![]() 18.09.2005 10:57:27 | |
---|---|
Huoh.. Noitten viestien jälkeen alkaa omat taidot tuntumaa aika kehnoilta.. Tämän keskustelun tarkoitus ei ollu kerätä saarnaus-viestejä. Toi "basso ei ole soolosoitin" on kuultu nii monesti et ei tartte enää valittaa siitä. Pyysin vain jotai hyvän kuulosia bassosooloja jota sais soitella enkä luentoa asiasta "basso ei ole soolosoitin ja kannattis opetella perusasiat eka". piste Nii, mutta eihän se oo... ;D No joo, kai sinä nuilla biiseillä ny alkuun pääset. Mutta se on totta, että Hevissä harvoin basso sooloja on. Harjoittelun iloa.. ;D Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;) | |
![]() 19.09.2005 17:15:20 | |
Huoh.. Noitten viestien jälkeen alkaa omat taidot tuntumaa aika kehnoilta.. Tämän keskustelun tarkoitus ei ollu kerätä saarnaus-viestejä. Toi "basso ei ole soolosoitin" on kuultu nii monesti et ei tartte enää valittaa siitä. Pyysin vain jotai hyvän kuulosia bassosooloja jota sais soitella enkä luentoa asiasta "basso ei ole soolosoitin ja kannattis opetella perusasiat eka". piste Minä olen soitellut huvikseni kaikenlaisia tuttujen kappaleiden melodialinjoja. Ihan mitä vain missä nyt yleensä on vahva melodia. Paitsi että se on kivaa, se kehittää myös melodisuutta joka on yksi tapa soittaa bassoa. Malliesimerkkinä vaikkapa Paul Mc Cartney. Samalla oppii tuntemaan otelautaa vähän syvällisemmin. Vielä tietenkin jos opettelisi ne melodiat nuoteista niin olisi täydellinen treeni. Aloittelija voi lähteä vaikka Ukko Nooasta. Sekin on "soolo" jos sen niin päättää. Munsta. | |
![]() 20.09.2005 01:09:38 | |
Aloittelija voi lähteä vaikka Ukko Nooasta. Sekin on "soolo" jos sen niin päättää. Jesh, soitan ukko nooaa aina välillä, sillä on kiva kikkailla kun ne perusnuotit on aika helppoja periaatteessa.. ja sen melodia ei pääse noin vaan unohtumaan muutenkaan. Let the bass Kikzz. | |
![]() 20.09.2005 07:26:20 | |
Jesh, soitan ukko nooaa aina välillä, sillä on kiva kikkailla kun ne perusnuotit on aika helppoja periaatteessa.. ja sen melodia ei pääse noin vaan unohtumaan muutenkaan. soittanu noitaki oon. Kivaa ja kehi8ttävää puuhaa :) suosittelen | |
![]() 09.10.2005 11:13:50 | |
Siis ootteko kaikki nyt ihan sekasin. Poika parka pyys et annettais vinkkejä sille hyvistä basso sooloista ja suurinosa tulee vinisemään et bassolla ei soiteta sooloja ja ensin perus jutut. Jos teil ei oo mitää hyvii vinkkei tiedossa nii sit voi vaan olla iha hiljaa. Hyvä ja melko helppo soolo: Black Sabbath: N.I.B (alku) | |
![]() 09.10.2005 11:25:25 | |
Siis ootteko kaikki nyt ihan sekasin. Poika parka pyys et annettais vinkkejä sille hyvistä basso sooloista ja suurinosa tulee vinisemään et bassolla ei soiteta sooloja ja ensin perus jutut. Jos teil ei oo mitää hyvii vinkkei tiedossa nii sit voi vaan olla iha hiljaa. Ottaen huomioon soittajan nuoren iän, ei edellä olevissa kommenteissa ole mitään vikaa. Maailma sattuu olemaan täynnä pilittäjiä jotka ei "oikeasti" soittaa mitään. Perushommat haltuun eka, niin soolotkin tulee kuin itsestään. Diu diu! "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 | |
![]() 09.10.2005 14:35:20 | |
Samille plussaa ja kakelle vinkki: opettele kirjoittamaan. | |
![]() 09.10.2005 15:51:47 | |
Tän palstan toiminta on ihan loistavaa: joku nuori jeppe tulee kysymään neuvoa, jonka jälkeen basson ylipapit arvostelee sen soittotaidon näppärästi iän perusteella. Jos kaverin ikä ei selviä mistään, taidot voi myös ihan hyvin arvioida kielioppivirheiden perusteella. Koska jos oot nuori etkä osaa kirjottaa, oot automaattisesti paska. Tämän jälkeen papisto kehoittaa kaveria opettelemaan ne perusasiat. Ja koska aina joku vähän närkästyy neuvoston toimintatavoista niin sit loppukeskustelu käytetäänkin näiden soraäänten hiljentämiseen. | |
