![]() 28.11.2005 08:32:17 | |
---|---|
.. jos optimaalinen kuorma on 4ohm, niin eikös 8ohm silloin ole optimaalista pienempi kuorma? Jonka siis voi huoletta kytkeä putkinuppiin käsittääkseni. Eikös kuitenkin ole niin, että 2ohmis on isompi kuorma kuin 16ohmia? Tuohoin vaan tuolla viittasin, että numeroiden kasvaessahan kuorma pienenee, eikö? En tiedä mistä te "riitelette" mutta asia on niinkuin sanot. Isompi impedanssi on pienempi kuorma j.ne. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! | |
![]() 28.11.2005 09:05:16 (muokattu 28.11.2005 09:24:50) | |
En tiedä mistä te "riitelette" mutta asia on niinkuin sanot. Isompi impedanssi on pienempi kuorma j.ne. Ei me mistään riidellä, viittasin tuossa hölynpöly-kommentissani vain siihen, että tuossa Unskelotin ekassa kommentissa hän kumosi ensimmäisen väittämänsä toisella väittämällään; "voi kytkeä ihan rauhassa"->"ei ole suotavaa kytkeä". Ihan sama mulle, voin olla vaikka kaikkien mielestä täällä väärässä, mutta itse aion edelleen elää sen mukaan mitä vahvistimen perseessä sanotaan (ellen tiedä että sitä on modattu), eli jos lukee, että minimi impedanssi on 4ohm, niin se on sitten se, ja kytken siihen vain ja ainoastaan 4ohm tai sitä isommalla ohmi-arvolla varustetun kaapin. Suosittelen lämpimästi kaikille muillekin samaa käytäntöä. EDIT; ja lisään vielä, että mulla meni itselläkin isommat ja pienemmät kuormat ja ohmit sekaisin. Mutta en kirveelläkään suostu uskomaan, että putkinuppiin voisi huoletta pistää 4 ohmin kaapin perseeseen, vaikka minimi-impedanssiksi mainittaisiin 8 ohmia. Kun putkinuppihan se nimenomaan on, jota ei saa pistää päällekkään ilman, että siellä on joku komero kiinni, eli 0 ohmin kuorma, eli ääretön kuorma, joka kaiketi johtaa oikosulkuun, eikö? En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 28.11.2005 09:42:03 | |
Putkipäätteelle vaarallisempi tilanne on kytkeä kuormaksi suurempi impedanssi kuin mille ulostulomuuntajan ulosotto on mitoitettu. Itse ulostulomuuntaja sotkee tässä pakan. Pääteputkien, muuntajan ja kuorman yhteispeli on vähän monimutkaisempi juttu. Simppeli esimerkki on vaikkapa Fender Bassman -putkinupit, joiden ulostulojakit oikosulkevat itsensä (kuormaimpedanssi 0 ohm), jos niissä ei ole plugiliitintä sisällä. Yksi kohtalaisen varma tapa hajottaa putkivahvistin on siis jättää kuorma kytkemättä (ääretön kuormaimpedanssi), jolloin ulostulomuuntajan ensiökäämi toimii putkille induktiivisena kuormana, ja jossain vaiheessa hervoton jännitepiikki purkautuu putkien läpi ja voi tuhota sekä putket että ulostulomuuntajan. Jos ulostulomuuntajan ulosotto on mitoitettu 4 ohm kuormalle, ja siihen kytkee 8 ohm kuorman, otetaan askel lähemmäs vaaratilannetta. Jos taas kytketään 4 ohm ulosottoon 2 ohm kuorma, ollaan ihan turvallisilla vesillä. Trankkupäätteelle tilanne on päinvastainen. Ideaalisessa tapauksessa trankkupääte on jännitelähde, jonka ulostuloimpedanssi on nolla. Jos tällaisen lähteen ulostuloon kytkee oikosulun eli 0 ohm, pääsee kuorman läpi ja siten myös päätetrankkujen läpi kulkemaan äärettömän suuri virta, ja päätetransistorit palavat. Jos ulostulon jättää avoimeksi (ääretön kuormaimpedanssi), virta transistorien läpi on pientä lepovirtaa lukuunottamatta nolla, ja elämä jatkuu. Summa summarum: Trankkupäätteen hajottaa oikosulku (0 ohm kuormaimpedanssi) ja putkipäätteen avoin ulostulo (ääretön kuormaimpedanssi eli ei kytkettyä kuormaa). | |
