Aihe: Sormet vai plektra?
1 2 3 4 5 6 7 8 913 14 15 16 17
Nazareth
20.12.2007 12:25:52
Plektralla mennään.
Man who buys a drowned cat pays for wet pussy.
Pelsi
20.12.2007 21:12:07
Sormilla pääsääntöisesti, mutta parin tunnin veivauksen jälkeen käyvät sormenpäät niin kipeiksi, että täytyy vaihtaa plektraan. Hyvähän se tietty on plekukin osata tarvittaessa, mutta mun soitostani jää puutteellisen plekutekniikan vuoksi iso osa pois.

Miten saada sormenpäät kestämään paremmin? Auttaisiko flatwound-kielien käyttö? Vai joutuuko vaan opettelemaan höllemmän tatsin soittoon?
| >-)))>
Uruk
20.12.2007 21:43:26
Miten saada sormenpäät kestämään paremmin? Auttaisiko flatwound-kielien käyttö? Vai joutuuko vaan opettelemaan höllemmän tatsin soittoon?

Soittamalla.
Pelsi
20.12.2007 22:30:39
Soittamalla.

Näin olen käsittänyt, mutta kuinka monta vuotta se ottaa, ennenkuin sormenpäät kestävät? Kaksi vuotta olen suht säännöllisesti soitellut.
| >-)))>
Rantsula
20.12.2007 23:14:09
Kyllä pari vuotta pitäs riittää, ite soittelen nykyisin n.6-10 tuntia viikossa joka viikko.
Kyl se siitä pitäs irrota.
Bassomaanikko
Seba
29.12.2007 01:22:31 (muokattu 29.12.2007 01:23:12)

Hämmennetään lisää soppaa. nyt on tullut vedeltyä jonkin verran noilla brossardpickseillä, ja pakko olla tyytyväinen.
Soundi on huomattavasti miellyttävämpi kuin muoviläpysköillä, näyttää ihqlta ja pysyy jopa käsissä kun alkaa hiki virtaamaan. Samaa ei voi sanoa muovisista kun itsellä on joka toinen plekubiisi tullut soitettua puoliksi sormissa kun plärä on singonnut kesken kaiken hyppysistä.

Keston kanssa ehkä vähän niin ja näin ainakin roundien kanssa. Flatit ei varmaan söisi niin paljoa puuta. Pitää varmaan kokeilla joskus, aion kumminkin pidättäytyä noissa vastaisuudessa, ja ehkä groovy-sarjaa kokeilen ensi kerralla. Lähempänä sellaisia muotoja mihin on tottunut.

Eli näillä menään:

http://brossardguitars.tripod.com/bg/id25.html

OT: sieltä muuten saa myös 10000 vuotta vanhasta venäläisen mammutin torahampaasta tehtyjä plekuja myös edukkaaseen 74,95 taalan kipalehintaan.

Ei oo joka jampalla... Mukaan myös aitoustodistus :)
whiskey warlord
30.12.2007 16:39:33
Ite tykkään vetää sormilla mutta kyllä plekullaki jotai biisejä tulee vedettyä.
Jonan
30.12.2007 17:12:05
Riippuu tietysti biisistä mutta enemmän sormilla, fiiliksen mukaan =)
Fessy
01.01.2008 12:33:37

Enemmän soittelen plektralla mutta vähän myös sormilla!
(plektrasta lähtee parempi saundi ;)
Rock "N" Roll
Wolfie
01.01.2008 14:02:46
Yleensä sormilla veivaillaan. Harvemmin tulee fiilisteltyä plektran kanssa, mutta silloinkin vain Carvinin kanssa. En ole vielä törmännyt toiseen noin hyvin meikäläisen kohdalla toimivaan plektrabassoon. Tarkoitan siis soitettavuutta. Eihän niissä niin suuria eroja pitäisi olla, mutta mutta...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Jozy
02.01.2008 02:23:17
Mä soitan semmoset kappaleet sormilla, mitkä on alun perinkin soitettu levyllä sormilla ja plekulla ne, mitkä on soitettu levylläkin plekulla.
thomasgynn
02.01.2008 13:50:31
Tein tietoisen valinnan basson soiton aloittaessani, että sormilla mennään aina, koska minulle on piirtynyt mielikuva sen oikeellisuudesta basson soiton yhteydessä. Todellisuudessa varmaankin plekulla saa myös hyvää soundia ja se on ihan yhtä laillinen tapa soittaa bassoa.

Soittihan Carol Kayekin plektralla ja edustaa juuri minua lähinnä olevaa musiikkityyliä (bassopuolella). Voisin kuvitella, että kun ensimmäiset bassot tulivat niin soittajat lähtivät ehkä helpommin plektrojen kanssa liikkeelle, koska soitin muistutti enemmän kitaraa kuin pystybassoa. Mene ja tiedä.
Kun laulaa ei voi olla vihainen.
Karlsson
02.01.2008 14:28:55
Näin olen käsittänyt, mutta kuinka monta vuotta se ottaa, ennenkuin sormenpäät kestävät? Kaksi vuotta olen suht säännöllisesti soitellut.

