![]() 17.10.2008 12:32:04 (muokattu 17.10.2008 12:36:45) | |
---|---|
Totta kai on tarkoitettu, kommenttini oli vain reaktio näiden jo aika kovissa hinnoissa liikkuvien harvinaisuuksien näkemiseen. Joo mun mielestä soittimet on tehty soitettavaksi eikä näyttely yksilöiksi. Itseasissa joku hahmo tuolta Rickresourcesta otti joskus yhteyttä erään bändin kuvien kautta ja tarjosi aikas kivan hinnan mutta kun sillon olis taas yksi menny pölyyntymään nii pidin passon ja jatkoin pers.aukisena eloa.. =) Mun käsissä tolla on veistelty joku ehkäpä n.100 keikkaa ilman mitään ongelmia, kerran meni kieli poikki... Yhyy... =) Mut oma moka kun joskus tulee intouduttua ja tulee anettua "aavistuksen" kovempaa löytyä.. Mutta aina parempi rokkarin keikkakäytössä kuin jonkun Rickresourcelaisen pohjattomissa kokoelmissa. Rokkarin.... Siitä keikasta ainakin oli normaali rokkarin egobuustailu kaukana.. =) Jos joku sattuu tietämään ton viulun historiasta jotain niin saa toki kertoa. 31.8.08 Rami Mathalt RIP, rauhaa lepoon. | |
![]() 17.10.2008 13:42:15 (muokattu 17.10.2008 13:44:19) | |
Asiasta kukkaruukkuun tai potkukelkan levyjarruihin. Tuli tässä mieleeni että onkohan kellään tiedossa että onko suomessa kuinka monta Blackstar yksilöä? Onko porukoille tullut vastaan näitä? Onko se semmonen kokomusta Riku, 4001/4003-mallinen? Mä kerran testasin sellaista kaverin treeniksellä, ja totesin ihan paskaksi. Se tosin oli hirveissä säädöissä ja kielet oli ikivanhat. Edit: saako noita vanhoja Rickenbackereita mukaviin säätöihin? Tää ei oo mikään provo, oma '82 4003 oli joskus mahdoton säätää, koska kielet olisivat optimisäädöissä ottaneet tallamikin metallisuojukseen kiinni ainakin kovassa soitossa. Tietysti suojusta olisi voinut viilata... bassolla hanuriin | |
![]() 17.10.2008 13:55:12 (muokattu 17.10.2008 13:57:07) | |
Onko se semmonen kokomusta Riku, 4001/4003-mallinen? Mä kerran testasin sellaista kaverin treeniksellä, ja totesin ihan paskaksi. Se tosin oli hirveissä säädöissä ja kielet oli ikivanhat. Jep, kaulanmerkit on pienet valkoset dotit. Missäpäin tää tapahtu ja koska? Edit: saako noita vanhoja Rickenbackereita mukaviin säätöihin? Tää ei oo mikään provo, oma '82 4003 oli joskus mahdoton säätää, koska kielet olisivat optimisäädöissä ottaneet tallamikin metallisuojukseen kiinni ainakin kovassa soitossa. Tietysti suojusta olisi voinut viilata... Kyl ainakin toi mun viulu on ihan helvetin hyvässä säädössä, ei mitään ongelmia soitella. Kyllä mulla ainakin välillä jälkien mukaan kans ottaa tallamikin suojukseen kiinni, varsinkin silloin kun se oli C# vireessä. Mutta ei miksaaja ainakaan koskaan sanonu että olis ollu mitään ongelmia ton kanssa. Joka kyllä yleensä sano että jos jotain parantamisen varaa oli. Jos asustat piäkaupunkiseudulla niin tule toki joskus kokeilemaan, tai sitten voin tarvittaessa ojentaa säätäjän yhteystiedot joka asuu kyllä tampereella. 31.8.08 Rami Mathalt RIP, rauhaa lepoon. | |
![]() 17.10.2008 14:06:48 (muokattu 17.10.2008 14:07:15) | |
