![]() 02.01.2008 21:07:14 | |
---|---|
Sormilla soittelen pääasiassa, ja kyl ne sormet parkkiintuu aika nopeasti ku jaksaa soitella. Hyvä vinkki vesikelloihin (varmaan kaikki sormella soittaneet tietävät:) on nuppineula, desifioi se pää (stenkulla esim.) ja teet reiän siihen terveen ja kuolleen nahan väliin ja puristat varovasti veden pois ettei nahka repeä ja varot ainakin päivän verran ja a'vot, sulla on mukavan kovat sormenpäät jotka ei ihan helpolla mee ruvelle ja mikä parasta, ei mee ruvelle pitkänkään ajan jälkeen. Uusitaan tarvittaessa ja alkaa olla pikkuhiljaa pysyvä lopputulos mikäli soittelet aktiivisesti sormilla Ei ole vesikellot olleet vaivana, vaikka sormilla on tullut etupäässä veivattua. Puhtaalla vereslihalla kyllä muutamaan otteeseen 3-5 tuntisten reenien aikana, mutta vesirakkuloita ei koskaan ole kyllä tullut soittamalla. Ainoastaan peukaloon sain kerran plektran kanssa aiheutettua. Enemmän taisi peukulla tulla hakattua niitä kieliä kuin plektralla... Muutoin kyllä sormet ovat kovoneet aika kivasti ja ei tunnu kyllä sormenpäissä soittelu. Pidempi rupeama ainoastaan vähän herkistää... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... | |
![]() 03.01.2008 12:24:08 | |
Keston kanssa ehkä vähän niin ja näin ainakin roundien kanssa. Flatit ei varmaan söisi niin paljoa puuta. Pitää varmaan kokeilla joskus, aion kumminkin pidättäytyä noissa vastaisuudessa, ja ehkä groovy-sarjaa kokeilen ensi kerralla. Lähempänä sellaisia muotoja mihin on tottunut. Flatit ja plektra- yhdistelmä tuottaa ehkä mielenkiintoisimman kuivan saundin, mitä olen soittaessani kokenut. Ja vaikka yleensä pidän mielenkiintoisuutta positiivisena, itse en sillä kertaa innostunut. Jotenkin kolkko olo jäi, tosin nauhaton ja flatwound kuulostaa muutenkin helposti siltä. Sen vuoksi soitankin useimmiten sormilla (lähinnä peukalolla, Sting-tyyliin. Se maittaa minulle, ja nopeammissa etusormi ja nimetön avuksi. Keskisormi on jäänyt miltei kokonaan pois takavuosien murtuman jälkeen), nauhallista toisinaan plektralla. Kun bändissä ei ole kitaristia, plektralla saa tarvittaessa tuotettua hyvän funkkisnakutuksen, treenikämppäolosuhteissa se myös tuo basson paremmin esille. Kontraa, kuten joku jo mainitsikin, harvemmin plektroillaan. | |
![]() 19.01.2008 13:50:39 | |
Sormet välillä vähän kipeet muttei ikinä ole vereslihalle menneet.Fyysinen työ yhdistettynä voimailuharrastukseen pitää nekin osaltaan sormet ja sormenpäät kovettuneina.Säännöllinen soittelu pitää kans sormet kokoajan iskukunnossa.Olen välillä ajatellut plekusoittoa mutta joka kerta kun olen kokeillut niin ei vaan kuulosta hyvältä.Ja sormilla soittelu on paljon INTENSIIVISEMMÄN NÄKÖISTÄ :) " Functionless art is simply tolerated vandalism " | |
![]() 30.01.2008 15:37:58 | |
Käytän aina sormia :) Dark deception kills the light | |
![]() 30.01.2008 15:59:38 (muokattu 30.01.2008 16:10:50) | |
Sormilla menee kun plekutekniikka on sen verran heikossa kunnossa.Pitäis täs ny ruveta kunnolla opettelemaan plektralla soittamista ,että pystyy soittaa kuudestoista-osa nuotteja nopeammin kun vain temossa 90-120.Siis sormilla menee tos temos plektralla ei edes mee nuon hiljaa. | |
![]() 04.02.2008 14:17:13 | |
Sormet ja plektra tietysti! (sähkö)Kitaransoitto auttaa plektratekniikan hiomiseen. | |