![]() 09.10.2005 16:09:58 (muokattu 09.10.2005 16:11:52) | |
Tän palstan toiminta on ihan loistavaa Kyllä mä luulen, että nuo sinun mielessäsi jo myyttisiä vivahteita saavat "ylipapit" ovat kuitenkin ihan vilpittömin mielin liikkeellä. Kyllä näissä väännöissä usein syntyy ihan mukavasti keskusteluakin. Mutta koska tämä palsta on paha ja masentava, niin voit varmaan lueskella vaikka Talkbassia. E: Niin, ja piti sanomani, että kun tuossa kuvailit tyypillisen bassopalstathreadin elinkaarta, niin hyvin useinhan siihen kuuluu myös viiltävä analyysi jonkun meininkiin turhautuneen taholta. Näissä vielä hyvin usein nähdään vakiokirjoittajat jonain pahantahtoisena harmaana eminenssinä. Seer-o - "pätevä soittaja ja ihan kunkku valittaja" | |
![]() 09.10.2005 16:15:14 | |
Ottaen huomioon soittajan nuoren iän, ei edellä olevissa kommenteissa ole mitään vikaa. Maailma sattuu olemaan täynnä pilittäjiä jotka ei "oikeasti" soittaa mitään. Perushommat haltuun eka, niin soolotkin tulee kuin itsestään. Diu diu! Älä puhu ..skaa! Soolon soitto on harjoiteltava siinä kuin kaikki muukin ja sitä on kehitettävä pikku hiljaa. Mikään ei tule itsestään. Soolojen soitto kehittää fraseerausta ja parantaa huomattavasti soundia kun joutuu soittamaan ympäri kaulaa. Suosittelisin kyseiselle kaverille esim. pikkubasisti 2 kirjaa, tosin siinä olisi hyvä olla opettaja mukana. Ja ainahan löytyy Metallican Anesthesia Pulling Teeth nuotteja. Täällä jauhetaan koko ajan että "perushommat" haltuun ja onhan se totta että perse edellä ei puuhun mennä mutta tietävätköhän ne jotka sitä jauhavat itsekään mitä ne "perushommat" tarkoittaa nykyään? | |
![]() 09.10.2005 16:17:04 | |
Täällä jauhetaan koko ajan että "perushommat" haltuun ja onhan se totta että perse edellä ei puuhun mennä mutta tietävätköhän ne jotka sitä jauhavat itsekään mitä ne "perushommat" tarkoittaa nykyään? Voitko vielä kertauksen vuoksi selventää, että mitä ne nykyaikaiset perushommat ovat? Mulla on kyllä ne perinteisetkin perusasiat vähän hakusessa. Seer-o - "pätevä soittaja ja ihan kunkku valittaja" | |
![]() 09.10.2005 16:39:17 (muokattu 09.10.2005 16:40:23) | |
Voitko vielä kertauksen vuoksi selventää, että mitä ne nykyaikaiset perushommat ovat? Mulla on kyllä ne perinteisetkin perusasiat vähän hakusessa. Tuskin kukaan pystyy sanomaan mitä on perusasiat(okei, tiettyyn tasoon asti pystyy), riippuu mun mielestä soittajasta. Mitä musaa soittaa ym. Tarkoitin tuolla huonolla lauseella sitä että esim. tämän kysyjän kohdalla ei pitäisi kehottaa vaan ylimalkaisesti "ottamaan perusasioita haltuun ennen kuin miettii sooloja". Ennemmin kannustaa opettelemaan sen soolon. Jos siihen on sillä hetkellä innostusta se varmasti vie eteenpäin kaverin bassonsoittoa. Mä meen ny nukkuun... | |
![]() 09.10.2005 19:12:29 | |
Tän palstan toiminta on ihan loistavaa: joku nuori jeppe tulee kysymään neuvoa, jonka jälkeen basson ylipapit arvostelee sen soittotaidon näppärästi iän perusteella. Jos kaverin ikä ei selviä mistään, taidot voi myös ihan hyvin arvioida kielioppivirheiden perusteella. Koska jos oot nuori etkä osaa kirjottaa, oot automaattisesti paska. Tämän jälkeen papisto kehoittaa kaveria opettelemaan ne perusasiat. Ja koska aina joku vähän närkästyy neuvoston toimintatavoista niin sit loppukeskustelu käytetäänkin näiden soraäänten hiljentämiseen. Vai ylipappi...tsiisus... Eikös se oo ollunna toi sisäpiiri yllensä jota tupataan morkkaamaan? "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 | |
![]() 09.10.2005 19:21:22 | |
