Aihe: kontrabasso
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
jones88
30.01.2009 21:04:57
Moi mimmoisia kieliä käytätte metalli,suolikieliä vai nailonkieliä?
Itellä käytössä Innovation silver slap nailonkielet. Oon tykänny todella paljon, aivan loistavat släppisoittoon. Ovat mulle just sopivan löysät.
rattledad
30.01.2009 21:11:13

Olisi kiinnostava kuulla ääninäytteitä noista släppikielistä - myös tavallisesti näppäillen ja jousella. Voisi kokeilla spirocoren jälkeen jotain muutakin, johan nuo on 15 vuotta olleet paikallaan. Eihän noissa Innovationeissa ollut musta punos?
Teijo K.
31.01.2009 09:54:43

Mulla on D'Addarion Helicore Hybrid- sarjan Lightit. Kevyin versio siksi, että tykkään pitää kieliä aika korkealla ilman että menee urheiluksi kuitenkaan. Männä kesästä lähtien olen noita käyttänyt ja kovasti olen tyytyväinen. Spirocoreja käytin sitä ennen, mutta jotenkin ne ja jousi eivät tuntuneet natsaavan yhteen, tiedä sitten oliko syy soittajassakin. Nyt joka tapauksessa sekä pizz että arco toimivat muhevasti.

Mulla on kanssa nää, kun on toi mensuuri 111cm niin ei noi silti mitenkään ylenmäärin löysät ole. Ja hyvin toimii jousella että pimpauttamalla.
jones88
31.01.2009 13:48:17
Olisi kiinnostava kuulla ääninäytteitä noista släppikielistä - myös tavallisesti näppäillen ja jousella. Voisi kokeilla spirocoren jälkeen jotain muutakin, johan nuo on 15 vuotta olleet paikallaan. Eihän noissa Innovationeissa ollut musta punos?
Nää mun Innovationit (silver slap) on melkeen valkoset. Mustat kielet kulkee nimellä Innovation rockabilly.
Joitakin hyviä näytteitä eri kielistä löytyy tuolta: http://www.prauschke.de/deutsch/doublebass.htm
rattledad
31.01.2009 18:04:41

Nää mun Innovationit (silver slap) on melkeen valkoset. Mustat kielet kulkee nimellä Innovation rockabilly.
Joitakin hyviä näytteitä eri kielistä löytyy tuolta: http://www.prauschke.de/deutsch/doublebass.htm

Kiitos linkistä. Vaikea noiden perusteella on kyllä mitään valintaa tehdä.
Teijo K.
31.01.2009 20:56:11

Kiitos linkistä. Vaikea noiden perusteella on kyllä mitään valintaa tehdä.

Et kai sie mihinkään släppikieliin meinaa sortua?

;)
rattledad
31.01.2009 21:10:09 (muokattu 01.02.2009 12:10:56)

Et kai sie mihinkään släppikieliin meinaa sortua?

;)

En tiedä mitkä kielet tuossa on paikallaan, mutta Reid mainostaa nykyään Velvetin ja Moore Innovationin kieliä.
http://www.youtube.com/watch?v=1JRYPUjqE7k
badcompany
19.03.2009 14:55:25
onko tästä sähköisestä mihinkään ja onko kokemusta?

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_eub_500_bk_electric_upright.htm
make62
20.04.2009 08:47:31
Kielien korkeus !

Millä korkeudella pidätte kieliä soittimissanne,mulla on tommoset suht notkeat teräskielet ja niillä rokkia soittelen.kielet on nyt otelaudasta(otelaudan alapäästä) n.8mm korkeudella ja "asiantuntijan" miekestä aivan liian alhaalla, ite kyllä tykkään.
Kolme sointua ja asennetta!!!
Teijo K.
20.04.2009 09:52:43

make62: Kielien korkeus !

