Aihe: SansAmp Bassdriver DI
1 2 3
M.Hanski
05.11.2006 13:49:07 (muokattu 05.11.2006 13:55:19)
Mulla aikanaan harrastelijakäytössä olleet uudemmat BDDI:t (1- ja 3- kanavaiset) ovat olleet huomattavasti kohinaisempia kuin vanhempi eli ennen vuotta 1998 ostettu BDDI. Studiossa tuolla saattaa olla jotain väliä, mutta treeni- tai livekäytössä kohinan merkitys on kohtalaisen pieni.

Soundipolitiikan suhteen on mainittava, että ruuvaamiseen täytyy varata aikaa. Monipuolinen purkkihan tuo on sekä yksi- että kolmikanavaisena, mutta kannattaa todella käyttää aikaa haluamiensa soundien tavoittelemiseen.

Edit: Täytyypi vielä mainita, että BDDI:hin tungettavan signaalin tasolla on oleellinen merkitys kohina- ja ruvettuimsmeiningin kanssa, koska purk(i/ei)ssa ei ole erillistiä input gain -säätöä.
mr.bungle
05.11.2006 14:18:35

Mua kiinnostas että onko kukaan päässy vertailee SansAmppia ja MXR Bass DI:tä?

Mulla on nyt MXR, ja omistin aiemmin SansAmp RBI:n. MXR:ssä on eq:t viritetty paremmille taajuuksille, ja se ei perusasetuksilla muhjaa saundia kuten SansAmp. Putkisaundia en lähtisi MXR:stä etsimään, mutta muuten sen hillitympi olemus miellyttää minua enemmän. Särö on aikamoinen rokkisirkkeli, sitä voi käyttää lähinnä efektinä (paitsi jos soittaa Motörheadia). Särö on erillisellä kytkimellä kytkettävissä päälle/pois. MXR:stä löytyy napin takaa myös contour-toiminto, mikä tuottaa hieman SansAmp-vivahteisen middleleikatun saundin (sans putkisärö). En ole toiminnolle tosin löytänyt bändin kanssa käyttöä.

SansAmpista jäin kaipaamaan sen yläharmonisia korostavaa putkimeininkiä, mutta ajattelin seuraavaksi ostaa EBS:n ValveDriven, joka ehkä paikkaa tätä puutetta.
bassolla hanuriin
M.Hanski
05.11.2006 14:27:29 (muokattu 05.11.2006 14:27:42)
Niin kliseistä kuin tämä onkin, mainitsisin kuitenkin vielä sellaisen seikan, että kunkin soittimen höökä eli ulostulotaso riippuu varsin vahvasti soittajan soittotyylistä ja soittimen säädöistä.

Kokeilkaa ihmeessä kaikenlaisina etuaste/DI-purkkeja, koska niiden soundipolitiikka vaihtelee itse purkin ominaisuuksien lisäksi myös signaaliketjun alkupäästä eli soittajasta ja soittimesta. SansAmp BDDI:tä mainostetaan "soundilinkkarina", mutta loppupeleissä sen tarjoama soundikirjo joko miellyttää tai ei.

Tää nyt oli vähän dadatyylistä, mutta soundi on subjektiivinen asia ja mielestäni parhaan mahdollisen soundin saavuttamiseksi on välillä testattava kaikenlaisia soittimia, härpättimiä, vahvistimia, kaappeja ja kaikkien edellä mainittujen yhdistelmiä.
hemmo
05.11.2006 14:32:53

Mua kiinnostas että onko kukaan päässy vertailee SansAmppia ja MXR Bass DI:tä?

Jeppis. Mulla oli joku aika sitten molemmat. SansAmp oli yksipuolisempi ja middle-säätöä kaipasin. Myin Poppikselle. MXR löytyy vieläkin hyllyssä.
"40-vuotias pitkänlinjan pubitähti"
Dropped C
05.11.2006 16:02:36
BDDI skuuppaa keskiäänet ja se ei sovi minulle. Bass- ja treblesäätöjen leikkaamisellakaan en ole saanut irti riittävästi middlepuukkoa. Äänityksissä BDDI toimii hätävarana, mutta mieluummin käytän Brickiä. Nykyisillä soundimieltymyksillä en edes harkitse Sansampin käyttämistä livenä.