![]() 28.11.2005 09:55:17 | |
Plop plop Unskelotin kirjotukselle. Pitää lukea vielä pariin kertaan hitaasti tavaten, että varmasti menee kaaliin :) | |
![]() 28.11.2005 09:59:25 | |
Plop plop Unskelotin kirjotukselle. Pitää lukea vielä pariin kertaan hitaasti tavaten, että varmasti menee kaaliin :) Executive summary on kahella vikalla rivillä. :P | |
![]() 28.11.2005 10:02:53 | |
Executive summary on kahella vikalla rivillä. :P Kyllä kyllä, mutta hauskahan se olisi ymmärtää myös miksi näin on. | |
![]() 28.11.2005 10:20:31 (muokattu 28.11.2005 10:26:21) | |
Kai tuo sitten on niinkuin Unskelotti sanoo, herää tietenkin vaan kysymys, että miksi noissa vahvistimissa sitten ylipäänsä lukee joku minimi-impedanssi, jos kerran se putkivahvistimen tapauksessa on pikemminkin maksimi-impedanssi. Tuosta asiasta oli meitsin sähköasentaja frendi aika ehdotonta mieltä, ettei se mitään oskiloimaan ala missään tapauksessa, vaikka sinne perseeseen kytkettäisiinkin suurempiohminen kuorma. Mutta voi kai tuo väärässäkin olla, loppujen lopuksihan kyse on kuitenkin vain sähköasentajasta, joka on tehnyt parikyt vuotta vahvavirtahommia. Paha mennä sanomaan. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 28.11.2005 10:26:00 | |
Kyllä ainakin monessa foorumissa asiantuntijat sanoo että 4ohm putkipäätteelle voi kytkeä vaikka yhden 8ohm kaapin, sitten vaan saa vähemmän poweria eikä ainakaan ylikuumene. Mut uskon kyllä sun puheita unskelotti, niinhän ne aina sanoo että all tube vahvari on ihan eri asia kun trankku tai hybridi. | |
![]() 28.11.2005 10:27:53 | |
Mutta voi kai tuo väärässäkin olla, loppujen lopuksihan kyse on kuitenkin vain sähgköasentajasta, joka on tehnyt parikyt vuotta vahvavirtahommia. Paha mennä sanomaan. Meilläkin kävi kerran yks sähkäri asentelemassa lattialämmitystä, joka oli tehnyt varmaan yli 30 vuotta vahvavirtahommia. Soitteli sitten iltasella kossupäissään "no toimmiikosh se lämmityshhhh"... Putkivahvistimien kaapinkytkentään en tältä kaverilta olisi vinkkejä alkanut kyselemään. Jukka Hollström | |
![]() 28.11.2005 10:48:53 | |
En tiedä mistä te "riitelette" mutta asia on niinkuin sanot. Isompi impedanssi on pienempi kuorma j.ne. Ei ole. Mitä suurempi impedanssi sen suurempi on kuorma joka vastustaa sähkön kulkua. Mitä pienempi impedanssi, sen pienempi on kuorma joka vastustaa sähkön kulkua. Ei me mistään riidellä, viittasin tuossa hölynpöly-kommentissani vain siihen, että tuossa Unskelotin ekassa kommentissa hän kumosi ensimmäisen väittämänsä toisella väittämällään; "voi kytkeä ihan rauhassa"->"ei ole suotavaa kytkeä". Niin, putkinuppiin voi 8 ohm ulostuloon kytkeä "ihan rauhassa" pienemmän kuorman, 4 ohmin kaapin. Putkinuppiin ei ole suotavaa kytkeä 8 ohmin ulostuloon suurempaa, vaikka 16 ohmin kuormaa. Ihan sama mulle, voin olla vaikka kaikkien mielestä täällä väärässä, mutta itse aion edelleen elää sen mukaan mitä vahvistimen perseessä sanotaan (ellen tiedä että sitä on modattu), eli jos lukee, että minimi impedanssi on 4ohm, niin se on sitten se, ja kytken