Aihe: 8x10"
1 2 3 4
aho
23.03.2007 12:03:37
Jos niitä halvatun töttöröitä meinaa laittaa samaan lootaan 8 kpl, niin voi kyllä valita vähän epäherkemmän elementin, joka toistaa paremmin pieniä taajuuksia ja joka on sekä mekaaniselta että termiseltä tehonkestoltaan parempi. Eminence Legend BP102 ei ole lainkaan huono vaihtoehto.

Oon itte kääntynyt tuon legendin suuntaan... Alkuperäinen suunitelma oli kyllä tuo Gamma mutta se on vaihtunut legendiin. Gamma olisi tosin 20 € halvempi per kappale. Onkohan legendi sitten kuinka merkittävästi "parempi"? Mulla on toisena kaappina ampegin perus 1x15 ja tarkoitus olisi tehdä sille mahdollisimman sopiva kaveri tuosta 4x10:sta.
vähemmän on vähemmän
poppamies
23.03.2007 15:15:26

...Silti laittaisin kyllä mieluummin vaikka jonkin eminence gamman tai paremman.

Deltasta löytyy 16 ohminen (joka siis on tarpeellinen 8x10" kaapissa) mutta Gammasta ei taida olla 16 ohmista mikä ohmiluku on muutenkin vaikeasti löydettävissä bassokaiuttimissa. Tietenkin 8 ohminen soveltuu mikäli kaapin kokonaisimpedanssi saa olla 4 ohmia.
G strings are for strippers!
Basismi
23.03.2007 16:11:48
Tietenkin 8 ohminen soveltuu mikäli kaapin kokonaisimpedanssi saa olla 4 ohmia.

Miksei saisi?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
okabass
23.03.2007 16:19:11 (muokattu 23.03.2007 20:57:33)
MOI

Otin hyvin harkitun riskin noissa Jenseneissä. Pieni liikepoikkeama arvelutti, ei niinkään muut arvot. Edullinen hinta: 8 elementtiä n. 220$+ rahti 50$. päälle vielä tulli ja alv, ehkä yhteensä €280. 15mm havuvaneri oli €54. Netistä löytynyt tieto MOD:eista on positiivista.

Komootin mitat manuaalista, kuvista ja netistä.

Olennaista "vintage" 8x10" kloonattaessa on 1)elementtien rinnankytkentä. Tällöin kartiot ovat hyvin kontrollissa (tiukka soundi). Ei onnistu 16 tai 8 ohmin elementeillä, vaan täytyy olla 32ohm elementit.

2) suljettu kaappi. Tällöin alapää laskee loivasti. Manuaalin mukaan -3dB piste on 58Hz. Ei mitään mutu 70Hz tai "ei kuulu paljoa alle 100Hz".

3) kaksi neljän elementin "pilaria", suuntaava, laittaa paljon ilmaa liikkeelle.

4) elementtien suht' pieni tehonkesto. Alkuperäisestä CTS elementeistä en ole löytänyt varmaa faktaa. Jossain sanotaan, että kaapin tehonkesto olisi vain 240W. Eli 30W/kaiutin. Toisaalla taas "ehkä jopa 160W/kaiutin". Eräs kaiutinkaappivalmistaja oli sitä mieltä, että 60-luvun lopussa ei ollut erikseen bassokaiuttimia; bassossa käytettiin kitarakaiuttimia.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
poppamies
23.03.2007 18:23:02

Miksei saisi?

Saahan se mutta soveltuuko sitten enään vanhalle putkinupille?
Teijo K.
23.03.2007 21:41:28

Miun bassman ei muuta kuormaa huolikaan kuin 4 ohm. Se vanhuus on tietenkin suhteellista, ei '75 vielä vanha ole.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja.
-Zetterberg
okabass
23.03.2007 23:54:41 (muokattu 24.03.2007 00:32:34)
Kun tunkee kahdeksan tuollaista SVT-810E:n kokoiseen koteloon, ei alle 100 Hz ole hirveästi elämää, ja elementtien lineaarinen liikepoikkeama ylittyy jo 70 W teholla. Toisaalta herkkyys on kohtalaisen hyvä, ja soundipolitiikkahan voi olla silti ihan timanttia arveluuttavista spekseistä huolimatta.