ValveDrive skuuppaa kans... Taajuusvaste tässä on suora silloin kun treble ja bass ovat minimissä ja middle täysillä. Näin sanoi manuaali. Todella loistavalta tuo VD kuulostaa silti. Paras ehkä kuitenkin middle täysillä.
wursti
21.02.2007 14:11:36
Ostin kyseisen pedaalin ja oman basson (aktiivi) kanssa tuli heti ongelmia. Basso ruvettuu epätoivotusti (joka piikin kohdalla pärähtää), vaikka yhtään driveä ei laittaisi ja bassosta on equt flattina. Ongelma ruvettumisen suhteen korjaantuu, kun bassosta laittaa volyymin melkein kiinni, mutta silloin kohina on aivan järkyttävä, eikä soundi ole enää käyttökelpoinen. Mitäs neuvoksi?
Cornflake
21.02.2007 15:10:18
Dropped C:
ValveDrive skuuppaa kans... Taajuusvaste tässä on suora silloin kun treble ja bass ovat minimissä ja middle täysillä. Näin sanoi manuaali. Todella loistavalta tuo VD kuulostaa silti. Paras ehkä kuitenkin middle täysillä.

Joo, näin tekee. Mä en ole sitä oikein muilla asetuksilla pitänytkään kuin tuolleen manuaalin mukaan flättinä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
poppamies
21.02.2007 21:31:19

Ostin kyseisen pedaalin ja oman basson (aktiivi) kanssa tuli heti ongelmia. Basso ruvettuu epätoivotusti (joka piikin kohdalla pärähtää), vaikka yhtään driveä ei laittaisi ja bassosta on equt flattina. Ongelma ruvettumisen suhteen korjaantuu, kun bassosta laittaa volyymin melkein kiinni, mutta silloin kohina on aivan järkyttävä, eikä soundi ole enää käyttökelpoinen. Mitäs neuvoksi?

Pedalin toisella sivulla on pieni dip switch mistä saa valittua herkkyyden passivi/aktiivi. Kato että se on oikeassa asennossa. Kuulakärkikynän kärjellä tai pienellä ruuvarilla saa vaihdettua kytkimen asentoa.
G strings are for strippers!
wursti
21.02.2007 23:19:51
Pedalin toisella sivulla on pieni dip switch mistä saa valittua herkkyyden passivi/aktiivi. Kato että se on oikeassa asennossa. Kuulakärkikynän kärjellä tai pienellä ruuvarilla saa vaihdettua kytkimen asentoa.

En löydä, olenko sokea, vai pitääkö piirilevy irroittaa? Kyseessä perus Sansamp BDDI.
poppamies
22.02.2007 07:43:58 (muokattu 22.02.2007 07:44:18)

En löydä, olenko sokea, vai pitääkö piirilevy irroittaa? Kyseessä perus Sansamp BDDI.

Anteeksi! Taisi olla EBS MultiCompissa tuo mainitsemani säätö. Mulla oli molemmat yhteen aikaan ja niin muisteli väärin.
G strings are for strippers!
GhettoBasso
22.02.2007 09:11:18

Onko sansamp kiinni normi inputissa, vai efekti loop:issa? Mikä basso ja mikä vahvistin? Patteri ja piuhat on OK? Jos drive ja presence on nollissa, niin silloinhan ruvettumista ei pitäisi olla.. Manuska neuvoo bassosta laittamaan volumen täysille ja EQ:n suoraksi, jottei turhaa kohinaa tule.
Rakkautta oppimaan. Mitäpä muutakaan?
wursti
22.02.2007 10:47:19
Onko sansamp kiinni normi inputissa, vai efekti loop:issa? Mikä basso ja mikä vahvistin? Patteri ja piuhat on OK? Jos drive ja presence on nollissa, niin silloinhan ruvettumista ei pitäisi olla.. Manuska neuvoo bassosta laittamaan volumen täysille ja EQ:n suoraksi, jottei turhaa kohinaa tule.

Sansamp on kiinni xlr-outputin kautta digidesign mboxissa. Basso on warwickin rockbass. Signaali menee selkeästi yli sansampissa, koska kaikki toimii normaalisti, kun basson kytkee suoraan mboxiin.
laroma
22.02.2007 10:50:34 (muokattu 22.02.2007 10:52:57)

Sansamp on kiinni xlr-outputin kautta digidesign mboxissa. Basso on warwickin rockbass. Signaali menee selkeästi yli sansampissa, koska kaikki toimii normaalisti, kun basson kytkee suoraan mboxiin.

Onhan sulla pad päällä mboxissa ja sen signaalin vola säädetty siten, ettei klippaa?

