esukki 14.03.2006 15:55:39 | |
---|
No, kuten joissakin jutuissa kaipaisi sitä ylimääristä kieltä alle, niin joissakin myös ylle.
No enpä tiedä tuosta. En itse 6-kielistä omista, mutta veteleehän esim. John Myungin 6-kielisellä. Ja taitaa soitella välillä ihan täyspitkiäkin keikkoja. Joo dream theaterin keikat kun on tunnetusti aika lyhyitä kuten biisien pituudestakin voi havaita Itse aloitin 4 kielisellä ja kahden vuoden pompottelun jälkeen siirryin 5-kieliseen. Aluksi hieman vaikeuksia soitto asennon kanssa mutta vähän ajan päästä se alkoi löytyä mutta jos sitä H kieltä ei paljon käytä ostaisin 4-kielisen |
Teijo K. 14.03.2006 16:06:17 | |
---|
No en kyllä saa Metallican The God that failedia kuulostamaan lähellekään niin "tuhdilta" jos soitan sen oktaavia ylempää... onx mus jotain vikaa niinq?? ;) Ja ainoa lääke niitten muutaman äänen puuttumiseen on nostaa koko kuvio oktaavilla ylöspäin? Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
ozmo 14.03.2006 16:09:30 | |
---|
Ja ainoa lääke niitten muutaman äänen puuttumiseen on nostaa koko kuvio oktaavilla ylöspäin? Onko tuttu biisi? Meinaan kyllä musta ainakin tossa tapauksessa on. Ku se koko biisi siis pohjautuu siihen bassokuvioon... |
Samu S. 14.03.2006 16:13:30 | |
---|
Onko tuttu biisi? Meinaan kyllä musta ainakin tossa tapauksessa on. Ku se koko biisi siis pohjautuu siihen bassokuvioon... Sehän on puolisävelaskeleen alavireessä soitettu. |
Värinä 14.03.2006 19:25:29 | |
---|
"Noniin, lasketaan tää bluesbiisi essään, ettei laulajan tartte rääkyä. Ja sehän onkin vähän tuhdimpi soundi!" Paska basisti jos ei kuulosta nelarilla tuhdilta? Höpöhöpö. Aika pieni ääniala laulajalla jos Eb:stä pystyy, muttei E:stä. Munsta. Rock and/or Roll |
J.Hollström 14.03.2006 19:49:00 | |
---|
Aika pieni ääniala laulajalla jos Eb:stä pystyy, muttei E:stä. Munsta. Et oo tainnu paljoo lauleskella? |
piivei 14.03.2006 19:59:45 | |
---|
Hyvä pointti Aki, otetaan vaikka AM:n Black velvet. Orkkis menee esmollista.. :) |
Teijo K. 14.03.2006 20:18:16 | |
---|
Hyvä pointti Aki, otetaan vaikka AM:n Black velvet. Orkkis menee esmollista.. :) Tuttu kipales, olen sitä yhden coverpumpun kanssa soitellutkin. Nelikielisellä, koska silloinen nauhattomani oli nelikielinen. Hyvin toimi ja oli tukeva soundi. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
stenel 14.03.2006 20:59:38 | |
---|
Musarin vitosessa on kielet niin lähellä toisiaan että sillä on monien vaikea soittaa, vaikka nelonen on normimitoilla. Oisko noin?En uso. "Basso tykkää kompressoinnista." |
TommiW. 14.03.2006 23:44:01 (muokattu 14.03.2006 23:47:50) | |
---|
Mullakii on passoi ja mie soitan niit kaikkii sillai tilulii, essästä ja aastakin, ja jopa fissästä ja gessästä. Alkaa juttu lähtä niinsanotusti käsistä. Jos joku ei saa tuhtia soundia nelarilla, niin soittakoon vaikka ysikielisellä. H*arva muu meistä sitä tulee kumminkaan kuulemaan ikinä omin korvin. Samoin, jos joku saa sen tuhdin soundin nelarilla aikaan, niin mitä sitä siitä itkemään? Miksi pitää alkaa tinaamaan, että "mun viiskielisellä-kymppikielisellä-miljoonakielisellä adlerilla saan siien paljon tuhdimman soundin aikaan, eli et voi vetää sitä biisiä tarpeeksi tuhdisti"? Tiputtakoon virettä, tai soittakoon oktaavia ylempää, tai vaikka kahta ja käyttäkööt oktaaveria. Tuhtius on kuulijan korvassa ja soittajan mahassa. PRÖÖT. Piis tai turpiin. |
chief 15.03.2006 02:27:03 | |
---|
Alkaa juttu lähtä niinsanotusti käsistä. Ei mun mielestä. Tämä keskustelu on ollut ihan asiallista. Elä Tommi hermostu. Jos joku ei saa tuhtia soundia nelarilla, niin soittakoon vaikka ysikielisellä. H*arva muu meistä sitä tulee kumminkaan kuulemaan ikinä omin korvin. Vaikkei kuulisikaan niin on silti hyvä tiedostaa tuo asia. Samoin, jos joku saa sen tuhdin soundin nelarilla aikaan, niin mitä sitä siitä itkemään? Miksi pitää alkaa tinaamaan, että "mun viiskielisellä-kymppikielisellä-miljoonakielisellä adlerilla saan siien paljon tuhdimman soundin aikaan, eli et voi vetää sitä biisiä tarpeeksi tuhdisti"? Koska tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan mm. bassoista. "It's the ear, not the gear. " |