Jep, kaulanmerkit on pienet valkoset dotit. Missäpäin tää tapahtu ja koska? Lempäälässä kolmisen vuotta sitten. Omistaja on joskus vaikuttanut jossain gospel-rockabilly (!) bändissä Kyl ainakin toi mun viulu on ihan helvetin hyvässä säädössä, ei mitään ongelmia soitella. Kyllä mulla ainakin välillä jälkien mukaan kans ottaa tallamikin suojukseen kiinni, varsinkin silloin kun se oli C# vireessä. Mutta ei miksaaja ainakaan koskaan sanonu että olis ollu mitään ongelmia ton kanssa. Joka kyllä yleensä sano että jos jotain parantamisen varaa oli. Jos asustat piäkaupunkiseudulla niin tule toki joskus kokeilemaan, tai sitten voin tarvittaessa ojentaa säätäjän yhteystiedot joka asuu kyllä tampereella. Kerkesin jo 4003:n myymään. Saundin puolesta oon kyllä haikaillut uutta, hyvä kuulla että ne saa kunnon säätöihinkin. bassolla hanuriin | |
![]() 17.10.2008 14:19:38 | |
Edit: saako noita vanhoja Rickenbackereita mukaviin säätöihin? Aika haasteellista se on. Ittellä ollu eniten ropleemaa saada mikit sopivalle korkeudelle. Noi tallamikin pallerot on aika massiiviset, ja nappaa röytäessä helposti kieleen ja silloin napsahtaa tosi ilkeesti juhaa leukaan. Kaulamikki on helpompi, mutta jää helposti epäbalanssiin toisen mikin kanssa, jos se jää korkeammalle. Eipä siinä mitään muuta ihmettä oo kun että volataso laskee aika alas (vrt. muihin bassoihin) kun saa napseen loppumaan jos soittaa kovalla tatsilla. Ton mikinsuojan oon ottanut pois ettei ole vaikeuttamassa ko. säätöä. Täällä on rikujen säätövinkkejä: http://www.joeysbassnotes.com/Joeys%20frameset.htm (Bass guitar maintenance -> Rickenbacker bass guitar maintenance and setup) | |
![]() 17.10.2008 20:28:37 (muokattu 17.10.2008 20:30:33) | |
Terve, anteeksi offtopic, mutta en uskalla perustaa omaakaan ketjua aiheelle kun kuitenki kohtuuläheltä liippaa. Eli ihan uteliaisuudesta kysyisin, että paljonko tuollaisella 70-luvun japsi-Shaftesburylla on noin suurinpiirtein nykyään arvoa? Sellainen nurkista löytyisi, ja harkitsen tässä sen myymistä (tosin saa nähdä sitten, voi kirpaista liikaa myynti). Itse maksoin tuosta 450 puntaa posteineen, en tiedä sitten onko ali- vai ylihinta, turhapa tuota on enää katua jos liikaa tuli makseltua :-) Omakuvasta löytyy pieni & suttuinen kuva, kyseessä on siis kohtalaisen uskollinen 4001-kopio läpirungonkaulalla ja stereoulostulolla. | |
![]() 17.10.2008 20:37:12 | |
Eli ihan uteliaisuudesta kysyisin, että paljonko tuollaisella 70-luvun japsi-Shaftesburylla on noin suurinpiirtein nykyään arvoa? Sellainen nurkista löytyisi, ja harkitsen tässä sen myymistä (tosin saa nähdä sitten, voi kirpaista liikaa myynti). Itse maksoin tuosta 450 puntaa posteineen, en tiedä sitten onko ali- vai ylihinta, turhapa tuota on enää katua jos liikaa tuli makseltua :-) Tommosta 500...600 eur noista kopsuista on nykyään maksettu. | |
![]() 17.10.2008 20:39:08 | |
Tommosta 500...600 eur noista kopsuista on nykyään maksettu. Jeps, jotaki tuohon suuntaan mietinkin. Kiitti nopeasta vastauksesta. | |
![]() 17.10.2008 20:56:00 | |