siihen vain ja ainoastaan 4ohm tai sitä isommalla ohmi-arvolla varustetun kaapin. Suosittelen lämpimästi kaikille muillekin samaa käytäntöä. Myös minä suosittelen toimimaan näin jos on kyseessä transistoripääte. Putkipäätteen tapauksessa suosittelen uskomaan mitä unskelotti sanoo. EDIT; ja lisään vielä, että mulla meni itselläkin isommat ja pienemmät kuormat ja ohmit sekaisin. Mutta en kirveelläkään suostu uskomaan, että putkinuppiin voisi huoletta pistää 4 ohmin kaapin perseeseen, vaikka minimi-impedanssiksi mainittaisiin 8 ohmia. Kun putkinuppihan se nimenomaan on, jota ei saa pistää päällekkään ilman, että siellä on joku komero kiinni, eli 0 ohmin kuorma, eli ääretön kuorma, joka kaiketi johtaa oikosulkuun, eikö? 0 ohmin kuorma tarkoittaa siis että ei ole kuormaa ollenkaan (oikosulku), vaan sähkö kulkee vapaasti. Ääretön kuorma on silloin kun kaiutinliitännässä ei ole kytkettynä mitään. "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 28.11.2005 10:51:25 | |
EDIT; ja lisään vielä, että mulla meni itselläkin isommat ja pienemmät kuormat ja ohmit sekaisin. Mutta en kirveelläkään suostu uskomaan, että putkinuppiin voisi huoletta pistää 4 ohmin kaapin perseeseen, vaikka minimi-impedanssiksi mainittaisiin 8 ohmia. Kun putkinuppihan se nimenomaan on, jota ei saa pistää päällekkään ilman, että siellä on joku komero kiinni, eli 0 ohmin kuorma, eli ääretön kuorma, joka kaiketi johtaa oikosulkuun, eikö? Eihän tässä muuta kuin joukolla jotain putkinuppia ja sen mahdollista kärtsäämistä testaamaan. | |
![]() 28.11.2005 11:19:04 | |
Ei ole. Mitä suurempi impedanssi sen suurempi on kuorma joka vastustaa sähkön kulkua. Mitä pienempi impedanssi, sen pienempi on kuorma joka vastustaa sähkön kulkua. Ai? Ja kun kaiuttimia laitetaan monta rinnakkain, niin kuormako ei kasva, vaan pienenee? Kun ohmilukuhan kanssa tällöin pienenee. Ja pääte tuuttaa enemmän löylyä sinne kaiuttimille. Ja edelleen kovasti ihmettelen, miksi styrkkareissa sitten mainitaan joku minimi-impedanssi, jos kerran kyseessä mieluummin on maksimi-impedanssi. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 28.11.2005 11:33:47 | |
Ai? Ja kun kaiuttimia laitetaan monta rinnakkain, niin kuormako ei kasva, vaan pienenee? Kun ohmilukuhan kanssa tällöin pienenee. Ja pääte tuuttaa enemmän löylyä sinne kaiuttimille. Ohmiluku pienenee, kuorma pienenee, sähkön kulku helpottuu ja pääte tuuttaa enemmän löylyä kaapeille. Tuota kuormaa voisi ajatella ikäänkuin tulppana joka on suuren vesisäiliön pohjassa. Jos sulla on vaikka halkaisijaltaan 30 cm reikä säiliön pohjassa ja laitat siihen 4 cm tulpan, niin vettä tulee vaikka kuinka. Jos tulppa taasen on vaikka 16 cm niin vettä ei tulekaan enää niin paljoa. 30 cm tulppa tukkii reiän ja on ikäänkuin ääretön kuorma. Trankkunupin tapauksessa ei käy kuinkaan, vettä vain ei tule. Putkinupin tapauksessa siellä säiliössä on ikäänkuin "pumppu" joka ylikuumenee jos sen reiän tukkii. Tuo nyt ei ole ihan suoraan verrattavissa sähköhommiin mutta niinkuin idean tasolla. Toivottavasti selventää. Ja edelleen kovasti ihmettelen, miksi styrkkareissa sitten mainitaan joku minimi-impedanssi, jos kerran kyseessä mieluummin on maksimi-impedanssi. No, kuten sanottua, trankkupäätteen ollessa kyseessä minimi-impedanssi on juuri minimi-impedanssi. Putkipäätteen kanssa asia on eri. "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 28.11.2005 15:25:14 | |
Mitä suurempi impedanssi sen suurempi on kuorma joka vastustaa sähkön kulkua. Mitä pienempi impedanssi, sen pienempi on kuorma joka vastustaa sähkön kulkua. Ylläoleva on minun sähkösivitykseni mukaan oikein, MUTTA vahvistimelle (ainakin trankuille) PIENI KUORMA ON VAIKEAMPI KUIN ISO KUORMA. Äärimmäisen pieni kuorma olisi esim. rautanaula (käytännössä 0 Ohm), josta vaffari yrittäisi tunkea äärettömän suurta virtaa läpi => oikosulku => heikoin lenkki, joka on toivottavasti sulake, sulaa pois. | |
![]() 28.11.2005 15:30:48 | |
Kyllä ainakin monessa foorumissa asiantuntijat sanoo että 4ohm putkipäätteelle voi kytkeä vaikka yhden 8ohm kaapin, sitten vaan saa vähemmän poweria eikä ainakaan ylikuumene. Suosittelen ko. foorumien lukemisen lopettamista, jos kyseessä ei ole jonkinlainen väärinkäsitys. | |
![]() 28.11.2005 15:32:27 (muokattu 28.11.2005 15:33:19) | |
Ylläoleva on minun sähkösivitykseni mukaan oikein, MUTTA vahvistimelle (ainakin trankuille) PIENI KUORMA ON VAIKEAMPI KUIN ISO KUORMA. Äärimmäisen pieni kuorma olisi esim. rautanaula (käytännössä 0 Ohm), josta vaffari yrittäisi tunkea äärettömän suurta virtaa läpi => oikosulku => heikoin lenkki, joka on toivottavasti sulake, sulaa pois. Jaahas, monet on mielipiteet, ei näytä olevan ihan selkeetä tämäkään. En sitten tiedä kuka on oikeassa. Olenko itse täysin väärässä väittäessäni, että manuaaleissa kuitenkin aina mainitaan minimi-impedanssi? Sen mukaan elämällä minä ainakin olen saanut styrkkarini pysymään ehjinä. Olen kyllä ajellut 8 ohmin styrkkaria 16 ohmin kuormalla jne. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 28.11.2005 15:34:40 | |
En sitten tiedä kuka on oikeassa. Olenko itse täysin väärässä väittäessäni, että manuaaleissa kuitenkin aina mainitaan minimi-impedanssi? Sen mukaan elämällä minä ainakin olen saanut styrkkarini pysymään ehjinä. Olen kyllä ajellut 8 ohmin styrkkaria 16 ohmin kuormalla jne. Ilmeisesti käytössä on kuitenkin ollut trankkuvahvari. | |
![]() 28.11.2005 15:57:59 | |
Tarkentava kysymys Unskelotille: tarkoittaako tuo aiempi juttusi sitä, että putkipäätteen ulostulomuuntaja käyttäytyy virtamuuntajan tapaan? Päteekö tämä kaikkiin putkipäätteisiin, esim Marshall, Mesa Boogie, Ampeg, ...? "Bassohan on lyömäsoitin." | |
![]() 28.11.2005 16:04:29 | |
Tarkentava kysymys Unskelotille: tarkoittaako tuo aiempi juttusi sitä, että putkipäätteen ulostulomuuntaja käyttäytyy virtamuuntajan tapaan? Päteekö tämä kaikkiin putkipäätteisiin, esim Marshall, Mesa Boogie, Ampeg, ...? Mikä tahansa muuntaja muuntaa ensiö- ja toisiokäämin kierroslukumäärän suhteen mukaan sekä jännitettä että virtaa eli kyllä. | |
![]() 28.11.2005 16:33:41 | |
Mikä tahansa muuntaja muuntaa ensiö- ja toisiokäämin kierroslukumäärän suhteen mukaan sekä jännitettä että virtaa eli kyllä. Heh. Tarkennus tarkentavaan kysymykseen: tarkoittaako tuo aiempi juttusi sitä, että putkipäätteen ulostulomuuntaja käyttäytyy virtamuuntajaksi kytketyn muuntajan tapaan? "Bassohan on lyömäsoitin." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)