Beksi 26.10.2005 16:14:22 | |
---|
Mutta juu, huomion tulee kiinnittyä siihen miten oma basson soitto nivoutuu yhteen rumpujen kanssa. Pitemmälle vietynä sitten homma synkkaa niin, että fillitkin tulevat kuin yhdeltä mieheltä vaikkei mitään olisi sovittu etukäteen. Tuo kyllä pitää paikkansa. Ollaan soiteltu bändimme rumpalin kanssa kuutisen vuotta yhdessä. Monta kertaa ollaan pidetty "fuusiosessiot" eli soiteltu kahdestaan kaikenlaista enemmän tai vähemmän musikaalista kamaa.. ;) Ei me edes juurikaan jutella, että minkälaista vedetään seuraavaks tai muutenkaan sovita mitään. Toinen vaan alkaa soittamaan toisen miettiessä, että mikä oma juttu sopisi ja lähtee sitten mukaan. Yleensä improvisoimme vain jotain, joskus soitellaan covereita. Muut bändin jäsenet pitävät meidän duo-anemia treenejä järjettöminä, mutta keikoilla huomaa miten me rumpalin kanssa haistellaan toistemme soittoa ja joskus "fillit tulevat kuin yhdeltä mieheltä"... Siitä saa aika hyvät kiksit kun onnistuu soittamaan juttuja hienosti yhteen, jota ei etukäteen olla sovittu. Suosittelen kyllä kokeilemaan treenejä rumpalin kanssa, jos ei ole tullut sitä vielä tehtyä! Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat.. |
MK73 26.10.2005 18:20:34 | |
---|
Suosittelen kyllä kokeilemaan treenejä rumpalin kanssa, jos ei ole tullut sitä vielä tehtyä! Näin on, kyllä Beksi tietää :) Hyödyllistä hommaa, luulen, että monet tätä harrastavatkin. Tuommoisessa "niitä näitä" soittelussa joutuu ja oppii kuuntelemaan toista ihan eri tavalla kun soitettaessa valmiita biisejä, jossa minulla rumpalina (joka ei lue nuotteja) kuluu paljon energiaa kappaleen rakenteen muistamiseen ja solistin seuraamiseen. Tottakai soittajien (etenkin komppiparin) pitkäaikainen yhteistyö on aina eduksi. Kuunnelkaapa esim. Anssi Nykästä & Harri Rantasta, heidän kimppasoitto on todellakin; kuin yhdestä puusta. |
Q-re 26.10.2005 22:25:54 | |
---|
No mun mielestä kovereiden soitto ei paljon auta tässä hommassa, jos ideana on pyrkiä parantamaan yhteensoittoa rumpalin ja basistin välillä. Eli kun basisti ja rumpali osaavat molemmat kotona tai treenikopissa soittaa radiobiisin X, niin molempien soitto natsaa suoraan yhteen ensimmäisissä bänditreeneissä? Ei taida mennä ihan noinkaan. Jamittelu, ideoiden antaminen/nappaaminen ja muu yhteishäröily soiton aikana ovat kyllä toinen puoli yhteensoittoa, mutta aivan perusgrooveja on eri musiikin tyyleissä kovin erilaisia, ja osaa joutuu hakemaan ja soittamaan pitkäänkin ennen kuin homma alkaa oikeasti rullata. Kyllähän melkein jokainen osaa vähän sinnepäin soittaa. Eteen ja taakse ja vähän enemmän eteen tai taakse ja tasan keskelle klikkiä soittaminen, ja eri tempojen kanssa pelaaminen, ja soittaminen _tiukasti_ yhteen prkl, kyllä niitä joutuu harjoittelemaan rumpalin kanssa. Coverit kelpaavat vallan mainiosti, ei kannata ehkä ruveta säveltämään rock-pop-latin-funk-metalli-jazzsikermää ennen kuin ymmärtää näitä jo olemassaolevia grööövejä. |
Heikki L. 26.10.2005 22:42:23 (muokattu 26.10.2005 22:42:35) | |
---|
Musta tuntuu että rumpali soittaa niin kuin soittaa. Ja basisti saa sen kuulostamaan hyvältä tai huonolta. Siinä on meillä valinnanvaraa... ;) Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
Bassballs 28.10.2005 18:48:13 | |
---|
Minulla on tapana rumpalikavereiden kanssa käydä aina vapaina hetkinä paukuttelemassa kahdestaan erilaisia komppeja. Kyllä se oikea rumpali aina metronomin päihittää harjoittelumielessä. Rumpalin ja basistin tärkein hommahan on muodostaa toimiva komppipari, joka soittaa yhteen saumattomasti ja "taskussa". Elämässä pitää olla runkkua!!! |
jjylli 28.10.2005 19:50:58 | |
---|
eikös basistin tehtävä ole tehdä rumpalin elämästä yhtä helvettiä. rumpalit, pah.. |
Spawn 28.10.2005 20:08:45 | |
---|
eikös basistin tehtävä ole tehdä rumpalin elämästä yhtä helvettiä. rumpalit, pah.. Bändin liiderinä tämä onnistuu loistavasti minulta. "Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta |
hollstro 28.10.2005 22:47:14 | |
---|
No mun mielestä kovereiden soitto ei paljon auta tässä hommassa, jos ideana on pyrkiä parantamaan yhteensoittoa rumpalin ja basistin välillä. Tällä se menisi silleen että rumpali yrittää matkia toista rumpalia ja basisti puolestaan yrittää soittaa samalla tavalla kuin toinen basisti. Ideana olisi enemmän yrittää omaksua sen kaverin-joka-on-vieressä soittotyylin, tatsin, mikälien, ym, jne.. kö ? Eli jammailu ja omat biisit kuninkuuteen :) Ymmärrrän pointin, mutta minusta sillä ei ole mitään väliä mitä musiikkia soitetaan sen suhteen toimiiko rumpali/basisti-akseli. Suomen kovin komppiryhmä on pitkään ollut Nykänen/Rantanen. Aikanaan oli Löytyn veljekset ja Kinnuset. Näillä kavereilla homma toimii biisistä ja musiikkityylistä riippumatta. Se paljon puhuttu kemiahan se tässä. Jos jommalla kummalla komppiparista on eri käsitys siitä miten biitti otetan haltuun niin se on sitten siinä. Siinä ei treenit auta. Toisen pitää lähteä. |
sirdickyj 29.10.2005 00:35:08 | |
---|
eikös basistin tehtävä ole tehdä rumpalin elämästä yhtä helvettiä. rumpalit, pah.. Jätkä vetääki vaan paskojen kans, vetäsit kerranki jonkun hyvän kans nii hiffaisit! En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa MINUT jäsenekseen! |
chief 31.10.2005 19:39:11 | |
---|
Jepjep! Olisiko kenelläkään ideoita, että millasilla treeneillä voisi basistin ja rumpalin yhteensoittoa yms prantaa? On nyt semmonen tilanne, että kitaristi pääsee vähän harvemmin treeneihin, niin kelattiin rumpalin kanssa hyödyntää tilanne jotenkin fiksusti. Tätä ei vielä vissiin mainittu. Jos haluatte ottaa täyden hyödyn kahdenkeskisistä sessioistanne niin ottakaa mikki ja nauhuri, MD tai kasettimankka messiin ja nauhoittakaa teidän yhteissoittoa. Soittaessa ei niin hyvin kuule miten homma toimii kun siihen soittamiseen keskittyy enemmän, mutta kun sitä kuuntelee jälkeenpäin nauhalta niin silloin oikeasti kuulee miten homma toimii. "It's the ear, not the gear. " |
Beksi 31.10.2005 20:55:35 | |
---|
Tätä ei vielä vissiin mainittu. Jos haluatte ottaa täyden hyödyn kahdenkeskisistä sessioistanne niin ottakaa mikki ja nauhuri, MD tai kasettimankka messiin ja nauhoittakaa teidän yhteissoittoa. Soittaessa ei niin hyvin kuule miten homma toimii kun siihen soittamiseen keskittyy enemmän, mutta kun sitä kuuntelee jälkeenpäin nauhalta niin silloin oikeasti kuulee miten homma toimii. Tuota on kokeiltu ja Chiefin tavoin hyväksi menetelmäksi havaittu. Sillä tavalla saa myös kaikki "vahingossa" soitetut hyvät riffit yms. talteen, jotka ainakin itseltä tuppaa nopeasti unohtumaan.. Niistä voi sitten alkaa väsäämään vaikka biisiä. Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat..
juki68:"Aivan turha tulla mulle selittämään mistään säröistä ja muista sotkijoista. Kaikki on kokeiltu." |
chief 31.10.2005 21:00:44 (muokattu 31.10.2005 21:01:48) | |
---|
Tuota on kokeiltu ja Chiefin tavoin hyväksi menetelmäksi havaittu. Sillä tavalla saa myös kaikki "vahingossa" soitetut hyvät riffit yms. talteen, jotka ainakin itseltä tuppaa nopeasti unohtumaan.. Niistä voi sitten alkaa väsäämään vaikka biisiä. Tuo reenimetodi toimii myös yksin soittaessa. Jos luulee että oikeasti osaa soittaa jotain niin ei muuta kuin klikki nakuttamaan ja matskua narulle. Johan karisevat turhat luulot omista taidoista! "It's the ear, not the gear. " |
tupakalle 01.11.2005 09:21:46 | |
---|
Muut bändin jäsenet pitävät meidän duo-anemia treenejä järjettöminä, mutta keikoilla huomaa miten me rumpalin kanssa haistellaan toistemme soittoa ja joskus "fillit tulevat kuin yhdeltä mieheltä"... Siitä saa aika hyvät kiksit kun onnistuu soittamaan juttuja hienosti yhteen, jota ei etukäteen olla sovittu. Suosittelen kyllä kokeilemaan treenejä rumpalin kanssa, jos ei ole tullut sitä vielä tehtyä! Toki. Tuo on tosi hyvää treeniä. Imrovisaatiota vaan kehiin. Eihän bändissä välttämättä tarvii edes olla muita soittimia kuin rummut ja basso. Kaikkihan riippuu ihan soittajista, millaista kamaa saa aikaan. |
