Aihe: Presari-klubi
1 2 3 4 552 53 54 55 56 57 58 59 60 61
poppamies
10.06.2015 14:44:30

hollstro: Presarereissa ei ole koskaan ollut Bullettia.

Tuo nyt on pilikunnussimista. Ymmärsin kyllä että Oka tarkoitti oliko hylsy rungon, vaiko lavan puolella. Ja saishan siihen Presariin laitettya minkälaisen holkin tahansa.

http://www.guitarpartsresource.com/bass_trussnuts.htm
G strings are for strippers
hollstro
10.06.2015 17:07:45

poppamies: Tuo nyt on pilikunnussimista. Ymmärsin kyllä että Oka tarkoitti oliko hylsy rungon, vaiko lavan puolella. Ja saishan siihen Presariin laitettya minkälaisen holkin tahansa.

http://www.guitarpartsresource.com/bass_trussnuts.htm

Tämä olennainen osa Fenderin bassojen tuntemusta. Bullet ja 3-pulttinen kaula kulkivat käsi kädessä. Näitä ei Telecasteriin ja Presariin laitettu.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dirtyh
10.06.2015 20:54:45

Anteeksi, olen ihan perhanan laiska enkä jaksa koluta kaikkia ketjuja läpi. Mutta siis, mulla on Fenkun stankku mexico ja mikithän siinä kannattaisi vaihtoon pistää. Green Day henkistä kamaa oli tarkoitus soitella, joten melko kirkkaaltahan nuo saisi saundata.

Oisko heitellä idiksiä?
J.Hollström
10.06.2015 21:28:22
Dirtyh: Anteeksi, olen ihan perhanan laiska enkä jaksa koluta kaikkia ketjuja läpi. Mutta siis, mulla on Fenkun stankku mexico ja mikithän siinä kannattaisi vaihtoon pistää. Green Day henkistä kamaa oli tarkoitus soitella, joten melko kirkkaaltahan nuo saisi saundata.

Oisko heitellä idiksiä?

Kyllä sillä stankulla pistelee ihan kaikkee, eikä tarvitse edes mikkejä vaihtaa.
Dirtyh
10.06.2015 21:41:52

J.Hollström: Kyllä sillä stankulla pistelee ihan kaikkee, eikä tarvitse edes mikkejä vaihtaa.

No sehän tässä nyt on vikana kun tuntuu niin tunkkaiselta. Ja on tullut soitettua aika monella eri vahvistimella. Ja jopa eri soittajatkin on soitelleet!
absqua
10.06.2015 21:44:14
Dirtyh: No sehän tässä nyt on vikana kun tuntuu niin tunkkaiselta. Ja on tullut soitettua aika monella eri vahvistimella. Ja jopa eri soittajatkin on soitelleet!

Tunkkainen myös uusilla kielillä?
Entä soitatko plektralla vai sormilla?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
10.06.2015 21:44:29
Dirtyh: No sehän tässä nyt on vikana kun tuntuu niin tunkkaiselta. Ja on tullut soitettua aika monella eri vahvistimella. Ja jopa eri soittajatkin on soitelleet!

No joko kielet on tukossa tai soittajissa on vikaa.
Dirtyh
10.06.2015 21:49:43

absqua: Tunkkainen myös uusilla kielillä?
Entä soitatko plektralla vai sormilla?

Jep. Ja eri paksuisia yhdistelmiäkin on tullut koiteltua. Plekulla tulee mentyä.

Onhan tässä se vaihtis että mulle on vaan sattunut paskat mikit mukaan vaikka eihän Holströmmi sitä nyt millään uskokkaan. Mutta toisaalta olen myös ihan paska soittaja joten voihan mitäpä sitä nyt välineitä ostelemaan.

Ostetaan sitten uudet golfmailat vaikka golffarina olen vielä paskempi.
J.Hollström
10.06.2015 21:52:49
Kandee vaihtaa kallein mikki mitä löytyy.
Topiello
10.06.2015 21:57:18
Mä vaihdoin Jazzariin, niin plekusoitto jäin huomattavasti vähemmälle. Jazzilla kun heltiää kirkkaampi tone ihan sormillakin. Älä vaihda mikkejä, vaihda basso.
hollstro
10.06.2015 22:20:47

Dirtyh: Jep. Ja eri paksuisia yhdistelmiäkin on tullut koiteltua. Plekulla tulee mentyä.

