passe 20.09.2006 09:45:27 | |
---|
Jos kyseessä ei ole putkivahvistin, niin tuo on minimi-impedanssi.
Ei mahdollista. Kaiuttimen impedanssi syntyy puhekelan jodhon resistanssista (langan paksuus ja pituus) ja induktanssista (mm. kierrosten lukumäärä, materiaalit, muoto...). Jos menet muuttamaan kaiuttimen impedanssia täytyy sen rakennetta muttaa oleellisesti.
Periaatteessa ainoa äänenlaadullinen seikka (mikä minulle tulee mieleen), joka on suoraan kiinni impedansseista on damping-factor (vaimennuskerroinko suomeksi?), eli vahvistimen ulostulon ja kaiuttimen impedanssien suhde. Tämä taas vaikuttaa vahvistimen kykyyn kontrolloida kaiuttimen liikettä (vaimentaa siinä luonnollisesti syntyvät resonanssit - elektromagneettiset ja mekaaniset (jotka siis loppupeleissä indusoituvat)). Mitä suurempi kaiuttimen impedanssi ja pienempi vahvistimen ulostuloimpedanssi (tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä vahvistimen takana lukee!), sitä parempi kontrolli (vaimennuskerroin). Toisaalta pienempään kuormaan saadaan enemmän tehoa, jolloin periaatteessa vahvistin säröytyisi yhtä herkillä kaiuttimilla vasta myöhemmin. Avainsana tässä on kaiuttimen herkkyys, jolla on hyvin suuri merkitys. Vahvistimen toteutus tietenkin vaikuttaa myös siihen, että miten paljon virtaa saadaan vahvistimesta ulos (miten suuri teho pienellä kuormalla).
Ilmeisesti se ei ole putkivahvistin? Tällöin jos et joudu luukuttamaan vahvistinta, kaikki on hyvin. 4 ohmia on vahvistimen mini --> 8 ohm on ok. 8 ohmin kaiuttimilla saat paremman vaimennuskertoimen kuin 4 ohmin. 4 ohmin kaiuttimilla saisit enemmän tehoa irti vahvistimesta.
Ok, kiitokset näistä! Ei ole putkivahvistin... Kun sitten siis puhutaan damping factor:n suorasta vaikutuksesta äänenlaatuun, niin aletaan ilmeisesti valua jo vähän sinne kultakorva sektorille? Eli erot eivät ole mitenkään suuren suuria? Toisaalta, kyllähän tuo näin maallikon korvaan ainakin kuulostaa siltä, että kaiutin siis käyttäytyy levollisemmin (toisin sanoen paremmin), mitä parempi damping factor on käsillä. Onko tällä sitten sen kuultavan äänimateriaalin kanssa enää paljonkaan tekemistä, lie toinen juttu. "Kaikki vaikuttaa kaikkeen" ajatusmallilla tuo tietenkin vaikuttaa positiivisesti siihen äänenlaatuunkin, mutta kuinka paljon... "Good is in the details..." |
SaBer 20.09.2006 17:22:07 | |
---|
Kun sitten siis puhutaan damping factor:n suorasta vaikutuksesta äänenlaatuun, niin aletaan ilmeisesti valua jo vähän sinne kultakorva sektorille? Eli erot eivät ole mitenkään suuren suuria? Bassojen tiukkuudessa on kuulemma eroa suurilla tehoilla. Esim monet sanoo, ettei refleksikaapit toimi hyvin (basso)putkivahvisimilla juuri tämän takia. Putkivahvistimissa on siis korkea ulostuloimpedanssi. Sitten jossain monen kilowatin subbari-systeemeissä ilmeisesti myös kuulisi eron. Täytyy nyt vielä sanoa, että lukemani perusteella tätä kaikkea kerron =) "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
beissi man 05.10.2006 17:13:40 | |
---|
Täältä löytyisi Peavey Mark III 300w@2ohm ja kaksi inputtia kaapeille. Elikkäs saan kaikki tehot irti kun kytken yhden 4ohm kaapin molempiin inputteihin? |
J.Hollström 06.10.2006 10:30:29 (muokattu 06.10.2006 10:53:49) | |
---|
Täältä löytyisi Peavey Mark III 300w@2ohm ja kaksi inputtia kaapeille. Elikkäs saan kaikki tehot irti kun kytken yhden 4ohm kaapin molempiin inputteihin? Uskelotti kertoikin alla, mitä en osannut... "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
