Aihe: kannattaako ostaa?
1 2 3
MadMatt
29.09.2006 19:59:24

Osta. Osta. Osta
Ja tule ensiviikolla kysymään mikä olisi hyvä basso...

Itsellänikin on halvinta mallia mutta 7enderi kuitenkin ja vaikka en varsinaisesti basisiti ole mutta silti...Eihän tolla hinnalla voi mitään hyvää saada, ei bassoa, ei kitaraa ehkä korkeintaan rumpukapulat hyvästä puusta.
Travenin
30.09.2006 00:06:56
Eihän tolla hinnalla voi mitään hyvää saada - -

Jälleen yksi hra Ennakkoluulo. Hinta ei ole laadun mitta, se vain kertoo siitä ketkä sitä valmistaa. Harley Bentonit on pienten kiinalaiskättösten töitä, kuten myös jotkin muut halvat bassot(ehkei ihan kaikki), vaikka niiden hinta on yli tuplat HB:sta. En tiedä mistä syystä ne on HB:t on niin halpoja.

Itselläni on Harley Bentonin bassosta (HBB200BK) kokemusta runsaasti. Vuoden ainakin on tuo basso kestäny. Se ei tietenkään ole mikään huippu, mutta ehdottomasti hintaansa nähden laadukas (huom. hintaansa nähden). Soundi on tosi lussu släpätessä ja se on vähän raskaks soittaa. Ja ihan rehellisesti, haluan päästä tuosta eroon. Haluun laadukkaamman ja nimekkäämmän pelin. :)

Elikkä ajattelin ostaa basson ja kysyisin kannatteeko ostaa tämmöstä.

Hmmm... Jos et haluu miksikään huippubasistiksi jolla on hyvä maine, niin se on ihan hyvä ostos. Kyllä sillä pitäs soittaan pystyä.
emt. Googleta.
jjylli
30.09.2006 03:50:32
no, tää nyt on tätä. ite soitin aikanaan halvoilla lainabassoilla (enemmän tai vähemmän fender-kopioita) todetakseni, että haluan paremman basson. 15 vuotiaana käytin kaikki kesäduunista saamani fyrkat vähän käytettyyn aria pro II bassoon (n. 2500mk). se oli paljon rahaa, mutta mä soitan sillä bassolla vieläkin..
jjylli
30.09.2006 03:56:53 (muokattu 30.09.2006 03:59:07)
.....................................
Travenin
30.09.2006 12:26:52
15 vuotiaana käytin kaikki kesäduunista saamani fyrkat vähän käytettyyn aria pro II bassoon (n. 2500mk). se oli paljon rahaa, mutta mä soitan sillä bassolla vieläkin..

Ihan btw isäni osti kans teinipoikana vuonna 75 tai 76 kesätyörahoillaan uuden basson. Kannattaa ehkä kerralla ostaa hyvä niin voi soittaa samalla viä 30 vuoden päästä. Basso oli Fender Jazz made in USA. :)
emt. Googleta.
Teijo K.
30.09.2006 12:38:12

Kaverin isä oli kanssa ostanut seitkeetluvulla bassokitaran. Jonkun ihan halvimman mahdollisen mitä vaan löytyy. Soitteli sillä sitten koko "soittouransa" ja nyt se on sitten kaverilla. Magee "plöm" -soundi. Siinä on vieläpä alkuperäiset kieletkin käytössä. :)

Kannattaako siis ostaa halvin mahdollinen, niin se kestää isältä pojalle? Ehkä kuitenkin kannattaisi jättää isommin yleistämättä yksittäistapauksista.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Nieby
30.09.2006 12:52:33
Ihan btw isäni osti kans teinipoikana vuonna 75 tai 76 kesätyörahoillaan uuden basson. Kannattaa ehkä kerralla ostaa hyvä niin voi soittaa samalla viä 30 vuoden päästä. Basso oli Fender Jazz made in USA. :)