Onhan tässä se vaihtis että mulle on vaan sattunut paskat mikit mukaan vaikka eihän Holströmmi sitä nyt millään uskokkaan. Mutta toisaalta olen myös ihan paska soittaja joten voihan mitäpä sitä nyt välineitä ostelemaan.

Ostetaan sitten uudet golfmailat vaikka golffarina olen vielä paskempi.

Onhan tossa sekin vaihtoehto että basso on tumppu. Siihen ei mikkien vaihto auta.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pardy
11.06.2015 00:11:01 (muokattu 11.06.2015 00:45:10)

Fenderit on parhaita juum
Typhus
11.06.2015 12:25:11
Mä sanoisin näin että uudet teräskielet kehiin ja basson säädöt kuntoon. Jos presarista ei tule tarpeeks kolinaa sitten niin on kumma.
Tissit, bassot, perse, kalija.
Maisteri
11.06.2015 12:31:11 (muokattu 11.06.2015 12:38:03)
hollstro: Onhan tossa sekin vaihtoehto että basso on tumppu. Siihen ei mikkien vaihto auta.

Mahollista tottakai. Mut harvinaisempaa varmaan "hyvissä" presareissa noin niinku ylipäätään? Kai sieltä se klangi useimmiten on helposti kaivettavissa. Varsinki tuoreilla roundikielillä ja etenki jos plekulla kolauttaa.

Itellähän on toki ollu vain tuo 1 "kunnollinen" presari, nykyinen JV Squier 57 -malli. 2000-luvun Vintage modified Skuju oli myös, joka ehkä vähän tumpumpi, mutta kyllä siitäkin klangia sai. Niin ja onhan nytkin vielä tuo Vintage Icon presari, mutta koska joku DiMarzion rail-mikki, niin onhan siinä toki tummahko humpparisaundi, eikä mikään varsinainen presarisaundi.

Tossa JV:ssä on kyllä se tilanne itellä, ettei usein viitti edes tonea kokonaan pitää auki. Kielet ainakin 9 kk vanhat, 6-7 keikka soitetut. Siltikään ei ole "kuolleet" tai liian tumppu saundi.

Tuolla sitä nyt on menty hääkeikat sun muut, jolloin seteissä meininkiä häävalsseista hardrokkiin. Tonella saa yllättävän kivasti säädeltyä biisikohtaisesti. Todella iiseissä viisuissa tone alle puolenvälin ja hellää sormihiplailua. Vähän kun avaa yli puolenväli ja käyttää sopivan iisisti plekua, löytyy mukava pyöreähkö poprok-saundi. Aavistuksen vielä raskaampaan Allround-rokkisaundiin sitten tone jo 70-80% auki ja stydiä plekutatsia. Kun haluaa joissain biiseissä että on vielä sitä kilinää ja kolinaakin kunnolla, niin vasta sitten tone ihan täysin auki.

Ja kielet ei tosiaan ole uutta nähneetkään, mutta silti on klangia. Säädöt on kai aika lailla mallia low action ja mikki suht lähellä kieliä, joka lisännee kirkkautta. Mutta eipä tuota nauhakolinaa/räminää pahastikaan ole ja kaulassakin ihan ookoosti reliefiä.

EDIT: Tai no eipä tuo action olekaan kyllä oikeasti edes kovin matala. Aika semmonen normi varmastikin. Kumminkin Thunderissa vähän korkeampi action mulla. Vaikuttaahan se tuo vaahteraotelautakin vähä saundiin. Onhan se lähtökohtaisesti vähän ruusupuuta kirkkaampi.
www.thedgu.com
Seba
12.06.2015 12:57:57

Dirtyh: Anteeksi, olen ihan perhanan laiska enkä jaksa koluta kaikkia ketjuja läpi. Mutta siis, mulla on Fenkun stankku mexico ja mikithän siinä kannattaisi vaihtoon pistää. Green Day henkistä kamaa oli tarkoitus soitella, joten melko kirkkaaltahan nuo saisi saundata.

