitti noin:
http://www.unlimimusic.com/unlimited/bass/yamaha/bb/1.jpg

Tuo mulle tuli ekana mieleen, mutta olis mahtavaa tietää jos siellä P-mikin puoliskoissa on eroa.
Lisää hifimpää!
kassper
05.05.2007 23:34:15

Tuo mulle tuli ekana mieleen, mutta olis mahtavaa tietää jos siellä P-mikin puoliskoissa on eroa.

Äkkiseltään tuli mieleen, että mikin siirtyminen lähemmäs kaula vaikuttas soundin munakkuuteen, mutta tiedä sitten onko sillä sentin lähentymisellä, joka siirtäessä saadaan, niin paljon merkitystä.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs "If you kill a whale, you get Greenpeace and Jacques Cousteau on your back, but wipe out sardines and you get a canning subsidy!" -Ben-
rijopu
06.05.2007 11:08:13

Jos P-mikin puoliskoiden magneeteissa tai käämityksessä on eroja, niin silloin mikka alkaa menettää hurinan esto -ominaisuutta.
Karlsson
06.05.2007 15:23:38
Jos P-mikin puoliskoiden magneeteissa tai käämityksessä on eroja, niin silloin mikka alkaa menettää hurinan esto -ominaisuutta.

Ookkei, eli kyse on siis ollut varmaankin tuosta mikkiasetelman kääntämisestä toisinpäin. Asia vilpitön.
Lisää hifimpää!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)