Aihe: Ampeg-Klubi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1096 97 98 99 100
Teijo K.
30.10.2006 09:57:45

Tarkoitat varmaan, että 8+8 ei olekaan 16?

Jos kaapit kytkee sarjaan, vahvistimen ulostulojännite on koko sarjaankytketyn kuorman yli. Tällöin kunkin kaapin yli oleva jännite määräytyy jännitteenjaon perusteella.

U1 = Uout*(Z1/(Z1+Z2))
U2 = Uout*(Z2/(Z1+Z2)),

missä U1 on kaapin 1 yli oleva jännite, U2 on kaapin 2 yli oleva jännite, Uout on vahvistimen ulostulojännite, Z1 on kaapin 1 impedanssi ja Z2 on kaapin 2 impedanssi. Nämä ovat kaikki taajuudesta riippuvia.

Kummankaan kaapin impedanssi ei siis ole vakio taajuuden suhteen. Jos kaapit ovat impedanssikäyttäytymiseltään identtisiä (tai ainakin oleellisesti identtisiä eli esim. 2 kpl Ampeg SVT-15E), jännitteenjako menee nätisti puoliksi kaikilla taajuuksilla ja homma toimii. Jos sarjaankytkettyjen kaappien impedanssikäyttäytyminen on erilainen, sekä impedanssien summa että kunkin kaapin impedanssi vaihtelee, jolloin kaapin 1 yli olevan jännitteen suhde kaapin 2 yli olevan jännitteen suhteeseen vaihtelee.

Kaapeille menee siis vaihteleva määrä fjongaa eikä suhde ole vakio. Tähän kun lisätään vielä kaappien taajuusvasteen (herkkyys eri taajuuksilla) vaikutus, niin lopputuloksena sarjaankytkettyjen erilaisten kaappien muodostaman stäkin vaste voi olla aikamoista vuoristorataa, ja soundi varsin erikoinen.

Voi tietenkin olla, että ko. yhdistelmä tuottaa jonkun mielestä juuri hakemansa soundin.

Kiitti, taas oppi uutta. Mielenkiintoisia seikkoja joita en ole osannut ajatella ollenkaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
J.Hollström
30.10.2006 10:17:09
Mitä ite oon rantiksella testannu(pikaisesti) niin on aika pitkälti yhen soundin vehe.Ite en saannu ollenkaan sitä mitä ite haen mikä taas löytyy muusta merkistä.Se mihin rantis on tehty niin on erinomainen varmaan.

En allekirjoita tätä väitettä että on yhden soundin peli. Tai jos on, niin samaa logiikkaa voi käyttää kaikkiin muihinkin vehkeisiin. Jokaisessa laitteessahan on oma ominaissoundi, mutta ihan pelkällä bassonvaihdolla soundi luonnollisesti muuttuu. Voihan se toki olla, että rantis ei taivu nopeimpiin attackihommiin, ts. peukunviuhuttajille, mutta ainakin oman kokemuksen mukaan, rantis on jokapaikanhöylä, jolla pärjää aika monessa tyylilajissa. Se pärjääkö kaikilla muillakin on sitten eri juttu.
Teijo K.
30.10.2006 10:20:34

En allekirjoita tätä väitettä että on yhden soundin peli. Tai jos on, niin samaa logiikkaa voi käyttää kaikkiin muihinkin vehkeisiin. Jokaisessa laitteessahan on oma ominaissoundi, mutta ihan pelkällä bassonvaihdolla soundi luonnollisesti muuttuu. Voihan se toki olla, että rantis ei taivu nopeimpiin attackihommiin, ts. peukunviuhuttajille, mutta ainakin oman kokemuksen mukaan, rantis on jokapaikanhöylä, jolla pärjää aika monessa tyylilajissa. Se pärjääkö kaikilla muillakin on sitten eri juttu.

En ole vielä sellaisiin bassokamoihin törmännyt millä jäisi keikka soittamatta. Kerran oli kyllä aika lähellä, tosin olin vain katsastamassa yhtä Ördän keikkaa.
Karlsson
30.10.2006 10:23:17
En ole vielä sellaisiin bassokamoihin törmännyt millä jäisi keikka soittamatta. Kerran oli kyllä aika lähellä, tosin olin vain katsastamassa yhtä Ördän keikkaa.

Ainii se. Ei jääny soittamatta ku vedin sitte paikalla olleen laadukkaan PA:n läpi.