Millä korkeudella pidätte kieliä soittimissanne,mulla on tommoset suht notkeat teräskielet ja niillä rokkia soittelen.kielet on nyt otelaudasta(otelaudan alapäästä) n.8mm korkeudella ja "asiantuntijan" miekestä aivan liian alhaalla, ite kyllä tykkään.

Mulla on suurimpiirtein samoissa nyt, tää on tämmönen kiva hiplaustatsi. Oli itseasiassa vielä matalammalla aiemmin, nostin millin-pari. Kyllähän se soundi siitä parani, etenkin jousisoundi. Käsittääkseni lähinnä pizzicatoon eli pimpauttamiseen sopii vähän matalampikin "action", jousisoittoon pitää olla sitten korkeampi että kielillä on kunnolla tilaa värähdellä.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
jones88
20.04.2009 14:59:31
make62: Kielien korkeus !

Jos släppisoittoa vetää niin taitaa toi 8mm olla vähän matala. Itellä korkeus kans jotain 7-8mm ja varsinkin G-kielestä hankala saada kunnon "repäisyotetta" että sen kielen saisi otelautaan paukahtamaan. Ajattelin jos sais nostettua siihen kymppiin niin vois olla aika optimaalinen lätkytyskorkeus... mut menee se näinkin.
chief
21.04.2009 15:54:32
Paremmassa lainabassossa on E-kieli 14mm korkeella. Vois olla matalampikin mut siinä ei oo säädettävää tallaa ni minkäs teet. Kai siihen sopeutuu pikkuhiljaa. Muut kielet on vähän matalemmalla.
"It's the ear, not the gear. "
nisumaka
21.04.2009 15:58:52
Badcompany:lle. Ostin juuri tuollaisen. Saan sen tällä viikolla. Ilmoittelen sitten, miltä tuntuu. Hinta on ainakin sopiva. Näyttäisi olevan sama, kuin löytyy 1.000 e hintaluokassa Millbrookilta Helsingistä. Olen ihan aloittelija, mutta 40 vuotta sähköbassoa soittaneena päätin opetella vielä kontralla yksinkertaiset perusasiat. Mulla on H&B 1335 kitara komppiskittana, ja mitä mulla on tosta kokemuksia, niin hinta-laatusuhde on jotain, mitä ei oikein ota todesta. Tämän vuoksi mä ostin ton kontran T-kaupasta. Ja kerran mä ostin niiltä Warwick combon. En tykännytkään soundeista, vaikka olin käynyt kokeilemassa niitä, mutta kuitenkin. Palautin. Hävisin 20 e rahdin, eli Thomann palautti rahat ja kaikki tolleen, hoiti rahtifirman hakemaan,joten en nyt suosittele ostamista, mutta uskon kovasti itse, ja olen aika innostunut asiasta.
Teijo K.
21.04.2009 15:59:03 (muokattu 21.04.2009 16:00:18)

chief: Paremmassa lainabassossa on E-kieli 14mm korkeella. Vois olla matalampikin mut siinä ei oo säädettävää tallaa ni minkäs teet. Kai siihen sopeutuu pikkuhiljaa. Muut kielet on vähän matalemmalla.

Kannattais asennuttaa säätöruuvit. Ei ne paljoa maksa.

Eiku perhana, lainabasso. No vaihtotalla sit melkein.
jani72
25.04.2009 00:11:39
Mikä on passeli kombovahvistin kontralle? Watteja? 15"? 12"? Muuta huomioitavaa?

Semmoiseen blues/rock'n roll meininkiin. Basson mikkinä b-band.
make62
25.04.2009 08:35:33
jani72
25.04.2009 00:11:39_Varoita Tulosta Merkitse muistiin + Pikaviesti Vastaa lainaten

Mikä on passeli kombovahvistin kontralle? Watteja? 15"? 12"? Muuta huomioitavaa?

