Aihe: Basson säätö
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1032 33 34 35 36
Savage
11.01.2006 22:25:19 (muokattu 11.01.2006 23:02:57)
ESP:n bassojen ja kitaroiden säätöohjeet löytyy osoitteesta:

http://209.200.81.58/ESP_Owners_Manual.pdf

Muiden valmistajien sivuilta voi myös löytyä ohjeita esim.

http://www.ibanez.com/support/manuals/guitars_basses.pdf
Funkkinen
17.01.2006 17:01:53
Mulla rämisee alin kieli vaikka pistän sen ihan helvetin korkeelle niin ei auta.. Neuvoja? Onko muilla sellasta vikaa että kun näppäilet aika voimakkaastin jotain kieltä niin kuuluu ku joku tehdasmuovi värisisi siellä? Mulla värisee E ja A kieli. Auttakaa
J.Hollström
17.01.2006 18:27:53
Mulla rämisee alin kieli vaikka pistän sen ihan helvetin korkeelle niin ei auta.. Neuvoja? Onko muilla sellasta vikaa että kun näppäilet aika voimakkaastin jotain kieltä niin kuuluu ku joku tehdasmuovi värisisi siellä? Mulla värisee E ja A kieli. Auttakaa

Jos rämisee vapaana soitettaessa, niin talla on mahdollisesti väljä, tai kielet tulee ilman kulmaa virittimeltä satulaan. Kierrä kieli reiästä alaspäin, niin saat kieleen kulmaa. Jos ei auta, niin satulan uria voi kokeilla tiivistää pikaliimalla (väliaikaisratkaisu). Eli liimaa uraan niin väljyys häviää. Haittapuolena kitkan lisääntyminen, eli virittäminen voi olla nihkeämpää. Satulan fiksaus urat täyttämällä ja uusien urien tekeminen olisi pidempiaikanen ratkaisu. Mutta se vaatii jo enemmän taitoa kuin pelkkä liiman käyttö....
Teijo K.
17.01.2006 19:30:46

Jos rämisee vapaana soitettaessa, niin talla on mahdollisesti väljä, tai kielet tulee ilman kulmaa virittimeltä satulaan. Kierrä kieli reiästä alaspäin, niin saat kieleen kulmaa. Jos ei auta, niin satulan uria voi kokeilla tiivistää pikaliimalla (väliaikaisratkaisu). Eli liimaa uraan niin väljyys häviää. Haittapuolena kitkan lisääntyminen, eli virittäminen voi olla nihkeämpää. Satulan fiksaus urat täyttämällä ja uusien urien tekeminen olisi pidempiaikanen ratkaisu. Mutta se vaatii jo enemmän taitoa kuin pelkkä liiman käyttö....

Uusi satula on tuossa kohtaa minusta ainoa järkevä ratkaisu. Sitä lehmänluuta sain viimeksi ainakin mie palan ilmaiseksi soitinrakentajalta, ja siitä näppärästi viilasi Stingrayhin uuden satulanpoikki menneen tilalle.
Munsta.
Funkkinen
30.01.2006 14:56:36
Miten kierrän kieltä reiästä alaspäin.. En oikeen tuota ymmärtänyt?
SaBer
15.02.2006 13:36:58 (muokattu 15.02.2006 13:38:43)

Miten kierrän kieltä reiästä alaspäin.. En oikeen tuota ymmärtänyt?
____
| | |
 |/|
 |/|
 |/|___________________________

Anteeksi, jos kuva näyttää jonkun milestä irstaalta...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Tillverkad
19.02.2006 16:16:13
Mitenkähän kannattaisi edetä nyt kun huomasin kaulan olevan hieman takenollaan (kuperana) ja siten olen lyösännyt kaularautaa, josko se olisi hieman suoristunut ja ehkä hieman koveraksi kun tuppasi rämisemaan alanauhoilta soitettaessa. Kolme kertaa noin 2 viikon sisällä olen 1/6 kierroksen löysännyt, mutta saattaa jopa näyttää siltä että olisi mennyt enemmän kuperaksi.
Teijo K.
19.02.2006 16:19:09

Mitenkähän kannattaisi edetä nyt kun huomasin kaulan olevan hieman takenollaan (kuperana) ja siten olen lyösännyt kaularautaa, josko se olisi hieman suoristunut ja ehkä hieman koveraksi kun tuppasi rämisemaan alanauhoilta soitettaessa. Kolme kertaa noin 2 viikon sisällä olen 1/6 kierroksen löysännyt, mutta saattaa jopa näyttää siltä että olisi mennyt enemmän kuperaksi.

Kai olet pitänyt basson vireessä kuitenkin?
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
Tillverkad
19.02.2006 16:26:55
Kai olet pitänyt basson vireessä kuitenkin?

Kyllä olen.
Teijo K.
19.02.2006 16:55:24

Kyllä olen.

Minkämerkkisestä bassosta on kyse? Onkon kielten paksuus mikä?
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
Tillverkad
19.02.2006 17:08:27
Joo elikkä kyseessä on on Ibanezin gsr190, ja kielet ovat vielä tehtaan kielet, eli kai jotain 45-100 paksuudeltaan. Aloitteleva basisti olen, sellaiset 2kk tullut soiteltua.
Sir Härö
10.03.2006 15:26:15
Vein tänään basson säädettäväksi studiosessioita varten.

Tuli aika halvaksi.

Kielisetti 23€ + kaularaudan säätö, atakin laskeminen, kielten kiinnittäminen, hienovire ja muu olellinen. 7€.

Eli kolmellakybällä sain bassoni täyteen iskuun.
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua." V.U.K. #18
pardy
10.03.2006 16:20:17

Vein tänään basson säädettäväksi studiosessioita varten.

Tuli aika halvaksi.

Kielisetti 23€ + kaularaudan säätö, atakin laskeminen, kielten kiinnittäminen, hienovire ja muu olellinen. 7€.

Eli kolmellakybällä sain bassoni täyteen iskuun.

Jos teetit tuon ammattilaisella niin saako kysyä kuka henkilö/mikä firma on kyseessä?

Jos ammatikseen rakentaa soittimia ja tekee noita kitarakorjauksia/säätöjä niin ei tuo ole enää kannattava summa.
"Oommä kyllä joskus miettiny basoja ku eukko on ottanu suihin." -Wasara
Sir Härö
10.03.2006 16:22:15
Jos teetit tuon ammattilaisella niin saako kysyä kuka henkilö/mikä firma on kyseessä?

Jos ammatikseen rakentaa soittimia ja tekee noita kitarakorjauksia/säätöjä niin ei tuo ole enää kannattava summa.

Janne Pori sound citystä.
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua." V.U.K. #18
UncleFester
15.03.2006 18:02:36
Jep, elikkä itte tuossa nostelin kielet kauan aikaa sitten 5-kielisestä ESP LTD B-255 bassosta mutta soittelin sitten vielä vielä nelikielisellä treenejä, ja nyt kun otin 5-kielisen kouraan niin huomasin että intonaatio näyttää mitä sattuu. Eli oli melkein jokainen kieli 12. nauhalta ylivireessä...

Hommahan johti siihen että vaikka kielet oli maksimipituudessa, intoonatio vieläkin näytti ylivireisyyttä ja kieliä piti alkaa laskea. Kiitos tämän ketjun kuitenkin löysin optimikorkeudet bassolle. Ongelma on siinä että ne pienet kierteillä olevat jalakset eivät enää säädykkään siihen tasoon että kielet olisivat tarpeeksi matalalla intonaation palauttamiseksi. Eli se säätöruuvi ei enää mennyt taaemmas jotta kieltä olisi saanut enää pidemmäksi, ja ylivireisyyden olisi saanut sillä korjattua.

Eli tämän runoilun päätteeksi haluaisin kysyä että minkälainen avain/meisseli sopii parhaiten siihen parin milliin koloon että niitä jalaksia saisi ruuvaamalla ylemmäsä, nimittäin se näyttää ainoalta vaihtoehdolta tällä hetkellä. Olen tuollaisilla pihdeillä ruuvaillut niitä että ovat tuohon pisteeseen päässeet missä ovat, mutta alkuperäismataluutta en ole vielä saanut saavutettua kielten noston jälkeen.
Teijo K.
15.03.2006 18:10:59

Jep, elikkä itte tuossa nostelin kielet kauan aikaa sitten 5-kielisestä ESP LTD B-255 bassosta mutta soittelin sitten vielä vielä nelikielisellä treenejä, ja nyt kun otin 5-kielisen kouraan niin huomasin että intonaatio näyttää mitä sattuu. Eli oli melkein jokainen kieli 12. nauhalta ylivireessä...

Hommahan johti siihen että vaikka kielet oli maksimipituudessa, intoonatio vieläkin näytti ylivireisyyttä ja kieliä piti alkaa laskea. Kiitos tämän ketjun kuitenkin löysin optimikorkeudet bassolle. Ongelma on siinä että ne pienet kierteillä olevat jalakset eivät enää säädykkään siihen tasoon että kielet olisivat tarpeeksi matalalla intonaation palauttamiseksi. Eli se säätöruuvi ei enää mennyt taaemmas jotta kieltä olisi saanut enää pidemmäksi, ja ylivireisyyden olisi saanut sillä korjattua.

Eli tämän runoilun päätteeksi haluaisin kysyä että minkälainen avain/meisseli sopii parhaiten siihen parin milliin koloon että niitä jalaksia saisi ruuvaamalla ylemmäsä, nimittäin se näyttää ainoalta vaihtoehdolta tällä hetkellä. Olen tuollaisilla pihdeillä ruuvaillut niitä että ovat tuohon pisteeseen päässeet missä ovat, mutta alkuperäismataluutta en ole vielä saanut saavutettua kielten noston jälkeen.

Joitain tallamalleja voi viritellä joko lyhentämällä sitä jousta tai poistamalla sen kokonaan. Tätä voisi testata, saapi ehkä sen kriittisen millin taaksepäin vielä paloja.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
UncleFester
16.03.2006 15:40:29
Kiitos

Jos sitä jousta sattuu liikaa lyhentämään niin saako noita kuinka helposti normi rautakaupasta/musaliikkeestä hankittua? Mutta jos tuolla keinolla saan intonaation kohdilleen niin ei se nyt niin ratkaisevasti haittaa vaikka kielet onkin edellee hieman korkealla - saapahan tuntumaa ja potkua kun enimmäkseen rokkia soitan. Mutta millä keinoin te muut ruuvaatte niitä jalaksia ylöspäin?
Teijo K.
16.03.2006 16:32:22

Kiitos

Jos sitä jousta sattuu liikaa lyhentämään niin saako noita kuinka helposti normi rautakaupasta/musaliikkeestä hankittua? Mutta jos tuolla keinolla saan intonaation kohdilleen niin ei se nyt niin ratkaisevasti haittaa vaikka kielet onkin edellee hieman korkealla - saapahan tuntumaa ja potkua kun enimmäkseen rokkia soitan. Mutta millä keinoin te muut ruuvaatte niitä jalaksia ylöspäin?

No helpoimmin löydät uuden jousen siihen tavallisesta kuulakärkikynästä, sellaisesta missä sen terän saa piiloon jollain napilla tms.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Samu S.
16.03.2006 16:46:15
Mutta millä keinoin te muut ruuvaatte niitä jalaksia ylöspäin?

Kuusiokoloruuveja kielten korkeudensäätöön on yleensä käytetty. Jotenka sopivan kokoisella kuusiokoloavaimella.
ubik
29.03.2006 11:21:48
hmmm mitenkäs jos soitaa todella matalalla virityksellä (B) ? itselläni sr 400 ja on tullut taisteltua noiden kielten korkeuksien kanssa (siis lähinnä E kielen) kun on säätänyt korkeuden omasta mielestään sopivaksi (ei särise mistään) nii huomaan että 7 nauhan kohilla alkaa jo vire hieman heittämään, olen kokeillut intonaatiotakin säätää ja sen pitäisi (!) olla kohdillaan (12. nauhan huilu ääni ja "normaali" ääni ovat samassa vireessä. Kun kaulakin vaikuttaa olevan suorassa niin olisi kiva tietää mitä voisi tehdä, ja miten (esim. kaulan kaltevuuden lisääminen)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)