Toi järjestäjiltä tiedusteltaessa vastaukseksi saatu "vitun hyvät bassokamat" on tähän mennessä ollut kyllä kaikkea maan ja taivaan näliltä. Paitti tietysti ei kovin hyvää missään näissä muodoissaan.

Elikkäs se rantiksen raahaaminen joka hemmetin paikkaan on aika perusturvallinen ratkaisu.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
Teijo K.
30.10.2006 10:25:22

Ainii se. Ei jääny soittamatta ku vedin sitte paikalla olleen laadukkaan PA:n läpi.

Toi järjestäjiltä tiedusteltaessa vastaukseksi saatu "vitun hyvät bassokamat" on tähän mennessä ollut kyllä kaikkea maan ja taivaan näliltä. Paitti tietysti ei kovin hyvää missään näissä muodoissaan.

Elikkäs se rantiksen raahaaminen joka hemmetin paikkaan on aika perusturvallinen ratkaisu.

Meiän projektin järkkäämillä keikoilla se "on hyvät bassokamat" on ollut mm. rantis ja svt. höhöö.
Karlsson
30.10.2006 10:26:11
Meiän projektin järkkäämillä keikoilla se "on hyvät bassokamat" on ollut mm. rantis ja svt. höhöö.

Pitääki kysyy aina, että "onko teillä hyvät bassokamat vai rantis?"
Teijo K.
30.10.2006 10:32:07

Pitääki kysyy aina, että "onko teillä hyvät bassokamat vai rantis?"

Aika isoja pömpeleitä melko järjestään muuten nykyään jengillä. Tuolla Ilokivessäkin melkein järjestään tuplastäkkiä jne. Toisaalta kerran oli Hartken kikpäk 12" tjsp. ja siitäkin sai basisti niin hyvästi melua että eipä tarvinnut lisätä PA-puolelta enää yhtään. Edes täyttöä alapäähän. Ei kyllä tarvinnut silloinkaan kun oli tuo svt+rantis. (Vantteran) :) Vikan bändin aikana tuli kyllä mieleen että pienennysnappula olisi kova sana.
hemmo
30.10.2006 10:37:18

Kaapeille menee siis vaihteleva määrä fjongaa eikä suhde ole vakio. Tähän kun lisätään vielä kaappien taajuusvasteen (herkkyys eri taajuuksilla) vaikutus, niin lopputuloksena sarjaankytkettyjen erilaisten kaappien muodostaman stäkin vaste voi olla aikamoista vuoristorataa, ja soundi varsin erikoinen.

Ööh, siis hetkinen, tuostako syystä maanmainio Monster-putkinuppini reistaa (1x12 ja 4x8 kaapit, 8 ohm). Olen siis räjäyttänyt sen.
"40-vuotias pitkänlinjan pubitähti"
Karlsson
30.10.2006 10:39:36
Ööh, siis hetkinen, tuostako syystä maanmainio Monster-putkinuppini reistaa (1x12 ja 4x8 kaapit, 8 ohm). Olen siis räjäyttänyt sen.

Ohhoh, sä et sitte osaa ky yhtää, neämmä.
hemmo
30.10.2006 10:40:39

Ohhoh, sä et sitte osaa ky yhtää, neämmä.

Elikkäs. Toimin kyllä ihan kirjallisten ohjeiden mukaan.
J.Hollström
30.10.2006 10:41:50

Alä ainakaan erehdy kysymään valmistajalta vinkkejä miten pitäisi kytkeä tai korjata.
Karlsson
30.10.2006 10:41:51
Elikkäs. Toimin kyllä ihan kirjallisten ohjeiden mukaan.

No, sittenhän sä osaat.

Ja momster o paskana silti, snif.
M.Hanski
30.10.2006 10:41:56

Tämä ei ole Monster-klubiketju. Pikis ->
hemmo
30.10.2006 10:45:10

Tämä ei ole Monster-klubiketju. Pikis ->

Niin, niin, mutta kun se on Ampeg-kopio. 8-)
aho
30.10.2006 11:56:20
AMPEG B-25B head and cabinet (1977)

Power Amp: Tube; 2 x 7027A, 60 watts RMS @ 16 ohms

Tuosta siun linkistä kyllä väittävät että suositus on 16 ohmia? Sarjaankytkemällä sen saa juurikin kahdesta 8 ohmin kaapista.

Hyvä pointti, mutta modattuhan se on se minun lousku niinkuin Unskelotti muistelikin.. Eli nykyinen impedanssi siis 8 ohmia kuudenstoista sijaan...