MOI

Tuosta sain ajatuksen: "This one comes in 32 ohms as well for a great replacement in SVT cabinets." Ja: " NICE REPLACEMENT FOR YOUR VINTAGE SVT 8X10 CABINETS."
http://www.jensenvintage.com/mod10-50.htm
http://www.fliptops.net/catalog/product_info.php?products_id=333

Ai, 70W? Kaiutinkaappisuunnittelija Bill Fitzmaurice sanoi niiden "pierevän" jo 20W. Kannattaa muistaa, että max lineaarinen liikepoikkeaman ylityksen jälkeen on vielä (toivottavasti) matkaa kaiuttimen pohjaamiseen. Mulla on tarkoitus pukkia kaiuttimia ainoastaan 300W SVT kloonilla; max n.37W/kaiutin. Luulisi niiden kestävän. Entinen Ampegin työntekijä tosin kertoi Talkbass-forumilla, että ensimmäisten 8x10 kaappiversioiden kaiutinten pohjatessa kuului napsaus, joka muistutti pienoiskiväärin laukausta ;) Ko. Talkbass palstalla eräs kaveri kertoi korvanneensa 1 tai 2 hajonnutta elementtiä SVT-kaapissa MODeilla. Ei kuulemma havainnut soundieroa. Tiedä sitten. Ajattelen, ja toivon soundipolitiikan toimivan. Pieni riskihän siinä tietysti on.

Eikös ole sääntö eikä poikkeus kitara- ja bassovermeissä, että hyvät speksit ja hyvä soundi eivät kulje käsi kädessä.
okabass
24.03.2007 18:17:26

MOI
Miten vahvarin ikä ja sopiva kaiutinkuorma liittyvät toisiinsa?
poppamies
24.03.2007 19:40:06

MOI
Miten vahvarin ikä ja sopiva kaiutinkuorma liittyvät toisiinsa?

Kaikissa vanhoissa vehkeissä ei välttämättä ole 4 ohmiin lähtöä mutta haitanneeko tuo vaikka siihen 8 ohmin lähtöön laittaakin 4 ohmisen pöntön kun on putkivehkeestä kuitenkin kyse.
okabass
24.03.2007 21:45:56
Kaikissa vanhoissa vehkeissä ei välttämättä ole 4 ohmiin lähtöä mutta haitanneeko tuo vaikka siihen 8 ohmin lähtöön laittaakin 4 ohmisen pöntön kun on putkivehkeestä kuitenkin kyse.

MOI
Usein näkee juttuja, joissa puhutaan putkikoneen ja kaiutinkuorman sopivuudesta. Sanotaan esim. että 50% tai 100% ero on ok. Asia ei kuitenkaan ole ihan noin yksiselitteinen, etenkin jos on kyse bassovahvistimesta. Tuolla linkissä on asiantuntevin juttu ko. aiheesta, mitä on tullut vastaan. Tarkoitan ekan sivun neljänneksi viimeistä viestiä (Psycho bass guy).
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=306031
M.Hanski
26.03.2007 14:02:12
Tuosta sain ajatuksen: "This one comes in 32 ohms as well for a great replacement in SVT cabinets." Ja: " NICE REPLACEMENT FOR YOUR VINTAGE SVT 8X10 CABINETS."

Niin no, saattaahan se tosiaan olla vintage-SVT:hen passeli elementti.

Kannattaa muistaa, että max lineaarinen liikepoikkeaman ylityksen jälkeen on vielä (toivottavasti) matkaa kaiuttimen pohjaamiseen.

On toki, enemman tai vahemman. Kannattanee tosin yrittaa olla boostaamatta kauheasti alapaata.

Eikös ole sääntö eikä poikkeus kitara- ja bassovermeissä, että hyvät speksit ja hyvä soundi eivät kulje käsi kädessä.

Bassopuolella on muistettava, etta itse soittimelta tulevan signaalin dynamiikka on kohtalaisen huikea, ja toistettavana on vahintaan oktaavin verran enemman taajuuskaistan alapaassa. Tama asettaa jo alustavia raameja suunnittelulle.

Toki ihan totaalisen paskalta soundaava kaappi voi kuulostaa jonkun mielesta timanttiselta paskalta, ei siina mitaan. Odottelen mielenkiinnolla kommenttejasi. Melko herkka tuosta sun rantiskloonista kylla tulee.
okabass
26.03.2007 17:17:37
Niin no, saattaahan se tosiaan olla vintage-SVT:hen passeli elementti.

On toki, enemman tai vahemman. Kannattanee tosin yrittaa olla boostaamatta kauheasti alapaata.

Bassopuolella on muistettava, etta itse soittimelta tulevan signaalin dynamiikka on kohtalaisen huikea, ja toistettavana on vahintaan oktaavin verran enemman taajuuskaistan alapaassa. Tama asettaa jo alustavia raameja suunnittelulle.