Terve, anteeksi offtopic, mutta en uskalla perustaa omaakaan ketjua aiheelle kun kuitenki kohtuuläheltä liippaa. Eli ihan uteliaisuudesta kysyisin, että paljonko tuollaisella 70-luvun japsi-Shaftesburylla on noin suurinpiirtein nykyään arvoa? Sellainen nurkista löytyisi - - kyseessä on siis kohtalaisen uskollinen 4001-kopio läpirungonkaulalla ja stereoulostulolla. Arvo lie pitkälti se mitä joku on siitä valmis maksamaan - mikä Rikujen tämänhetkisen saatavuuden ja hintatason huomioon ottaen saattaa olla vallankin kohtalainen summa. Ebaykään ei määritä arvoa RIC:n vainotessa vanhojenkin kopsujen kauppaa oikeuksiaan suojellessaan. Taannoin perehdyin noihin enemmänkin ennen kuin annoin periksi ja ostin oikean. Melkolailla kaikki japsikopiot ovat hemmetin hyviä soittimia, kunhan vain rakenteellisesti ovat kunnossa. | |
![]() 17.10.2008 21:10:17 | |
Joo mun mielestä soittimet on tehty soitettavaksi eikä näyttely yksilöiksi. Itseasissa joku hahmo tuolta Rickresourcesta otti joskus yhteyttä erään bändin kuvien kautta ja tarjosi aikas kivan hinnan mutta kun sillon olis taas yksi menny pölyyntymään nii pidin passon ja jatkoin pers.aukisena eloa.. =) Jeah, itse voisin kuvitella luukuttavani moisen pois ja korvaavani standardivehkeellä... Vaan minullapa ei olekaan siihen tunnesidettä =) nää on näitä haaveiluja, köyhyysrajalle mentiin omankin hankinnan myötä.. Mut oma moka kun joskus tulee intouduttua ja tulee anettua "aavistuksen" kovempaa löytyä.. Pyh, ei niitä hiplattaviksi ole tehty. Kyllä ne soittoa kestää eivätkä käytön jäljet ole häpeä! Rokkarin.... Siitä keikasta ainakin oli normaali rokkarin egobuustailu kaukana.. =) Kantiksessahan juuri ollaan rocknrollin ytimessä! Hikeä, verta ja nöyryyttä! | |
![]() 18.10.2008 01:39:51 | |
Asiasta kukkaruukkuun tai potkukelkan levyjarruihin. Tuli tässä mieleeni että onkohan kellään tiedossa että onko suomessa kuinka monta Blackstar yksilöä? Onko porukoille tullut vastaan näitä? Rattuksen basistilla on moinen. Soitti sillä eilen Kuopion keikallakin. "hyviä jäyniä on yms.:
-tabaskoa muijan tampooneihin
-fuzzin vaihtaminen jalkaväkimiinaan" -Zarmo | |
![]() 18.10.2008 03:41:14 | |
Rattuksen basistilla on moinen. Soitti sillä eilen Kuopion keikallakin. Kuvista päätellen ei ole Rattuksen sällillä Blackstar, jossa siis ei reunalistaa ja mustaksi värjätty vaahteraotelauta. Kovasti näyttäisi olevan 4003 Shadow, jossa bubingaotelauta mustilla doteilla ja shakkikuvioitu reunalista. Shadow käsittääkseni vielä harvinaisempi, kasarispesiaali sekin. | |
![]() 20.10.2008 15:04:35 | |
Olen nyt soitellut kuukausitolkulla Rikulla (reilu kymmenvuotias 4003 MG) ja kyllähän siihen alkaa jo tottumaan. Soittoergonomialtaan Riku häviää Leo Fenderin tuotteillle. Teräväkulmainen body ja erikoinen kaulan muotoilu, kulmikas ja tasapaksu, ovat ehkä ensimmäisenä huomiotavia asioita. Balanssi sen sijaan on hyvä niin istualtaan kuin seisten soittaessa. Mikinsuojus on pahassa paikasa, ja se oli poistettava. Piti perskules purkaa lähes puoli bassoa että se lähti. Samalla tippui tallasta osa veks, talla kun on pelkkien kielten varassa, vähän niinkuin tune-o'-matic. Saundi on omansa, alimmat bassot ja ylimmät diskantit puuttuvat niin akustisesti kuin sähköisestikin. Silti napakka, erottuva ja hyvä basson saundi. Soitin on hyvin tehty ja erittäin jämäkkä. Paino normaali reilu 4 kiloa. Tallan ja kaulan säätö on normaalia hankalampaa, ei kuitenkaan mahdotonta kun tietää mitä tekee. Juki kommentoi tuota mikkijuttua jo aikaisemmin ja olen asiasta samaa mieltä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 21.10.2008 10:28:11 | |
