Aihe: Parhaat basistit
1 2 3 4 525 26 27 28 29
tigrushka
20.08.2005 10:27:51
John Entwistle
I got stripes ^..^
chief
20.08.2005 10:42:29 (muokattu 20.08.2005 10:52:17)
Tästä Tom Kennedystä. Äijä ei siis mikään sessiobasisti ole, vaan ihan Weckl-bändin täyspäiväinen basisti.

Höpöpöpö. Tsekkaapa miehen kotisivuilta kohta "studio":

http://www.tomkennedybass.com/

Kova äijä tämänkin.

Samaa mieltä. Soundi on aika jees, lähinnä Kennedyn mahtava tekniikka ja tatsi saa sen kuulostamaan erikoiselta. En tosin ole livenä nähnyt...

Mun mielestä ei ole olemassa parasta. Maailmassa on niin helvetisti hyviä basisteja että koko ajan löytää ennestään tuntemattomia hienoja soittajia. Eri asia onkin sitten miten niitä hienoja juttuja voi omaan soittoonsa sisällyttää. Pitäisi kuunnella ja analysoida niitä "parhaita" soittajia. Se on tietysti helpompaa jos niitä ei ole kuin yksi tai kaksi. Eikä siinä mitään vikaa ole.
"It's the ear, not the gear. "
toivajar16
20.08.2005 11:31:06
Jos haluatte kuulla helvetin hyvän ja tyylikkään bassosoolon niin kuunnelkaa Donny Hathawayn Liveltä Everything is everything biisi. Willie Weeksin soolo on nuotinnettuna uusimmassa Bass Playerissa. Siinä on oikeasti sitä groovea ja kekseliäisyyttä. Se on soolo, jonka mukana voi jorata.
Nälkä lähtee syömällä, nainen juomalla.
Finite Fear
20.08.2005 12:02:33

Kotiteollisuuden HONGISTO
sami kiviniitty
J.Hollström
20.08.2005 12:15:40
Miusta Atlantiksen Vellu on kovin.

http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=42141&
Pirkka
20.08.2005 12:58:24 (muokattu 20.08.2005 13:10:07)
Jos haluatte kuulla helvetin hyvän ja tyylikkään bassosoolon niin kuunnelkaa Donny Hathawayn Liveltä Everything is everything biisi. Willie Weeksin soolo on nuotinnettuna uusimmassa Bass Playerissa. Siinä on oikeasti sitä groovea ja kekseliäisyyttä. Se on soolo, jonka mukana voi jorata.

Jätkä on taas kerran niiiin oikeessa! Tuo on ehkä hienoin soolo mitä bassolla on koskaan soitettu. Kyseinen levy pitäisi kuulua pakollisena joka basistin levyhyllyyn. Jos et omista tätä levyä, et saa omistaa bassoa.;)

(viimeinen lause oli huumoria)

Esim. tuo Carol Kayen diggailu perustuu taatusti monilla enemmän siihen makeeseen juttuun ja sen rouvan vaatimattomaan persoonaan kuin siihen, että se olisi soittanut jotain hirveän erikoista. Hyvinhän se soittaa, mutta ei sen kummemmin kuin monet muutkaan sessioketut, kuten Johanneskin tuolla tuosta "Tom jostakin" sanoi.

CK on kiistämättä yksi merkityksellisimpiä basisteja. Mitä v**tua tarkoittaa "soittanut jotain hirveän erikoista"? Aikana jolloin basso oli suht uusi soitin Carol Kaye ja esim. Jamerson olivat tiennäyttäjiä,silloin erikoisia. Paitövei, bassosta soittimena, mun mielestä kun joku yrittää soittaa jotain hirveän erikoista lopputuloksena on useimmiten grooven pilaaminen, itse syyllistyn siihen päivittäin. Ei millään pahalla...
sirdickyj
20.08.2005 13:57:01
CK on kiistämättä yksi merkityksellisimpiä basisteja. Mitä v**tua tarkoittaa "soittanut jotain hirveän erikoista"? Aikana jolloin basso oli suht uusi soitin Carol Kaye ja esim. Jamerson olivat tiennäyttäjiä,silloin erikoisia.

Ovathan ne edelleen erikoisia, mutta mun pointti ei ollu mollata noita mestareita, vaan peräänkuulutin sitä, kuinka aika usein on vaan päätetty, että joku on kova, ja se sitten on kova, piste. Varmasti olivat omana aikanaan tiennäyttäjiä, kuten oli McCartneykin ja Sheehan silloin kun Talas tuli. Ja on edelleen.

Tuo mun juttu oli, kuten tarkkaavaisimmat lukijat voivat huomata, johdannainen Johanneksen ihmettelystä, että mitäs erikoista siinä Tom-jossakin on, kun samoja asioita soitti monet muutkin studiosoittajat. Sitäpaitsi eikös tuo Carolkin sano siinä dokumentissaan, että ei aina tiedä kuka siellä soitti, kun tuottajat soitattivat koko sessiot usein uusiksi, ja samanlaista soittoa tuli muiltakin?