M.Hanski 06.10.2006 10:33:35 | |
---|
Täältä löytyisi Peavey Mark III 300w@2ohm ja kaksi inputtia kaapeille. Elikkäs saan kaikki tehot irti kun kytken yhden 4ohm kaapin molempiin inputteihin? Tarkoitat siis, että nupissa on kaksi ulostulojakkia kaapeille? Ulostulojakit on kytketty rinnan, joten saat tuon 300 W @ 2 ohm kytkemällä yhden 4 ohm -komeron kumpaankin ulostulojakkiin. |
J.Hollström 06.10.2006 11:01:06 | |
---|
Tarkoitat siis, että nupissa on kaksi ulostulojakkia kaapeille? Ulostulojakit on kytketty rinnan, joten saat tuon 300 W @ 2 ohm kytkemällä yhden 4 ohm -komeron kumpaankin ulostulojakkiin. No enpä tiennyt tätäkään. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
beissi man 06.10.2006 13:46:10 | |
---|
Tarkoitat siis, että nupissa on kaksi ulostulojakkia kaapeille? Ulostulojakit on kytketty rinnan, joten saat tuon 300 W @ 2 ohm kytkemällä yhden 4 ohm -komeron kumpaankin ulostulojakkiin. Joo näin ounastelinkin päätin vain tarkistaa asian kiitokset Unskelotille |
Basser 04.11.2006 11:24:05 | |
---|
Mites on asia on, kun meikäläiseltä löytyy Warwickin Pro Fet 3.2. Siinä toi minimi on 4 ohmia. Sitten kaappina toimii sellanen 4x10 joka tarjoilee 8 ohmia... Mites nää teitistä sopii yhteen noin niin kuin ohmien puolesta. PS. Suunnitelmissa on ollu hankkia siihen viä 15 tuumanen lisäksi. Senkin pitäis mun näkemyksen mukaan olla 8 ohminen. Kuinka hyvin tällasella virityksellä sais tosta fetistä kaiken tehon ulos? Mites muuten se kytkentä menis sarjaan vai rinnan? Basisitilla on aina neljä ystävää... |
TommiW. 04.11.2006 14:22:23 | |
---|
Mites on asia on, kun meikäläiseltä löytyy Warwickin Pro Fet 3.2. Siinä toi minimi on 4 ohmia. Sitten kaappina toimii sellanen 4x10 joka tarjoilee 8 ohmia... Mites nää teitistä sopii yhteen noin niin kuin ohmien puolesta. Sopii. Tosin nuppi ei silloin anna kaikkia tehoja ulos. PS. Suunnitelmissa on ollu hankkia siihen viä 15 tuumanen lisäksi. Senkin pitäis mun näkemyksen mukaan olla 8 ohminen. Kuinka hyvin tällasella virityksellä sais tosta fetistä kaiken tehon ulos? Mites muuten se kytkentä menis sarjaan vai rinnan? Tässä tapauksessa kuorma on neljä ohmia, ja nuppi höökii täydellä teholla. "Mä oon oikeesti vitun rikas, mut vittuillakseni ostan osarilla. Nauran itseni uneen ku myyjä tuhlaa johonkin vanhoihin jalluihin nekin rahat erä erältä."
-Sam Other |
Basser 05.11.2006 12:34:35 | |
---|
Kiitoksia paljon Wasaralle! Entäpä se kytkentä? Sarjaan vai rinnan? Basisitilla on aina neljä ystävää... |
pardy 05.11.2006 13:00:12 | |
---|
Kiitoksia paljon Wasaralle! Entäpä se kytkentä? Sarjaan vai rinnan? Rinnan nuo kytkeytyy kun normaalisti nuppiin liittää. |
Basser 06.11.2006 13:45:16 | |
---|
Nyt täytyy paljastaa oman itsensä todellinen palikkamaisuus. Elikkäs fetissä on ainoastaan yksi paikka "normaalille" outputille ja sitten toinen sellanen isompi (jakki?). Eli mites mää nyt ihan kytken tähän vehkeeseen kaksi kaiutinta rinnan? Basisitilla on aina neljä ystävää... |
Kotaja 18.11.2006 00:34:42 | |
---|
Tulipa tässä yksi kysymys mieleen. Myönnän etten ole koko ketjua lukenut, joten samaa on saatettu aiemminkin kysyä:) Siis oletetaan että nuppi antaa 400 wattia 4 ohmiin. Siihen kytkettäisiin kaksi 400 watin ja 4 ohmin kaappia. Äkkiä ajatellen, kun ei pahemmin nuista asioista tiedä, laskisi että nupin pitäisi antaa 800 wattia noille kaapeille. Elikkäs puolittuuko tuo kaappien tehonkesto samalla kun ohmimäärä puolittuu? olipas vaikeasti selitetty... |