Aika haasteellista se on. Ittellä ollu eniten ropleemaa saada mikit sopivalle korkeudelle. Noi tallamikin pallerot on aika massiiviset, ja nappaa röytäessä helposti kieleen ja silloin napsahtaa tosi ilkeesti juhaa leukaan. Kaulamikki on helpompi, mutta jää helposti epäbalanssiin toisen mikin kanssa, jos se jää korkeammalle. Eipä siinä mitään muuta ihmettä oo kun että volataso laskee aika alas (vrt. muihin bassoihin) kun saa napseen loppumaan jos soittaa kovalla tatsilla. Ton mikinsuojan oon ottanut pois ettei ole vaikeuttamassa ko. säätöä. Tuohon volume- ynnä napseongelmaan sain helpotusta kynsilakalla. En siis lakannyt kynsiäni, vaan vetelin muutaman kerroksen väritöntä lakkaa tallamikin napoihin. Olen tyytyväinen lopputulokseen, koska pahin pauke lähti, mutta volat säily. Olen käyttänyt samaa konstia myös jazz-bassoon. Omasta Rikussani ei ostaessa ollut mikkisuojaa, kun edellinen omistaja oli sen tietty hukannut. Ostettuani moisen menikin sitten muutama yritys erehdyksineen ennenkuin sen sai oikein paikoilleen. Ei ole ihan yhtä simppeliä kuin Fendereissä. Onhan se mikkisuoja toki vähän tiellä joissain tilanteissa, mutta toisaalta tykkään välillä tukea kämmentä siihen plektralla soittaessa, ja show-bisneksessä kun ollaan, niin täytyy ottaa huomioon myös ulkonäköasiat. Mun mielestä Riku ilman mikkisuojusta näyttää jotenkin vajaalta, se reikä siinä kaulamikin ympärillä on niin valtava. Ostin oman 90-luvun alun 4003-jetglo-monsterini ebaysta joskus nelisen vuotta sitten. Siinä oli kovan käytön tuomia kolhuja, yksi vaihdettu vääränlainen viritystappi, ei-alkuperäinen (musta) pleksi ja rikkinäinen mikkikytkin. Sainkin sen sitten kohtuuhintaan, kaikkine tulleineen ja alveineen yhteensä noin 900€. Pienten korjailujen ja säätöjen jälkeen se on ihan mahtava soitin. Varsinkin plektrasoundi on mun mielestä Rickenbackerissa hemmetin kova. Hieman taisteluarpinen ulkonäkö ei haittaa yhtään, kun teknisesti soitin toimii, eikä kaulassakaan ole kuhmuja. Mulla oli joskus vuosia sitten hetken aikaa Rickenbackerin 4004 Cheyenne II. Se oli tavallaan pettymys, sillä vaikka upea basso olikin, ei se tavoittanut sitä räyhäkästä Rickenbacker-henkeä mitä olin etsimässä. Se oli ihan liian hifi ollakseen R, minun makuuni ainakin. Myinkin sen sitten pois ja ostin nykyisen 4003-kultaseni. http://www.rockway.fi | |
![]() 21.10.2008 10:30:42 | |
Onhan se mikkisuoja toki vähän tiellä joissain tilanteissa, mutta toisaalta tykkään välillä tukea kämmentä siihen plektralla soittaessa, ja show-bisneksessä kun ollaan, niin täytyy ottaa huomioon myös ulkonäköasiat. Mun mielestä Riku ilman mikkisuojusta näyttää jotenkin vajaalta, se reikä siinä kaulamikin ympärillä on niin valtava. Tismalleen samaa mieltä aiheesta. Se hole mikin ympärillä on valtaisa, enkä pidä siitä featuresta rikuissa ollenkaan, sinne reikään hukkaa helposti näet myös sormensa. | |
![]() 21.10.2008 11:33:27 | |