![]() 21.03.2008 21:22:35 | |
Soitan aina sormilla koska en osaa käyttää plektraa. Se on tottumus kyse enemmän millä soittaa. Itse kyllä suosittelen sormin, koska saa paremman tuntuman ja kosketuksen bassoon. | |
![]() 21.03.2008 21:42:27 (muokattu 21.03.2008 21:42:39) | |
Soitan aina sormilla koska en osaa käyttää plektraa. Se on tottumus kyse enemmän millä soittaa. Itse kyllä suosittelen sormin, koska saa paremman tuntuman ja kosketuksen bassoon. :) Suosittelen, että treenaat myös sen plektran. Ei siitä haittaa ole. | |
![]() 21.03.2008 21:46:51 | |
:) Suosittelen, että treenaat myös sen plektran. Ei siitä haittaa ole. Mutta treenaaminen on vittumaista. | |
![]() 21.03.2008 22:08:41 | |
Yleensä sormilla. Joskus sahaan plekulla huvikseni. Päivitys: Nykyään soitan ainoastaan plektralla. | |
![]() 21.03.2008 23:33:19 | |
Kappaleen mukaan soittelen. Esim. The Trooper ei kuullosta samalta plekulla, joten kummankaan osaamisesta ei ole haittaa. Tosin pleku on jäänyt nykyään vähemmälle (tähän nolo hymiö)... | |
![]() 22.03.2008 18:00:47 | |
(päivitys) Oon viime aikoina treenannu sormilla soittoo, hammerointi ja peukuttaminen alkaa sujua hiljalleen. Peukuttaminen automaattisesti laittaa sellasen funkahtavan rytmin, ja soundailee vaihtelevalta, molempiin suuntiin peukuttaessa nopeuskin on suht.-ok.. Mut on sanottava: Jos ei pleku lipsahda, en ikinä taia livenä vetää sormin. Ei järkee, kaiken minkä pystyy sormin soittamaan vetää paremmin plekulla. -nopeammin -tasaisemmalla atakilla ja tonella -huomattavasti isommalla volyymillä Jahka vielä vähän treenailee voi kotinauhoitteissaan boastailla funkyillä laineilla, mut ei toi ikinä pidä vettä metallihommissa. IMO ja YMMV ja niin poispäin.. Mut projekti hommissa voi testailla. :D | |
![]() 22.03.2008 18:57:46 | |
(päivitys) Oon viime aikoina treenannu sormilla soittoo, hammerointi ja peukuttaminen alkaa sujua hiljalleen. Peukuttaminen automaattisesti laittaa sellasen funkahtavan rytmin, ja soundailee vaihtelevalta, molempiin suuntiin peukuttaessa nopeuskin on suht.-ok.. Mut on sanottava: Jos ei pleku lipsahda, en ikinä taia livenä vetää sormin. Ei järkee, kaiken minkä pystyy sormin soittamaan vetää paremmin plekulla. -nopeammin -tasaisemmalla atakilla ja tonella -huomattavasti isommalla volyymillä Jahka vielä vähän treenailee voi kotinauhoitteissaan boastailla funkyillä laineilla, mut ei toi ikinä pidä vettä metallihommissa. IMO ja YMMV ja niin poispäin.. Mut projekti hommissa voi testailla. :D Jännä juttu. Vaikka itse soitin pari-kolme vuotta kitaraa ja vaihdoin vuosi sitten bassoon, on bassottelu paljon parempaa sormilla kuin plekulla. Sormilla menee nopeemmin ja tasasemmin ja ihan yhtä kovalla volalla. Saundi on ihan erilainen, plekussa tulee napsetta mukaan. Ite en tykkää tosta napseesta joten soitan sormilla. Etu ja keskisormella sekä välillä peukulla näppäämällä. Släppiä harvoin. | |
![]() 23.03.2008 21:16:17 (muokattu 23.03.2008 21:16:54) | |
Ei järkee, kaiken minkä pystyy sormin soittamaan vetää paremmin plekulla. -nopeammin -tasaisemmalla atakilla ja tonella -huomattavasti isommalla volyymillä Sormilla on kyllä mahdollista soittaa ihan yhtä nopeasti, ja tuo soundin tasaisuus lienee ihan treenauskysymys. Itse saan sormilla paljon tasaisemman soundin. Ja tuo voluumikysymys ei liene kovin oleellinen, koska yleensä ääni vahvistetaan. Sormisoiton etuja on ainakin, ettei tarvii miettiä plekujen häviämistä tai putoamista. | |