Ei välttämättä ikinä. Mulla ainakin kohtuullista soittovuosista huolimatta on nakit aina ruvella.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
Karlsson
02.01.2008 14:33:01
Soittihan Carol Kayekin plektralla ja edustaa juuri minua lähinnä olevaa musiikkityyliä (bassopuolella). Voisin kuvitella, että kun ensimmäiset bassot tulivat niin soittajat lähtivät ehkä helpommin plektrojen kanssa liikkeelle, koska soitin muistutti enemmän kitaraa kuin pystybassoa. Mene ja tiedä.

Itseasiassa sähköbassolla alkujaan pyrittiin saamaan kontramainen soundi ja tekniikkana oli peukalolla pyyhkäiseminen.

Taas Kayen plekutekniikka tulee ns. tic-tac-basson imitoimisesta ja toki siitä että hän oli kitaristi alkujaan. Tic-tac oli kitara (tai joskus kait baritoni?) joka soitti basson kanssa samaa kuviota. Näin peariaatteessa bassokuvio saatiin erottumaan surkeammallakin äänentoistolla. Plekubassolla saatiin tuota napsua sitten siinä määrin, ettei erillistä tic-tacia tarvittu.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
BassLass
02.01.2008 14:59:03
Sillonku aloitin basson soiton niin vetelin sormilla. Nyt kun on pari vuotta mennyt ja musiikkimaku ottanut harppauksen raskaampaan musiikkiin niin minun sormilla juoksutukset ei riitä kuustoistosanuotteihin ni oli pakko vaihtaa plektraan.

mutta plektrallakin törmään joskus sellaiseen tapahtumaan että noissa nopeissa vedoissa tuppaa tuo plektra pysähtymään tuohon kieleen.
Miten olis hyvä opetella nopeita juoksutuksia?`Voidaan samantein unohtaa ne "soita p!#% niin paljon että osaat" niin olen soittanutkin itseni karrelle.

Eli olisiko sellainen hyvä tapa että soittaa lyhyissä pätkissä nopeasti ja sitten siitä aina vain pitemmälle?
vai että soittaa niin pitkiä pätkiä että on ranteet kippuralla, vai mitä, häh`?
J.Hollström
02.01.2008 16:17:54 (muokattu 02.01.2008 16:18:21)
mutta plektrallakin törmään joskus sellaiseen tapahtumaan että noissa nopeissa vedoissa tuppaa tuo plektra pysähtymään tuohon kieleen.

Oisko sulla se pleku liian "syvällä". Eli kokeile silleen, että melkeen hivottelet niitä kieliä ja jyystät niin maan perkeleesti ja tasasseen.
pekezu
02.01.2008 17:15:04

Itse en edes rupea plekullakaan veivaamaan niitä nopeimpia tikutuksia, soitan sellaiset kohdat yleensä puolta hitaammin bassolla. Ei se hirveä sahaaminen hirveästi edusta mun mieltymystä bassottelusta. Mutta kukin tavallaan.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
BassLass
02.01.2008 17:34:58
Löytyikin ongelmaan keino...otin niin maan perkeleen ohuen plektran että taipui tuota kieltä vasten...kuulostaakin aika menevältä :P (hymiö vain siksi että olen hyvin tyydyttynyt)
spade
02.01.2008 18:34:51 (muokattu 02.01.2008 18:35:45)

Sormilla soittelen pääasiassa, ja kyl ne sormet parkkiintuu aika nopeasti ku jaksaa soitella. Hyvä vinkki vesikelloihin (varmaan kaikki sormella soittaneet tietävät:) on nuppineula, desifioi se pää (stenkulla esim.) ja teet reiän siihen terveen ja kuolleen nahan väliin ja puristat varovasti veden pois ettei nahka repeä ja varot ainakin päivän verran ja a'vot, sulla on mukavan kovat sormenpäät jotka ei ihan helpolla mee ruvelle ja mikä parasta, ei mee ruvelle pitkänkään ajan jälkeen. Uusitaan tarvittaessa ja alkaa olla pikkuhiljaa pysyvä lopputulos mikäli soittelet aktiivisesti sormilla
"Scream for me Helsinki", Bruce Dickinson
leksi-B
02.01.2008 20:37:40
Sormilla soitetaan 99%:sti, plekulla vain silloin kun kokeilen skittaa tai ihan vaa huvinvuoksi! Ei ainakaa mulla ole vielä sormilla loppunut vauhti kesken.
Basso se mukava soitin!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)