pardy 18.11.2006 03:30:58 | |
---|
Tulipa tässä yksi kysymys mieleen. Myönnän etten ole koko ketjua lukenut, joten samaa on saatettu aiemminkin kysyä:) Siis oletetaan että nuppi antaa 400 wattia 4 ohmiin. Siihen kytkettäisiin kaksi 400 watin ja 4 ohmin kaappia. Äkkiä ajatellen, kun ei pahemmin nuista asioista tiedä, laskisi että nupin pitäisi antaa 800 wattia noille kaapeille. Elikkäs puolittuuko tuo kaappien tehonkesto samalla kun ohmimäärä puolittuu? olipas vaikeasti selitetty... Lue ketjun ensimmäinen sivu edes niin ymmärrät jo paljon enemmän. Asia ei mene mitenkään lähellekkään noin. Et saa kytkeä vahvistimeen kuin yhden 4 ohmin kaapin, sillä vahvistimissa ilmoitetaan aina minimikuorma. Tuossa tapauksessa se minimi on sen 4 ohmia. Tuo kuorma syntyy joko yhdestä 4 ohmin kaapista tahi kahdesta 8 ohmin kaapista. Eikä se vahvistin anna yhtään enempää sitä tehoa pihalle kuin sen 400w kytkit sitten miten monta kaappia tahansa kiinni. Käyttösavut saat vain pihalle jos rupeat kokeile-ja-keksi -periaatteella selvittämään tekniikan saloja. Ohjeet miten kaappien muodostama kokonaiskuorma lasketaan, löytyy kaiketi myös jostakin ekalta taikka tokalta sivulta tätä ketjua. |
eko_forever 02.12.2006 13:35:12 | |
---|
Itse olen suunnitelut hommaavani Gallien Krueger Backline 600 nupin ja siihen jonkun 4x10 kaapin. Kannattaako ostaa kaappi, jonka ilmoitettu impedanssi on 4 vai 8 ohmia. Onko tehohäviö miten suuri käytettäessä 8 ohm kaappia? |
pardy 02.12.2006 22:04:27 (muokattu 03.12.2006 23:47:29) | |
---|
Itse olen suunnitelut hommaavani Gallien Krueger Backline 600 nupin ja siihen jonkun 4x10 kaapin. Kannattaako ostaa kaappi, jonka ilmoitettu impedanssi on 4 vai 8 ohmia. Onko tehohäviö miten suuri käytettäessä 8 ohm kaappia? Tuon nupin tapauksessa 120w. 8 ohmin kaappi kannattaa ostaa jos haluat myöhemmin laajentaa kattausta. Kyllä 8 ohmin kaapillakin pärjää, kasvava kaiutinpinta-ala vaikuttaa luultavasti enemmän kuin nuo 120w siihen, että lisäkaapilla kuulostaa kovemmalta. |
eko_forever 03.12.2006 13:18:21 | |
---|
4 ohmin kaappi kannattaa ostaa jos haluat myöhemmin laajentaa kattausta. Eikös minun nimenomaan kannata ostaa 8ohm kaappi, jos haluan joskus myöhemmin laajentaa kattausta? Toki riippuu kytkentätavastakin. |
poppamies 03.12.2006 13:27:12 | |
---|
... 4 ohmin kaappi kannattaa ostaa jos haluat myöhemmin laajentaa kattausta... Kaikki lisäkaappikytkennät mitä tiedän on rinnanktkentöjä. Eli 8 ohmin kaappi pitää laittaa jos haluaa laajentaa toisella kaapilla myöhemmin. G-strings are for strippers! |
Teijo K. 03.12.2006 14:15:53 | |
---|
Kaikki lisäkaappikytkennät mitä tiedän on rinnanktkentöjä. Eli 8 ohmin kaappi pitää laittaa jos haluaa laajentaa toisella kaapilla myöhemmin. Minä tiedän yhden sarjaankytketätavankin, mutta se vaatii siihen erityisen piuhan. Lisäksi Unskis taannoin selitti, että tässä tapauksessa pitää kaappien olla mielellään identtiset. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |
pardy 03.12.2006 23:47:15 | |
---|
Kaikki lisäkaappikytkennät mitä tiedän on rinnanktkentöjä. Eli 8 ohmin kaappi pitää laittaa jos haluaa laajentaa toisella kaapilla myöhemmin. Aivan, kiitos korjauksesta. Joku ajatusvirhe tuli tuossa. |