Tismalleen samaa mieltä aiheesta. Se hole mikin ympärillä on valtaisa, enkä pidä siitä featuresta rikuissa ollenkaan, sinne reikään hukkaa helposti näet myös sormensa. Jep, mäpä ovelana jannuna oon tehny kumpaakin peitelevyt jotka tulee mikin ruuvien alle. 31.8.08 Rami Mathalt RIP, rauhaa lepoon. | |
![]() 21.10.2008 12:34:08 | |
Jep, mäpä ovelana jannuna oon tehny kumpaakin peitelevyt jotka tulee mikin ruuvien alle. Itse laitoin omaani Seymor Duncanin humbuckerin ja sen mukana tulee se ruma muovinen suoja. Mutta toimii. Puritaani Pertti jo haukkoo henkeään. Kyllä tuo rikun ominaissoundi on niin omanlaisensa että sen tunnistaa rikuksi vaikka mikki onkin vaihdettu. Etumikkiin en kajonnut koska soitan pelkästään takamikillä. Olen siis modaillut omaani aika rankasti (Hipshot talla ja SD mikki) mutta kaikki orkkis osat on tallessa ja basson voi palauttaa alkuperäiseen kuosiinsa koska tahansa. Virittimet menee seuraavaksi vaihtoon, luultavasti laitan Hipshotit. Vaikee kuvitella että mikään basso voisi ohittaai henk.kohtaisen suosioni nyt kun olen rikkenbaakkelsin makuun päässyt. | |
![]() 21.10.2008 13:01:47 | |
Itse laitoin omaani Seymor Duncanin humbuckerin ja sen mukana tulee se ruma muovinen suoja. Mutta toimii. Puritaani Pertti jo haukkoo henkeään. Kyllä tuo rikun ominaissoundi on niin omanlaisensa että sen tunnistaa rikuksi vaikka mikki onkin vaihdettu. Etumikkiin en kajonnut koska soitan pelkästään takamikillä. Olen siis modaillut omaani aika rankasti (Hipshot talla ja SD mikki) mutta kaikki orkkis osat on tallessa ja basson voi palauttaa alkuperäiseen kuosiinsa koska tahansa. Virittimet menee seuraavaksi vaihtoon, luultavasti laitan Hipshotit. Jossain vaiheessa itekin mietin että jos olis vaihtanu mikkiä mutta sitten tyydyin siihen että buustaan vahvistimesta alakertaa lisää, osittain laiskuuttani ja osittain sen takia etten halunnu omituisuus soundia menettää.. =) Mutta kukin tyylillään. Vaikee kuvitella että mikään basso voisi ohittaai henk.kohtaisen suosioni nyt kun olen rikkenbaakkelsin makuun päässyt. Mä sain kapeenkaulan, se vei koko ukon Mä aloin mikeillä leikkimään, tallaa vaan.. =) 31.8.08 Rami Mathalt RIP, rauhaa lepoon. | |
![]() 23.10.2008 01:12:45 | |
Liekö kellään tarvetta RIC:n hihnalukkotapeille? Kyseessä siis Schallerin lukkoihin sopivat tapit, jollaiset on rikuissa olleet vakiona vuodesta '95 ja joissa samat kierteet kuin oldskool-tapeissa ja/tai tallan demppipadin ruuveissa. Taannoin hommasin turhaan, kun sinänsä valmis bassokauppa meni sivu suun kun USPS:n kädettömyys pelotti myyjän pois. Laittanen torille muistaessani. | |
![]() 23.10.2008 08:30:44 | |
Liekö kellään tarvetta RIC:n hihnalukkotapeille? Kyseessä siis Schallerin lukkoihin sopivat tapit, jollaiset on rikuissa olleet vakiona vuodesta '95 ja joissa samat kierteet kuin oldskool-tapeissa ja/tai tallan demppipadin ruuveissa. Taannoin hommasin turhaan, kun sinänsä valmis bassokauppa meni sivu suun kun USPS:n kädettömyys pelotti myyjän pois. Laittanen torille muistaessani. Me voitas vaikka treffata niin otan ne haltuun.. 31.8.08 Rami Mathalt RIP, rauhaa lepoon. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)