Aihe: Ampeg-Klubi
1 2 3 4 551 52 53 54 5596 97 98 99 100
chief
05.10.2008 14:21:46 (muokattu 05.10.2008 14:22:29)
Mulla olisi tässä elävä esimerkki siitä että se lopullinen soundi ei ole vain ja ainoastaan kiinni tuosta rantasaunasta. Olin yleisönä Blues party keikalla viime perjantaina. Backlinessa oli Ampegin 300w putkinuppi ja 8x10" kaappi. Eka bändin , The Wildcards englannista basistilla oli aivan loistava ja selkeä soundi. Soittimena Fenderin reissumallinen "Telecaster" basso. Soitti vain peukaleolla ja raskaalla tatsilla. Soundi kuten sanottu loistava, murea ja selkeä.
Sitten seuraava bändi oli Heikki Silvennoisen porukka. Basisti soitti samalla vahvistimella. Bassona tavallinen Presari. Soitti normaaliin tapaan sormilla mutta tatsi oli enemmän tuollainen hiplaava. Äänet ei meinannut erottua millään. Vain sellaista äänekästä muminaa. Loppupäätelmänä haluaisin sanoa että Rantasauna ei pääse oikeuuksiinsa jos ei sitä käske kunnolla. Hiplaamiseen sopinee paremmin tuollaiset EBS tyyppiset hi-fi trankkupelit. Putkivehkeet on tosimiehille, ei neideille.

Oliko siellä keikalla PA:ta ollenkaan?
"It's the ear, not the gear. "
chief
05.10.2008 14:31:36
No ei kai siitä vaara ole kun manuaalissa käsketään vaan valita siitä vähänhurinaisin vaihtoehto.
Amerikan ohjekirjoissahan lukee kaikki mahdolliset varoitukset jos jotain voi mennä rikki ettei niitä voida haastaa oikeuteen :)

Mä säädin niin että laitoin nupin päälle ja jonkun verran volaa iiman että on basson piuha kiinni vahvarissa. Sit vaan ettii sen kohan missä hurisee vähiten.

Mites muuten kuin tuo ohmitus menee joko 4 tai 2 ohmin kuormalle?
Jos siihen laittaa 8 ohmin kaapin niin putoaako tehot vai saako yleensäkään käyttää ilman keinokuormaa kun sellaista vaihtoehtoa ei ole tarjolla?

Eikä manuaalikaan mitään siitä mainitse..
Ei mulla kyllä 8 Ohmin kaappeja olekaan, mutta pitäähän nuo tietää :)

Vain 4 ohmia tai 2 ohmia. Jos sulla on 8 ohmin kaappi ni sitä ei voi kytkeä yksin. 2 kpl 8 ohmin kaappia yhdessä on 4 ohm = ok. 4 kpl 8 ohmin kaappeja on 2 ohm = ok.
"It's the ear, not the gear. "
poppamies
05.10.2008 17:13:33

Oliko siellä keikalla PA:ta ollenkaan?

Oli mutta basso tuli käytännössä vain Ampegista. Suhteellisen pienistä tiloista oli kyse.Istuin itse alle 10m päästä bassostyrkkarista. PA kaapit oli aika pienet. Yksi pari 15" torvella.
G strings are for strippers!
Seba
05.10.2008 17:18:23

Mä säädin niin että laitoin nupin päälle ja jonkun verran volaa iiman että on basson piuha kiinni vahvarissa. Sit vaan ettii sen kohan missä hurisee vähiten.

Vain 4 ohmia tai 2 ohmia. Jos sulla on 8 ohmin kaappi ni sitä ei voi kytkeä yksin. 2 kpl 8 ohmin kaappia yhdessä on 4 ohm = ok. 4 kpl 8 ohmin kaappeja on 2 ohm = ok.

Joo on noi ohmisäännöt tuttuja, ajattelin vaan kun ei missään mainittu tuosta 8ohmin jutusta. Luulisi että amerikan manuaaleissa tuosta olisi varoitettu kssan kokoisin kirjaimin.