Älä puhu ..skaa! En. Mikäs vittu se taas täällä mättää? Mielestäni tässä topikissa on annettu useampikin soolobiisi vinkiksi ja samalla muistutettu pottumuusiosaston tärkeydestä. Mielestäni erittäin tervehenkistä, verrattuna siihen että aletaan hehkuttamaan toistaan tolkuttomampia kikkeliskokkelis-osaston vetoja. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että ymmärtämällä perusasiat ja tekemällä hommia hyvän perustekniikan eteen, ne soolotkin tulevat kuin itsestään tai ainakin on pohja jolta ponnistaa helpommin. Vai pitääkö erotella, että nyt vedetään komppipassoo tällee tylsästi ja tunteettomasti ja soolospotissa paatoksella tunteellista tilua? Vai mitä tässä haetaan? "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 | |
![]() 09.10.2005 19:29:04 | |
En. Mikäs vittu se taas täällä mättää? Mielestäni tässä topikissa on annettu useampikin soolobiisi vinkiksi ja samalla muistutettu pottumuusiosaston tärkeydestä. Mielestäni erittäin tervehenkistä, verrattuna siihen että aletaan hehkuttamaan toistaan tolkuttomampia kikkeliskokkelis-osaston vetoja. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että ymmärtämällä perusasiat ja tekemällä hommia hyvän perustekniikan eteen, ne soolotkin tulevat kuin itsestään tai ainakin on pohja jolta ponnistaa helpommin. Vai pitääkö erotella, että nyt vedetään komppipassoo tällee tylsästi ja tunteettomasti ja soolospotissa paatoksella tunteellista tilua? Vai mitä tässä haetaan? Pisti hymyilyttämään jostakin syystä tämä. Ite sanoisin että noin viis vuotta soitettuani aloin edes vasta kiinnostua mistään sooloista, eikä niitä silloin tarvinnut edes sen kummemmin tekniikan kannalta treenata, vaan homma luisti itekseen. Itsekään en millään muotoa katso järkeväksi treenata sooloilua vielä tuossa vaiheessa. Mikäli neuvo on huono taikka kaikin puolin muuten sitä katsotaan halveksuen, niin mikäs siinä. Sanoisin vaikka näin että itse en ainakaan lähtisi ajamaan rallia vielä kun olen vasta puolisen vuotta ajanut autolla. Tietysti näinkin voi tehdä jos katsoo sen fiksuksi, en kiellä. | |
![]() 09.10.2005 20:39:03 (muokattu 09.10.2005 20:41:45) | |
E: Niin, ja piti sanomani, että kun tuossa kuvailit tyypillisen bassopalstathreadin elinkaarta, niin hyvin useinhan siihen kuuluu myös viiltävä analyysi jonkun meininkiin turhautuneen taholta. Näissä vielä hyvin usein nähdään vakiokirjoittajat jonain pahantahtoisena harmaana eminenssinä. Vaan mun näkemys, keskustelua vartenhan nää palstat täällä on, pikku provo voi tuoda vähän uutta rutiiniin... Niin ja oli tossa mun analyysissä se itseironinenki puoli mukana, älä huolehdi. Syyllistyin kaappaukseen, niitä bassosooloja. Eiks jossain gunnareiden biisissä oo bassointro, mikäseoli..? S E: eikä toi soolojen treenaus välttämättä ihan huono juttu oo, jos sen tekee huolella ja hyvin. Onhan siinä kuitenki tekniikkaa ja ehkä melodisuutta mahis kehittää... | |
![]() 09.10.2005 20:56:34 | |
E: eikä toi soolojen treenaus välttämättä ihan huono juttu oo, jos sen tekee huolella ja hyvin. Onhan siinä kuitenki tekniikkaa ja ehkä melodisuutta mahis kehittää... Juu, munsta on ihan sama mitä soittaa, kunhan soittaa. Opettelee sitten perusasiat joko ennen tai jälkee. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
"Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva | |
![]() 09.10.2005 20:59:06 | |
Juu, munsta on ihan sama mitä soittaa, kunhan soittaa. Opettelee sitten perusasiat joko ennen tai jälkee. Mutta eihän oo olemassa ku vain perusvaihtobassoa ja superkikkeliskokkelisbassottelua. Pakko valita että kumpaa skulaa hei! "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 | |
![]() 09.10.2005 21:08:52 (muokattu 09.10.2005 21:09:24) | |
Diu Diu Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 09.10.2005 21:09:09 | |
Juu, munsta on ihan sama mitä soittaa, kunhan soittaa. Opettelee sitten perusasiat joko ennen tai jälkee. Komp och plus. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)