![]() 23.03.2008 23:59:52 | |
Tulee nykyisin harjoiteltua klassisen kitaran näppäilytekniikkaa ja sen soveltamista basson soittoon. Melko hyvin se onnistuukin jo. Plegulla vedetään myös, kun pitää soittaa kovalla atackilla tai biisiä jossa pitkää jyystöä ja nopeita koukkuja. Suosin molempia tekniikoita yhä. Bassomaanikko | |
![]() 25.03.2008 10:48:42 (muokattu 25.03.2008 11:19:35) | |
Suosittelen molemmilla. Ja nyrkillä sitten aina välillä ja hampailla! ( vrt. Michael Anthony - ex-Van Halen): Nyrkillä: http://www.youtube.com/watch?v=LfYjgcOaIUU Hampailla: http://www.youtube.com/watch?v=tpX3NhpRGdE "The SOUND of VOLUME" | |
![]() 26.03.2008 16:06:56 | |
Varmaan jossain kohti kahdeksaa sivua on jo tämä mainittu, mutta kun malttamattomalla kitaranretkulla on hätä päästä opettelemaan alusta lähtien "oikea oppisesti". Kun näppäillään yhtä kieltä kolmella sormella, niin missä järjestyksessä näpit menee? 123 123 123 123 123 (Jatkuvasti vasemmalta oikealle) 321 321 321 321 321 (Jatkuvasti oikealta vasemmalle) 12321 12321 12321 (Eessun taassun) Vai tuoko kolmella sormella soittaminen edes mielestänne mitään etua yhtä kieltä soittaessa, vai onko sillä käyttöä vain string skippingeissä? HALPA kakkos-/projektiskepa haussa. | |
![]() 26.03.2008 16:09:11 | |
Varmaan jossain kohti kahdeksaa sivua on jo tämä mainittu, mutta kun malttamattomalla kitaranretkulla on hätä päästä opettelemaan alusta lähtien "oikea oppisesti". Kun näppäillään yhtä kieltä kolmella sormella, niin missä järjestyksessä näpit menee? 123 123 123 123 123 (Jatkuvasti vasemmalta oikealle) 321 321 321 321 321 (Jatkuvasti oikealta vasemmalle) 12321 12321 12321 (Eessun taassun) Vai tuoko kolmella sormella soittaminen edes mielestänne mitään etua yhtä kieltä soittaessa, vai onko sillä käyttöä vain string skippingeissä? No kaks sormea on helpompi saada saundiltaan ja dynamiikaltaan samanlaisiksi. Ite en tajua miks pitäis käyttää kolmea. Kyllähän niitä voi soittaa missä järjestyksessä hyvänsä, mutta ainakin teoriassa essun tassun on hitaampi. | |
![]() 26.03.2008 16:26:36 | |
Kun näppäillään yhtä kieltä kolmella sormella, niin missä järjestyksessä näpit menee? 123 123 123 123 123 (Jatkuvasti vasemmalta oikealle) 321 321 321 321 321 (Jatkuvasti oikealta vasemmalle) 12321 12321 12321 (Eessun taassun) Kahdella sormella on kyllä aina tullut pomputeltua kun bassoon olen saanut tarttua, mutta järkevimmältä minulle vaikuttaisi tuommoinen "eessun taassun", mutta sillä muutoksella, että ykköstä ei tulisi kahdesti peräkkäin. Eli siis 1232 1232 jne. Tulisi rytmityskin 4/4:n aika loogisesti. PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! | |
![]() 26.03.2008 16:29:20 | |
Kahdella sormella on kyllä aina tullut pomputeltua kun bassoon olen saanut tarttua, mutta järkevimmältä minulle vaikuttaisi tuommoinen "eessun taassun", mutta sillä muutoksella, että ykköstä ei tulisi kahdesti peräkkäin. Eli siis 1232 1232 jne. Tulisi rytmityskin 4/4:n aika loogisesti. Tossahan ei ole mitään hyötyä kolmannesta sormesta. Kakkonen tekee kuitenkin eniten työtä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)