Toki ihan totaalisen paskalta soundaava kaappi voi kuulostaa jonkun mielesta timanttiselta paskalta, ei siina mitaan. Odottelen mielenkiinnolla kommenttejasi. Melko herkka tuosta sun rantiskloonista kylla tulee.

MOI

Kiitos mielenkiinnosta. Odottelen niitä äänisiä saapuvaksi. Kaapin kanssa riittää vielä askarreltavaa mm tiivistys, viimeistely ja maalaus. Pirun kauan se maaposti USA:sta kyllä kestää; ti tulee yhdeksän viikkoa.
M.Hanski
26.03.2007 23:19:50
Kiitos mielenkiinnosta. Odottelen niitä äänisiä saapuvaksi. Kaapin kanssa riittää vielä askarreltavaa mm tiivistys, viimeistely ja maalaus. Pirun kauan se maaposti USA:sta kyllä kestää; ti tulee yhdeksän viikkoa.

Älä sitten tiivistä silikonilla. Joidenkin silikonipohjaisten tiivistetuotteiden höyryt saattavat muistaakseni liuottaa elementtien liimauksia.
okabass
26.03.2007 23:38:29 (muokattu 26.03.2007 23:53:23)
Älä sitten tiivistä silikonilla. Joidenkin silikonipohjaisten tiivistetuotteiden höyryt saattavat muistaakseni liuottaa elementtien liimauksia.

MOI
Joo. Perussilikoni ei muutenkaan oikein pysy vanerissa kiinni. Silikoni kun tarttuu muistaakseni kunnolla aivan sileään pintaan esim lasi. Käytän todennäköisesti Würthin "Liima+tiivistemassaa". Se käy kiinni kuin tauti. Samalta pohjalta kuin Sikaflex. Silikonia voi käyttää, kunhan antaa silikonin kuivua kunnolla. Olikos se muurahaishappohöyryä mitä silkonista irtoaa.
M.Hanski
27.03.2007 10:16:35
Joo. Perussilikoni ei muutenkaan oikein pysy vanerissa kiinni. Silikoni kun tarttuu muistaakseni kunnolla aivan sileään pintaan esim lasi. Käytän todennäköisesti Würthin "Liima+tiivistemassaa". Se käy kiinni kuin tauti. Samalta pohjalta kuin Sikaflex. Silikonia voi käyttää, kunhan antaa silikonin kuivua kunnolla. Olikos se muurahaishappohöyryä mitä silkonista irtoaa.

Valitsin itse joskus jollain perusteilla Casco Akustoseal -akryylimassan tiivistystä varten.
MPU
27.03.2007 10:26:24
Etikkahappoa noista silikooneista haihtuu. Ja niinkun sanottua, ei ne tartu oikein kunnolla mihinkään. Tuollainen liima-tiivistemassa varmasti pysyy kiinni. Halusi tai ei.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
27.03.2007 11:36:28
Valitsin itse joskus jollain perusteilla Casco Akustoseal -akryylimassan tiivistystä varten.

MOI
Saattaa olla helpompi levittää kuin tuo W. massa. Nimestä päätellen juuri kaapin saumojen tiivistämiseen tarkoitettu.
okabass
27.03.2007 11:39:04 (muokattu 27.03.2007 11:39:35)
Etikkahappoa noista silikooneista haihtuu. Ja niinkun sanottua, ei ne tartu oikein kunnolla mihinkään. Tuollainen liima-tiivistemassa varmasti pysyy kiinni. Halusi tai ei.
Marko

MOI
Niihän se taisikin olla. Etikalle se haiseekin.
Kyllä nimenomaan: halusi eli ei. Kokeiltu on täälläkin. ;)
Basismi
28.03.2007 10:04:44
Nimestä päätellen juuri kaapin saumojen tiivistämiseen tarkoitettu.

Oikeastaan se on kyllä tarkoitettu talonrakennustoimintaan, nurkkien tiivistämiseen/siistimiseen. Toimii kai kaapissakin.

Tarviiko sitä edes erikseen tiivistää jos levyt on mitoissa ja kootessa töräyttää vielä liimat saumoihin?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
MPU
28.03.2007 10:29:53
Oikeastaan se on kyllä tarkoitettu talonrakennustoimintaan, nurkkien tiivistämiseen/siistimiseen. Toimii kai kaapissakin.

Tarviiko sitä edes erikseen tiivistää jos levyt on mitoissa ja kootessa töräyttää vielä liimat saumoihin?

Ei tarvii. Uretaaniliiman kanssa kun tekee niin saumoissa olevat pienet epätarkkuudet täyttyvät turpoavalla liimalla.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)