Paitövei, bassosta soittimena, mun mielestä kun joku yrittää soittaa jotain hirveän erikoista lopputuloksena on useimmiten grooven pilaaminen, itse syyllistyn siihen päivittäin. Ei millään pahalla...

Pahalla ketä kohtaan? En edes oikein tiedä mitä groove on. Tunnistan sen, kun kuulen sellaisen. Musta soitit hienosti bassoa, kun näin in action, en tiedä oliko siinä sitten jotain liikaa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Johannes_t
20.08.2005 14:40:49

Tuo mun juttu oli, kuten tarkkaavaisimmat lukijat voivat huomata, johdannainen Johanneksen ihmettelystä, että mitäs erikoista siinä Tom-jossakin on, kun samoja asioita soitti monet muutkin studiosoittajat.

Jotenkin pitäisi osata tehdä pesäero hiton hyvän ja loistavan välille, mulle kolahtaa musikaalisuus, se kuinka hyvin osaa musiikkia tulkita ja itsensä sinne väliin tunkea. Esim. Carol Kayen ja Sir McCartneyn suurimmat ansiot liittyvät hienoihin bassolinjoihin. Sitten jos Dave Wecklin bändiin tarvitaan joku, joka pystyy vetämään vaikkapa Corean Got A Matchin, niin soitetaan kenelle tahansa Hollywoodin sessioäijälle ja jo lähtee, ihan sama kuka sen vetää.

Got the point?
Teijo K.
20.08.2005 14:46:17 (muokattu 20.08.2005 14:54:32)

:D

Nyt kun sama vastauskin on esiintynyt 2363543 kertaa, niin eiköhän ole aika lyödä todisteita/perusteita tiskiin... Ei mene noirien päät sekaisin :DDDD

Äh, en voi olla pilaamatta hyvää juttua selittelyllä, mutta jos pysähdyt miettimään tuota kysymystä ja sen tiheyttä, sekä vastaustani siihen, voit ehkä huomata siihen vastaukseen piilotetun statementin. Tai sitten et.

Ihka varmasti Jaappaniassa olisivat tajuneet heti. :)

Ps. Olettaen tietysti, että olisin kirjoittanut jaappaniaksi.

Pps. Ei olla Jaappaniassa ei.
"Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.."
-Seer-o.
Johannes_t
20.08.2005 14:49:27

Äh, en voi olla pilaamatta hyvää juttua selittelyllä, mutta jos pysähdyt miettimään tuota kysymystä ja sen tiheyttä, sekä vastaustani siihen, voit ehkä huomata siihen vastaukseen piilotetun statementin. Tai sitten et.

Tässä on kato semmonen "oma lehmä ojassa"-juttu. Kattopääkä kun tossa joskus muutama vuosi takaperin kun tänne mnettiin tieni löysin ja samanmoiseen keskusteluun törmäsin, niin kyllähän se pisti ihmetyttämään, että ketäs nämä supersankarit Arva, Sam, Hemmo ja Keny ovat. Kun niimmaan kauhian paljon hehkutettiin. Kato.
sirdickyj
20.08.2005 15:04:28
Got the point?

I got the point, whole time.

Mun mielestä myös Cliff Williams tai Bob Glaub ovat hienoja soittaessaan sitä mitä soittavat, jälkimmäinen lähinnä erään lempilevyni, Fogertyn Blue Moon Swampin, takia, vaikka pisti hienosti myös Steve Perryn ja Journeyn levyillä. Mutta nekin siinä ovat hienon musan hienoja tulkkeja, jollaisia on maailma muutenkin täynnä, mitenkään väheksymättä k.o. herroja, Carolia tai Jamersonia. Vaikea sanoa, millaista jälkeä joku muu olisi saanut Fogertyn, Ac/Dc:n, Beach Boysin tai Motownin sessioissa aikaiseksi, mutta helvetin hienoja bassolinjoja, joiden esittäjät jäävät isompiensa varjoon ikuisiksi ajoiksi, kuulee päivittäin.

Got the point?
Leper Messiah
20.08.2005 19:05:45
no höh, saahan sitä tykätä kenestä haluaa...
Propaganda on propagandaa. Kuuntelen mäkin musiikkia, vaikka olen tutustunut MTV:n ohjelmatarjontaan. - Pira
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
hit
20.08.2005 22:52:17
Jaco Pastorius
Teijo K.
20.08.2005 22:55:49

I got the point, whole time.