mä tein tän kesän duunia ja sain ostettua Fender Precision Bass Made in U.S.A.:in ja en varmana luovu. hintaa kertyi 1250€ ja vähän jäin vielä velan puolelle. kylläpähän tää soitin on semmoinen vehje, notta ei siitä hevillä,popilla, räpillä, jazzilla, swingillä, bluesilla, tai millään muullakaan luovuta.
Ylläri
30.09.2006 13:10:28
No minähän olen yksi niistä (harvoista?), joilla on käynyt hyvä säkä Harley Benton-tuotteen kanssa. Eli jotakuinkin kaksi vuotta sitten hankin viisikielisen HB:n ihan vaan kokeilumielessä, tarkoituksena tutkia miten kätöseni taittuisivat vitosen soitteluun. No taittuivathan ne ja bassokin osoittautui kerrassaan mainioksi. Niin mainioksi, että se noin seuraavan puolentoista vuoden ajan toimi ykkösbassonani ja nykyisin hoitaa vara/treenikämppäbasson virkaa. Koko tänä aikana HB on palvellut moitteettomasti, mitään ylimääräisiä rutinoita tai rätinöitä ei ole ilmaantunut, eikä kaularautaankaan ole juurikaan tarvinnut koskea.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita että varauksetta suosittelisin HB-tuotteita, yhden basson kokemuksella en voi tehdä yleistäviä kannanottoja. Kukin pankoon tuolle kokemukselle haluamansa painoarvon. Ensimmäiseksi bassoksi minäkin kyllä suosittelisin jotain suht varmaa ja kelvolliseksi havaittua tapausta, esmes Ibanezin tai Yamahan edullisimpia malleja. Ne eivät kuitenkaan ole niin hirveän paljon kalliimpia (käytettynä varsinkaan) ja jälleenmyyntiarvo on ihan toista luokkaa. Ja sitten jos jaksaa vielä vähän säästää, niin tullaan jo sellaiseen osastoon, josta voi olla iloa ja hyötyä johyvinkin pitkäksi aikaa (vrt. jjyllin kirjoitus yllä). Kyllä mun mielestäni 400-500 euroon voi saada jo semmoisen basson, että sillä kehtaa mennä jo ihan mille stadionille tai studioon tahansa.

Itse asiassa sanoisin että nämä Bentonit ym. halpikset ovat paradoksaalisesti vähän kokeneemman soitajan kamaa, ts. tyypin joka osaa väkertää ne soittokuntoon ja pääsee yli niiden puutteista. Toisaalta ne ovat halpoja ja helppoja aihioita johonkin kokeellisiin projekteihin. Itsekin voisi kuvitella hankkivani uuden Bentonin ihan vaan seikkailumielessä, jos T-kauppaan ilmestyisi jokin todella villi ja mielenkiintoinen malli, perusfenkkukopiot eivät sinänsä kiinnosta.

Kaikesta huolimatta sanoisin kuitenkin vielä, että en oikein usko näihin "huono soitin voi tappaa soittohalut"-teorioihin. Kyllä ne on ihan muut jutut jotka sen soittoinnon tappaa tai pitää hengissä. Todellista intohimoa musiikkiin ei pidättele mikään (miettikää vaan millaisilla ritsoilla esmes vanhat bluesäijät uraansa aloittelivat) ja sen puutetta ei taas korvaa paraskaan pitkäleima. Täälläkin vanhemman polven soittajat joskus kertoilevat kauhutarinoita ekoista soittimistaan, mutta jotenkin se soittoharrastus/ammatti on pysynyt hengissä tähän päivään asti.