Mulla itellä on Hartken vanha 300w nuppi ja siinä kaappina Ampegin SVT15, mun mielest pelittää vallan mainiosti,on teho reservejä, tohon meidän musaan riittävästi.
Toisinaan kaipaisin ehkä 2x10" kaappia lisäks,mut en tiiä, mä vaan tykkään et kontran saundi on ISOOO! eikä mitään hifistelyä.
http://www.myspace.com/makerock http://www.myspace.com/hardgrownboys
Teijo K.
25.04.2009 08:50:36

jani72: Mikä on passeli kombovahvistin kontralle? Watteja? 15"? 12"? Muuta huomioitavaa?

Olen tuota parasta vasta itsekin etsimässä, joten tämä on sellainen ratkaisematon kysymys mullakin. EBS comboista olen itse kuitenkin tähän mennessä saanut omaa korvaa miellyttävimmän luonnollisen soundin. Dromea ja Gormia olen keikoilla testannut. Haluan että se kontra kuulostaisi vahvistettunakin oikeasti kontralta eikä vaan isolta sähköbassolta. Bluesrock on yksi tyyleistä mitä olen soitellut.
JudeJude
25.04.2009 10:21:46
jani72: Mikä on passeli kombovahvistin kontralle? Watteja? 15"? 12"? Muuta huomioitavaa?

Joskus lainasin kaverilta keikalle Acoustic Image Contraa, ja se oli mitä mainioin kokemus - nimenomaan kontralle suunniteltu vahvari, saundi oli juuri se "mun basso mutta kovempaa". Sillä toki on hintaa, mutta sen jälkeen ei kyllä sitten mikään tunnukaan miltään. Itselläni on ihan kivasti toiminut Orange Crush 35b, se nyt ei ole iso, mutta jotenkin tuntuu kivalta. Harvemmin kyllä soitan vahvistettuja keikkoja nykyään, onneksi. Talkbassissa pyörii ketju akustisesti soittamisesta; kyllä se onkin nautittavaa puuhaa.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Teijo K.
25.04.2009 10:27:17 (muokattu 25.04.2009 10:28:51)

JudeJude: Joskus lainasin kaverilta keikalle Acoustic Image Contraa, ja se oli mitä mainioin kokemus - nimenomaan kontralle suunniteltu vahvari, saundi oli juuri se "mun basso mutta kovempaa". Sillä toki on hintaa, mutta sen jälkeen ei kyllä sitten mikään tunnukaan miltään. Itselläni on ihan kivasti toiminut Orange Crush 35b, se nyt ei ole iso, mutta jotenkin tuntuu kivalta. Harvemmin kyllä soitan vahvistettuja keikkoja nykyään, onneksi. Talkbassissa pyörii ketju akustisesti soittamisesta; kyllä se onkin nautittavaa puuhaa.

Tommosta olisi kyllä kiva päästä kokeilemaan, siis AI comboa. Eihän se nyt oikeastaan niin mahdottoman kallis ole, alle 1500 dollaria muistaakseni. Samoissa hinnoissa kuin EBS Drome. Suomen AI hinnosita en kyllä tiedä, jos täällä sellaisia missään edes on.

Akustiset keikat on kyllä parasta, mutta heti kun on rumpusetti niin saa akustisuuden unohtaa kyllä. Tai no jos on oikein todella taitava rumpali niin sitten onnistuu mutta ei perusvätkyttäjän kanssa.
rattledad
25.04.2009 12:08:26

Teijo K.: Tommosta olisi kyllä kiva päästä kokeilemaan, siis AI comboa. Eihän se nyt oikeastaan niin mahdottoman kallis ole, alle 1500 dollaria muistaakseni. Samoissa hinnoissa kuin EBS Drome. Suomen AI hinnosita en kyllä tiedä, jos täällä sellaisia missään edes on.

http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=10619&tuoteryhma_id=240
"Tommy Tedesco. The guy was a studio ace for many years, but he didn't take himself too seriously. I remember an article in guitar player where he describes playing ironic, moronic and bullshonic scales over a chord progression."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)