Eikä mulla ole eikä tule 8 ohmin kaappeja ettei voi edes vahinkoakaan käydä :)

Ehkä jos teen rantiksen rinnalle vielä toisen missä alakerta on korvattu 18", tai sitten 2x18" kaappi rantiksen kehikoissa voisi olla aika miehekäs :)

Ihan kun tarttis, mutta rakentelu on aina kivaa..
Cornflake
06.10.2008 17:02:06
Seba:
Ainakin vielä tuntuu että tuo svt2 ei pedaaleita tarvitse, mutta niinhäs sitä aina aluksi kuvittelee ennenkuin gas iskee..

Onnea vaan! Itse olen ollut tohon nuppiin todella tyytyväinen. Eikä tartte paljoa pedaaleja:-)
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Seba
06.10.2008 20:30:37 (muokattu 06.10.2008 20:34:57)

Joo en malta odottaa huomiseen että pääsee taas tykittämään :)
Aivan järjettömän upea laite ja hymy ei ota laantuakseen..

Ehdin jo alkamaan vähän kummastelemaan tuota rantis-hehkutustakin kun tuntui että ei tuo oma nyt ehkä ihan niin hyvin potkinut kuin odotin kun sain sen valmiiksi.
Hyvähän se oli reiskallakin, mutta ei häikäisevä.

Nyt se potkii niin että tuntuu. Mä olen tuohon settiin nyt niin järjettömän tyytyväinen kuin vaan voi olla.
Enkä havainnut mun vakiovikaakaan että kun on namiskoita, niin niitä pitää kokoajan ruuvata että saisi soundia paremmaksi.
Se soi niin komeasti melkein millä asetuksilla tahansa :)

Huomenna pakko vaan testata valvedriven ja multicompin tarpeettomuus ja voisi laittaa myyntiin että pääsisi "omilleen" :)
Cornflake
06.10.2008 22:15:10
Seba:
Enkä havainnut mun vakiovikaakaan että kun on namiskoita, niin niitä pitää kokoajan ruuvata että saisi soundia paremmaksi.
Se soi niin komeasti melkein millä asetuksilla tahansa :)

Jeps, mutta silti minusta toi soundaa, perus-soundin osalta, parhaalta kun päättäri on aika reippaasti auki ja etusta sit senverran mitä haluaa. Samoin se Drive-potikka on juuttunut sinne klo 3:een. Noiden toimenpiteiden jälkeen aika kevyttä EQ:n ruuvailua vaan.

Huomenna pakko vaan testata valvedriven ja multicompin tarpeettomuus ja voisi laittaa myyntiin että pääsisi "omilleen" :)

Mulla on Valvedrive tossa edessä. Mutta vaan mausteena. Perussoundi on kohtuuskidisti ruvella ja VD:llä sitten isompi särö kun tarvii. Jos on sellainen tarvis että kokoajan on isompi särö, otan sen kokonaan tosta nupista.

Multicomppi on jäänyt. Jotenkin dikkaan enempi kun menee tosta etusesta kompressoimattomana sisään.

Voi tietty olla että huomenna on taas mieli muuttunut:-) Mutta tolla on menty jo aika pitkään.
Seba
06.10.2008 22:29:08

Aikasemmin ostin multicompin lähinnä sen takia että saisin tasoitettua kun jotenkin E kieli soi aina hiton paljon lujempaa kuin muut kielet.

Tuota nuppia vetelin ihan suoraan testatessa ilman mitään purkkeja, ja tuota ongelmaa ei ollut lainkaan?
Kaikilla muilla vahvistimilla tähän asti on sama ongelma ollut?

Samoin kuin se, että ei ole saanut järjellistä tolkkua siitä jos on soittanut 2 oktaavia samaan aikaan, aina on mennyt muhjuksi.
Tuossa testailin niin soinnunkin pystyi ottamaan 4 kielellä ilman puuroutumista.