Tatuo 15.03.2006 08:08:44 | |
---|
ei siitä haittaa ole menee vaan aluksi kielet sekaisin jos on soittanu 4 kielisellä don't worry i wont hurt you |
Keny 15.03.2006 08:24:10 | |
---|
4 kieline on hyvä mulle kun on erit lyhyet kädet ja sormet. 5 kielinen 34 tuuma jassotyyppinen menee kans ihan ok. 5 kielinen levee kaula ja 35 tuumaa on jo pikkasen vaikeempi ja käsiin tulee ongelmia. 6 kielinen ei vaan toimi.Voi sillä ehkä kuukauden soittaa mutta sen jälkeen rupee kolottaa ranteita ja kyynerpäitä kun on krooninen tenniskyynerpää vaiva.90 luvulla yritin 2 vuotta kutosella painaia välillä muta ei niin ei.Musarin femmalla soitin bändi touhut sitte kunnes siirryin 4 kielisiin jolloin vaivat pysyy minimissään. Täytyy valita sellanen soitin joka on ergonoomisesti kans hyvä kaiken muun lisäks.Pitkät kädet ja sormet omaava basistin on huomattavasti helpompi painia jonkun 6 tai 7 kielisen kanssa. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Värinä 15.03.2006 10:07:58 | |
---|
Et oo tainnu paljoo lauleskella? Nooh. En kauheesti. Mutta kyllä yleensä on selvinnyt vetämällä vaikka sävelaskeleen normia korkeemmaltakin kun on humalapäissään unohtanu irrottaa capon. Tosin kyllähän sillon ne korkeimmat saa sitten välillä hieman "rääkyen" vetää. Se on sitä luomisen tuskaa si niinku. ;) Sitä paitsi mun mielestä tilanne jossa bändi laskee blues-biisin sävellajia, ettei laulajan tarvi rääkyä, kuulostaaa hieman keksityltä... Jossain perushumpassa ehkä... ;) Rock and/or Roll |
omarklah 15.03.2006 10:14:20 | |
---|
5 kielinen levee kaula ja 35 tuumaa on jo pikkasen vaikeempi ja käsiin tulee ongelmia. Juurikin tästä syystä vaihdoin äskettäin vuoden 5-kielisen käytön jälkeen takaisin 4-kieliseen - toivottavasti ei enää kipeydy käsi... Harmittaa vaan, kun joutui muuten hyvästä bassosta luopumaan... Tää sit sanois tälleen... |
Keny 15.03.2006 11:49:12 | |
---|
Juurikin tästä syystä vaihdoin äskettäin vuoden 5-kielisen käytön jälkeen takaisin 4-kieliseen - toivottavasti ei enää kipeydy käsi... Harmittaa vaan, kun joutui muuten hyvästä bassosta luopumaan... Niimpä.Mulla sama edessä ton MTD:n kanssa mikä mulla on. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Aki 15.03.2006 12:19:26 | |
---|
Oisko noin?En uso. Käy kokeilemassa. Ton takia mun bassomaikalta jäi Stingray5 ostamatta, sen kielet on niin lähellä toisiaan että hirvittää. Niin on valitettavasti suurimmassa osassa kopioistakin, ainakin OLP ja Eko. On toki Ibanezillakin jotain malleja jossa kielet tykkää toisistaan enemmän. bändi laskee blues-biisin sävellajia, ettei laulajan tarvi rääkyä, kuulostaaa hieman keksityltä... Paljastuin. Se oli kuin olikin keksitty tilanne. Mitä tulee käden kipeytymiseen, luulen että se on jossain määrin tottumiskysymys. Olen aloittanut 5-kielisillä, ja mulla kädet väsähtää nelikielisillä koska kielet on kauempana toisistaan. Jos on vähääkään lähempänä - kuten vitosissa yleensä - niin sit tuntuu jo kivalta. Kunhan ei olla Musari5:sen olikosenyt 16mm:ssä. |
stenel 15.03.2006 16:33:20 | |
---|
Käy kokeilemassa. Ton takia mun bassomaikalta jäi Stingray5 ostamatta, sen kielet on niin lähellä toisiaan että hirvittää. Olen kokeillut muutaman vuoden... "Basso tykkää kompressoinnista." |
Sampo-Ukko 15.03.2006 20:41:18 | |
---|
Itse ostin 5 kielisen Yamahan rbx375 mallisen basson alavire-mättöä varten ja heitin siihen suoraan nelikielisen hihnan kiinni säätämättä korkeutta mitenkään ja kappas! Ranne kipeytyi ihan kunnolla! Tosin käytän "H"-kieltä lähes pääsääntöisesti läpi kaulan. Kun nostin basson vähän ylemmäs, rannevaivat katosivat.. semmosta.. |
Karlsson 15.03.2006 20:51:37 | |
---|
Itse ostin 5 kielisen Yamahan rbx375 mallisen basson alavire-mättöä varten ja heitin siihen suoraan nelikielisen hihnan kiinni säätämättä korkeutta mitenkään ja kappas! Ranne kipeytyi ihan kunnolla! Tosin käytän "H"-kieltä lähes pääsääntöisesti läpi kaulan. Kun nostin basson vähän ylemmäs, rannevaivat katosivat.. semmosta.. Nii, siis se paksuin on kieli, ei hihna. "Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT |