Aihe: tumppu vai hihi?
1 2 3 4 5
rijopu
03.11.2005 15:23:21 (muokattu 03.11.2005 16:42:03)
Mun ajatus soundista on se, että hifisoundin saa tumputettua equttamalla, mutta tumpusta ei saa hifisoundia millään. Niinpä hifin puolella menee. Tosin on ihan kivaa ja hyödyllistä, jos jossai bassossa on tumput ja kulahtaneet (hiotut-) kielet.

Edit. Ainiin ja ne väririllit pois päästä kun tällaisiin joko/tai kyssäreihin vastaa.
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))>
2541
03.11.2005 15:29:52

Jotain siltä väliltä, mutta jos kerta pitää valita niin siten se haifai. Aktiivibassojen kihinästä (pahimmillaan) en tykkää, mutta uudet roundwoundit Thunderbirdissä tai Rickenbackerissa kuulostavat aina herkullisilta ala Entwistle tai Squire. Tarpeeksi tumppua saan demppaamalla tai tonepotikalla.
chief
03.11.2005 16:00:07
Mun ajatus soundista on se, että hifisoundin saa tumputettua equttamalla, mutta tumpusta ei saa hifisoundia millään. Niinpä hifin puolella menee. Tosin on ihan kivaa ja hyödyllistä, jos jossai bassossa on tumput ja kulahtaneet (hiotut-) kielet.

Samoilla linjoilla mennään. Tilanteen mukaan biisin ehdoilla. Soittotekniikkaa muuttamallakin saa "hifibassosta" ihan kohtuu tumpun.
"It's the ear, not the gear. "
jjylli
03.11.2005 16:17:08
Tumputtelijat on perseestä.
Tuoretta soundia suosin.

kauheeta ku mä oonki perseestä..
Rokkinorsu
03.11.2005 16:19:57
Khyll se varmaan sinne hifin puolelle menee. Vaikka kyllä joskus saattaa tumppuki miellyttää, mutta khyll mää valihen hifin.
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
Johannes_t
03.11.2005 16:31:50

Jos näistä pitää valita, niin hihi.
Zarmo
03.11.2005 16:51:19

Tumpuhkon soundin ystävä yleensä oleen, vaikka toki hifillekin on paikkansa. Ite tykkään kielinä vanhoista roundeista, eli vastaan tumppu.
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Lukekaa runoutta
Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
JukkaPena
03.11.2005 16:54:21
hihi on mun juttu

Tuoreiden roundwound-kielien tai roundwound-kielien soundi on mun mielestä monikäyttösempi ja tumppua jos haluu niin pistää superlonidempparia tallaan, mutta flatwoundista ei saa oikein väliaikasesti kirkasta ääntä.

Mut kuulun myös tumputtelijoihin, koska kontrabassossa on flatwoundit, mutta sitä soitankin eniten jousella, jolloin soundi on selkee :)

Mut silti hihi...
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
J.Hollström
03.11.2005 16:56:23
No onhanse hirveetä jos haluu säilyttää mahdollisuuden säätää sitä bassosoundia vielä signaaliketjun loppupäässäkin. Mut jos haluu tappaa soundin jo heti alkuunsa niin tumput on silloin se sun juttu.

Vähän sama kuin laittais laulajalle sukan suuhun ja sanois että alas vetää.
Jukka Hollström
Zarmo
03.11.2005 16:56:25

Pitääkin kokeilla tota, jos vaikka häipys laulusoundistakin turha yläkireys.
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Lukekaa runoutta
Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
Aminohappo
03.11.2005 17:02:56
Noh hmm tää on vähä tämmönen vaikea sekä että juttu eli vastaukseni on tumppu.
Moraalisen krapulan syypää on etanoli eli etyylialkoholi, joka lisää tryptofaaniaminohappoa hajottavan entsyymin, tryptofaanipyrrolaasin, tuotantoa.
flowerpower
03.11.2005 17:04:56
Tumputtelia olen. Vaihdan kielet kun katkee.
stenel
03.11.2005 17:06:18
Hihittelen.
nro5
03.11.2005 17:06:53
Tumppu. Flatit houkuttaisi, mutta en ole uskaltanut vielä vaihtaa vanhoja roundeja pois (olleet jo käytössä viime helmikuusta). DR:n kielet ovat mielestäni todella hyvänkuuloiset, kunhan niistä ekan kuukauden aikana lähtee turhat kihinät pois. Joku aiemmin taisikin mainita, että tuon merkin kielet vanhenevat hienosti.
ötzi
03.11.2005 17:13:47
tumpputtelu on kivaa
Otteet on kitaristeille, Kovat otteet on basisteille!
Ihme Basisti
03.11.2005 17:14:09
Tumputtamalla täälläkin, vaikkakin haen fläteistä selvyyttä (=osittain siis kirkkautta).
jjylli
03.11.2005 17:23:04
duck dunnilla on kielet kuulemma kuuskytluvulta. hirvee se soundi sillä. ihan semmonen kuollu ja kauhee. ei uskois fenderbasisti ja kaikkee..on se kyllä. miten se kehtaaki..
tupakalle
03.11.2005 17:36:35
hyi hyi!!! ;) mä ite inhoon uusii kielii, ne on jotenki sillee omituisen kuuloset.. =/

Niin on, eikä ne kuitenkaan pysy ''omituisen'' kuuloisina kuin pari päivää korkeintaan. Männöö aika paljon rahaa jos meinaa vaan hifistellä. Mutta kait se on joillekin se uus kielisetti viikottain tärkeämpää kun jollekin toiselle olutpäkki päivittäin...
tupakalle
03.11.2005 17:40:06 (muokattu 03.11.2005 17:43:27)
No onhanse hirveetä jos haluu säilyttää vielä mahdollisuuden säätää sitä bassosoundia vielä signaaliketjun loppupäässäkin. Mut jos haluu tappaa soundin jo heti alkuunsa niin tumput on silloin se sun juttu.

No ei oo. Mä en todellakaan kuule soundissa mitään vikaa vaikka ois bassossa ollut samat kielet parikyt vuotta. Kitarassa on kyllä eri asia. Tai siis periaatteessa bassossakin on ihan sama juttu, mutta basson rooli on niin erilainen kuin kitaran, että vanhat kielet ei haittaa. Niin ainakaan minua ja noin niinkuin yleisesti tuskin muitakaan humppatumputtajia.

Missä hinnoissa bassokitaran kielet muuten liikkuu? Enpä oo koskaan vielä joutunut ostamaan.
hemmo
03.11.2005 17:46:11

Missä hinnoissa bassokitaran kielet muuten liikkuu? Enpä oo koskaan vielä joutunut ostamaan.

Kympillä saa, alelaarista.
"Sadowsky - Almost not a peace of shit" - Sam Other
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)