Mun mielestä myös Cliff Williams tai Bob Glaub ovat hienoja soittaessaan sitä mitä soittavat, jälkimmäinen lähinnä erään lempilevyni, Fogertyn Blue Moon Swampin, takia, vaikka pisti hienosti myös Steve Perryn ja Journeyn levyillä. Mutta nekin siinä ovat hienon musan hienoja tulkkeja, jollaisia on maailma muutenkin täynnä, mitenkään väheksymättä k.o. herroja, Carolia tai Jamersonia. Vaikea sanoa, millaista jälkeä joku muu olisi saanut Fogertyn, Ac/Dc:n, Beach Boysin tai Motownin sessioissa aikaiseksi, mutta helvetin hienoja bassolinjoja, joiden esittäjät jäävät isompiensa varjoon ikuisiksi ajoiksi, kuulee päivittäin.

Got the point?

Haa, toi Blue Moon Swamp on minullekin lempprilevy, ja tossa perusajatuksesskin olen samaa mieltä. Tapa kertoa hieman erilainen. :)

Joo, lopetin tupakoinnin noihin aikoihin kun tuo levy ilmestyi, ja vaihdoin viimeisen kartongin stupangia tuohon levyyn. Erittäin hyvä diili.
-Seer-o.
sirdickyj
21.08.2005 10:04:22
Haa, toi Blue Moon Swamp on minullekin lempprilevy, ja tossa perusajatuksesskin olen samaa mieltä. Tapa kertoa hieman erilainen. :)

Jep, hieno levy, jola myös Fogerty on ottanut aimo harppauksen eteenpäin kitaristina. Ja sitä perusjuttujen toimivuutta, joka suhteessa...silti en näe missään sauhuttavan Aronoff-Glaub kaksikon toimivuudesta (no, onhan siellä Chad Smithkin ja pari muutakin basistia) mutta periaatteessa täysin samasta kaukalosta syöviä Cliff Williamsia ja Phil Ruddia (syystäkin) sauhutaan.

Miksi? Koska he soittavat suuremmalle yleisölle, moni muukin heistä sauhuaa, koska he ovat oikeasti hyviä ja soittavat hienoa ja suosittua musiikkia ja koska Aku Ankkaa on ollut aina helpompi ymmärtää kuin Tolstoita (karkea vertaus). Ovatko he silti parempia basisteja kuin Abe Laboriel, Chuck Rainey tai Marcus Miller? Lähestulkoon millään laskukaavalla hyvänsä laskettuna eivät, mutta kuitenkin jos joku niin haluaa, niin ilman muuta ovat. Jos joku haluaa toisin, niin sallitakoon sekin hänelle, sama koskee Jamersonia, Jacoa ja Carol Kayea. Ja minä ainakin ekana olen tunnustautumasssa sellaiseksi puukorvaksi, etten todellakaan erota tuosta Motown-ajan kamasta kuka siellä soittaa, ettekä kuule kukaan muukaan, koska kerran edes k.o. raitojen soittajat eivät sitä itse tiedä, tai en osaa ihailla Doorsin Light My Firen bassolinjaa, kun en a)siellä edes sellaista kunnolla kuule b)en pysty kuuntelemaan koko biisiä ilman peräpukamia alusta loppuun.

Kun otsikko on "parhaat basistit" niin helpointa olisi kuitata koko keskustelu sanomalla "ei voi olla parasta, parhaus on kuulijan korvissa". Mutta silloinhan koko m.netin keskustelupalstan voisi kuitata samalla tavalla.
Samu S.
21.08.2005 11:02:22
Mutta silloinhan koko m.netin keskustelupalstan voisi kuitata samalla tavalla.

Tästä tulee taas dickylle plussaa. Minuu vituttaa aina yli kaiken tuo parhaus on kuulijan korvassa -läppä. Sitä mieltä saa toki olla, mutta jos sitä esittää perusteluksi keskustelun turhuudelle, niin on ihan väärässä paikassa: KESKUSTELUPALSTALLA.
Sikäli naurattaakin ku jotku ruikuttaa demokratian ja yhteisen hyvän perään täällä. Tääl o kaks turkulaista vallassa ja joukko mode-apinoita. Mitä ne oikein ajattelee? -Sam Other
Teijo K.
21.08.2005 11:09:36

Tästä tulee taas dickylle plussaa. Minuu vituttaa aina yli kaiken tuo parhaus on kuulijan korvassa -läppä. Sitä mieltä saa toki olla, mutta jos sitä esittää perusteluksi keskustelun turhuudelle, niin on ihan väärässä paikassa: KESKUSTELUPALSTALLA.

Niin, mutta onko paremmuusjärjestykseen listaaminen keskustelua?
-Seer-o.
hemmo
21.08.2005 11:13:33

Eini. Sam Other on ihan huono.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Samu S.
21.08.2005 11:21:57

Ei tietenkään?
Sikäli naurattaakin ku jotku ruikuttaa demokratian ja yhteisen hyvän perään täällä. Tääl o kaks turkulaista vallassa ja joukko mode-apinoita. Mitä ne oikein ajattelee? -Sam Other
sirdickyj
21.08.2005 11:24:11

Ei ole, onneksi sitä esiintyy harvemmin täällä. Vai esiintyykö?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)