Edit: Niin ja line valinta päällä line/di namiskasta
"Virhe musiikissa, virhe elämässä"
Zarmo
22.02.2007 11:25:29

Soitinpa tuossa taannoin reenit Techin Paradriverilla suoraan PA:han. Tykkäsin kovasti, sai kivasti sellaista pehmeän pyöreää pörinää.

Melkeen yhtä hyvä soundi, kuin behringerissä. :-D
Likainen kokolattiamatto.
Vapinamonologeja
wursti
22.02.2007 12:05:50
Onhan sulla pad päällä mboxissa ja sen signaalin vola säädetty siten, ettei klippaa?

Edit: Niin ja line valinta päällä line/di namiskasta

Joo, näin on säädöt...

Kyllä tätä pystyy käyttämään näinkin, kunhan säätää basson volyymia ensin puoli päivää. Rasittavaa tosin, jos täytyy pitää jotain tsiisus-teipin palaa volyyminamiskassa, ettei se vain liiku milliä ja mene särölle. Voisi kokeilla jotain pedaalia tuossa ennen BDDI:tä ja säätää siitä level, auttaiskohan se.
laroma
22.02.2007 12:44:18

Joo, näin on säädöt...

Kyllä tätä pystyy käyttämään näinkin, kunhan säätää basson volyymia ensin puoli päivää. Rasittavaa tosin, jos täytyy pitää jotain tsiisus-teipin palaa volyyminamiskassa, ettei se vain liiku milliä ja mene särölle. Voisi kokeilla jotain pedaalia tuossa ennen BDDI:tä ja säätää siitä level, auttaiskohan se.

No jo on outoa... Onhan sulla se BDDI:n level potikka tarpeeksi pienellä myös. Itse olen nauhoitellut MBoxilla ja Digi002:lla juuri tällä tavalla (XLR ulostulosta,sekä puhdas linja parallel outista) ja hyvin on toiminut. Bassossa mulla on volat täysillä ja EQ flättinä ja/tai ei-flättinä.
"Virhe musiikissa, virhe elämässä"
M.Hanski
23.02.2007 08:49:03

Mulla oli tismalleen samanlainen ongelma erään aktiivibasson kanssa. Asialle ei valitettavasti voi tehdä mitään paitsi säätää volaa bassosta. BDDI:n selkein puute on input gain -säädön puuttuminen.
absqua
23.02.2007 09:40:01
Mulla oli tismalleen samanlainen ongelma erään aktiivibasson kanssa. Asialle ei valitettavasti voi tehdä mitään paitsi säätää volaa bassosta. BDDI:n selkein puute on input gain -säädön puuttuminen.

Näin on. Ja heti sen jälkeen tulee middle-säädön puuttuminen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
faffbey
23.02.2007 12:02:35

Näin on. Ja heti sen jälkeen tulee middle-säädön puuttuminen.

Näin on. Siinä kun on se sisäinen v-leikkaus keskialueen ekvalisoinnissa joka syö botnen ja aiheuttaa käsittämättömän muhjun. Ei toimi aktiivibassolla eikä kyllä passiivisellakaan. Tai ehkä se toimii soittajalla joka soittaa "sievästi". Ja tätä matolaatikkoa on hehkutettu kaikkialla että se melkeen soittaa sun puolesta. Hommasin itsekkin ja pois on jäänyt set-upista. Säilytän tätä vain siksi että jos joskus saan hulluuskohtauksen ja alan treenaamaan kotona...
M.Hanski
23.02.2007 12:09:16
Näin on. Siinä kun on se sisäinen v-leikkaus keskialueen ekvalisoinnissa joka syö botnen ja aiheuttaa käsittämättömän muhjun. Ei toimi aktiivibassolla eikä kyllä passiivisellakaan. Tai ehkä se toimii soittajalla joka soittaa "sievästi". Ja tätä matolaatikkoa on hehkutettu kaikkialla että se melkeen soittaa sun puolesta. Hommasin itsekkin ja pois on jäänyt set-upista. Säilytän tätä vain siksi että jos joskus saan hulluuskohtauksen ja alan treenaamaan kotona...

Blend-, Bass- ja Treble-säätöjen kanssa kikkailemalla voi yrittää ruuvata kekkarivoittoisempaa soundipolitiikkaa. Suosittelen lähtöpisteeksi tällaisia asetuksia: Bass ja Treble klo 9:ään ja Blend klo 12:een.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)