Hieno laite kertakaikkiaan.
Paras ostos ikinä, voi jo sanoa vaikka en paria tuntia kauempaa ole vielä päässyt testaamaankaan :)
TommiW.
07.10.2008 07:33:34
Noissa SVT:issä on kyllä se hauska puoli, että helvetin hyvä perussoundi löytyy laittamalla virrat päälle ja laittamalla volan sopivaksi. EQ suorana tuli itse omaa aikoinaan luukutettua ja edelleen helposti miksaukseen istahtava studiosoundi on löytynyt juurikin samalla tavalla. Onnea vielä hyvästä ostoksesta, kiva jos olet tyytyväinen!
"Runojen selittäminen kannattaa. Se on kuin puhuisi sorakumpareelle, että siirrypäs siitä vähän hätäisesti infrastruktuurin käyttöön." -A.W. Yrjänä
Seba
07.10.2008 15:55:03

Joo olen niin pallona että ei meinaa paikallaan pysyä :)

Taidan lähteä kohta treenikselle vähän etuajassa potkimaan :)

Jos vielä hankkisi tuon jalkakytkimen niin saisi equn ja muten käyttöön lennosta.
Voi leikkiä sitten että on 2 kanavainen laite..
seak
07.10.2008 16:04:48
Noissa SVT:issä on kyllä se hauska puoli, että helvetin hyvä perussoundi löytyy laittamalla virrat päälle ja laittamalla volan sopivaksi. EQ suorana tuli itse omaa aikoinaan luukutettua ja edelleen helposti miksaukseen istahtava studiosoundi on löytynyt juurikin samalla tavalla. Onnea vielä hyvästä ostoksesta, kiva jos olet tyytyväinen!

Tästä SVT:n perussoundista oli helvetin hyvä osoitus viime keväänä kahdet eri bändin kanssa tehdyt nauhoitussessiot. Ensimmäisellä kerralla vedeltiin äänittäjän "visioiden" mukaan Ultra Low ja Ultra High -boostit päällä hurjan middescoopin kanssa ja soundi on lopputuloksessa aivan perseestä. Toinen äänittäjä sen sijaan kuunteli mun perussoundin (EQ suorana ja ihan skidit säröt ODB-3:sta) ja sitten käytiinkin jo äänittämään lopputuloksena (mielestäni) helvetin hyvä bassosoundi. Dont fix what aint broken.
A veteran of a thousand psychic wars.
Cornflake
07.10.2008 16:57:34
Joo, en mäkään ole ikinä keksinyt mitään järkevää käyttöä noille Ultra Low ja -High namiskoille. Se 'bright' toimii, mutta noi kaks on vähän turhan hc kamaa tälläselle urpolle.
seak
07.10.2008 21:06:40
Joo, en mäkään ole ikinä keksinyt mitään järkevää käyttöä noille Ultra Low ja -High namiskoille. Se 'bright' toimii, mutta noi kaks on vähän turhan hc kamaa tälläselle urpolle.

No niillä saa ainakin tosi näppärästi tapettua kaiken keskialueen soinnin soundista ja jäljelle jää pöhinät ja kilinät. Kai sillekin soundille on jossain tilauksensa, omissa mieltymyksissä ei kyllä ainakaan.
A veteran of a thousand psychic wars.
pekezu
07.10.2008 22:53:36

No niillä saa ainakin tosi näppärästi tapettua kaiken keskialueen soinnin soundista ja jäljelle jää pöhinät ja kilinät. Kai sillekin soundille on jossain tilauksensa, omissa mieltymyksissä ei kyllä ainakaan.

Mä en ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt tätä "studiossa pitää olla hymy-eq"- saundipolitiikkaa. Kunnon middleturina niin jo on jytäkkää, basso kuuluu mutta ei kuulosta seasta paskalta.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
J.Hollström
10.10.2008 13:41:56
Vaihoin kaikki painavat rantasaunat, putkikonneet ja puimanajokonneet ultrakeveisiin kirppusirkusvehkeisiin.