Eikös ampegeissa sitten ole outputit kytketty rinnan ku esim. svtclassicin manuskassa on taulukko:

Cabinet Number of Total
Impedance Cabinets Impedance

2 ohms 1 2 ohms
4 ohms 1 4 ohms
4 ohms 2 2 ohms
8 ohms 2 4 ohms
8 ohms 4 2 ohms

Mulla on siis kaksi outputtia Speaker ja external speaker molempiin on modaaja laittanu tarrat 8 ohm. Modaajastakun ei ole varmuutta ja myyjältä ei saa selkeää vastausta.

Kokeilin kuiteskin laittaa ext. speakeriin 8 ohm paskan peeaa kaapin ja ei tuo nyt hirmu juhlalliselta kuulostanut (johtu tietty kaapistakin) Signaali ei jakautu mielestäni mitenkään tasaisesti, niinkun oli jo puhettakin. Siitä mun omasta 1x15 kaapistakin hävis botnea.. peeaakaappi oli marsun 1x15 + pilli.

Veän kaikkia lättyyn jos alotatte uuden ohmisotaa;)

Hemmolle: Ampeg svt classic - often copied never surpassed;)
Minimum effort/Maximum gain.
M.Hanski
30.10.2006 12:13:52
Mulla on siis kaksi outputtia Speaker ja external speaker molempiin on modaaja laittanu tarrat 8 ohm. Modaajastakun ei ole varmuutta ja myyjältä ei saa selkeää vastausta.

Ulostulomuuntajan mitoitus pitäisi ehdottomasti selvittää. Näkyykö muuntajan kuoressa minkäänlaisia tyyppimerkintöjä? Fotot ois kivoja eli rohkenetko korkata nupin ja ottaa sisuskaluista kuvia? Kuvattavia kohteita olisivat ulostulomuuntajan seutu, muuntajalta ulostuloliittimille lähtevät vedot ja ulostuloliittimien kytkennät.
aho
30.10.2006 12:21:57
Ulostulomuuntajan mitoitus pitäisi ehdottomasti selvittää. Näkyykö muuntajan kuoressa minkäänlaisia tyyppimerkintöjä? Fotot ois kivoja eli rohkenetko korkata nupin ja ottaa sisuskaluista kuvia? Kuvattavia kohteita olisivat ulostulomuuntajan seutu, muuntajalta ulostuloliittimille lähtevät vedot ja ulostuloliittimien kytkennät.

Tottahan toki, taidan raahata nupin kotiin tänään. Laittelen sinulle sitten tietoja, kiitosta vain jo etukäteen.
Minimum effort/Maximum gain.
Keny
30.10.2006 12:26:58

Niin...makuasioita mutta niinku sanoit niin atakki hommiin ei taivu ja mun makuun yläpää outo.Basson vaihto ei musta auta mitään oikeestaan.Esim toi mun basso ei kuullosta siltä miltä pitää rantiksen tai fenkun 4x10 läpi missä ei oo pilliä.
Vaikka kuinka ruuvais niin ei potki niin ei.Tavallisessa komppi/sormi soitossa tietty voi vetää millä vaan ja toimii kuulemma niinkun monet täällä sanoo.Sitte kun löytää sen oman soundin niin se on siinä ja sitä ei saa millään muulla kamoilla kun just niillä oikeilla.

Tottakai keikan voi vetää millä vaan tuhnuilla(en hauku mitään merkkiä)mutta jos vähääkään kiinnostaa tietty oma soundi niin sillon en yleistäs tätä"voi vetää millä vaa".Tottakai soundi vissiin on sormissa mutta oman kokemuksen kautta voin sanoa että kamat on suuri osa soundia.

Oh meni vähän aiheen ohi tai sitte en osaa.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Keny
30.10.2006 12:29:08

Ja ketut.No tuli tossa yllä jo kerrottua.Jos soundi on yhdentekevää niin sitte voi vetää millä vaan.Jos hiotaan tarkkaa soundia niin ei toimi.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
30.10.2006 12:30:37
Tavallisessa komppi/sormi soitossa tietty voi vetää millä vaan

No ei kyllä voi.

Mutta joo, rantis nyt ei peukkuhommiin ehkä paras ole, sen pillin puuttumisen takia. Itse tosin saan tarpeeksi yläkertaa tohonkin (mutta jokseenkin vähäiseen) käyttöön kyseisestä kaapista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)