Oisko heitellä idiksiä?

Green Day, niin valintasi on siimoor tunkkasen QP koska dirntkin käyttää
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
okabass
12.06.2015 14:44:07 (muokattu 12.06.2015 15:08:48)

Ota passo mukaan liikkeeseen, ja vertaa muihin passoihin. Onko tumppu yhtäkuin ei trebleä, yläpäätä? Jospa sulla on vähän väärä käsitys, miltä basson pitää kuulostaa. Piuhakin voi ottaa yläpäät pois, todettu on. Eli koko vahvistusketjun yksikin osa voi tumputtaa soundin. Onko passo tehtaan jäljiltä, eli onko joku mahdollisesti käpälöinyt kytkentää.
Seba
12.06.2015 18:23:40

okabass: Ota passo mukaan liikkeeseen, ja vertaa muihin passoihin. Onko tumppu yhtäkuin ei trebleä, yläpäätä? Jospa sulla on vähän väärä käsitys, miltä basson pitää kuulostaa. Piuhakin voi ottaa yläpäät pois, todettu on. Eli koko vahvistusketjun yksikin osa voi tumputtaa soundin. Onko passo tehtaan jäljiltä, eli onko joku mahdollisesti käpälöinyt kytkentää.

Tai heittää vaan erni pallin cobolttikielet ja QP mikin niin kolisee ja kilisee.
Ja ostaa kunnon kaapin.
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
poppamies
12.06.2015 21:10:42

okabass: Ota passo mukaan liikkeeseen, ja vertaa muihin passoihin. Onko tumppu yhtäkuin ei trebleä, yläpäätä? Jospa sulla on vähän väärä käsitys, miltä basson pitää kuulostaa. Piuhakin voi ottaa yläpäät pois, todettu on. Eli koko vahvistusketjun yksikin osa voi tumputtaa soundin. Onko passo tehtaan jäljiltä, eli onko joku mahdollisesti käpälöinyt kytkentää.

Voi olla että hakee vain sellaista helevetinmoista kolinaa. Nykynuorisosta kun ei oikein tiedä mitä bassolta odottavat.
G strings are for strippers
okabass
12.06.2015 23:04:03 (muokattu 12.06.2015 23:06:04)
poppamies: Voi olla että hakee vain sellaista helevetinmoista kolinaa. Nykynuorisosta kun ei oikein tiedä mitä bassolta odottavat.

No joo. Makuja on tietysti monia. Minua kyllä kummastuttaa kovasti esim. nämä Youtube "basso"pätkät. Hillitöntä peukkutikutusta tai soitetaan- sinänsä ihan hyvin-kitaran tyyppisellä soundilla jotain Beethovenin Kuutamosonaattia. Tai säröllä jotain tuhannesosia. Eipä noilla ole juuri mitään käyttöä, jos tekee keikkaa Suomessa. Tuskin muuallakaan.
Rämppy
13.06.2015 20:11:45
okabass: No joo. Makuja on tietysti monia. Minua kyllä kummastuttaa kovasti esim. nämä Youtube "basso"pätkät. Hillitöntä peukkutikutusta tai soitetaan- sinänsä ihan hyvin-kitaran tyyppisellä soundilla jotain Beethovenin Kuutamosonaattia. Tai säröllä jotain tuhannesosia. Eipä noilla ole juuri mitään käyttöä, jos tekee keikkaa Suomessa. Tuskin muuallakaan.

Taitaa kulkea myös nimellä musiikkimessubasso. Eli sellaista näppäräsormista funk-hakuista nypsyttelyä, jota käytetään soittokamojen demoamisessa. Paitsi että hommassa ei ole funkyä ollenkaan, vaan pelkkää sorminäppäryyttä. Hommalla ei ole mitään tekemistä basson kanssa. Onpahan vain tekniikkapainotteista munatonta nypläystä.
Saahan sitä sanoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)