Kaikenlaisia ritsoja on tullut vastaan vuosien varrella ja ihan rehellisesti voin sanoa että vain yksi on ollut ihan totaalisen soittokelvoton: sivarissa Otavan opistossa vastaan tuli joku aivan järkyttävä neuvostoliittolainen lasikuituviritys, jossa eivät edes nauhat olleet oikeilla paikoillaan. Mutta niin vaan silläkin tuli kaljahuuruissa jammailtua... Mutta enivei, muusikonalulla on nykyään kissanpäivät, kelvollisia soittimia saa halvemmalla kuin koskaan. Meidän työssäkäyvien "aikuisten" on hyvä muistaa, että joillekin se 100 euroakin on hirveä summa. Että jos vaihtoehtona on Benton (tai vastaava) nyt tai Ibanez joskus vuoden päästä, niin sanon suoraan että antaa mennä vaan. Laatuun kannatta panostaa, mutta jos se nyt ei vain kerta kaikkiaan ole mahdollista niin parempi paskakin basso kuin ei bassoa ollenkaan. Munsta.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
sunder
30.09.2006 15:37:02
Ainakin kitarapuolella kehuttu J&D vois hyvinkin olla HB:n tappaja. Tekis itsekin mieli kokeilla, miten jasso sopii kätösiini...

https://www.musicstorekoeln.de/en/B … 13-002/0/0/0/detail/musicstore.html
Teijo K.
30.09.2006 16:42:50

Ainakin kitarapuolella kehuttu J&D vois hyvinkin olla HB:n tappaja. Tekis itsekin mieli kokeilla, miten jasso sopii kätösiini...

https://www.musicstorekoeln.de/en/B … 13-002/0/0/0/detail/musicstore.html

Mulla on oikeasti epäilys, että J&D on Harley Benton. Sama tehdas, sama liukuhihna, eri kirjoitus lapaan.
P2
30.09.2006 16:46:38
Mulla on oikeasti epäilys, että J&D on Harley Benton. Sama tehdas, sama liukuhihna, eri kirjoitus lapaan.

Jep, samat cnc-koneet ne siellä jyrsii.
Ylläri
30.09.2006 17:16:55
Mulla on taas teoria, että mitään varsinaista Harley Benton/J&D/mikälie-tehdasta ei olekaan. Uskon että Thomann ja muut kauppiaat vaan kilpailuttaa eri pajoja ja tekee diilit niiden kanssa joilta halvimmalla saa. Tänä vuonna se on ehkä joku tehdas Beijingissä, ensi vuonna ehkä Shanghaissa. Tiedä häntä.

Mutta totuuden nimessä, eihän meillä loppupeleissä ole varmaa tietoa missä tehtaissa Iban tai Jammun tai minkä tahansa "luotettavan" merkin halpasarjoja tehdään. Viime kädessä ratkaisevaa on laaduntarkkailu.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Teijo K.
30.09.2006 17:22:44

Mulla on taas teoria, että mitään varsinaista Harley Benton/J&D/mikälie-tehdasta ei olekaan. Uskon että Thomann ja muut kauppiaat vaan kilpailuttaa eri pajoja ja tekee diilit niiden kanssa joilta halvimmalla saa. Tänä vuonna se on ehkä joku tehdas Beijingissä, ensi vuonna ehkä Shanghaissa. Tiedä häntä.

Mutta totuuden nimessä, eihän meillä loppupeleissä ole varmaa tietoa missä tehtaissa Iban tai Jammun tai minkä tahansa "luotettavan" merkin halpasarjoja tehdään. Viime kädessä ratkaisevaa on laaduntarkkailu.

Todennäköisesti näin. Ihan sama mitä siinä lavassa lukee kun hintalapussa lukee alle 500€. Vähän kärjistetysti näin.
sunder
30.09.2006 20:05:04

Tästäpä minulla ei ollut aavistustakaan.
Ylläri
30.09.2006 21:03:57
Lisää vettä myllyyn. J&D:n sivuilta näyttäisi löytyvän epäilyttävän tutun näköinen basso:

http://www.jandd-guitars.com/jd-jb5.htm

Elikkäs MUUsta kun nylkee lehmäkuosin vex, niin justiinsa tasan tuommoinen sieltä alta löytyy.
Thomas Häggblom
06.11.2006 15:53:37

Ajattelin, että vois jouluks hommata (sähkö)basson ja alkaa soittelemaan sitä tai lyömään sillä :) Mitä mieltä ootte, mikä basso olis tällaselle aloittelevalle hyvä?

Onko Squiereissa mitään hohtoa? Niillähän on se Affinity-P joka tulee siinä paketissa missä on kaikki muukin tarpeellinen. Vai olisko järkevämpää kasata setti itse kauppiaan kanssa?