hollmi-5 01.11.2005 09:49:37 (muokattu 01.11.2005 09:50:47) | |
---|
Joskus joku basisiti ehdottikin treeneja kaksistaan, mutta itse en nähnyt aiheelliseksi. Hyvä basisiti tukee rumpalia ja pitää sen ruodussa. Fillien jälkeen rumpalilla on taipumus hiukan kiilata ja hyvä basisti ottaa timen haltuun. Kitaristit vetää kovin etunojassa kuitenkin, joten basisti on tärkeässä roolissa, joskus rumpali lähee vahingossa kitaristin kelkkaan ja silloin ei välttämättä hyvää seuraa. Rumpalin on helppo soittaa, kun basisti on kunnon soittomies. Toki sama toisinpäin. Mielipiteiden vaihto ja keskustelu biisien soittotavoista on tärkeää. Bändin yhteisissä treeneissä ne sovitukset kannattaa mieluumminkin tehdä. Jos basisitilla ja rumpalilla on yhteistä aikaa ja innokkuutta kaksin treenaamiseen, niin tuskin siitä haittaa on. Mika Hollström |
Niskamies 01.11.2005 09:57:09 | |
---|
Jos basisitilla ja rumpalilla on yhteistä aikaa ja innokkuutta kaksin treenaamiseen, niin tuskin siitä haittaa on. Mä olen soitellut yhden rumpalin kanssa todella paljon kahdestaan. Yhtenä syynä se että kaksi tyyppiä on helpompi saada samaan paikkaan samaan aikaan kuin neljä tyyppiä. Mun mielestä toi on vaan parantanut yhteissoittoa. Me ollaan ikäänkuin samalla aaltopituudella ja luetaan toistemme ajatuksia. Mun mielestä siitä on ollut hyötyä myös bändissä. |
Chaka 01.11.2005 10:45:34 | |
---|
Jepjep! Olisiko kenelläkään ideoita, että millasilla treeneillä voisi basistin ja rumpalin yhteensoittoa yms prantaa? On nyt semmonen tilanne, että kitaristi pääsee vähän harvemmin treeneihin, niin kelattiin rumpalin kanssa hyödyntää tilanne jotenkin fiksusti. Mielestäni homma toimii näin, että rumpalin ja basistin yhteistyö on bändin sydän! jos homma ei toimi niin se on melko hirveetä soppaa sen jälkeen..!! Esim, RATM teki biisinsä niin et basisti ja rumpali soittelivat aluks ja sit vasta tehtiin kitarat(tai ainakin olen kuullut näin, korjatkaa toki ihmeessä jos olen väärässä) Mutta niin tosiaan suosittelen lämpimästi lämmintä ja läheistä yhteistyötä rumpalin kanssa..!! :) She carries me through days of apathy
She washes over me
She saved my life in a manner of speaking
When she gave me back the power to believe |
Beksi 01.11.2005 16:11:28 | |
---|
Esim, RATM teki biisinsä niin et basisti ja rumpali soittelivat aluks ja sit vasta tehtiin kitarat(tai ainakin olen kuullut näin, korjatkaa toki ihmeessä jos olen väärässä) Tuosta RATM:n biisintekotavasta en tiedä, mutta kun biisejä kuuntelee, on helppo uskoa niiden tuolla tavalla syntyvän.. Siinä on mielestäni loistava komppipari! Ei mitään vaikeaa, mutta ah niin hyvin yhdessä toimivaa. ;) Jossain dokkarissa Primuksen rumpali kertoi jostain heidän levyn teostaan, jonka biisit oli tehty juuri tuolla em. tavalla. He kuulemma basisti Claypoolin kanssa soittelivat ensin kahdestaan kamaa narulle ja kun kaikki oli jo muuten valmista, saapui kitaristi vetämään väriä päälle! :D Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat..
juki68:"Aivan turha tulla mulle selittämään mistään säröistä ja muista sotkijoista. Kaikki on kokeiltu." |
Wil-J 01.11.2005 17:41:53 | |
---|
Esim. BMH tekee biisinsä niin et basisti ja rumpali soittelivat aluks ja sit vasta tehdään kitarat ja torvistemmat. Joo, oikein. Mutta en kyllä oikein tohon RATM teoriaan usko sillä basisti lähinnä tuplailee kitaristin jutut. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
sirdickyj 01.11.2005 19:10:11 | |
---|
Mutta en kyllä oikein tohon RATM teoriaan usko sillä basisti lähinnä tuplailee kitaristin jutut. Jaahas...että bassolla Tom Morellon jutut. Kiintoisaa... En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
Wil-J 01.11.2005 19:13:06 | |
---|
Jaahas...että bassolla Tom Morellon jutut. Kiintoisaa... Hehheh. Nyt ymmärsit tahallaan noin. Riffejä tarkoitin. Eikä juuri muuta bassolla soita. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |