Aihe: kontrabasso
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Teijo K.
25.04.2009 12:12:17

rattledad: http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=10619&tuoteryhma_id=240

Harmi kun Helsinkiin on sen 300km matkaa.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
jani72
25.04.2009 12:50:59
Mitenä tämmöiset peruskombot, esim. Hartken kickbackit, Warwickit ja Peaveyt? Budjettihan se tulee taaskin vastaan...
Teijo K.
25.04.2009 14:41:12

jani72: Mitenä tämmöiset peruskombot, esim. Hartken kickbackit, Warwickit ja Peaveyt? Budjettihan se tulee taaskin vastaan...

Mitä enemmän tehoa ja kaiutinpinta-alaa, sen parempi. Ei siinä musta muuta nyrkkisääntöä ole. Ampegin trankkukamoja välttelisin, Hartke oli mun omissa kokeiluissa yllättävän hyvä kontralle. Sanon tämän vaikka bassokitaralle olen aina inhonnut Hartkea. Bband D1 muuten mullakin mikkinä.
jani72
25.04.2009 15:12:20
Niin juu, oishan mulla 100 w putkinuppi jostain 70-luvulta, joka käy ja kukkuu. Tais olla Carlsbron valmistama. Se nyt ei tosin ole combo, mutta sopivan kaapin hankinnan jälkeen pääsis varmaan alkuun.
JudeJude
25.04.2009 15:52:43 (muokattu 25.04.2009 15:55:23)
Teijo K.: Mitä enemmän tehoa ja kaiutinpinta-alaa, sen parempi. Ei siinä musta muuta nyrkkisääntöä ole. Ampegin trankkukamoja välttelisin, Hartke oli mun omissa kokeiluissa yllättävän hyvä kontralle.

Kah, hauskaa erilaisuutta mielipiteissä! Mulla on Hartke, mutta itse en tykkää siitä kontran kanssa. Toki tuo "yllättävän hyvä" saattaa tarkoittaa Hartkeksi yllättävän hyvää, ja sitä se mun mielestä taas on sitten sähköbasson kanssa... Makunsa kullakin...

Ja niin, mulla on tosiaan käynyt tuuri rumpalin löytämisen kanssa, sitten lopulta. Kyllä sitä saikin hakea.

Edit: Niin, jos haluat Hartken kanssa tyypata, niin meille voi tulla kokeilemaan pohjois-Helsinkiin radan varteen.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Teijo K.
25.04.2009 18:01:36

JudeJude: Kah, hauskaa erilaisuutta mielipiteissä! Mulla on Hartke, mutta itse en tykkää siitä kontran kanssa. Toki tuo "yllättävän hyvä" saattaa tarkoittaa Hartkeksi yllättävän hyvää, ja sitä se mun mielestä taas on sitten sähköbasson kanssa... Makunsa kullakin...

Ja niin, mulla on tosiaan käynyt tuuri rumpalin löytämisen kanssa, sitten lopulta. Kyllä sitä saikin hakea.

Edit: Niin, jos haluat Hartken kanssa tyypata, niin meille voi tulla kokeilemaan pohjois-Helsinkiin radan varteen.

Omien kokemuksien mukaan se itte kontra ja mikki vaikuttaa tosi paljon siihen mikä toimii missäkin. Ja ei tuo Hartke mikään mahtava ollut, mutta sellainen kelpaava. Tossa kun hintaluokka laskee tarpeeksi alas niin eihän sit enää oikeasti hyvää saakaan.
nisumaka
27.04.2009 09:04:29
Otelaudan merkintä

Moro. Eli saan sähkökontrani kohta ja siitä on tovi, kun edellisen kerran soitin kontraa, ja silloinkin vain vähän (lähinnä kokeilumielellä). Koska tota soittokokemusta on jonnii verran, kysyn näin apuja siihen, että miten otelaudan voisi merkitä. Olen nähnyt kuvassa joskus kontran, jossa oli "piirrettynä" nauhat. Voiko ton tehdä teipeillä, eikös ne lähde irti. Eli mieleen tulisi se, että joskos laittaisi teipin kaulan reunukseen ja merkitsisi silleen.

Neuvoja, miten olette itse tehneet, tai siis kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan. Jousella soiton opettelen vähän myöhemmin.
putsia
27.04.2009 09:58:41
Meillon teatterin nurkkakontrassa teipillä merkitty otelaudan sivulle 3., 5. ja 7. nauha. Tuskin mikään oikeaoppisin rakaisu vallankaan jos meinaa tosissaan opetella noita soittamaan mutta ajaa asiansa.
Pirkka
27.04.2009 11:53:55
nisumaka: Otelaudan merkintä

Moro. Eli saan sähkökontrani kohta ja siitä on tovi, kun edellisen kerran soitin kontraa, ja silloinkin vain vähän (lähinnä kokeilumielellä). Koska tota soittokokemusta on jonnii verran, kysyn näin apuja siihen, että miten otelaudan voisi merkitä. Olen nähnyt kuvassa joskus kontran, jossa oli "piirrettynä" nauhat. Voiko ton tehdä teipeillä, eikös ne lähde irti. Eli mieleen tulisi se, että joskos laittaisi teipin kaulan reunukseen ja merkitsisi silleen.

Neuvoja, miten olette itse tehneet, tai siis kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan. Jousella soiton opettelen vähän myöhemmin.

Mä suosittelisin, että käy ottamassa yks soittotunti. Opettaja kertoo sulle asemista ja miten harjoitella. Tai sitte esim. Simandlin ekassa kirjassa niitä harjoitellaan myös. Tosin siinä soitetaan nuoteista sitte.
JudeJude
27.04.2009 13:01:05
nisumaka:

Kuule, aloita jousella saman tien. Ei kannata opetella vireessä soittamista ensin vähän sinnepäin (=sormisoitto; minä tein sen virheen ja kesti kyllä kauan oppia pois. Nyt jo voi oppia jotain uutta). Vaikka jousi kuulostaisi kamalalta niin se antaa silti paremman kuvan vireydestä kuin sormet ikinä. Ja käy tosiaan se yksikin tunti ottamassa, siitä saa jo paaaljon apua.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Teijo K.
27.04.2009 15:42:06

putsia: Meillon teatterin nurkkakontrassa teipillä merkitty otelaudan sivulle 3., 5. ja 7. nauha. Tuskin mikään oikeaoppisin rakaisu vallankaan jos meinaa tosissaan opetella noita soittamaan mutta ajaa asiansa.

Musta toi ei ole ollenkaan huono asia merkata muutama kohta, ja mulla on merkit kyllä. Eihän niitä optimitilanteessa tarvita, mutta kun ainakin mie soitan myös muutamassa vähän äänekkäämmässä bändissä ja aina ei se kuuntelu vaan ole sellainen optimi, jos on vaikka ampegin trankkukamat, niin voi edes vähän katsoa mitä soittaa kun kuulemaan ei pysty.

Täysin akustisilla keikoilla tuollaisia apuvälineitä ei kyllä tarvitse, mutta.
chief
28.04.2009 09:42:43 (muokattu 28.04.2009 09:42:53)
Teijo K.: Harmi kun Helsinkiin on sen 300km matkaa.

Onhan sulla auto? Eikun lähet nyt retkelle ja etsit sen parhaan soundin ja sit hankit sen. Simple.
"It's the ear, not the gear. "
Teijo K.
28.04.2009 12:28:53

chief: Onhan sulla auto? Eikun lähet nyt retkelle ja etsit sen parhaan soundin ja sit hankit sen. Simple.

Talopudelliset seikat vähän hidastaa. Ei mulla olis nyt varaa edes siihen HElsingin matkaan saati että ostaisi jotain vahvareita. ;)
nisumaka
28.04.2009 14:42:31
Kiittelen kovasti neuvoista. Mulla oli aikoinaan opettajana Pekka Sarmanto, ja silloin noi perusasiat käytiin läpi. Soitan sähköbassoa hyvin "kontramaisesti", eli 34 tuuman kielten pituus ja osaan käyttää kaulaa muutoin, paitsi sen peukalotekniikan yläasemasta. Kävin musafazulla ja siellä oli kontrasta 40 e hintaan DVD opetustaltio, joten mä luulen, että toi on mulle parasta. Otteiden perusteet, ja kikat tyyleihin, mutta ei liian vaikeita.

Mä säestän teatteriesityksissä ja amatöörimusikaaleissa ja sitten kirkkomusiikissa, joten mä pärjään kyllä, kunhan tajusin ton tärkeimmän.

Jousella ensin, kun puhdas soitanto onnistuu, vasta sitten näppäillen.

Eli keikkaa pukkaa vasta syksymmällä, pitää soittaa noissa fenkun presareilla siihen asti. Kiitos. Aimo
Pirkka
28.04.2009 17:02:47
nisumaka: Jousella ensin, kun puhdas soitanto onnistuu, vasta sitten näppäillen.

Ei kannata olla niin ehdoton. Sormisoundiakin joutuu treenaamaan joten molempia, jousta ja pizzicatoa kehiin heti alusta lähtien. Tsemppiä treenaamiseen. Mä oon soittanu kontraa nyt kolme vuotta ja risat ja ei se ainakaan helpommaksi ole muuttunut. (-8
JukkaPena
29.04.2009 01:01:38
Mä en ymmärrä tota merkkaamista. En oo ite sitä koskaan harrastanu, eikä siitä hirveesti tunnu apua olevan ku se et se ääni on vireessä niin on kyse milleistä tai ylempänä sit vielä pienemmistä matkoista. Yks kontran hienous on mun mielestä et sil on mukava soittaa prima vistaa, jos kaulaan on hyvä tuntuma ku ei tarvi katella, missä ne nakit menee ku luottaa siihen mitä kuulee.

Lähtökohtasesti kuitenkin ne maamerkit kuten yläsatula ja mutka antaa hyvän kuvan, missä on menossa. Peukaloasemas sit se oman soiton kuuleminen on tärkeetä.
"Se tekee siitä sen..."
Teijo K.
29.04.2009 10:15:26

JukkaPena: Mä en ymmärrä tota merkkaamista. En oo ite sitä koskaan harrastanu, eikä siitä hirveesti tunnu apua olevan ku se et se ääni on vireessä niin on kyse milleistä tai ylempänä sit vielä pienemmistä matkoista. Yks kontran hienous on mun mielestä et sil on mukava soittaa prima vistaa, jos kaulaan on hyvä tuntuma ku ei tarvi katella, missä ne nakit menee ku luottaa siihen mitä kuulee.

Lähtökohtasesti kuitenkin ne maamerkit kuten yläsatula ja mutka antaa hyvän kuvan, missä on menossa. Peukaloasemas sit se oman soiton kuuleminen on tärkeetä.

Mä oon samaa mieltä kun soitetaan hyvissä olosuhteissa missä kuulee oman soittonsa, ja senverran verrokkia että voi suhteuttaa. Mutta aina ei ole näin hyvin asiat ja silloin musta niistä merkeistä on arvaamatonta hyötyä.
T.Nick
29.04.2009 14:53:29
En oo pahemmin kontralla vedelly, mut nauhattoman akkarin kans oon kelaillu ja huomannu, että noiden paksumpien kielien osalta se kielen värähtelykuvio on vähän semmonen, että se jäykkä kieli ei ala taipuun heti siitä sormen alta, näin ollen pitää ottaa vähän pakkia. Ts. Kun vapaat kielet on keskenään vireessä, niin H ja G kielten välinen asemaero on jotain sentin. Onkohan mahtollisesti tämänlaista ilmiötä kontrabassossa? Vai onko ne kielet sitten vähän taipusampia ku tollaset jäykät perus fender-flätit? Turha kysymys kyllä sinäänsä, mutta ehkä dramaattiset vastaukset nollaa mun ajatukset kontraan siirtymisestä, kun toi s-basso-osastokin on niin vaikeeta välillä.
Kipu lisää kiimaa
Teijo K.
29.04.2009 15:13:34

Thominisk: En oo pahemmin kontralla vedelly, mut nauhattoman akkarin kans oon kelaillu ja huomannu, että noiden paksumpien kielien osalta se kielen värähtelykuvio on vähän semmonen, että se jäykkä kieli ei ala taipuun heti siitä sormen alta, näin ollen pitää ottaa vähän pakkia. Ts. Kun vapaat kielet on keskenään vireessä, niin H ja G kielten välinen asemaero on jotain sentin. Onkohan mahtollisesti tämänlaista ilmiötä kontrabassossa? Vai onko ne kielet sitten vähän taipusampia ku tollaset jäykät perus fender-flätit? Turha kysymys kyllä sinäänsä, mutta ehkä dramaattiset vastaukset nollaa mun ajatukset kontraan siirtymisestä, kun toi s-basso-osastokin on niin vaikeeta välillä.

Ainakin noi kielet mitä mulla on kontrissa on vähän taipuisampia kuin ihan jämäkimmät flätit sähköbassolle. Kyllä tossa silti on asemaeroa vähän, mutta toi sentti kuulostaa bassokitarassa kyllä vähän reilulta määrältä.

Tää nyt ei ainakaan ollut kauhean dramaattinen vastaus.
JukkaPena
29.04.2009 17:31:51
Oon siinä käsityksessä, että jos kontraan, jossa kielet on keskenään vireessä, laitettas nauhat niin ne nauhat kaartus matalimpia kieliä kohti mennessä virityskoneistoon päin.
"Se tekee siitä sen..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)