Mitä bassoja suosittelette?
Hinta ei saisi mennä paljoa yli 500€ (basso+vahvistin+muut kamat)
beissi man
06.11.2006 19:31:23
Osta 500e basso käytettynä saat loistopelin joka kestää monta vuotta ei tarvii heti vaihtaa. Soittelet aluks ilman vahvaria usko pois siitä on hyötyä näin tein itse
T.M
07.11.2006 15:23:43 (muokattu 07.11.2006 15:26:39)
Jos ei rahat riitä esimerkiksi yamahan-halpasarjalaisiin niin osta Benttoni pois ja yritä saada joku "osaava" tuttu säätämään instrumentti kohdalleen jos et itse osaa. Oikein säädetyllä "ritsalla" ei varmasti harrastus lopahda tai jos loppuu niin se olisi loppunut millä merkillä tahansa.

En oikein ymmärrä tuota jälleenmyyntiarvo perustetta ehkä se on sitten jollekkin GAS-kroonikolle tärkeää että voi trokata vehkeet puolen vuoden välein muualle.

Itsellä on ollut käytössä H&B:n presari jo 2 vuotta. (Teipattu tietysti muun merkkiseksi ettei tarvitse kuunnella vittuilua :) Tilasin varuilta siihen uudet di marzion mikit mutta saa nähdä tuleeko juotettua niitä paikoilleen. Kaulan viimeistelyssä (nauhat) on hieman toivomisen varaa mutta muuten ei ole ollut valittamista. Hinta/hupisuhde ollut lyömätön.

J&D:stä ei ole kokemusta kuin yhden kitaran verran ja se ei mielestäni eronnut H&B:n laadusta ainakaan edukseen :)

Seuraavaksi olisi kiva kokeilla jotain 5-kielistä. J&D:llä olisi mukava malli tarjouksessa mutta mutta hieman epäilyttää vitosen toiminta. Fenderin 5-kielinen jazzari olisi tietysti unelma mutta nykyisillä soittotaidoilla/määrillä tuskin saan rahoilleni vastinetta.
trackson
07.11.2006 23:43:05 (muokattu 07.11.2006 23:43:58)
Miten ois tämä?

http://www.behringer.com/BASS-GUITAR-PACK/index.cfm?lang=ENG

Jostain luin kehuja ko. paketin bassosta (hinta-laatu kehuja). Kyseessä on siis täysmittainen 34" skaalainen, 21-nauhainen, vaahterakaulainen soitin, jossa otelauta myös vaahteraa. Rungon materiaalista ei tietoa.

Ohjehinta on 240,- tienoilla. Mukana kaikki tarvittava: vahvistin, pussi, johto, hihna, plekuja, ym. sälää.

Itse ostaisin tämän paketin, jos aloittelisin harrastusta. Meinasin kyllä tilata tuon jo muutenkin, ihan mielenkiiinnon vuoksi.
Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin
Thomas Häggblom
08.11.2006 22:12:34

Juu kiitos ehdotuksista! Ibanezilla ja Squierillahan on myös noita aloitus-settejä missä tulee kaikki mukana. Miten olis tällainen, ulkonäöpn puolesta käy loistavasti ja hintakin on hyvä: http://www.musik-service.de/Bassgit … -Yamaha-RBX-170-prx395570802de.aspx

Kyseessä siis Yamahan RBX-170. Tuo punainen värikin olis miellyttävä mulle.

Etsin siis bassoa joka olisi helppo soittaa, kielet mielellään tarpeeksi löysän tuntuiset ja tuntuma muutenkin sellainen ettei tarvitse liikaa voimaa esim. painaa kieliä alas.

Olen soittanut muutamaa bassoa jossa kielet on hankala painaa fretboardia vasten. Haussa olisi siis basso joka olisi kuin nylonkielinen kitara teräskielisiin verrattuna.
Yksi tällainen mukavan tuntuinen oli Epihonen "Gothic" Thunderbird.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)