Eli otin eron tästä lubista. Eli MOI!
jars
10.10.2008 14:35:30

Vaihoin kaikki painavat rantasaunat, putkikonneet ja puimanajokonneet ultrakeveisiin kirppusirkusvehkeisiin.

KIITTI, moi.
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
poppamies
10.10.2008 17:39:15

No nyt olisi kyllä kiva tietää rehellinen mielipiteesi hakkurivehkeestä verrattuna hehkulamppuihin. Älä anna mitään tasoitusta painosta. Pelkkä soundin vilpitön vertailu kiinostaa.
G strings are for strippers!
Antti K.
10.10.2008 18:23:39

Minä vielä puoliksi roikun mukana. Vaekka vahvistinpolitiikka vaehtununna onkin, niin kuappilot on vielä ampekkija.
J.Hollström
10.10.2008 18:46:50
No nyt olisi kyllä kiva tietää rehellinen mielipiteesi hakkurivehkeestä verrattuna hehkulamppuihin. Älä anna mitään tasoitusta painosta. Pelkkä soundin vilpitön vertailu kiinostaa.

Rehellisesti: soundiero on selvä ja merkittävä, Markbass edustaa bassosoundiltaan semmosta, miltä basso kuulostaa esim. silloin kun se laitetaan suoraan linjaan. Eli parhaimmillaan helvetin hyvältä. Lamppuvehkeet on lämminsoundisia ja niistä saa tosi mageen ja luonnollisen pörinän. Markbassiin joutuu lyömään pedaalin väliin jos haluaa tavoitella samoja tunnelmia.

Itse pidän basson roolia aika paljon samana mitä bassorumpu edustaa rummuissa. Ja aika usein soitetaan samoille iskuillekin. Ts. itse soundin merkitys musassa ja kokonaisuudessa on marginaalinen. Silti esim. studiossa hierotaan bassarisoundia usein paljon pidempää mitä bassoa, se on yleensä plug and pray ja toivotaan parasta.

Bassossa mulle tärkeintä on se että se tulee riittävällä voluumilla. Markbassit hoitaa tän tontin komeasti. Tehoa ja äänenpainetta tulee riittävästi, ainakin minun tarpeisiin. Itse seisotin Ampegin rantasaunaa ja putkivahvistina toimettomana treenikämpillä ja roudasin keikoille keveämpiä vehkeitä ihan mukavuussyistä. Kun totesin, että aivan turhaan mulla on tommonen iso pömpeli vaan siitä syystä, että se on maailman paras, luovutin ja vaihdoin semmoseen jonka jaksan viedä yksin keikoille asti.

Loppujen lopuksi mulle tärkeintä on se mitä soitetaan, ei se millä soundeilla tai kamoilla. Paska soitto on aina paskaa soittoa, oli alla sitten rantasauna tai kirppusirkusvehkeet.

Toki jos olis tilat ja fyrkat olemassa, niin hankkisin SVT-pinon ihan vaan siksi että ne ois kiva omistaa. Tällähetkellä semmosta feelistä ei ole. Tämmöselle virapelibasistille se on silkkaa höpsismiä hommata semmosta arsenaalia.

Toki salaa aina unelmoin edelleen siitä, että olisi lyhytleimainen presari, ja vanhan liiton Ampegit, niinkun esim. tässä: http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/S … 20Open%20Air%202008/07062008114.jpg
Tossa oli tyyltä ja soundia.
Seba
11.10.2008 09:04:25

Joo, onneksi itse heitetään keikkaa niin vähän että tuota pinoa ei tarvitse olla joka viikonloppu raahaamassa mukana :)

Tosin tuo soundi on juuri nyt tasan sellainen mitä olen etsinyt, ja tuskin enää raaskin luopua läjästä ainakaan treenikseltä, siellä kun eniten tulee soiteltua :)

Jos joskus pitää alkaa useammin keikkaa heittämään, niin kai sitä voisi ostaa jonkun ahtaan paikan micromarkin ja 2x12 kaapin tehdä sitä varten :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)